Kolesterolilääkeaineiden aiheuttamat lihaskivut

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eräiden kolesterolilääkeaineiden tuoteselosteissa on jopa varoitus mahdollisista lihaskrampeista.
Kaikki potilaat eivät saa kramppi- ja lihasvaivoja. Lääkintöhallituksen pitäisi nyt pikaisesta selvittää ramppi- ja lihasvaivojen todelliset syntymekanismit, koska niin moni potilas kärsii näistä vaivoista.

Lihaskrampit voivat olla hyvinkin kivuliaita, mutta hitaasti kehittyvät lihaskivut ovat yleensä lievempiä, mutta harmillisia.
Joko lääkeaineesta itsestään tai kolesterolin hajoamisesta syntyviä kuona-aineita alkaa ilmeisesti kerääntyä lihaksiin, mikä aiheuttaa vaivoja. Krampeille tyypillistä on, että vaiva tulee näkyviin aika nopeasti muutamassa kuukaudessa. Lihaskrampeista pääsee yleensä eroon vaihtamalla kolesterolilääkkeensä ja krampit helpottavat silloin parissa viikossa.

Lihaskramppeja voi vanhemmilla henkilöillä esiintyä myös, mikäli monipuolisesta ravinnosta ja riittävästä Mg-ionin saannista ei ole huolehdittu. Kolesterolilääkkeiden aiheuttamia lihasvaivoja ei voi poistaa Mg-lisillä.

Nyt on käynyt ilmi, että monet potilaat ovat saaneet kipuja ns. isojen hartianseudun ja reisien lihaksiin, joskus myös rintalihakset ovat kipeytyneet. Tyypillistä näille kivuille on, että ne useimmiten esiintyvät symmetrisesti, molempien ruumiinpuoliskojen samat lihakset kipeytyvät.

Tunne on sama, kuin joskus kovan työn tai treenin jälkeisenä päivänä lihakset tuntuivat kipeiltä. Treenauksessa kipeytyneet lihakset saa yleensä vertymään hieronnalla, voimistelemalla ja saunomalla, mutta nämä kivut eivät häviäkään. Kipulääkkeet kyllä yleensä auttavat, mutta eihän niitäkään voi syödä jatkuvasti.
Lihaskivut kehittyvät eräillä kolesterolilääkkeitä syövillä potilailla hitaasti vuosien kuluessa. Kuona-aineita on silloin ilmeisesti kerääntynyt lihaksiin jo aika paljon.

Vaivoja voisi hyvin kuvailla seuraavasti, sängystä ylösnousu aamuisin on tuskallista.
Käsien nostaminen ylös on kivuliasta ja siten paidan ja takin pukeminen päälle vie aikaa ja joskus pitää pyytää kaveria auttamaan sukat jalkaan. Kyykkyyn ja ylösnousu on tuskallista ym.
Autolla ajo kyllä onnistuu, mutta autosta pois nousu on tuskallista ja vaatii aikaa.

Kipujen ollessa pahimmillaan, on nukkuminenkin hankalaa, sillä asennon vaihtaminen oli tuskallista.

Kenenkään ei missään tapauksessa pidä lopettaa kolesterolilääkkeen syömistä neuvottelematta lääkärinsä kanssa. Kysymykseen tulee silloin sopivamman kolesterolilääkkeen hakeminen tai tilapäinen 1-3 kk keskeytys lääkkeen ottamisessa. Tässä ajassa yleensä selviää, oliko kolesterolilääkitys syynä vaivoihin.

Maanantai-iltana 25.10 tulee TV1 kanavalta MOT ohjelma kolesterolilääkkeistä, jonka jälkeen tiedämme ehkä enemmän asiasta.

Kommentit (10)

Vierailija

Statiinien ja fibraattien aiheuttamista lihasvaurioista on tiedetty jo pitkään. Jos selittämättömiä lihaskipuja esiintyy lääkehoidon yhteydessä, kannattaa varata aika lääkäriin verikokeita varten. Pahimmillaan vauriot voivat johtaa rabdomyolyysiin ja pysyviin lihas- ja hermovaurioihin.

Erityisesti statiinien ja fibraattien yhteiskäytössä todennäköisyys peruuttamattomien lihasvaurioiden syntyyn on huomattavan suuri.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Sain pari vuotta sitten ohjeen lääkäriltäni käyttää simvastatiinia kohonneen veren kolesterolin vuoksi. Vajaan kuukauden käytön jälkeen sain ensimmäiset nivelkipuoireet: Alkoivat molemmista ranteista, samanaikaisesti lihaskipu alkoi poskissa ja ohimoissa, hieman myöhemmin kipu alkoi kyynärnivelistä käsivarsiin, ja oli äärimmäisen vastenmielisiä. Tämä toistui n. pari kertaa viikossa, ja yksittäinen kohtaus kesti n. 5-15 minuuttia.

Ilmoitin asiasta lääkärilleni, ja lääkitys muutettiin rosuvastatiiniksi (Crestor).

Alkuvaiheessa vaikutti siltä, että ongelma olisi kadonnut.

Samankaltaiset lihaskivut alkoivat kuitenkin uudelleen. Aluksi noin kuukauden välein, ja lisukkeena tuli sietämättömät astma-tyyppiset yskänkohtaukset, ja valtava hikoilu päänahasta ja kasvoista, Muutaman kuukauden kuluttua nämä episodit alkoivat toistua yhä useammin (jopa vajaan viikon välein) ja kestivät jopa n. 45 minuuttia kerrallaan. Tyypillistä kohtauksissa oli se, että ne päättyivät muutamien sekuntien kuluessa.

Olin matkalla kesämökille viime toukokuussa, ja jouduin pysähtymään E-18 moottoritien varteen kuvaamani kohtauksen vuoksi (auton ajaminen oli mahdotonta kyynärnivel- ja käsivarsikivun takia). Poliisi noteerasi pysähtymiseni ja tuli kyselemään, mikä mahtaa olla ongelmani, ja tarvitsenko mahdollisesti apua.

Onneksi kohtaus oli jo päättymässä, ja pystyin osoittamaan heille, että olen taas täysissä sielun ja ruumiin voimissa, hikitulvasta huolilmatta.

Aloin kokea alkukesästä lihasheikkoutta jaloissa (subjektiivinen tunne), ja lopetinkin Crestor:in "nauttimisen" viime kesäkuun ensimmäisellä viikolla, jonka jälkeen en ole saanut ainoatakaan moista kohtausta.

Minä olen saanut tarpeekseni statiineista, enkä tule koskemaan moisiin mömmöihin enää koskaan!

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Eikös tuon kolesterolin saa kohdalleen ruokavaliolla?



Ainakin jos Uffeen on uskominen, ravinnolla on käytännössä mitätön vaikutus veren kolesterolipitoisuuteen. Maksa tuottaa 3/4 veren kolesterolista, ja neljäsosa on peräisin ruoan sisältämästä kolesterolista. Jos ravinnon kolesterolipitoisuus laskee ja elimistöllä olisi tarvetta kolesterolille, maksa lisää kolesterolisynteesiä. Jos ravinnosta saa riittävästi tai yli tarpeen kolesterolia, maksa vähentää kolesterolisynteesiään.

Verenpainetta ainakin saa alas VHH-dieetillä. Taisi olla se tutkimus, jossa verrattiin laihtumista vähärasvaisen ja vähähiilihydraattisen dieetin välillä. Vuoden seurannassa painon putoamisessa ei ollut hurjaa eroa, mutta VHH-porukalla verenpaine laski merkittävästi.

Vierailija
Esc
Eikös tuon kolesterolin saa kohdalleen ruokavaliolla?



Ainakin jos Uffeen on uskominen, ravinnolla on käytännössä mitätön vaikutus veren kolesterolipitoisuuteen. Maksa tuottaa 3/4 veren kolesterolista, ja neljäsosa on peräisin ruoan sisältämästä kolesterolista. Jos ravinnon kolesterolipitoisuus laskee ja elimistöllä olisi tarvetta kolesterolille, maksa lisää kolesterolisynteesiä. Jos ravinnosta saa riittävästi tai yli tarpeen kolesterolia, maksa vähentää kolesterolisynteesiään.



Eiköhän tässä nyt tarkoitettu kolesterolilla veren lipoproteiiniprofiilia eli LDL:ää, HDL:ää ja VLDL:ää. Käsittääkseni on aika vakuuttavaa näyttöä siitä, että eri ravintotekijöillä (eri rasvahapot, nopeat/hitaat hiilihydraatit) saadaan aikaan muutoksia näiden konsentraatioissa.

Vierailija

Saadaan toki muutoksia ruokavaliolla. Parantaako se sitten terveyttä, on toinen kysymys.

Sen sijaan syödyn kolesterolin määrällä ei useimmissa tapauksissa ole käytännön merkitystä, tarkoittikohan Uffe sitä?

Vierailija
eso
Kenenkään ei missään tapauksessa pidä lopettaa kolesterolilääkkeen syömistä neuvottelematta lääkärinsä kanssa.



Ei tietenkään. Onhan se toki parempi vaihtoehto, että loppuelämä saattaa olla pikkasen pidempi ja helvetin kovien tuskien säestämä. Surkea elämäkin sammuu pitkään riutumalla ja syöpäkivuista nautisekelemalla eikä yhtä-äkkisesti armeliaalla sydänkohtauksella. Kyllä siitä nautinnosta kannattaa lompakkonsa tyhjentää lääketehtaiden laariin ja syödä koko loppuelämänsä statiineja.

Alvari
Seuraa 
Viestejä29
Liittynyt14.10.2010

Tässä lista näistä yhteyksistä.

Ja tässä esittelemme kolesterolin alentamisen käypähoitotyöryhmässä istuvien professoreiden sponsorit, maailman eniten myydyt statiinilääkkeet. Niiden valmistajilta tohtorit ovat saaneet mm. konsultointipalkkioita, asiantuntijapalkkioita, matkoja sekä tutkimusrahoitusta.

Puheenjohtaja, professori Matti J. Tikkanen: Zocor, Inegy, Lipitor
Sihteeri, professori Timo Strandberg: Zocor, Inegy, Lipitor, Crestor, Lescol
Professori Antero Kesäniemi: Crestor, Lipidil, Zocor,Inegy,Lipitor,Lescol
Professori Petri Kovanen: Zocor, Inegy, Lipitor, Crestor
Dosentti Matti K.Salo: ei sidonnaisuuksia
Professori Jorma Viikari: Crestor, Lipitor, Zocor, Inegy
Dosentti Hannu Vanhanen: Zocor, Inegy, Crestor
Dosentti Mikko Syvänne: Zocor, Inegy,Crestor, Lescol, Lipitor




Ei hyvältä näytä, ainoastaan yhdellä ei ole (tiettävästi) mitään sidoksia lääketeollisuuteen.

Vierailija

Olisi ihan mielenkiintoinen juttu selvittää, että miksi ihmeessä dosentti Matti K. Salolla ei ole mitään sidonnaisuuksia kolesterolilääkkeitä valmistaviin tahoihin.

Uusimmat

Suosituimmat