Liikenneympyrä vs. liikennevalot

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Liikenneympyrä ja liikennevalot on kaksi erilaista ratkaisua hoitaa risteysliikenne turvallisesti. Maallikkona luulisin, että liikenneympyrä on paljon kalliimpi ratkaisu?? Mksihän niitä perustetaan nykyisin niinkin paljon, jos valoilla saisi saman tehtyä halvemmalla???

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Näin perstuntumalta voisin sanoa että liikenneympyrä on liikenteen sujuvuuden kannalta huomattavasti parempi vaihtoehto.

Vierailija

Iisalmessa korvasivat erään valoristeyksen suurehkolla liikenneympyrällä, ja vaikutukset liikenteen sujuvuuden parantumiseen pystyi toteamaan ihan aamuisella työmatkallakin ruuhkan käytännössä kadoten siltä tienosalta kokonaan. Kalliiksihan se taisi käydä kuitenkin.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005

Oma perstuntuma on, että ainakin niitä pienempiä ja trendikkäitä kiertoliittymiä suunnittelee sellaiset urvelot, jotka eivät tiedä tieliikenteestä mitään. Vai miksihän esim rekoilla on tapana ajella siitä keskuskiveyksen yli suoraan eikä tietä pitkin kiertäen?

X

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

siksihän ne vetää käytännössä suoriksi ettei kukaan orvelo kuski jolla on muumin kädet ja kankkusen jalat ajele skoodallaan viereen jolloin ko auto voi jäädä renkaiden alle. ajaa miten ajaa niin kärry kulkee kivetyksen kautta.

toisen polven pilkkuvirhe

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

ei kaikkia vain osa ja niin että kiertoliittymien välimatka on riittävä. näitä kiertoliittymiä on ruotsissa vaikka kuinka ja ne ovat ongelmallisia kun ne ovat perättäin. perättäiset kiertoliittymät ovat nopeasti tukossa kun yksikin henkilö törttöilee jolloin jonoa alkaa muodostumaan nopeasti.

toisen polven pilkkuvirhe

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

sellaset pirun pienet ympyrät on ärsyttäviä, siis ne missä tarvii ratti veivata ihan tappiin asti että pysyy tiellä. Isommat on ihan jees, kuhan vain immeiset täällä maaseudulla oppis käyttämään vilkkuaan oikein siellä ympyrässä...

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005

Suomessa on tapana tehdä niistä kiertoliittymistä valmiiksi liian pieniä ja kompakteja ja asemoida ne tiehen nähden ihan väärään kohtaan, että henkilöautollakin on tuskaa ajaa niistä, niin miten sellaiseen taipuu rekka, tai joku erikoiskuljetus? Laitetaan vielä pari keskikoroketta ja hidastetöyssyt siihen, niin onpahan tielaitoksen suunnittelijavirkamiehellä muikeaa.

Sellaisenkin ihmeen olen nähnyt, että jo olemassa olevaa tietä ja risteysaluetta kavennetaan, koska se on nykyiseen liikennemäärään nähden liian iso? (Nyt ##### oikeesti!!1??)

X

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
Carloz
Kaikki liikennevalot, jos vaan mahdollista, kannattaisi korvata vähintään yksikaistaisella kiertoliittymällä.

Höh! Valot on paljon parempi ratkaisu, etenkin monikaistaisissa risteyksissä ja ruuhka-aikaan. Liikenne sujuu nopeammin ja ajetaan vähemmän kolareita. Kolarit tosin ovat liikenneympyröissä yleensä pelkkiä peltivaurioita.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010
Carloz
Kaikki liikennevalot, jos vaan mahdollista, kannattaisi korvata vähintään yksikaistaisella kiertoliittymällä.

Itse liikenneympyrässä voi toki olla 2-3 kaistaa, mutta tilanen menee hankalaksi kun liittymissä on enemmän kuin yksi kaista. Ulommalta kaistalta on hankalampi päästä mukaan ympyrän sisäkaistalle.

Jossain vaiheessa Haagan liikeneympyrään tuli ja lähti kaksi kaistaa ainoastaan keskustan suuntaan. Kahden kaistan erkaannuttua keskustan suuntaan, itse ympyrä kutistui yksikaistaiseksi, jolloin keskustan suunnalta kahden kaistan liittyminen oli helppoa. Nykyisin kaikki liittymäkadut alkavat olla kaksikaistaisia ja itse ympyräkin on 2-3 kaistainen kauttaaltaan, jolloin Haagan liikenneympyrässä on sitten liikennevalot jokaisen liittymän kohdalla .

Pitkän aikaa liikenneympyröiden rakentaminen oli pannassa, kunnes yhtäkkiä niitä alettiin taas suosia, olikohan Liikennemisnisteriöstä joku hankala henkilö jäänyt eläkkeelle .

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Kiertoliittymä hyvä systeemi, mutta sekin voidaan pilata. Lehdissä on ollut juttua mm. Raisiossa tehdystä Kuninkojan kiertoliittymästä jossa ei käytännöllisesti katsoen kukaan ensimmäistä kertaa sitä käyttävä osaa siinä ajaa oikein.

Tiesuunnittelussa kannattaisikin konsultoida liikenteen ammattilaisia, mitä nyt ei tehdä, ja se maksaa.

- Ubi bene, ibi patria -

Vierailija
faq
Liikenneympyrä ja liikennevalot on kaksi erilaista ratkaisua hoitaa risteysliikenne turvallisesti. Maallikkona luulisin, että liikenneympyrä on paljon kalliimpi ratkaisu?? Mksihän niitä perustetaan nykyisin niinkin paljon, jos valoilla saisi saman tehtyä halvemmalla???



Minun tietääkseni liikennevalot ovat kalliimpi rakaisu kuin liikenneympyrä, jo pelkästään rakennuskustannuksilta. Käyttökustannuksetkaan eivät ole ihan mitättömät.

Vierailija

Näkisitpä jo nykyaikaisen liikennevalon jalankulkijoiden painikkeen sisälle. Kotelo täys elektroniikkaa jonka rinnalla pelkkä valoon, piippaan ja painikkeeseen perustuva ratkaisu olisi paljon halvempi. Mutta kun hintaa pitää saada ja varma perustelu sille on tehdä "insinöörimäisiä" kikkailuja ja tehdä kaikki vaikeimman kautta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat