"Missä näet itsesi 5 vuoden kuluttua?"

Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

"Missä näet itsesi 5 vuoden kuluttua?"

Tuollainen kysymys kysytään usein työhönottohaastattelussa. Mitä siihen odotetaan vastattavan ja miksi?

En mulla ole mitään viisivuotissuunnitelmaa menossa. Emmää tiiä missä mää oon, tai mitä mää teen joskus pitkän ajan päästä.

Pitäiskö tohon kysymykseen vastata, että näen itseni tiedän firmassa onnellisena ja proaktiivisena innovaattorina? Vai jotain ihan muuta, mutta ainutlaatuista?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Yksi typerimpiä klisee-kysymyksiä ikinä. Jos joku siihen osaa oikein ja totuudenmukaisesti vastata, hänellä lienee tuottoisampi ura ennustajana tai lottoajana vaihtoehtona.

Mutta esittämäsi mielistelevä ja tyhjänpäiväinen klisee-vastaus puree varmasti tuollaisten kliseiden kyselijään.

Tuskin ainakaan kannattaa totuudenmukaisesti vastata, "Mistä minä tiedän, onko viiden vuoden kuluttua minua, tarjoamaanne työpaikkaa tai edes yritystänne olemassa".

Vierailija
Moses Leone

Tuskin ainakaan kannattaa totuudenmukaisesti vastata, "Mistä minä tiedän, onko viiden vuoden kuluttua minua, tarjoamaanne työpaikkaa tai edes yritystänne olemassa".

Mutta tuo olis kyllä helvetin hauska vastaus

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Ei se mikään huono kysymys ole, kun sitä ei ajattele niin kirjaimellisesti. Siinä kysytään hakijan tulevaisuuden suunnitelmia yleensä. Haluaako tehdä hakemaansa työtä vai hakeeko sitä vain päästäkseen johonkin haluamaansa työhön?

Olen kerran ollut haastattelussa, jossa hakija ilmoitti, ettei häntä oikeastaan kiinnosta juuri se työ, hän haluaa paljon isomman yksikön johtajaksi. Hän on niin hyvä, ettei aio olla hakemassaan paikassa kauaa. Tämän vastasi kysyttäessä lähes otsikon mukainen kysymys. Oli sitten onneksi vielä parempia hakijoita, jotka halusivat kehittyä hakemassaan paikassa.

Riippuu tietysti työstä ja hakijasta, mitä kannattaa vastata. Toiset työt ovat opettelupaikkoja eikä niihin haluta tai odoteta ketään, joka jää vuosikausiksi.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt26.4.2009
Denzil Dexter
Itse vastasin Dilbertiä lainaten, että "peilissä?"
Hyvin meni haastattelu läpi ja pääsin töihin.

edit: ei se ollutkaan Dilbert:

Kirjaimellisesti ottaen tuo on ainoa oikea vastaus

Riso abundat in ore stultorum

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Siinä on vastaus: tässä näen itseni 5 vuoden kuluttua.

Vierailija
Wiisas
Ei se mikään huono kysymys ole, kun sitä ei ajattele niin kirjaimellisesti. Siinä kysytään hakijan tulevaisuuden suunnitelmia yleensä. Haluaako tehdä hakemaansa työtä vai hakeeko sitä vain päästäkseen johonkin haluamaansa työhön?

Olen kerran ollut haastattelussa, jossa hakija ilmoitti, ettei häntä oikeastaan kiinnosta juuri se työ, hän haluaa paljon isomman yksikön johtajaksi. Hän on niin hyvä, ettei aio olla hakemassaan paikassa kauaa. Tämän vastasi kysyttäessä lähes otsikon mukainen kysymys. Oli sitten onneksi vielä parempia hakijoita, jotka halusivat kehittyä hakemassaan paikassa.

Riippuu tietysti työstä ja hakijasta, mitä kannattaa vastata. Toiset työt ovat opettelupaikkoja eikä niihin haluta tai odoteta ketään, joka jää vuosikausiksi.

Eikös se, että haluaa kehittyä hakemassaan paikassa merkitse sitä,että käyttää tehtävää vain ponnasduslautana parempiin tehtäviin?

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
seppo78
haitko meedioksi?
En, vaan software-ninjaksi.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Moses Leone
Eikös se, että haluaa kehittyä hakemassaan paikassa merkitse sitä,että käyttää tehtävää vain ponnasduslautana parempiin tehtäviin?

Niin tietysti. Mutta on myös tehtäviä, joihin haetaan hyvää kehittyvää tyyppiä, joka pysyy siinä tehtävässä yli viisi vuotta. Kertomassani esimerkissä haimme ihmistä ainakin kahdeksaksi vuodeksi. Tietenkään kukaan ei tiedä tai voi luvata, että on hakemassaan paikassa monen vuoden jälkeen, mutta jos jo haastattelussa kertoo vain hakevansa ponnahduslautapaikkaa, niin silloin ei valita vaikka olisi kuinka hyvä. Monesti myös tehtävä joustaa ja kehittyy ihmisen mukana.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
jussipussi
Minne ikinä menetkin, siellä olet

Eiko se ole siinä?

Minulta kysyttiin sama kysymys, kun olin töitä hakemassa. Vastasin jotta "näen itseni haudassa" ja kuinka ollakkaan, sain sen työpaikan samantien. Kyseessä oli haudankaivajan toimi mihin ei vaadittu CV:tä eikä tutkintoa, vain kiinnostusta aiheeseen.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32500
Liittynyt6.12.2009
Astronomy
jussipussi
Minne ikinä menetkin, siellä olet

Eiko se ole siinä?

Minulta kysyttiin sama kysymys, kun olin töitä hakemassa. Vastasin jotta "näen itseni haudassa" ja kuinka ollakkaan, sain sen työpaikan samantien. Kyseessä oli haudankaivajan toimi mihin ei vaadittu CV:tä eikä tutkintoa, vain kiinnostusta aiheeseen.

Oliko homma "syvältä" ?

Jos tämä ois ollut jenkkien armeijan kymysys, vastaus kuuluisi:

"Arlington, 6 feet under"

Vierailija
Saw
seppo78
haitko meedioksi?
En, vaan software-ninjaksi.

Heh, alan olla siinä iässä, että firmat, jotka "leikkisästi" hakevat gurua tai software-ninjaa tms. saavat minun puolestani pitää tunkkinsa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat