Alkoholinkäyttö ja motoriikka (pitkäaikaisvaikutukset)

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Joo, kännissähän kaikki menettävät motoriikkansa väliaikaisesti, mutta minua kiinnostaa nyt enemmänkin pitkäaikaisen säännöllisen alkoholinkäytön pysyvät vaikutukset ihmisen motoriikkaan selvänä.

Yksi tuttavani kun on säännöllinen tissuttelija ja hänellä on tapana ottaa aikamoiset kännit kerran, joskus parikin kertaa viikossa. Vaan aina kun olen nähnyt hänen tekevän jotain hienomotorisempaa, esim. leikkaavan vihanneksia, hänen kätensä vapisevat. Hommat kyllä onnistuvat, mutta kädet vapisevat ja työ näyttää tavallista hitaammalta.

Voisiko syynä olla alkoholinkäyttö, vai onko takana mahdollisesti jotain muuta? En oikein viitsi ottaa asiaa puheeksi suoraan hänen kanssaan koska se on vähän arka aihe.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Minulla on yksi viisikymppinen ystävä, joka on alkoholin suurkuluttaja. Myös hänellä kädet vapisevat selvinpäin ollessa.

Satuin eilien Yleltä katsomaan Katkolla(?)-ohjelmaa. Järkyttävää, miten eräänkin naispuolisen 35-vuotiaan (!) henkilön ääni sammalsi vaikka hän oli ollut useamman päivän jo ilman alkoholia.

Vierailija

Ehkä sekään ei ole ihan sattumaa, että kaupungilla näkee usein paatuneita alkkiksia rollaattorien kanssa - tai jopa pyörätuolissa.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
PeterH
Vaan aina kun olen nähnyt hänen tekevän jotain hienomotorisempaa, esim. leikkaavan vihanneksia, hänen kätensä vapisevat. Hommat kyllä onnistuvat, mutta kädet vapisevat ja työ näyttää tavallista hitaammalta.

Minulla joku vuosi sitten vapisi kädet aika usein ihan huomattavasti. Joskus aamulla niin paljon, etten esimerkiksi pystynyt meikkaamaan tai kirjoittamaan käsin. Mutta en ikinä syytä moiselle itse keksinyt, viinasta se ei ainakaan johtunut. Käsien vapina voi johtua kai hyvin monesta syystä, varmaan myös juopottelusta, ja ystäväsi on varmaan vapinan huomannut.

Jos haluat auttaa, voit kysyä jossain tarkkuutta vaativassa työssä, tarviiko hän apua. Enemmän minua häiritsi ihmisten tuijotus kuin se vapinasta tuleva tekemisen rajoite. Parempi kysyä tarviiko apua kuin olla katselevinaan johonkin muualle tai tuijottaa. Ja sitten jättää asia siihen, jos toinen ei halua puhua. Eniten ihmettelin, kun toiset kysyivät, olenko huomannut, että käteni vapisevat. Uskon kaikkien ihmisten huomaavan omien käsiensä vapinan. Ja tietävän, että muut sen huomaa.

Nykyisin onneksi käteni vapisevat vain, kun olen kantanut jotain tai väsynyt. Ja ehkä muulloinkin, olen siihen niin tottunut, etten ole varma.

Joupottelusta voit muutoin hyvin puhua ystäväsi kanssa, mutta ei käsien vapina ole mitenkään vaarallisinta mitä siitä voi seurata. En ehkä siitä aiheesta aloittaisi.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005

Muistelen lukeneeni, että pikkuaivojen solutuho tapahtuu ensimmäisten joukossa, mikä vaikuttaa erityisesti hienomotorisiin toimintoihin.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Neonomide
Muistelen lukeneeni, että pikkuaivojen solutuho tapahtuu ensimmäisten joukossa, mikä vaikuttaa erityisesti hienomotorisiin toimintoihin.

Muistan lukeneeni, että mitään solutuhoa ei oo ilman vuosikymmenien päivittäistä raskasta annosta. Raskas annos vaihtelee määritelmältään, mutta tarkoittaa noin koria bissee. Päivässä. Hyvin voi juoda korin päivässä 10-20 vuotta ja toipua täysin.

