Missä kulkevat insestin rajat?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Missä kulkee rajat, jonka yli meneminen olisi jo katsottava insestiksi? Minä en pitänyt mieheni suvun saunomiskultturista. Aikuiset jo aviossa tahoillaan olevat eri sukupuolta olevat lapset kävivät yhdessä saunomassa.
Olin jo ottanut eron miehestäni kun luin Tiede -lehdestä, että se on länsisuomalainen tapa. Siihen asti olin pitänyt heitä perversseinä.

Mutta mieheni joko ärsytteli minua tahallaan saadakseen minut raivostumaan tai hänellä oli aidosti useita poikkeavuuksia.

Sivut

Kommentit (128)

Vierailija

Kyllä kai insestiksi luettavissa teoissa pitää edes jonkun osallistuvan osapuolen mielestä olla jotakin seksuaalissävytteistä ajattelua tai tunnetta mukana. Näin tuskin on tapakulttuuriin kuuluvalla yhteissaunomisella. Muutenhan tosiaan insestistä voitaisiin epäillä esim. tietyn iän ohittanutta vammaista tai sairasta lastaan peseytymisessä tms. auttavaa vanhempaa. Sikäli tietenkin ollaan vähän harmaalla vyöhykkeellä aina, että sen seksuaalissävytteisen ajattelun osoittaminen saattaa olla hankalaa. Mutta osoittamisen hankaluus ei kai ole määräävä tekijä määrittelyssä sinänsä, vaan nousee esiin vasta rikosoikeudellisia seuraamuksia harkittaessa. Pitäisin kuitenkin selvänä, ettei pelkkä toimintaa ulkopuolisena tarkkailevan seksuaalissävytteinen ajattelu tee toiminnasta insestiä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Minulla on sellainen mielikuva että kansanperinteeseen kuuluu saunan mieltäminen pyhäksi paikaksi. Olen kuullut että vanha kansa sanoi että siellä pitää olla kuin kirkossa. Syntymä ja kuolema ja puhdistautuminen (ehkäpä hengellinenkin siinä samalla kuin fyysinen? en yhtään ihmettele intiaaniheimoille tutun hikimajan käyttämistä hengellisiin pyrkimyksiin!) kuuluvat sinne, mutta ei mikään hänkipänki naiskentelu. Katsoisin että nykyaika on seksualisoinut saunan koska länsimaista on tullut neuroottisia mielikuvia että kaikki alastomuus on seksuaalisuutta, ja kun nykypäivänä pari menee keskenään ahtaaseen pieneen saunaan kuvitellaan varsinkin seurustelun alkuvaiheessa että sitä hikistä lääppimistä pitää harjoittaa sielläkin (luulisi niitä paikkoja moiseen muuallakin olevan).

Omaan henk.koht. sukuni perinteeseen eivät yhteissaunat toki kuulu (tosin sukukaan ei ole länsi-Suomesta), mutta ei sitä seksuaalisuutta ehkä ihan kaikkialta kannata esiin kaivaa.

Yksittäisten perverssien ihmisten aivoituksia ja touhujahan tosin ei kukaan hallitse vaikka mitkä perinnäistavat olisi.

Vierailija

Ja nykyään hinttien kultakautena ei voi mennä edes samaa sukupuolta olevan kanssa saunaa, ettei siinäkin olisi jotain seksuaalista.

Vierailija

Opiskelijapiireissä taas sekasaunat ovat niin arkea, ettei tulisi pieneen mieleenkään että saunojien välillä olisi mitään seksuaalissävytteistä, ollaanpa sukua tai ei. Seurustelevat parit, sisarukset, homo- ja heteroseksuaalit ovat siellä kaikki sievästi sekaisin, eikä kellään käy mielessä että siinä olisi mitään vikaa.

Itse en ole koskaan tähän saunakulttuuriin oppinut. Minusta se on ahdistavaa, mutta se on vain omaa neuroottisuuttani. En ota ongelmaa, jos mieheni saunoo kaikkien kaveripiirin tyttöjen kanssa tai vaikka olisi vielä porukan julkihomokin mukana. Enkä sittenkään, vaikka mukana olisi mieheni sisko.

