Hydrokloridin hengittäminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lukion kemian tunnilla henkäisin vähän suolahapon kaasuja (oisko ollu jotain ~34%). Onko tämä vaarallista? Tietenkään se ei ole suotavaa, mutta onko sen arvoinen riski, että kannattaisi tehdä jotain? Minulla oli ~40ml suolahappoa dekantterilasissa pöydällä (olin idiootti, eikä ollu vetokaapissa). Se seiso siinä jonkun pari minuuttia ja sit tunsin sieraimessani polttavan kivun ja elimistöni lopetti välittömästi hengittämisen ja puhalsin ulos. Tämän jälkeen vein lasin vetokaappiin ja ei tullut oikein muita oireita. Nyt siitä on noin 9 tuntia ja ei ole vielä tullut mitään huomattavia oireita. Ehkä jotain pientä fiilistä sieraimessa, mutta ne on niin pieniä, että saatan vain kuvitella ne, koska tiedän mitä tapahtui. Minua kiinnostaa voiko tälläisestä tulla oireita vasta myöhemmin, vai oliko se tässä? En haluaisi ihan turhaan käydä lekureilla, kun ne ottaa yhteyttä kouluun vakuutusten takia ja saan sielä sit täyden idiootin leiman. Vaikka kyllä ansaitsinkin sen.

Kommentit (5)

Vierailija

Ei tule jälkeen päin mitään. Eli ei hätää.
Suurempi määrä olisi syövyttänyt nenäsi limakalvoja ja keuhkoja. Olisit huomannut oireet heti.

Vierailija

Vesiliukoisena pieni määrä HCl jää pääasiassa ylempiin hengitysteihin, missä se tietysti aiheuttaa soluvaurioita.
Ei nuuhkaisun takia tarvitse kuitenkaan lääkäriin mennä, kannattaa jatkossa jättää nuuskimatta.

Vierailija

Suolahapon aiheuttamat vauriot syntyvät välittömästi tai hyvin lyhyessä ajassa sen jälkeen kun ainetta on päässyt limakalvoille. Tiedät itse oireittesi perusteella parhaiten, onko vaurioita syntynyt (kannattaa muuten tarkistaa hajuaistin toiminta). Mitään myöhemmin ilmaantuvia oireita on turha odottaa.

Midian
Seuraa 
Viestejä209
Liittynyt21.8.2010

hmmmm..
Voiskohan hajuaistia jopa parantaa tappamalla hajusoluja, ehkä niitä saattaisi syntyä jossain tapauksessa entistä suurempia määriä?
Sitten vituttas olla paskan hajussa muita enemmän...

Kas lempijuomaani, Alkoholia!

Uusimmat

Suosituimmat