Vierailija
Myös ahdistuneisuushäiriön osuus on paljon suurempi kuin yleisväestössä, noin 25 %. Ahdistuneisuuteen liittyviä oireita ovat vapina, sydämen tykytys,hikoilu, hengenahdistus, rinta-ja vatsakivut sekä huimaus.
http://www.poliklinikka.fi/?id=5212231&page=5331684

Samaa ahdistusvapinaa saa raitiskin joskus. Hermostovaurioon saa todella vetää, paitsi jos ei saa hengityshalvausta ja hapenpuutevaurioita.

Vierailija
skOh

Muistan lukeneeni, että mitään solutuhoa ei oo ilman vuosikymmenien päivittäistä raskasta annosta. Raskas annos vaihtelee määritelmältään, mutta tarkoittaa noin koria bissee. Päivässä. Hyvin voi juoda korin päivässä 10-20 vuotta ja toipua täysin.

Joka ikisessä kännissä sinulta tuhoutuu paljon aivosoluja.

Lääkärivaimoni totesi minulle kerran, että toisilta ihmisiltä prakaavat ensiksi sisäelimet, toisilta aivot. Genetiikalla siis lienee osansa tässä arpapelissä.

Vierailija

Nuorena ollessain olin kerran luennolla, jossa selvitettiin nimenomaan alkoholin vaikutusta terveyteen.
Luennoitsija selitti hymyssä suin että kun ihmisen aivoissa on valtavat määrät niitä harmaita aivosouluja, joita alkoholi tuhoaa niin ei se haittaa kun valtaosa aivosoluista on käyttämättömiä.
Huh!

Tuollin vallitsi siis kait yleisesti aivotutkijoiden keskuudessa uskomus että ihminen käyttää aivosolukapasiteetistaan vain murto-osan?
Ainakin tuo luennoitsija selitti niin.
Eräs alkoholiaddikti innostui kuulemastaan ja sanoi että siinäs kuulit! Että hänellä ei ole huolen häivää.
Joopa joo..
Ollessaan tuolloin 24v. ja aloitettuaan armeijaiässä 18v. juomisensa, sen joka viikonloppu Pe-Su kestävän totaalisen kännin juomalla pullotolkulla väkeviä, ollessaan tuolloin vielä työelämässä, (jonka järjestämän tapahtuman yhteydessä tuo luoento oli), hän oli n. 34v:na jo saanut lopputilin töistä juomisen takia ja se juominen olikin riistäytynyt jo niin pahaksi että se näkyi päällepäin mm. motoriikan heikentymisenä kuin muutenkin ulkoisenkin olemuksen rappeutumisena niin että alkoholsmi näkyi hänestä kaikinpuolin.

Todella surullista se ettei tuolloin, 1976, jolloin luennolla oltiin, ollut vielä sitä tietoa kuin nyt, että aivosoluja ei ole ylimääräisiä.
Vanhempi väestö ja etenkin kouluttamattomampi elää yhä täysin tietämättä alkoholin suurista terveysriskeistä. Opettavat sitten kenties ukkeina ja mummeina nuoruudessaan omaksumat, vanhentuneet "tietonsa" lapsenlapsilleen, jotka joutuu opettelemaan asiat uudelleen varttuessaan mutta semmosta se on elämä..

Onneks nykyään voi itseopiskella netissäkin vaikka miten paljon ja etsiä alan kirjallisuutta tietojensa tueksi jos tuntuu ettei googlettamalla löydy.

Itte en laittais paljonkaan painoarvoa sille mitä mieltä yleensä ollaan siitä vaurioittaako alkoholi vai ei. Etsin kyllä tietoni virallisista lähteistä enkä yleisönosaston mielipidekirjoitteluista.

Pelkästään jo sen pitäis kertoa jotakin kun näkee kylillä alkoholisteja.
Ei se rappio tyhjästä ilmaannu. Juomalla se tulee.

