Manuaalinen akun lataaminen?

Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt16.11.2005

Kun laturi on hukassa niin voiko akkua, esim. kameran tai kännykän, ladata helposti vain johtamalla sopivasti virtaa oikeisiin kohtiin akussa? Vai onko laturissa jotain mutkikkaampaa tekniikkaa?

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Riippuu pitkälti millä kemialla kyseinen akku on. Periaatteessa se on mahdollista mutta yleensä kannattaa ainakin virtarajaa käyttää.

Li-Ion esimerkiksi on täynnä, kun yhden kennon jännite on noin 4.2v

Vierailija

Litiumakku on helppo ladata kun pidetään huoli turvallisuusseikoista.

Tarvitaan virtarajoitus, ja jänniterajoitus. Yksinkertaisuudessaan säädettävä reguloitu jännitelähde joka asetetaan 4.0 volttiin, ja sopivan iso sarjavastus joka rajoittaa latausvirran alle akun nimellisarvojen, esim. 1000 mAh akku -> 1 A maksimi latausvirta.

Lataus on tällöin melko hidas, eikä akku täyty aivan täyteen koskaan, mutta sillä päästään hyvin lähelle.

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008
o
Jos kameran akun lataus telakka hukassa, mutta itse muuntaja tallella niin voiko siitä muuntajasta vetää virtaa suoraan akkuun?

Todennäköisesti ei, sillä lataustelakassa itsessään on yleensä elektroniikkaa. "Muuntaja" on yleensä pelkkä tyhmä jännitelähde.

Unohda suosiolla litiumakkujen latailu muilla kuin siihen suunnitelluilla laitteilla, jos elektroniikkarakentelu ei ole hyvin hanskassa. Se onnistuu teoriassa, mutta käytännössä vaatii melkoista tarkkuutta jännitteiden mittauksessa. Jos latauksessa tekee virheen niin akku palaa, räjähtää tai muuten vaan tuhoutuu pilaten myös ympäristöään. Litiumakut eivät ole luonteeltaan anteeksiantavia vaan rankaisevat lyhyestäkin virhejännitteestä.

RC - lennokkeja ja autoja harrastavat käyttävät irtokennoja ja myös latailevat niitä omatekoisilla vehkeillä. Heillä on usein käytössään suojavarusteita palavien kennojen aiheuttamien tuhojen estämiseksi.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Vierailija
kfa
RC - lennokkeja ja autoja harrastavat käyttävät irtokennoja ja myös latailevat niitä omatekoisilla vehkeillä. Heillä on usein käytössään suojavarusteita palavien kennojen aiheuttamien tuhojen estämiseksi.

Taitavat kyllä käyttää kaupan latureita.RC liikkeissä myydään jos jonkin näköistä akkulaturia. Osa on kyllä omatekoisen näköisiä.

Mitä kännyköiden ja kameroiden akkuihin tulee niin ne eivät välttämättä edes ota vastaan virtaa ulkoisesta lähteestä jos niille ei jutella oikealla tavalla. Niissä on jos jonkinlaista suojapiiriä. Ylivirta, ylijännite, alijännite....

Vierailija
BrunenG
Niissä on jos jonkinlaista suojapiiriä. Ylivirta, ylijännite, alijännite....

Tosin vain jos ovat aitoja merkkiakkuja. Piraattiakut eivät ole noin kranttuja. Päältäpäin piraattia ei aidosta välttämättä edes paraskaan asiantuntija. Tarvitaan röntgentä.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

voiko skootterin akkua ladata pelkällä muuntajalla 12V 600mA esim. ? 12V 10Ah akku kyseessä.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010
taucalm
voiko skootterin akkua ladata pelkällä muuntajalla 12V 600mA esim. ? 12V 10Ah akku kyseessä.

Mikä on "skootterin akku"? Normi korkillinen 2-pyöräisen lyijyakku vai jokin spesiaali "hätävalojen akku" joita jotkut kinkit käyttää.

Normi ajoneuvon lyijyakkua voi ladata normi akkulaturilla. Kennojen vääntymisenmax. rajana on pidetty latauksessa samaa ampeerimäärää mitä akussa om ampeeritunteja. 10A teholla lataaminen toki syö 10 Ah akkua rotan lailla. Itse olen varsin pitkän empiirisen kokemuksen tuloksena käyttänyt puoliaaltotasasuunnattua 2,5A latausvirtaa perinteisellä laturilla "moottoripyörän akuille" ja sitten ovat nämä älylaturit joista en virka mittään. Nopeita ovat ja keveitä.

Hätävaloakuilla varustettuja kinkkejä olen lataillut samoilla spekseillä.

- Ubi bene, ibi patria -

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Pacanus Rusticanus
Mikä on "skootterin akku"? Normi korkillinen 2-pyöräisen lyijyakku vai jokin spesiaali "hätävalojen akku" joita jotkut kinkit käyttää.

Normi ajoneuvon lyijyakkua voi ladata normi akkulaturilla. Kennojen vääntymisenmax. rajana on pidetty latauksessa samaa ampeerimäärää mitä akussa om ampeeritunteja. 10A teholla lataaminen toki syö 10 Ah akkua rotan lailla. Itse olen varsin pitkän empiirisen kokemuksen tuloksena käyttänyt puoliaaltotasasuunnattua 2,5A latausvirtaa perinteisellä laturilla "moottoripyörän akuille" ja sitten ovat nämä älylaturit joista en virka mittään. Nopeita ovat ja keveitä.

Hätävaloakuilla varustettuja kinkkejä olen lataillut samoilla spekseillä.

http://www.kauppasatama.fi/tuotteet.asp?category=1959tuollainen esimerkiksi. autolaturissa lukee, että latausminimi 20Ah, puskee 4-6A kaiketi akulle. muuntajia taas löytyisi sopivan kokoinen, tai voinko ladata tietokoneen virtalähteellä tuota pienehköä 10Ah 12V:n akkua? ei huvittaisi ostaa erikseen laturia, jos noita voi ladata muutenkin.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
o
Kun laturi on hukassa niin voiko akkua, esim. kameran tai kännykän, ladata helposti vain johtamalla sopivasti virtaa oikeisiin kohtiin akussa? Vai onko laturissa jotain mutkikkaampaa tekniikkaa?

Nyt tulee vitsi, muista se:
Kytke akku suoraan verkkosähköön, mieluusti niin että verkkosähkön 0-napa on akun miinus-navassa. Odota 1s ja irrota latauskytkentä.
Nyt sinulla on akku mikä on riekaleina, joten meet kauppaan ostamaan ihan sille tarkoitetun laturin.
Tähän loppuu vitsi.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Haahuilija
Seuraa 
Viestejä268
Liittynyt9.2.2011
taucalm

Kyllähän sitä todennäköisesti voi, mutta jos muuntaja on reguloitu (niinkuin esim. tietokoneissa), eli jännite on säädetty tasan 12v, ei 12v akku lataudu. Se kun tarvitsisi n.14v jännitettä täyttyäkseen.

Itse muuten latailin radiohjattavan 7,2v Nicad ajoakkua 12v tulostimen virtalähteellä.
Latauksen aikana oli napajännite 8,5 paikkeilla ja virtaakin meni n 1A.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Haahuilija
taucalm

Kyllähän sitä todennäköisesti voi, mutta jos muuntaja on reguloitu (niinkuin esim. tietokoneissa), eli jännite on säädetty tasan 12v, ei 12v akku lataudu. Se kun tarvitsisi n.14v jännitettä täyttyäkseen.

Itse muuten latailin radiohjattavan 7,2v Nicad ajoakkua 12v tulostimen virtalähteellä.
Latauksen aikana oli napajännite 8,5 paikkeilla ja virtaakin meni n 1A.

käytössä olisi muuntaja 12V, 600mA, tai sitten autolaturi (minimi 20Ah, akkuni 10Ah), sitten olisi tietokoneen virtalähde, tai auton akku 80Ah (tässä pelottaa, että pikku akku ylilataa itsensä ja rikkoutuu suuremmasta akusta). jos noista saisi laturin 10Ah, 12V akulle kyhättyä olisin kiitollinen, kun ei tarvisi kuluttaa ja toista laturia ostaa (tavaraa on ihan liikaa muutenkin pienessä asunnossa).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat