Suomi mukana älyliikenteen maailman­konferenssissa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Suomi osallistuu 24.-29. lokakuuta Etelä-Korean Busanissa pidettävään älyliikenteen maailmankonferenssiin osana Euroopan näyttelypaviljonkia.

Suomen on tarkoitus nostaa esille älyliikenteen strategista lähestymistapaa sekä julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyötä älykkään liikkumisen edistämisessä.

Suomen edustajia näyttelyosastolla ovat liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto sekä alan suomalainen kattojärjestö ITS Finland. ITS World Congress järjestetään 17. kertaa ja se on suurin yksittäinen alan tapahtuma maailmassa.

Konferenssissa on esillä ja äänessä maailman parhaat älyliikenteen asiantuntijat ja teknologiset ratkaisut. Konferenssissa ovat esillä erityisesti tietotekniikkaa ja liikennelogistiikkaan yhdistävät yritykset. Myös suomalaisia osaajia on pyydetty esittelemään tilaisuuteen innovaatioitaan ja osaamistaan.
Älykkäiden liikennejärjestelmien (ITS) tarkoituksena on lisätä liikenteen turvallisuutta, parantaa sen tehokkuutta ja hidastaa ilmastonmuutosta.

Suomi hakee ITS Europe 2014 -konferenssia

Etelä-Koreassa Suomi esittelee myös vuoden 2014 ITS Europe -konferenssin isännyyshakemusta. ITS Europe 2014 -konferenssissa Suomen on tarkoitus esitellä niitä hankkeita, joita viime vuonna julkaistussa kansallisessa älyliikenteen strategiassa listattiin.

Vuonna 2014 mm. joukkoliikenteen maksujärjestelmät olisivat kehittyneet niin, että yhdellä kortilla voisi maksaa eri matkustusvälineissä eri puolilla Suomea. Erilaiset automaattiset onnettomuuksista kertovat viestijärjestelmät olisivat jo käytössä sekä kansalaisia palvelisi liikenteen avoimet tietokannat helpottamassa joukkoliikenteen ja yksityisen liikenteen sujuvuutta.

Suomen on tarkoitus jättää lopullinen hakemus ITS Europe 2014 -konferenssin isännyydestä 29. lokakuuta.

Suomen vahvuutena laaja verkostoituminen

Suomen uudentyyppinen strateginen liikennepoliittinen ajattelu sai tunnustusta, kun liikenne- ja viestintäministeriö ja sen kansliapäällikkö Harri Pursiainen palkittiin eurooppalaisella eSafety Forumin vuoden älyliikenne-palkinnolla.

Palkinnon myöntämisen perusteluina oli Harri Pursiaisen selvitysmiehenä tekemä maailman ensimmäinen kansallinen älyliikenteen strategia. Myös LVM:n ja Suomen aktiivinen panos älykkäiden liikennejärjestelmien kehittämisessä ja viranomaisyhteistyössä olivat palkinnon myöntämisen yhtenä syynä.

Myös valtioneuvosto on ollut aktiivinen uuden liikennepoliittisen ajattelun edistämisessä. Viime huhtikuussa hallitus teki periaatepäätöksen älyliikenteen strategiasta. Siinä tuotiin esille uusi liikennepoliittinen ajattelu ja sitä kautta älyliikenne nostettiin liikennepolitiikan keskiöön.
http://www.autotoday.fi/page.php?page_i ... 36&rss=all

Kommentit (5)

Vierailija

Uusi ajokorttiasetus/laki on valmisteilla tai siis menee eduskunnan rääppiäisten viimmehetken töiksi, jottei siitä tule vaalilupaushankaluuksia. Tihkuneet tiedot viittaa koulutusmaksu-lypsentään. Siinä älyäkö, runkut.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Uusia systeemejä liikenteen lypsämiseen kehitteillä Suomessa huomattavan suuri määrä ja homma on taputeltu ilmastonmuutoksen ja liikenneturvallisuuden kääreeseen. Tänään olen lueskellut mm. valtion kaavailemasta moottoriajoneuvojen satelliittipaikannusjärjetelmästä jolla kohdennettaisiin Suomessa tiemaksuja.

Nyt on itsellä meneillään elinkeinon alasajo ja kun se on joskus selvä, lasken päiviä, että saan kirjani siirretyksi johonkin missä "edistys" on hitaampaa mm. liikenteen kasvavien sivukustannusten [size=50:17wjppp0] (ja sadan muun)[/size:17wjppp0] kohdalla.

Myin juuri 15 minuuttia sitten yhden harrastemoottoripyörän (MR) pois. Pikku hiljaa pitää päästä kalustosta eroon ettei jää näppiin koko roska. Rakkine sai uuden kodin jostain Keski-Euroopasta. Edellisviikolla muuttui yksi museorekisteröintiään odottava auto €uroiksi. Talvella lähti romuäijän kuormissa harrasteauton aihiota + muuta rautatavaraa Raumalle. Olisiko ollut jotakuinkin 35 tonnia. Edellisellä kerralla lähti aika tarkkaan 40 tonnia. Yksi kuorma ainakin tulee vielä.

Minulta loppui huumorintaju taannoin Suomen valtion "äly"liikennepolitiikkaan yleensä ja erikseen. Sitä on kuulemma liikkeellä. Ei huvita enää maksaa. Monta tonnia jumalauta pelkkiä veroja ja veroluonteisia maksuja ajoneuvoista vaikka kilometrejä ei kerry kaikkiaan kuin n. 10000 vuodessa. Kiitos "äly"liikennepolitiikan. Vitun idiootit.

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija

Justiin tuli mittariin 1900 km suomalaista täysin älytöntä liikennesuunnittelua. Lopettakaa se perseily ja palkatkaa joku Puolalainen insinööri suunnittelemaan meille liikennejärjestelmä, joka toimii kun kerran ette itse osaa.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Turku-Rauma-Pori valtatie 8 on Suomen vaarallisimpia teitä. Liikenne, etenkin raskas, on valitettavan vilkasta tuolla rännillä. Näiden kaupunkien kansanedustajat ovat munattomimpia mitä maasta löytyy.

Muualle on rakennettu ties mitä siltoja ja siltarumpuja, mutta kasitielle on saatu pätkä hirviaitaa ja ihan viime vuosina muutama ohituskaista (jossa lähes säännöllinen tutkavalvonta) sekä muutama katuvalotolppa (mitä hyötyä kun lähes kaikissa autoissa on valot?).

Neljäkymmentä vuotta olen seurannut keskustelua tien parannussuunnitelmista, ne saatiin valmiiksi - ja pyyhittiin pois budjetista, jälleen kerran.

Jollei rahaa tienpitoon haluta käyttää, niin kiellettäköön sitten liikennöinti kokonaan, tuollainen pelleily on leikkiä ihmishengillä. Samanlaista saatanan kaksinaismoralismia kuin alkoholipolitiikka, raha kyllä kelpaa mutta hommaa vaikeutetaan tappiin asti.

Vai älyliikenne, mulkut!

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija
fenomenologi

Konferenssissa on esillä ja äänessä maailman parhaat älyliikenteen asiantuntijat ja teknologiset ratkaisut.




Keksintöni on maailman paras teknologinen ratkaisu,
http://aijaa.com/001339752415

GPS-paikantimen nopeus ja paikkatieto lähetetään akkukäyttöiseen tolppaan, josta voidaan säätää tarvittaessa tietokoneella vilkkumisen alkamisaika ja katsoa lokitiedostot.
Jos siihen tulee vikaa, varajärjestelmä käynnistyy ja lähtee tekstiviesti valvomoon.
Vartioimattomia tasoristeyksiä on vajaa 3000, kaikki helposti poistettavat on poistettu, puomilaitokset maksaisivat n. 500 miljoonaa niihin, tämä vaihtoehto on erittäin paljon halvempi.
Tasoristeysonnettomuudet maksavat 25 miljoonaa vuodessa, menisi + puolelle aika nopeasti, jos järjestelmä tulee lähes kaikkiin tasoristeyksiin.

Uusimmat

Suosituimmat