Usein kyllä yhteisvaikutuksena niin että tupakointi ja samalla yksipuolinen ravinto edesauttavat kunnon rapistumista mutta ei se tee alkoholista vaaratonta. Suuret määrät vie terveyden. Kyllä se on tiedetty jo niin kauan että sen parissa on turha yrittää omalle juomiselleen ja viinahimolleen keksiä tekosyitä.

Virallista tietoa alkoholin haitoista.

Vierailija
skOh
Neonomide

Senverran rankkaa väitettä että kaipaa dokkarit tuekseen.
Näitä saitteja lukee vaikka ketkä ja lapsia ei saa harhaanjohtaa eikä lapsenmielisiä.
Alkoholivauriot kuormittaa yksilön omaa elämää, selviytymistä kuin myös yhteisön.
Ei ole mikään leikin asia eikä todellakaan mikään mielipideosastojuttu.

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007
skOh
Neonomide

Kyllä siihen on ihan selkeä määritelmä, miehillä 8 alkoholiannosta päivässä, naisilla 6 annosta päivässä, siinä on suurkulutuksen rajat Suomessa.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

"Alkoholi on aivoille kuin hiekka laakereille" (Thomas A. Edison).

"Ei tippa tapa ja ämpäriin ei huku" (Irving Goodman)

"Pullo päivässä pitää pikku-ukot loitolla" (Hakiksen Arska)

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

en nyt ala pönnille kaivamaan tietoja,eikä niitä minulta kysyttykään kun en mitään väittänytkään,mutta eiköhän tuo juttu tälläkin palstalla(ja tiede-etusivulla)joku vuosi sitten käsitelty?-alkoholi ei tuhoa/tapa aivosoluja,vaan salpaa niiden toimintaa.Ja vuosikymmeniä rankastikin juopotelleet voivat palauttaa rappeutunutta tilaa olemalla raittiina.Eli aivosolukko ikään kuin herää uudelleen.

Vierailija
RaahenTiikeri
en nyt ala pönnille kaivamaan tietoja,eikä niitä minulta kysyttykään kun en mitään väittänytkään,mutta eiköhän tuo juttu tälläkin palstalla(ja tiede-etusivulla)joku vuosi sitten käsitelty?-alkoholi ei tuhoa/tapa aivosoluja,vaan salpaa niiden toimintaa.Ja vuosikymmeniä rankastikin juopotelleet voivat palauttaa rappeutunutta tilaa olemalla raittiina.Eli aivosolukko ikään kuin herää uudelleen.

Jaa.. Mites ne viinan tuhot maksassa ja muualla elimistössä?
Kehohan on symbioosi, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.
En itse tunne ketään joka ois rankan juomiskierteen, siis pitkäiaikaisen jälkeen ihan kondikseen palautunut. Toki siinä on sitäkin että ihminen muutenkin vanhenee ja rapistuu. Mutta.. just siksikin on omituista kuvitella että just ne sitten tervehtyis parhaiten ja eläis anoisaa, älyllisestikin pirtsakkaa vanhuutta, jotka on pämpänneet menemään nuoruutensa ja aikuisikänsä. Ei läpäise minun logiikkaani.

Todella usein se joka vetää viinaa, se myös polttaa tupakkaa. Molemmat on haitallisia terveydelle ja turmelee elimistöä. Sen lisäksi että tupakointi altistaa keuhkosyövälle, se heikentää verisuonia ja aiheuttaa siten altiiutta verenkiertohäiriöille, veritulpille myös suonten kalkkeutuessa ja ahtautuessa.

Sekin vielä kaiken lsiänä että runsas juominen vaikuttaa elämäntapoihin rappeuttavasti. Syömiset on mitä sattuu ja elämä muutenkin mitä sattuu. Siinä on lisänä alttius moniin tauteihin puutostiloista lähtien.

Ei ihmisaivot mitään kumia ole että ne vaan ponnahtais jotenkin ennalleen.

Se kohderyhmä jolle tämänsorttista tietoa tarvitsee, sille on ihan turha kaunistella.
Mieluimmin pelotella ihan kuin pikkulapsille tehdään että pysyvät paremmin kaidalla tiellä.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

Joo.En minä väitä etteikö pämppääminen tuhoja tekis pidemmän päälle.Tosin maksahan sanoo harvemmin poks-joku muu paikka yleensä pettää,jos syynä on elimellinen kuolema.
Ja tietysti jos puhutaan ihan "alan miehistä" niin väkivaltainen kuolemakin voi useati korjata ennen elimellistä kuolemaa.
Luulin,että kyse oli tuosta aivosolu-jutusta.Ja se seikka täälläkin on käsitelty.Aivosolut voivat palautua ennalleen pitkänkin pämppäämisen jälkeen,kunhan niille annetaan mahdollisuus.

"Mutta.. just siksikin on omituista kuvitella että just ne sitten tervehtyis parhaiten ja eläis anoisaa, älyllisestikin pirtsakkaa vanhuutta, jotka on pämpänneet menemään nuoruutensa ja aikuisikänsä. Ei läpäise minun logiikkaani."

-no,aikalailla kaikki ihmiset,kellä ei ole mitään pysyvää suurta ongelmaa kropassaan(amputaatioita,syöpiä,selkäydinvaurioita ym)palautuu ikänsä mukaiseen terveydentilaan,jos antaa keholleen mahdollisuuden oikealla ravinnolla,levolla ja ilman suuria stressitekijöitä(eli vaikka alkoholistinen ryyppääminen,huippu-urheilu ym).

-Mun pappa vainaa oli ryypännyt sotavuosista jonnekkin 60-70luvulle siten,että pysyi kuitenkin työelämässä ja hoiti sijoituksiaan siviilissä.Ei koskaan tullut ns.oikeaksi tenuksi.Kyllästy jossain vaiheessa ja oli leppoisa terve pappatyyppi kuolemaansa asti.Saatto joskus ottaa saunakaljat ja ulkomaan reissujen jälkeen kerran pariin vuoteen saatto ottaa kännit tuliaispullosta.

Pönni
Sekin vielä kaiken lsiänä että runsas juominen vaikuttaa elämäntapoihin rappeuttavasti. Syömiset on mitä sattuu ja elämä muutenkin mitä sattuu.

-tuo on yleistävää,eikä koske kaikkia juomareita.Joskin toki valtaosaa ns.normaaleista juomareista.
Tuo on suhteessa enempi varallisuustasoon ja asemaan,kuin itse juomiseen.Myös juomattomista työttömistä/vähätuloisista todella moni syö epäterveellisesti.
En esimerkiksi usko "valtakunnan ykkösjuopon" Urho Kekkosen ravitsemustason romahtaneen missään vaiheessa juomarin uraansa.

Pönni
Ei ihmisaivot mitään kumia ole että ne vaan ponnahtais jotenkin ennalleen.

-ei niitä kukaan kumiksi väitäkään.Eiköhän aivot periaatteessa ole rasvaa,nesteitä ja kolesterolia?Sen sijaan edelleen muistuttaisin monestikin uutisoidusta seikasta,että aivosolut salpaantuu raskaasta alkoholin käytöstä,mutta ovat kykeneviä palautumaan.

Pönni
Se kohderyhmä jolle tämänsorttista tietoa tarvitsee, sille on ihan turha kaunistella.
Mieluimmin pelotella ihan kuin pikkulapsille tehdään että pysyvät paremmin kaidalla tiellä.

-tässä olet mielestäni yksiselitteisesti väärässä,kuten annoin ymmärtää jo toisessa ketjussa.Niin lasten kuin juomareidenkin kohdalla.Kaunistelamttomuus on eri asia kuin valehteleminen.Ja pelotella voi faktoilla.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Wiisas
viinasta se ei ainakaan johtunut.

Seli seli. Deeku. Muka punaviinikastiketta perheelle... No ei nekään sitä ämpärisotalla kisko!

Hämmentää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat