Tummunut rasva

Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Jos ei tule pitkään käytettyä margariinia leivän päälle (kevytlevitteitä en käytä, vaan Flooraa) tai ei tule käytettyä paisto/leivinmargariinia, rasvaköntin päälle kehittyy tummankeltainen peite. Onko tämä tummunut rasvakerros terveydelle haitallista, vai voiko sen käyttää siinä missä muunkin rasvan?

(Voita en voi käyttää sillä voissa paistetusta ruoasta vatsani menee sekaisin, jos paistan voissa jotain uunissa alkaa päätäni AINA särkeä ja tulee oksettava olokin.)

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija
Rousseau
Jos ei tule pitkään käytettyä margariinia leivän päälle (kevytlevitteitä en käytä, vaan Flooraa)

Margariini = kevytlevite
Margariineissa öljy on osittain korvattu enemmän taikka vähemmän tai ei lainkaan vedellä ja sitten lätkäistään päälle sana kevyt ja siitä hörhöt maksaa vielä.

Rousseau
ei tule käytettyä paisto/leivinmargariinia, rasvaköntin päälle kehittyy tummankeltainen peite. Onko tämä tummunut rasvakerros terveydelle haitallista, vai voiko sen käyttää siinä missä muunkin rasvan?.)

Tuskin on sen epäterveellisempää kuin muukaan siinä paketissa. Se pintakerros vain on kosketuksissa ilman kanssa ja on jonkinsortin kemiallinen reaktio.

Rousseau
Voita en voi käyttää sillä voissa paistetusta ruoasta vatsani menee sekaisin, jos paistan voissa jotain uunissa alkaa päätäni AINA särkeä ja tulee oksettava olokin.

Oletkohan pilannut suolistosi margariinilla?

Tiedän monta, jolla tulee kuvottava olo öljyssä paistetusta ruuasta. Öljy hapettuu, kun kuumenee liikaa.

Vaihda kaikki käyttämäsi rasva terveellisempään suuntaa eli kylmäpuristettuihin öljyihin, kalaa, siemeniin, pähkinöihin sekä voihin.

Vältä paistamista.

Jahka elimistösi on tervehtynyt noista margariineista ja leivontamargariineista, niin kokeile uudestaan voita.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Käytän todella harvoin rasvaa koska mm. leipääkin tulee syötyä varsin satunnaisesti, senhän takia tuo margariinipaketit tummuvatkin... Pannulla en margariinilla paista kuin lettuja. Pannupaistamiseen käytän oliiviöljyä tai jotain rypsiä vai mitä lie rapsia tms. se keltainen litku oli jos haluan ettei öljy maistu ruoassa. Mielelläni käyttäisin myös kookosöljyä, mutta sen käyttöä joudun rajoittamaan koska saan siitä toisinaan vatsakipuja ja suoliston kurnutusta.

Voita en kyllä laajassa mitassa ala käyttämään koska jo lapsena se pannussa kuumenevan voin löyhkä oli nenässäni kertakaikkisen kuvottava... ja sitä samaa lemua sai haistella menneessä parisuhteessa harva se päivä kun eksän piti käryttää sitä jatkuvasti. Meillä oli aina lattiakin liukas kun eksä paistoi kutosella käristyksensä ja voi räiskyi joka suuntaan... Itse tässä taannoin paistoin voilla tatteja ja maha meni totaalisen kuralle. (Jäi sitä voita yhden kaverin jäljiltä asuntooni ja tarttis kyllä jotenkin saada se kulumaan.)

Flooraa ei lapsuudessani nimitetty miksikään kevytlevitteeksi, ja sanaan kevytlevite liitän kaikenlaiset nykypäivän uudet margariinit joissa nimenomaan lukee niin paketissa. Ja maistuvat pahalle. Ja joita en osta.

Mutta pääasia tietenkin ettei tarvitse kaapia sitä tummankeltaista kerrosta ainakaan sen takia pois että olisi jotenkin pilalla. Voihan siinä tosin maku olla muuttunut. Jos sitä nyt kerran puolessa vuodessa paistaa jotkut letut, niin typerää että sitä varten pitää ostaa kokonainen iso möykky rasvaa jota muuten ei tarvitse.

Vierailija

En missään tapauksessa käyttäisi! Margariinit tehdään monityydyttymättömistä öljyistä, jotka hapettuvat erittäin herkästi. Hapettunut rasva aiheuttaa elimistöön tulehdustilaa. Käytä paistamiseen joko oliiviöljyä tai rypsiöljyä juoksevassa muodossa. Leivän päälle keksit varmasti kivempiakin päällysteitä kuin margariini, vaikka et voita käyttäisikään!

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Harvemmin tosiaan edes leipää syönkään, joten eipä tartte päällystääkään. Ja kuten sanottu, nimenomaan paistan oliiviöljyllä.

Joka kerta sama juttu että jos mainitsee jonkin elämässään suht' harvinaisen asian ja ihmettelee jotain sen suhteen, ihmiset saavat sen käsityksen että kyseessä on hyvin yleinen ilmiö. Joten jatkossa jos joku jotain kommentoi niin en kai voine tarpeeksi alleviivata että en to-del-la-kaan läträä margariinin kanssa harva se päivä. Ei kai se muuten tummumaan pääsisikään.

Voi sen tumman pinnan tietysti poiskin kaapia.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Kaapia kannattaa, varmuuden vuoksi.. sehän voi olla ties mitä kamaluutta. Itse en kestä paistuvan margariinin hajua, se muistuttaa jotain sulavan muovin ja kuoleman sekaista katkua. Armeijassa oli pakko tehdä ruoka margariinilla kun voita ei sattuneesta syystä ollut (olin laivakokki). En tosiaan nauttinut hajusta. Voin käry on vielä ihan jees. Onhan se kuitenkin aina vähän epäsuotavaa yhtään mitään paistella, mutta joskus se vaan on pakko. Milläs sitä vaikka lihaakin raakana söisi. Varsinkin kanaa ja sikaa.

くそっ!

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Hyvä pannu ei välttämättä rasvaa edes kaipaakaan. Oliiviöljy paistamiseen on mielestäni parasta, koska se ei juurikaan räisky (ainakaan minun paistotyylilläni eli mieluummin pitkähkö paisto haaleammalla kuin lyhyt tulikuumalla). Mutta kaikkeen se ei sovellu, esim. munakkaan maun oliiviöljy jotenkin "sammuttaa". Munakkaalle sopiikin paremmin kookosöljy, ja omeletin valmiin omeletin väliin kasataan läjä mozarellaa ja lätty taitetaan puolikuuksi. Nam. Jos haluan taata ettei ruokaan tule mitään makua paistoaineesta, silloin käytän sitä rypsiä vai rapsia vai mitä lie olikaan. Kumma kun ei ikinä muista.

Vierailija

Se rasva yhtyy hapen kanssa, eli hapettoo. En tiedä mitä siinä varsinaisesti kemiallisesti tapahtuu, mutta ei se myrkyllistä ole.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Mua etoo mun mummon voi. Sitä kun säilytetään kuivakaapissa, ei jääkaapissa!!!

On tieteellinen ihme, miten tuollaiset mummot voivat elää.

Mummo vetelee välipalaksi lusikalla voita. Ja paistamiseenkin REILUSTI voita. Kastikekin koostuu lähinnä voista ja pippurista ja suolasta.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Saw

On tieteellinen ihme, miten tuollaiset mummot voivat elää.

Mummo vetelee välipalaksi lusikalla voita. Ja paistamiseenkin REILUSTI voita. Kastikekin koostuu lähinnä voista ja pippurista ja suolasta.

Ehkä se onkin juuri heidän hengissä pysymisen salaisuus.. eihän siinä voissa sinänsä mitään pahaa ole, en kyllä itse silti säilyttäisi huoneenlämmössä.. tai niin mistäs sitä tietää vaikka se olisi hyväkin juttu..

くそっ!

Vierailija

Mitä te käytätte leivän päällä?
Tykkäisin käyttää aitoa voita, mutta se ei levity kuten nämä 80% voit (flora margariini)
Voi aina sellaista työlään kovaa paakkua.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
Ronron
Saw
Ehkä se onkin juuri heidän hengissä pysymisen salaisuus.. eihän siinä voissa sinänsä mitään pahaa ole, en kyllä itse silti säilyttäisi huoneenlämmössä.. tai niin mistäs sitä tietää vaikka se olisi hyväkin juttu..
"Ei ennenkään jääkaappeja ollut." Lisäksi kuivakaapista saa voin sopivan pehmosena aina. Väri on tietenkin tumman keltainen, ja haju ETOVA.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Vierailija

Voi säilytetään jääkaapissa ja leikataan juustohöylällä.

Muita hyviä päällisiä ovat maksapateet, juustot, spekki eli sulatettu sian ihra, meetvurstit ja salamit, lihahyytelöt, sienisalaatit, Kavlin voileipäpikkelsi, valkosipulimajoneesi, paahtopaisti, tartar, graavikalat hovimestarin kastikkeella, aurinkokuivatut tomaatit oliiviöljyssä, smetana, ...

...joo en todellakaan tajua miksi kukaan söisi margariinia. Edes tuoreena, saati eltaantuneena. Jokin ekstriimiharrastus?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat