Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelu ihmetyttää

Seuraa 
Viestejä1674
Liittynyt3.10.2007

Tämän päivän Helsingin Sanomissa kerrotaan HSL:n (Helsingin seudun liikenne) suunnittelevan matkustajille suunnattua verkkopalvelua, josta voisi etukäteen tarkistaa liityntäpysäköinnin paikkatilanteen työmatkalle lähtiessään.

Muuten ihan hieno idea, mutta kuinka kukaan voi edes kuvitella, että tilanne on sama vielä paikan päälle saavuttaessa, kuin mitä se oli kotoa lähtiessä, kenties puolta tuntia aiemmin? Apukuskilla on toki mahdollisuus tarkistaa tilanne uudestaan matkan aikana, mutta useimmissa autoissa kun ei kuljettajan lisäksi ole muita

Lisäksi tilanne lienee se, että pääkaupunkiseudun työmatkaliikenteestä suurin osa tehdään joko alusta loppuun joukkoliikennettä hyväksi käyttäen tai sitten henkilöautolla ovelta ovelle liityntäliikenteen käyttäjien ollessa vähemmistönä.

Edellä mainitut seikat huomoiden hanke tuntuu todella erikoiselta, varsinkin kun sen kehittämisen on arvioitu makasavan jopa 900 000 euroa. Hinnan maksaa kuitenkin lopulta joukkoliikenteen käyttäjä lippua ostaessaan

Kommentit (5)

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Mulla olis idea liittyen joukkoliikenteeseen koskien bussiliikennettä vilkkaasti liikenöidyillä moottoriteillä.

Nimittäin miksei voitaisi västä viisaide insinöörien toimesta sellaista järjestelmää joka ilmoittaa ku bussi on tulossa ja ohittanut bussiaseman?

Tarkoitan tällä sitä että matkustaja voisi painaa nähdessään bussin olevan esim. 2 pysäkin välin päässä esim. Leppävaarassa linjan 550 varrella kehätietä länteen eli tapiolan suuntaan. Tällöin tieto välittyisi reaaliaikaisesti bussikuskille ja elektronisiin nopeusnättöihin jolloin oikean kaistan nopeutta jouduttaisiin hiljentämään ja keskikaistan ja vasurikaistan nopeus pysyisi samana. Tilapäinen nopeusrajoitus poistuisi kun bussi on ohittanut sensorit vaikkapa 100 metrin päästä pysäkistä.

Hyviä seurauksia tällä olisi se että liikenneturvallisuus ja joukkoliikenteen sujuvuus, kuljettajan turvallisuus sekä aikataulujen reaaliaikainen ennustettavuus olisi tarkempaa ja täsmällistä suhteessa vaihteleviin liikennemääriin ja ajokeleihni. Täsmennykseksi sanottakoon että jokaisella bussipysäkilllä olisi sensoreiden lisäksi näyttö johon olisi kytketty tietokone joka kertoisi lasketun keskiarvon perusteella milloin bussi viimeistään ohittaa pysäkin.

Huonoja seurauksia tällä olisi ainakin se että ns. bussikaistan nopeus vaihtelisi ja aiheuttaisi ruuhkan kaltaisia olosuhteita, mutta missä määrin on minulle noviisina koskien itse ajamista hyvinkin epäselvää.

-

Vierailija

Minun piti lukea tuo ylläoleva viesti ainakin neljään kertaan, ennen kuin luulin käsittäneeni mitä siinä tarkoitetaan. Eli ehdottaisit, että matkustaja voisi painaa paljon nykyistä aikaisemmin, jolloin koko bussikaista hidastettaisiin? Epäilisin, että järjestelmä tulisi paljon kalliimmaksi kuin siitä saatavat hyödyt, kyllähän nyt ruuhka-aikaan lähes joka pysäkillä on käyttöä. Ruuhka-ajan ulkopuolella taas luulisi kaistalla olevan sen verran tilaa, että tolkuissaan oleva kuski sinne mahtuisi ilman apuneuvojakin.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Minun piti lukea tuo ylläoleva viesti ainakin neljään kertaan, ennen kuin luulin käsittäneeni mitä siinä tarkoitetaan. Eli ehdottaisit, että matkustaja voisi painaa paljon nykyistä aikaisemmin, jolloin koko bussikaista hidastettaisiin?

Tarkoitan tällä sitä että matkustaja voisi painaa nähdessään bussin olevan esim. 2 pysäkin välin päässä

Unohdin mainita että bussipysäkillä seisoskeleva matkustaja..
Ja kyllä, bussikaista hidastuisi. Etu on ilmeinen esim bussireitilllä Kamppi-Porvoo. Porvoon valaisemattomilla sivuteilla talven pimeillä liukkailla bussin ei tarrvitse jarrutella vaarallisesti jolloin takanatulevien liikee häiriintyy vähemmän. Ja kokonaisuuden kanalta liikkenen sujuu hitusen jouhevammin ja ennen kaikkea turvallisuuden tunne kasvaa.

-

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

En ole insisööri, ainakaan vielä.

Mitenkä se arvon viisaimmat menikään?

Jos kappale muuttaa nopeuttaan hidastaen ja jälleen kiihdyttäen niin kasvattaako se merkittävästi energian kulutusta?

Entäs jos kappaleita, eli tässä tapauksessa, kuorma-autoja, pakuja ja henkilöautoja sekä busseja on sadoittain lyhyen ajan sisällä eli vaikkapa iltapäiväruuhkan aikaan?

Paljonko eroavaisuuksia syntyisi ennustettavammassa jarrutus-kiihdytyssykliin suhteessa epätasaiseen jarrutus-kiihdytyssykliin.

Jälkimmäiseen esimerkkinä otettakoon vaikkapa 5-10 kertaa tunnissa bussipysäkille jarruttavan bussin yhtä-äkkinen kiihdyttäminen kaikille ajoneuvoille tarkoitetulle kaistalle?

Oletetaan että autoja vilahtaa 10 sekunnin aikana sillä kaistalla jota pitkin myös bussi ajaa sen vaikkapa sen 4-8 kpl. Tämä on ihan realistinen arvio, sillä harva kuljettaja pitää sen turvavälin joka taisi olla kun viimeksi autokoulussa kävin sen 3 sekuntia. Ja oletamme että kun 20 sekuntia on kulunut niin 1 isompi kuorma-auto on ajanut ohitse.

-

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

pää kaupunki pitäis siirtää Mikkeliin

liikenne ongelmat helpottuis

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Uusimmat

Suosituimmat