Jos aloittajan kertoma sisarussaunakulttuuri on ollut yhtään samanlaista, veikkaisin että siellä on seksuaalisuus vain ja ainoastaan katsojan silmässä. Tilannettahan en toki tiedä, mutta näin uskaltaisin arvata.

Vierailija
pinklin
Missä kulkee rajat, jonka yli meneminen olisi jo katsottava insestiksi? Minä en pitänyt mieheni suvun saunomiskultturista. Aikuiset jo aviossa tahoillaan olevat eri sukupuolta olevat lapset kävivät yhdessä saunomassa. Olin jo ottanut eron miehestäni kun luin Tiede -lehdestä, että se on länsisuomalainen tapa. Siihen asti olin pitänyt heitä perversseinä.

Sinulla on täysi oikeus tuntea tuolla tavalla. Amerikkalaiset ajattelevat tuosta suomalaisesta tavasta ihan samoin, kuten monen muunkin kulttuurin edustajat. Minulle se näyttäytyy takapajuisena perinteenä, jossa kenties materiaalikeskeinen ajattelu on ajanut ihmiset vähättelemään hienotunteisuuden merkitystä.

En itse pidä sitä vielä insestinä, mutta tyrmistyttävänä ja moukkamaisena käytöksenä.

Vierailija
Shriek
Amerikkalaiset ajattelevat tuosta suomalaisesta tavasta ihan samoin, kuten monen muunkin kulttuurin edustajat. Minulle se näyttäytyy takapajuisena perinteenä, jossa kenties materiaalikeskeinen ajattelu on ajanut ihmiset vähättelemään hienotunteisuuden merkitystä.

En itse pidä sitä vielä insestinä, mutta tyrmistyttävänä ja moukkamaisena käytöksenä.

Amerikkalainen mallihan nyt pitää seksuaalissävytteisenä pedofiliana jopa sitä, kun voimisteluvalmentaja tukee vähäpukeisen (siis jumppapukuisen) voimistelijatytön käsinseisontaa tai avustaa voltissa häntä täten koskettaen.

Mutta toki on kohteliasta kunnioittaa toisten ihmisten häveliäisyyskäsityksiä. Samalla kuitenkin voisi kohteliaisuutta osoittaa se häveliäämpään käyttäytymiseen kasvatettu ja välttää pitämästä oletusarvoisesti kaikkea omastaan poikkeavaa käyttäytymistä nimenomaan seksuaalisuutena tai siihen jotenkin viittaavana. Eli "häveliään" ei pidä olettaa vähäpukeisuuden tarkoittavan kutsua lääppimään vapaasti tai saunomisen olevan synonyymi ryhmäseksille.

Vierailija
pinklin
Missä kulkee rajat, jonka yli meneminen olisi jo katsottava insestiksi? Minä en pitänyt mieheni suvun saunomiskultturista. Aikuiset jo aviossa tahoillaan olevat eri sukupuolta olevat lapset kävivät yhdessä saunomassa.
Olin jo ottanut eron miehestäni kun luin Tiede -lehdestä, että se on länsisuomalainen tapa. Siihen asti olin pitänyt heitä perversseinä.

Mutta mieheni joko ärsytteli minua tahallaan saadakseen minut raivostumaan tai hänellä oli aidosti useita poikkeavuuksia.

Tuo kuulostaa kieltämättä kummalliselta. Minun sukuni on länsisuomalainen, mutta en ole koskaan nähnyt tai kuullut moisesta. Kyllähän perheen sisälläkin syntyy saunomisryhmiä (isä & pojat/mies & vaimo/äiti & tyttäret) siinä vaiheessa kun lapset kehittyvät. Meillä pakkaa sekoittavat lisää kaksi koiraa... Tyttäreni on murrosikään siirtyessään alkanut naisistua sen verran että en enää välttämättä mene hänen kanssaan saunaan. Tosin hän itse vielä ei ole antanut mitään signaaleja tuohon suuntaan.

Amerikkalaisiin mielipiteisiin on minusta kuitenkin tässä aiheessa turha referoida.

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Kyllähän me lännessä saunomme kenen kanssa vaan, eikä siinä mitään seksuaalista saati sitten insestiä ole eikä ole ollut. Paikalla on pyhyyttä meille.
Mutta olen minä Mikkelissäkin tätä tapaa havainnut.

Amerikkalainen tuttu kyllä kammoksui etukäteen saunaa, kuvitellen juurikin sitä ryhmäseksisaunonnaksi ja vieläpä alasti. Vaikka tosin sittemmin saunaan mieltyikin, ihan vaan samaa sukupuolta seuranaan tietysti, jokin raja nyt heilläkin. Vihtomisesta varsinkin nauttien, joten onko se nyt sitten sadismia vai masokismia?

Navigare necesse est, vivere non necesse (Cicero)

Vierailija
Taivaantallaaja
Amerikkalaisiin mielipiteisiin on minusta kuitenkin tässä aiheessa turha referoida.

Ja miksiköhän on?

Wolf
Amerikkalainen tuttu kyllä kammoksui etukäteen saunaa, kuvitellen juurikin sitä ryhmäseksisaunonnaksi ja vieläpä alasti. Vaikka tosin sittemmin saunaan mieltyikin, ihan vaan samaa sukupuolta seuranaan tietysti, jokin raja nyt heilläkin.

Miksipä olisi mitään tällaista vastaan, kun se on käytännössä melkein sama asia kuin uimahallien yhteissuihkut.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Taitaa tässäkin olla tapoja joka lähtöön. Minusta vanhemmat voivat saunoa lastensa kanssa lasten iästä huolimatta. Ollaanhan sitä muutenkin kotona välillä ilman vaatteita, ei minusta alastomuus perheessä saa olla häpeä.

Mitenkään pyhänä en saunaa pidä, siellä voi tehdä ihan mitä muuallakin.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Kirjoitin näköjään epäselvästi. En ollut koskaan kuullutkaan tällaisesta saunomiskulttuurista, enkä edes uskaltanut kertoa siitä edes sisaruksilleni tai vanhoille koulukavereille, koska olin varma, etteivät he usko sitä. Mutta kuten jo kirjoitin, tämä paljastui kulttuurieroksi.

Oikeasti mieheni suvussa on sopimattomalla tavalla rajat ylittävää seksuaalista käyttäytymistä, josta en halua tarkemmin palstalla kirjoittaa.
Ongelma on se, että jos lapset pienestä pitäen ovat alttiina sellaiselle, he eivät opi käyttämään oikeuttaan koskemattomuuteen. Vuosia sitten luin Hesarista, että rautatieaseman prostituoiduista melkein kaikki olivat lapsena insestiä kokeneita.

Vierailija
Wiisas
Ollaanhan sitä muutenkin kotona välillä ilman vaatteita, ei minusta alastomuus perheessä saa olla häpeä.

Se on selvästi eri asia, jos joku uhmaikäinen lapsokainen vetää sisällä rallia pillusillaan tai munasillaan. Sama kaveri saattaa kuitenkin olla yöllä änkeämässä nukkumaan iskän ja äiskän viereen painajaisiltaan. Lapsen on hyvä saada tuntea turvallisuuden tunnetta.

Jos sama sälli 23-vuotiaana tepastelee alasti mulkkua raapien äitinsä edessä, niin ainakaan minä en katsoi tuollaista normaalina toimintana.

Jos puoliso perustelisi minulle tätä tapaansa sillä, että se olisi pyhää, käskisin häntä menemään psykiatrille parantamaan sellaiset fiksaatiot.

Vierailija

Shriek kirjoitti:

...pillusillaan tai munasillaan...
Toveri Shriek, pikkulasten lisääntymiselimistöistä on suotuisampaa käyttää ilmaisuja pimppi ja pippeli . Kuitenkin aika rumia ilmaisuja tuollaiset...

Vierailija
Sakarias
Shriek kirjoitti:
...pillusillaan tai munasillaan...
Toveri Shriek, pikkulasten lisääntymiselimistöistä on suotuisampaa käyttää ilmaisuja pimppi ja pippeli . Kuitenkin aika rumia ilmaisuja tuollaiset...

Niitä on pakko korostaa verbaalisesti tai tekstuaalisesti, kun ovat muutenkin niin näkymättömiä noin pikkuisilla ihmisillä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat