Valon nopeus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minä en ymmärrä tuota Einsteinin väitettä, että valon nopeus olisi vakio. Nimittäin,
kun nopeus tarkoittaa sitä, miten paljon kaksi hiukkasta etääntyvät toisistaan tietyssä ajassa, niin entäpä jos osoitan yhdellä taskulampulla itään ja toisella länteen, niin eivätkö molempain valokiilojen fotonit etäänny toisistaan 2x valon nopeudella? ELI MITEN NIIN VALON NOPEUS ON VAKIO?

Onko näin, että jokainen tajuaa intuitiivisesti tämän maailman yksinkertaisimman asian, ettei valon nopeudella kuten minkään muunkaan asian nopeudella voi olla maksimia, mutta kun Einstein on näin sanonut, niin se joka toisin väittää, on tyhmä.

Sivut

Kommentit (296)

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007
Honigmann
Minä en ymmärrä tuota Einsteinin väitettä, että valon nopeus olisi vakio. Nimittäin,
kun nopeus tarkoittaa sitä, miten paljon kaksi hiukkasta etääntyvät toisistaan tietyssä ajassa, niin entäpä jos osoitan yhdellä taskulampulla itään ja toisella länteen, niin eivätkö molempain valokiilojen fotonit etäänny toisistaan 2x valon nopeudella?

Mutta kumpikaan valonsäde ei etene yli valonnopeudellla.

Per se

Vierailija
Reiska
Honigmann
kun nopeus tarkoittaa sitä, miten paljon kaksi hiukkasta etääntyvät toisistaan tietyssä ajassa, niin entäpä jos osoitan yhdellä taskulampulla itään ja toisella länteen, niin eivätkö molempain valokiilojen fotonit etäänny toisistaan 2x valon nopeudella?

Kyllä etenevät. Kaikki nopeus on suhteutettava johonkin kiintopisteeseen. Su
hteessa minuun ne eivät etene yli valon nopeudella. Kunnes alan kävellä länteen päin, jolloin toinen valonsäde etenee valon nopeus + minun kävelynopeuteni, ja toinen hidastuu suhteessa minuun (valon nopeus - minun kävelynopeuteni)

Ja suhteessa toisiinsa molemmat etenevät valon nopeus X2

Mitään paikallaan olevaa absoluuttista pistettähän ei ole olemassakaan, koska avaruudessa kaikki asiat liikkuvat suhteessa toisiin asioihin. Vaikka istuisit paikallasi, etäännyt galaksimme mukana huimaa nopeutta toisista galakseista.

Joten toistan: MITEN NIIN VALON NOPEUS ON VAKIO?

Zäp
Seuraa 
Viestejä2299
Liittynyt19.10.2009
Honigmann
Reiska
Honigmann

Kyllä etenevät. Kaikki nopeus on suhteutettava johonkin kiintopisteeseen. Su
hteessa minuun ne eivät etene yli valon nopeudella. Kunnes alan kävellä länteen päin, jolloin toinen valonsäde etenee valon nopeus + minun kävelynopeuteni, ja toinen hidastuu suhteessa minuun (valon nopeus - minun kävelynopeuteni)

Ja suhteessa toisiinsa molemmat etenevät valon nopeus X2

Mitään paikallaan olevaa absoluuttista pistettähän ei ole olemassakaan, koska avaruudessa kaikki asiat liikkuvat suhteessa toisiin asioihin. Vaikka istuisit paikallasi, etäännyt galaksimme mukana huimaa nopeutta toisista galakseista.

Koko suhteellisuusteorian idea on se että molemmat valonsäteet loittonevat sinusta valonnopeudella riippumatta siitä kuinka kovaa itse kuljet. Koska nopeus tarkoittaa paikan muutosta ajan suhteen, se että yhtälöt saadaan täsmäämään ja valonsäteen nopeus pysymään vakiona tarkoittaa että ajalle pitää käydä jotain kummallista. Ajatus on aika hankala mieltää, mutta ei täysin epäintuitiivinen.

Vierailija
Zäp

Koko suhteellisuusteorian idea on se että molemmat valonsäteet loittonevat sinusta valonnopeudella riippumatta siitä kuinka kovaa itse kuljet. Koska nopeus tarkoittaa paikan muutosta ajan suhteen, se että yhtälöt saadaan täsmäämään ja valonsäteen nopeus pysymään vakiona tarkoittaa että ajalle pitää käydä jotain kummallista. Ajatus on aika hankala mieltää, mutta ei täysin epäintuitiivinen.

No siinä tapauksessa, jos ammun taskulampulla ensin valon säteen kohti plutoa, ja sen jälkeen lähden itse kävelemään päinvastaiseen suuntaan esim 6km/h, niin valon on pakko hidastaa vauhtia, jotta se ala kulkea minusta pois päin 6km/h + valonnopeus, koska se silloin rikkoisi nopeusrajoitusta 6 kilometrillä

JUST NÄIN

Entäpä jos ammun taskulampulla ensin vasemmalle, ja sitten oikealle, ja sitten lähden itse kävelemään oikealle? Tällöinhän, jotta saataisiin valon nopeus pysymään vakiona suhteessa minuun, kun lähden kävelemään oikealle 6 km/h niin sen oikealle kulkevan valonsäteen pitää epätoivoisesti kiihdyttää 6km/h säilyttääkseen sen vakionopeutensa suhteessa minuun. Mutta silloinhan se kulkee suhteessa aurinkokuntaan valon nopeus +6 km/h JA SENHÄN EI PITÄNYT OLLA MAHDOLLISTA VAI MITÄ?

Entäs se toinen valonsäde, jonka lähetin itään päin? Kun se loittonee minusta valon nopeudella, ja salakavalasti lähdenkin sen jälkeen hipsimään länteen päin 6km/h niin tuon itäänpäin kulkevan valonsäteen on pikku pakko hidastaa etenemistään 6 km/h, koska muuten Einsteinille tulisi paha mieli, eikös?

Ajatellaanpa että ammuin sen itään päin kulkevan valonsäteen kohti Plutoa? Kun valonsäteen on edettävä suhteessa minuun valon nopeutta, ei yhtään nopeammin eikä yhtään hitaammin, niin jos sitten teen sille oharit ja alan kävellä Pliutosta itse pois päin, niin silloinhan aiheutan sen, että valonsäteen saapuminen Plutolle viivästyy, koska se ei saa loitontua minusta valon nopeutta nopeammin, joten se joutuu hidastamaan itseään suhteessa aurinkokuntaan vastaavasti 6kmh, säilyttääkseen alkuperäisen loitontumisvauhdin pois päin minusta.

JUST JOO Eikö nyt järki sano yksiselitteisesti että jokin "maksiminopeus" on täysin mahdoton ajatus. Nimenomaan koska mitään absoluuttisesti paikallaan pysyvää pistettä ei ole ole olemassaan, johon tätä verrattaisiin.

Einstein taisi olla humalassa ja loput vain tolloja, kun eivät uskalla sanoa ääneen sitä minkä lapsikin tajuaa.

PLUTO <--------VALONSÄDE----- MÄ ------> (kävelen tonne päin 6km/h)

= VALONSÄDE SUHTEESSA MINUUN = VALON NOPEUS + 6KM /H

Vierailija

No nyt on niin hauskaa tekstiä että on pakko osallistua !!

Kun sillä fikkarilla tuikkaa vaikka sinne Plutoon päin niin kyllähän se valo
etenee sillä vakionopeudella teki sen jälkeen lähettäjä mitä temppuja tahansa eli
matka minkä valo etenee esim. puolessa tunnissa on vakio vaikka sen
lähettäjä käyttäs kaikki keinonsa omaan liikkumiseen ja muihin suuntiin livautetut valon säteet etenevät tahoillaan ja taas vakionopeudella.
Einsteinin kanssa olen monesta asiasta erimieltä mutta tän valon nopeuden
hyväksyn

Goswell
Seuraa 
Viestejä10357
Liittynyt8.3.2010
Tähystäjä
etenee sillä vakionopeudella teki sen jälkeen lähettäjä mitä temppuja tahansa

Juuri noin minunkin mielestä. Jos olisi teoreettinen raketti joka pystyisi nopeuteen 2c hetkessä. Sillä kun tuikkauksen jälkeen kiihdyttää sen valon perään nopeudella 2c, olisi perillä ennen sitä fikkarin tuikkua.

Minun mielestä noin.

Vierailija
Tähystäjä

No, eikö kuitenkin jos lähden hipsimään Plutosta pois päin 6 km/h sen jälkeen kun olen tökännyt tuikun matkaan, niin valo etenee Plutoa kohti suhteessa minuun valon nopeus + 6 km/h, eli tällöin valo etenee kohti plutoa 300 000 km/s + 6 km/h eikö vaan?

Eli hip hei valo onkin ylittänyt valon nopeuden

Vierailija

Vielä tarkennuksena, että jos valon nopeus on vakio, niin sehän tarkoittaa sitä, että lähetettäessä valonsäde maapallolta avaruuteen, se etääntyy meistä yhtä nopeasti (300 000 km/s) riippumatta siitä, mihin suuntaan se on lähetetty, RIGHT?

Mutta otetaanpa huomioon, että maapallo etääntyy galaksimme mukana 200km/s nopeutta Galaksiryhmästä (the Local Group, ks http://answers.yahoo.com/question/index ... 801AAXuDc3) .

Siilloinhan jomman kumman seuraavista vaihtoehdoista on PAKKO olla totta:

A) Lähettämämme valo etenee yhtä nopeasti meistä pois päin joka suuntaan suhteessa meihin. Tällöin sen valonsäteen, jonka lähetämme Galaksiryhmästä pois päin, täytyy kulkea Galaksiryhmään nähden valon nopeus + 200 km/s (300200 km/s).

B) Lähettämämme valo etenee aina yhtä nopeasti suhteessa galaksiryhmään, mutta ei suhteessa maapalloon. Siinä tapauksessa, jos lähetämme valonsäteen Galaksiryhmästä pois päin, valon on kuljettava meistä pois päin valon nopeus - 200 km/s (299800 km/s), jotta se loittonisi Galaksiryhmästä nopeudella (300000 km/s), ja lähetettäessä valo Galaxiryhmää kohti, sen on kuljettava meistä pois päin valon nopeus + 200 km/s (300200 km/s), jotta se lähestyisi Galaksiryhmää tuolla valon vaikionopeudella eli 300 000 km/s.

Eli kumpi vaihtoehdoista on totta? Molemmathan eivät voi olla yhtä aikaa totta, VAI MITÄ

Goswell
Seuraa 
Viestejä10357
Liittynyt8.3.2010

Kyllä näin on, sinun suhteen c+6km/h. Mutta suhteessa lähtöpisteeseen ei, jos lähtöpiste muuttaa paikkaansa fotonin irtoamisen jälkeen, niin ei voi mitään, fotoni ei siitä enään tiedä mitään. Se c suhteessa lähteeseen. Jos lähde muuttaa liiketilaa fotonin lähdön jälkeen, sitten jotain muuta kuin c.

Nykymallissa, siis se virallinen höpötys, fotoni aistisi kaikkialta kaiken ja passaisi nopeutensa aina tasan tarkkaan siihen c:n kaikkialla kaiken suhteen. Uskoo ken tahtoo, minä en.

Honigmann
Eli kumpi vaihtoehdoista on totta? Molemmathan eivät voi olla yhtä aikaa totta, VAI MITÄ

Tervetuloa kerhoon, oivaltaminen on kivaa.

Minun mielestä noin.

Vierailija
Goswell
Kyllä näin on, sinun suhteen c+6km/h. Mutta suhteessa lähtöpisteeseen ei, jos lähtöpiste muuttaa paikkaansa fotonin irtoamisen jälkeen, niin ei voi mitään, fotoni ei siitä enään tiedä mitään. Se c suhteessa lähteeseen. Jos lähde muuttaa liiketilaa fotonin lähdön jälkeen, sitten jotain muuta kuin c.

Nykymallissa, siis se virallinen höpötys, fotoni aistisi kaikkialta kaiken ja passaisi nopeutensa aina tasan tarkkaan siihen c:n kaikkialla kaiken suhteen. Uskoo ken tahtoo, minä en.

Honigmann

Tervetuloa kerhoon, oivaltaminen on kivaa.

Lorenz on tainnut tuon asian selittää miten muutokset koodinaatista toiseen tapahtuvat.
Valonnopeus lienee invariantti, signaalinopeus, jos olisi jokin nopeus joka sen ylittäisi, olisi se otettava invarianssiksi nopeudeksi. Vain massakappaleilla on paikka ja aika, joka on jatkuvassa muutoksessa.
Fotonikenttä on vapaa voimakenttä, joka ei ole sidoksissa, aikaan, eikä paikkaan, eikä mitään yksittäisä fotonia ole edes olemassakaan ennen absortoitumista.

Vierailija
Honigmann
Tähystäjä

No, eikö kuitenkin jos lähden hipsimään Plutosta pois päin 6 km/h sen jälkeen kun olen tökännyt tuikun matkaan, niin valo etenee Plutoa kohti suhteessa minuun valon nopeus + 6 km/h, eli tällöin valo etenee kohti plutoa 300 000 km/s + 6 km/h eikö vaan?

Eli hip hei valo onkin ylittänyt valon nopeuden

Toi täytys testata. Jos oltais vierekkäin ja tuikittais sinne Plutoon päin
ja sinä sitten lähtisit pakeneen niin paljon kuin jaloista pääsee pois päin ja minä jäisin paikoilleni. Sitten vaan soitto Plutoon että oliks se sun tuikkaus siellä nopeammin, onks kellään numeroo?

Vaimokin jo ihmettelee mitä mää täälä hekotan !!

Goswell
Seuraa 
Viestejä10357
Liittynyt8.3.2010
Tähystäjä
Toi täytys testata. Jos oltais vierekkäin ja tuikittais sinne Plutoon päin
ja sinä sitten lähtisit pakeneen niin paljon kuin jaloista pääsee pois päin ja minä jäisin paikoilleni. Sitten vaan soitto Plutoon että oliks se sun tuikkaus siellä nopeammin, onks kellään numeroo?

No perhana ei se noin menny . Pitää juosta minkä jaloista pääsee kohti plutoa, vauhdissa tuikata fikkarilla, sitten muistaa pysähtyä, seuraavaksi soitto. Ei sitä muutan tarvitsisi pysähtyä, mutta puheesta ei saa selvää jos hengästyneenä höpöttää että tuliko jo, tuliko jo.

fata morgana
Valonnopeus lienee invariantti, signaalinopeus, jos olisi jokin nopeus joka sen ylittäisi, olisi se otettava invarianssiksi nopeudeksi.

Niinhän se onkin muuttumaton, suhteessa lähteeseen, usko jo vihdoin. Sitä c:tä ei voi valo ylittää lähteen suhteen, mutta suhteellisesti voi, siinä se onkin tämän homman jippo.

Minun mielestä noin.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Helpommin tajuttavaksi asian tekee vertaamalla valoa ja ääntä toisiinsa. Lähestyvä pii-paa-auto tuottaa tietyn äänen, joka tulee korviin äänen nopeudella. Myös loittoneva pii-paa-auto tuottaa äänen, joka tulee korviin niinikään äänen nopeudella. Äänen nopeus ei siis muutu miksikään, tulee se sitten lähestyvästä tai loittonevasta pii-paa-autosta.

P.s. Piti vielä lisätä, että valolle on hyväksytty n.s. aalto-hiukkas -dualismi, joka johtaa siihen, että valoaallot kulkevat lähes aina eri nopeudella kuin sen hiukkaset eli fotonit.

Zäp
Seuraa 
Viestejä2299
Liittynyt19.10.2009
Honigmann
Zäp

No siinä tapauksessa, jos ammun taskulampulla ensin valon säteen kohti plutoa, ja sen jälkeen lähden itse kävelemään päinvastaiseen suuntaan esim 6km/h, niin valon on pakko hidastaa vauhtia, jotta se ala kulkea minusta pois päin 6km/h + valonnopeus, koska se silloin rikkoisi nopeusrajoitusta 6 kilometrillä

JUST NÄIN

Eipäs. Se, että olet liikkeessä alkupisteen suhteen ei muuta valon nopeutta vaan kokemaasi aikaa. Sinä mittaat valonsäteen nopeudeksi edelleen 300,000 km/s, mutta kädessäsi oleva kello käy eri aikaa kuin paikallaan ollessasi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat