Piirto-ohjelma mekaniikkaan

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Etsin piirto-ohjelmaa fysiikan, lähinnä mekaniikan ongelmien visualisointiin. Siis suomeksi, etsin hyvää softaa, jolla esimerkiksi vapaakappalekuvien piirto onnistuu helposti eikä kuvien väsäämisessä mieluiten kuluisi juurikaan pidempään kuin paperin ja kynän kanssa tuhraamalla.
Ohjelman pitäisi taipua ainakin
- tavallisten geometristen muotojen, suorakaiteiden, ympyröiden, jne. piirtämiseen
- momentti-, kuorma- ja voimavektorien ym. lisäämiseen kuviin
- mittaviivojen piirtämiseen (esim. snap-tyylinen helppo nurkasta nurkkaan mitoitus)
- tekstikenttien lisäämiseen, mieluiten myös kreikkalaisiin kirjaimiin
- mahdollisuus piirtää mittakaavaan ei ole välttämätön, mutta kuvista pitää saada siistejä ja mittasuhteiltaan eksakteja
- 3D ei ole tarpeen

Ohjelman tulisi olla ennen kaikkea nopea käyttää, esim. AutoCad on tähän tarkoitukseen aivan liian raskas. Laskennassa käytän enimmäkseen MathCadia. Erinomainen ohjelma, mutta piirto-ominaisuudet puuttuvat. Löytyyhän noita piirto-ohjelmia netistä pilvin pimein, mutta jottei ihan jokaista tarvitsisi käydä läpi, löytynee tältä foorumilta joku muu, jolle tekniset piirto-ohjelmat ovat tutumpia.

Kommentit (9)

Vierailija

Itse opiskelen lujaria tällä hetkellä, ja olen usein pohtinut samaa. Haluan tehdä muistiinpanojani lähinnä tietokoneella, en niinkään paperille.

Muutenhan tuo muistiinpanojen ja "oivallusten" kirjoittaminen vapaasti editoitavaan teksitiedostoon (Lue microsoft word) on pelkästään aivan mainio asia. Saan lisättyä asiaa mihin tahansa väliin ja miten haluan. Muutenkin teksti tuntuu olevan luettavampaa, oma käsiala ei kyllä ole sieltä siistemmästä päästä.

Takaisin alkuperäiseen ongelmaan, eli tuohon "piirto-ohjelmaan". En ole löytänyt microsoft painttia parempaa ohjelmaa. Eli vedän itse kuviot ja diagrammit tuolla. Syynä on helppokäyttöisyys ja nopeus. Tarkoitus on itsellä saada vain ajatukset kuvioihin, ei niinkään tarkkojen kuvien piirtäminen.

Kevyt cadi, johon voisi lisäillä haluamansa "blokit", eli valmiit kuviot, oisko se sitten sinulle paras? Kuitenkaan kuviot eivät synny aivan yhtä jouhevasti, kuten itsekin totesit.

Ehkä jotain voisi löytää englanninkielellä?? Siis joku on varmaan miettynyt jo samaa ongelmaa jossain foorumilla, ja voisit sieltä koettaa poimia vastauksen. Voisit kokeilla ainakin seuraavaa osoitetta;

http://www.physicsforums.com/index.php

Mikäli jotain löydät, niin olisi kiva kuulla lisää.

ps. Itse harkitsen vielä lisäksi Latexiin siirtymistä, kaavojen kirjaamisen ohella. Tosin ei ole aikaa opetella moista, ja wordin kaavaeditorilla homma hoituu kohtuu näpsäkästi.

Vierailija

Yksi ratkaisu on koodata piirto-ohjelma itse niin saa varmasti mieleisensä. Tosin melko työläästi. Ominaisuuksien ja vaatimusten kasvaessa projekti jää helposti kesken varsinkin jos tarve ei ole riittävä. Itse olen yrittänyt mutta puolitiehen jäänyt. Esim. pallokartiossa-kuvan piirsin juuri kyseisellä ohjelmalla. Ei siinä mitään ihmeellistä ole paitsi että kuva on mittatarkka kyseisestä ratkaisusta.

Vierailija

Inkscape on vektoripiirto-ohjelma mitä itse käyttänyt. En sano että olisi erityisen hyvä kun en oo muita testaillut, mutta ainakin hakkaa paintin. Ja pari vuotta sitten tuo esiteltiin juurikin mekaniikan luennolla. Toki se on silti vain piirto-ohjelma eikä sisällä minkäänlaista fysikaalista sisältöä.

Kreikkalaisia kirjaimia ei löydy mutta mittasuhteet saa kuntoon jos vaikka ensin piirtää mallivektorin ja sitten kopioi ja venyttää sitä suhteellisilla määrillä. Vilkaisin nyt pikaisesti tuota OO Drawia ja luulisin että inkscape on hieman sitä kätevämpi, mutta voi olla ihan makuasia.

Vierailija
tietää
QCAD on kevyt 2D piirtotyökalu jolla piirtelee mitoilla ja halutuilla kulmilla helposti.

QCAD löytyy tosiaan ainakin linuxille. Periaatteessa mikä tahansa cad -ohjelma soveltuu mekaniikan ongelmien kuvailuun. Lähdetään siitä, että piirtämisen on kuitenkin oltava "helpompaa", mikä tietysti estäisi valmiiden "blokien" luomisen ja niiden käytön.

Inkscape kuulostaa mielenkiintoisimmalta. Omilla mekaanikan luennoilla ei ole koskaan vaivauduttu esittelemään mitään ohjelmaa siistien kuvien tuottamiseksi. Sama ohjelma on esitelty ubuntu foorumeilla (en).

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1024139

Tuolla paljon muitakin, kts. ;

1. "dia" is quick and easy to learn, but it has a few faults and it's support is lame.
2. "gimp" (Graphic Image Manipulation Program..?) is at the other end of the scale with all sort of bells and whistles and a fairly steep learning curve. Gimp has add-in's for almost anything.
3. "kseg" is a sketch pad for euclidean geometry.
4. "sketch" works from schene description language.
5. "open office" has drawing commands which are quite good.
6. "sagcad" is a full fledged CAD program.
7. "varkon" is a CAD system with parametric modeling.
8. "qcad" is a professional level CAD program.
9. "gmsh" is a 3D finite element mesh generator.
10. "pythoncad" is an easy to use CAD system.

Vierailija

itse olen käyttänyt a9cad:ia. maksaa muistaakseni 20 egee. Toimii kohtuu hyvin, ja voi piirtää dgv:nä tai suoraan laserille leikattavaksi dxf:nä, joka aukeaa autocadillakin.

Kokeiluversio on ilmainen, mutta ei anna tallentaa.

Vierailija

Visiollakin piirtelee kaikenlaista melko pienellä vaivalla. En silti sitä lähtisi erikseen hankkimaan tähän käyttötarkoitukseen, mutta jos jostain ilmaisen lisenssin siihen saa, niin voipi olla ihan kokeilemisen arvoinen.

Uusimmat

Suosituimmat