Kuulutko kirkkoon?

Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Tehdäänpä tällainen gallup. Kiinnostaa.

Sitten voi tietty vielä kirjoittaa kokemuksiaan aiheesta.

Itse erosin kirkosta samana päivänä kun täytin 18. Matkustin vartavasten kotipaikkakunnalle opiskelupaikkakunnalta erotakseni. Siihen aikaan kirkosta eroamiseen sisältyi papin puhuttelu. Onnekseni pappi oli varattu tuolloin, eikä minun tarvinnut sietää sellaista.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Kommentit (742)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

Erosin pian häiden jälkeen. En katsonut järkeväksi alkaa osoittaa mieltä siinä asiassa, koska se oli vaimolle ja tämän suvulle tärkeä. Vaimo häpeää sitä edelleen, kun minä en ole valehdellut asiaa tämän sukulaisille.

Vierailija

Neutroni: Olisitko liittynyt islamilaiseen yhteisöön häiden ajaksi, jos vaimosi olisi ollut muslimi? Tunnetko itseäsi yhtään ulkokultaiseksi?

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005

Kuulun kirkkoon lähinnä sen tekemän moraalisen kasvatus- ja lapsityön johdosta. Lisäksi myös kirkon toimittamien yksilöllisten palvelusten vuoksi. Muita syitä nyt ei juuri ole. Kirkosta eroamista olen silloin tällöin harkinnut, mutta en ole nähnyt sitä kuitenkaan välttämättömäksi, joten asia on jäänyt silleen.

Vierailija

Erosin kirkosta 1982. Siihen aikaan joutui perustelemaan tekonsa.
Syy erolleni ei ollut joukkohysteria, taui seuraa mielipidettä, vaan ihan muuten vaan.
Minulle ei merkinnyt mitään silloin edes kirkollisvero, eikä se ole koskaan merkinnyt mitään negatiivista.

Jos nyt oisin vielä kirkossa, niin en ainakaan eroaisi siitä jonkun homokeskustelun takia.
Itse asiassa; olen viime aikoina miettinyt, että pitäisikö mun liittyä takaisin, koska minun pitää toimia itse niin kuin kirjoitan; eli muslimit ulos ja oma uskonto voimautetaan takaisin sille paikalle, yhdeksi suomalaisuuden peruspilareista.

Olen tavallaan ylpeä siitä, että olen saanut kansallisuuteni perintöosaksi niin suurenmoisen uskonnon kuin protestanttinen luterilaisuus

Vierailija

Erosin kirkosta 19-vuotiaana. Syynä oli se, että ateistina kirkkoon kuuluminen tuntui tekopyhältä. Lisäksi noihin aikoihin olisi pitänyt alkaa maksaa omat kirkollisveronsa, enkä halunnut myöskään kirkon toimintaa rahallisesti kannattaa.

Tuolloin Eroa kirkosta -sivusto oli jo käytössä, joten homma oli helppo.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
kiittäen
Neutroni: Olisitko liittynyt islamilaiseen yhteisöön häiden ajaksi, jos vaimosi olisi ollut muslimi?

En varmaankaan. Käsittääkseni sellainen olisi hyvin loukkaavaa vaimoni sukua kohtaan. En minä olisi liittynyt kristilliseen kirkkoonkaan häitä varten, jos olisin viitsinyt erota ennen kuin aloin seurustella vaimoni kanssa. En vain viitsinyt opiskeluaikana, koska asialla ei vielä ollut minulle taloudellista tai muutakaan merkitystä ja sitten kun seurustelin ja asia tuli ajankohtaiseksi, vaimo pyysi minua lykkäämään eroamista häiden yli.

Tuskin ylipäätään voisin olla naimisissa erityisen tunnustuksellisesti uskovan kanssa. Sellainen henkilökohtaisempi usko, joka ei vaadi rituaaleja tai rajoitteita elämään, käy kyllä.

Tunnetko itseäsi yhtään ulkokultaiseksi?

Jossakin määrin kyllä. En ole koskaan väittänyt, ettenkö tekisi kaikenlaisia kompromissejä elämässäni ja ihmissuhteissani, jos se helpottaa elämää.

Vierailija

Rituaalit ja rajoitteet ovat uskonnollisuutta. Jeesuksen seuraaminen ei ole oman itsensä erinomaisuuden koroittamista näkyvästi rituaaleja harjoittaen. Rituaalit ja pyhät esitykset ovat fariseusten hommaa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Toistaiseksi äänestys on sujunut jokseenkin niin kuin ajattelinkin.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Kahden viime viikon erobuumista huolimatta lähes 80 prosenttia suomalaisista kuuluu yhä evankelisluterilaiseen kirkkoon. Silti vain vähän yli kolmannes kertoi vuonna 2007 Kirkon tutkimuskeskukselle uskovansa kristinuskon opettamaan Jumalaan.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Noin ... 58?ref=rss

Eli kirkkoon kuuluu n. 4250000 suomalaista ja heistä kirkon opettamaan jumalaan uskoo n. 1,5 miljoonaa ihmistä.

Vierailija

Erosin 18-vuotiaana reilut kuusi vuotta sitten netissä. Se oli selvää jo rippikouluikäisestä lähtien että eroan, koska en ole uskonnollinen enkä koe saavani kirkolta mitään. En myöskään voisi olla tapakristitty, koska kaikki uskonnolliset rituaalit, rukoilemiset ja laulamiset ovat minusta erittäin vaivaannuttavia. Toki käyn kirkossa häissä ja hautajaisissa, myös nousen ja istun seurakunnan mukana, mutta muuten en osallistu menoihin mitenkään.

Minulta puuttuu aivoista joku jumalalle varattu alue. Kirkossa ollessani tajuan että ihmiset siellä palvovat jotain jumalaa ja sen poikaa, mutta se ei mitenkään mene järkeeni tai sydämeeni että miksi ja miten. Asia tuntuu absurdilta. Joskus teini-ikäisenä käytin valtavasti aikaa väittelyyn netissä ja oikeassa elämässä uskonnosta ja jumalista, mutta nykyään asia ei enää niinkään kiinnosta. Olen turtunut siihen ja todennut, että jotkut vaan tarvitsevat uskontoa ja toiset eivät, ja juuri kenenkään päätä ei voi argumentoinnilla kääntää.

Isä vastusti eroamistani jyrkästi, mikä oli minusta aika outoa, koska isä ei ole koskaan ollut ainakaan avoimesti uskonnollinen. Meillä ei lapsena kotona puhuttu mitään Jeesuksesta eikä perhe käynyt kirkossa muuten kuin pakon edessä. Päätökseni vain vahvistui kun keskustelin isän kanssa siitä, miksi EN eroaisi: isä ei osannut sanoa yhtään rationaalista syytä, hoki vaan että "toivoisin että et eroaisi". Tuli vaan vahvemmin sellainen olo, että rationaalista syytä kuulua kirkkoon ei edes isän mielestä ole, se on vaan joku mystinen tunnekysymys. Ja koska minulla ei ollut tunnesiteitä kirkkoon, erosin.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Entinen muija eros aikanaan kirkosta. Tämän jälkeen mä erosin mun muijasta. Mä en ota mitään kirkkoon kuulumatonta muijaa. Jossain mullakin menee raja!

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009
mensaani
Itse asiassa; olen viime aikoina miettinyt, että pitäisikö mun liittyä takaisin, koska minun pitää toimia itse niin kuin kirjoitan; eli muslimit ulos ja oma uskonto voimautetaan takaisin sille paikalle, yhdeksi suomalaisuuden peruspilareista.

Erittäin hyvä, mutta vielä parempi olisi ottaa käyttöön suomalaisten vuosisatoja ja tuhansia vanhat aidot perinneuskonnot.

Itse olen eronnut kirkosta jotain pari vuotta takaperin.

Vierailija

Erosin kai 18-19 vuotiaana (en tarkalleen muista). Olikohan syy siinä että joko olin jo päätynyt epäilemään pahasti jumalan olemassaoloa tai ainakin olin siinä tuloksessa, ettei ainakaan luterilainen kirkko edes noudata niitä asioita, joita uskontoonsa pitäisi kuulua (omat tulkintani toki vain) eli olivat tekopyhiä.

Toki liityn heti takaisin luterilaiseksi, kun seuraavat kohdat täyttyvät:

A) todistetaan jokin jumala todeksi

B) se on luterilaisten jumala

C) jumala vaikuttaa tarpeeksi selväjärkiseltä ja moraaliltaan sopivaksi, jotta moista voi palvoa

D) jumala edellyttää kuulumista luterilaiseen kirkkoon

En käsitä miksi muutoin tulisi kuulua johonkin epämääräiseen kirkkoon, jonka toimintatavoista tai rahankäytöstä en tiedä tarpeeksi (ja jolle täytyy vielä maksaakin vuosittain useita satasia moisesta ilosta).

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008

Olin 5v kun koko perhe erosi kirkosta. En ole tuntenut mitään tarvetta liittyä takaisin kirkkoon, minun ja kirkon maailmankuvat eivät vain kohtaa. Eivät edes hipaise toisiaan, ei sinne päinkään.

Vierailija
pellonpekko
Toki liityn heti takaisin luterilaiseksi, kun seuraavat kohdat täyttyvät:

A) todistetaan jokin jumala todeksi

Uskonnoissa on sellainen hassu piirre, että niissä olevia uskomuksia ei koskaan kyetä todistamaan todeksi, muutenhan ei enää puhuttaisiin uskonnoista, vaan jostain ihan muusta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat