Nopeusrajoitin joka autoon ja nollatoleranssi liikenteeseen?

Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009

Asiaa ajava poliisiylijohtaja Paatero ei ehkä kuitenkaan tarkoita ihan joka autoa: Ei pannut hanttiin kun sai itse aikanaan jatkaa matkaa ajettuaan n. 2,5 kertaa rajoitusta nopeammin. Muilta lähti kortti kuivumaan.

Poliisijohtaja Paatero vuosimallia 2006:

[size=150:3hvd2cd5]Poliisijohtajalle ylinopeudesta sakkoja ja ajokielto [/size:3hvd2cd5]

A A Nils-Eric Backman
Tampere. Maaliskuussa tuntuvasta ylinopeudesta aluksi pelkällä huomautuksella selvinnyt Länsi-Suomen läänin lääninpoliisijohtaja Mikko Paatero on saanut sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja 2,5 kuukauden ajokiellon. Paatero kertoi itse tiedotteella maanantaina rangaistuksistaan.

Paatero ajoi virkamatkallaan Tampereen lähistöllä tietyömaan 30 kilometrin nopeusrajoitusalueella 78 kilometrin tuntinopeutta.

Paateron pysäyttänyt poliisipartio antoi hänen jatkaa matkaansa ilman seuraamuksia. Muille tuntuvaa ylinopeutta ajaneille kirjoitettiin sakkoja ja otettiin ajokortti pois. Kun tapaus tuli julki, asiasta käynnistettiin tutkinta.

Syyttäjän johtaman esitutkinnan mukaan Paatero ei ollut itse pyrkinyt vaikuttamaan asiansa käsittelyyn tien päällä. Nokian kihlakunnansyyttäjä määräsi Paaterolle 30 päiväsakkoa eli sakkoja yhteensä 1 740 euroa ja Kaarinan poliisi ajokiellon.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Poli ... 5219635607

Ja sitten poliisiylijohtaja Paatero 2010:

[size=150:3hvd2cd5]AL: Paatero haluaa alkolukon ja nopeusrajoittimen jokaiseen autoon[/size:3hvd2cd5]

Tampere. Poliisiylijohtaja Mikko Paatero haluaa pakollisen alkolukon ja nopeusrajoittimet kaikkiin autoihin, kirjoittaa Aamulehti.

Paateron mukaan ylinopeusvalvonnan nollatoleranssi on ainoa oikea tie.

"Se joka kannattaa muuta, on itse asiassa sitä mieltä, ettei nopeusrajoituksia tarvitse noudattaa", sanoo Paatero.

"Mihin meillä tarvitaan autoja, joilla voi ajaa yli kahtasataa?"

Nopeusvalvonnan nollatoleranssi nousi uudelleen esiin alkuviikosta, kun sitä asettui kannattamaan EU:n liikennekomissaari Siim Kallas.

Paateron mielestä tavoitteen on oltava selvä.

"On sitten eri asia, miten sitä valvotaan ja millaisiin ylityksiin puututaan", Paatero sanoo.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/AL+P ... 5260952739

Too many protest singers, not enough protest songs...

Kommentit (5)

Vierailija

Nollatoleranssille iso KYLLÄ.

Eihän nytkään tiedä mitä nopeutta tuolla saa ajaa. Rajoitus on olevinaan 50 mutta ylinopeus se on vasta jonkun "oikeusturvaa parantavan" mittaustoleranssin takia jossain +3 km/h tietämillä. Niin ja päiväsakko taitaa tulla vasta jossain siellä +8 km/h luona? Eli nyt tarvittaisiin sen nopeusrajoitusmerkin tilalle merkki jossa on 53 tai 58. Huomautustahan voi tulla vaikkapa tuolla 53-58 välillä.

Ja jos kysyt poliisilta, antaa vastausautomaatti vastauksena "50" joka ei siis ole totta.

Entäs sitten kun ajelee tuolla 70-alueella sellaista GPS:llä mitattua 73. Taksit ja muut siat tunkee yhdeksääkymppiä ohi ja kiilaa eteen. Poliisikin siellä seassa ajelee mutta ei ole kiinnostunut. Vielä pahempia on tietyöalueet iltaisin. Töitä ei tehdä ja koneita ei liiku. Rajoitus on 50. Sen lisäksi että kyltissä pitäisi lukea 58, siinä pitäisi lukea alla "ehkä 100" eikun siis "ehkä 103" tai "ehkä 108"........ Ei näistä tiedä.

Minulla on teknisesti rajoittunut tuo huippunopeus. Ohjekirjassa sanotaan että jotain 220 pitäisi vielä päästä kun oikein yrittää. Kelpaa rajoittimesta?

Vierailija

Ja jos rajoittimen laittaa vaikka sataseen, 50 alueella voi ajaa sataa. Jos rajan laittaa 50 niin moottoritiellä mennään aika hiljaa.

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009

Nuo Paateron kommentit voi tulkita ihan miten vain:

Paateron mukaan ylinopeusvalvonnan nollatoleranssi on ainoa oikea tie.
"On sitten eri asia, miten sitä valvotaan ja millaisiin ylityksiin puututaan", Paatero sanoo.

Eikös nollatoleranssi tarkoita sitä että kaikkiin ylinopeusrikkomuksiin puututaan?

Too many protest singers, not enough protest songs...

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Paatero itse ajoi 78 km/h 30 km/h rajoituksella ja selvisi ilman sakkoja (jäi tosin kiinni lehdistön ansiosta myöhemmin). Sitten paukahti nimellinen rangaistus yleisön lepyttämiseksi.
Hänen autoonsa voisi rajoittimen asentaakin, muihin ei.

Uusimmat

Suosituimmat