Seuraa 
Viestejä45973

Liikenneympyrä ja liikennevalot on kaksi erilaista ratkaisua hoitaa risteysliikenne turvallisesti. Maallikkona luulisin, että liikenneympyrä on paljon kalliimpi ratkaisu?? Mksihän niitä perustetaan nykyisin niinkin paljon, jos valoilla saisi saman tehtyä halvemmalla???

Sivut

Kommentit (39)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Iisalmessa korvasivat erään valoristeyksen suurehkolla liikenneympyrällä, ja vaikutukset liikenteen sujuvuuden parantumiseen pystyi toteamaan ihan aamuisella työmatkallakin ruuhkan käytännössä kadoten siltä tienosalta kokonaan. Kalliiksihan se taisi käydä kuitenkin.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328

Oma perstuntuma on, että ainakin niitä pienempiä ja trendikkäitä kiertoliittymiä suunnittelee sellaiset urvelot, jotka eivät tiedä tieliikenteestä mitään. Vai miksihän esim rekoilla on tapana ajella siitä keskuskiveyksen yli suoraan eikä tietä pitkin kiertäen?

X

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

siksihän ne vetää käytännössä suoriksi ettei kukaan orvelo kuski jolla on muumin kädet ja kankkusen jalat ajele skoodallaan viereen jolloin ko auto voi jäädä renkaiden alle. ajaa miten ajaa niin kärry kulkee kivetyksen kautta.

toisen polven pilkkuvirhe

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

ei kaikkia vain osa ja niin että kiertoliittymien välimatka on riittävä. näitä kiertoliittymiä on ruotsissa vaikka kuinka ja ne ovat ongelmallisia kun ne ovat perättäin. perättäiset kiertoliittymät ovat nopeasti tukossa kun yksikin henkilö törttöilee jolloin jonoa alkaa muodostumaan nopeasti.

toisen polven pilkkuvirhe

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839

sellaset pirun pienet ympyrät on ärsyttäviä, siis ne missä tarvii ratti veivata ihan tappiin asti että pysyy tiellä. Isommat on ihan jees, kuhan vain immeiset täällä maaseudulla oppis käyttämään vilkkuaan oikein siellä ympyrässä...

Devil
Seuraa 
Viestejä1328

Suomessa on tapana tehdä niistä kiertoliittymistä valmiiksi liian pieniä ja kompakteja ja asemoida ne tiehen nähden ihan väärään kohtaan, että henkilöautollakin on tuskaa ajaa niistä, niin miten sellaiseen taipuu rekka, tai joku erikoiskuljetus? Laitetaan vielä pari keskikoroketta ja hidastetöyssyt siihen, niin onpahan tielaitoksen suunnittelijavirkamiehellä muikeaa.

Sellaisenkin ihmeen olen nähnyt, että jo olemassa olevaa tietä ja risteysaluetta kavennetaan, koska se on nykyiseen liikennemäärään nähden liian iso? (Nyt ##### oikeesti!!1??)

X

Jorma
Seuraa 
Viestejä2351
Carloz
Kaikki liikennevalot, jos vaan mahdollista, kannattaisi korvata vähintään yksikaistaisella kiertoliittymällä.

Höh! Valot on paljon parempi ratkaisu, etenkin monikaistaisissa risteyksissä ja ruuhka-aikaan. Liikenne sujuu nopeammin ja ajetaan vähemmän kolareita. Kolarit tosin ovat liikenneympyröissä yleensä pelkkiä peltivaurioita.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Carloz
Kaikki liikennevalot, jos vaan mahdollista, kannattaisi korvata vähintään yksikaistaisella kiertoliittymällä.

Itse liikenneympyrässä voi toki olla 2-3 kaistaa, mutta tilanen menee hankalaksi kun liittymissä on enemmän kuin yksi kaista. Ulommalta kaistalta on hankalampi päästä mukaan ympyrän sisäkaistalle.

Jossain vaiheessa Haagan liikeneympyrään tuli ja lähti kaksi kaistaa ainoastaan keskustan suuntaan. Kahden kaistan erkaannuttua keskustan suuntaan, itse ympyrä kutistui yksikaistaiseksi, jolloin keskustan suunnalta kahden kaistan liittyminen oli helppoa. Nykyisin kaikki liittymäkadut alkavat olla kaksikaistaisia ja itse ympyräkin on 2-3 kaistainen kauttaaltaan, jolloin Haagan liikenneympyrässä on sitten liikennevalot jokaisen liittymän kohdalla .

Pitkän aikaa liikenneympyröiden rakentaminen oli pannassa, kunnes yhtäkkiä niitä alettiin taas suosia, olikohan Liikennemisnisteriöstä joku hankala henkilö jäänyt eläkkeelle .

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Kiertoliittymä hyvä systeemi, mutta sekin voidaan pilata. Lehdissä on ollut juttua mm. Raisiossa tehdystä Kuninkojan kiertoliittymästä jossa ei käytännöllisesti katsoen kukaan ensimmäistä kertaa sitä käyttävä osaa siinä ajaa oikein.

Tiesuunnittelussa kannattaisikin konsultoida liikenteen ammattilaisia, mitä nyt ei tehdä, ja se maksaa.

- Ubi bene, ibi patria -

faq
Liikenneympyrä ja liikennevalot on kaksi erilaista ratkaisua hoitaa risteysliikenne turvallisesti. Maallikkona luulisin, että liikenneympyrä on paljon kalliimpi ratkaisu?? Mksihän niitä perustetaan nykyisin niinkin paljon, jos valoilla saisi saman tehtyä halvemmalla???



Minun tietääkseni liikennevalot ovat kalliimpi rakaisu kuin liikenneympyrä, jo pelkästään rakennuskustannuksilta. Käyttökustannuksetkaan eivät ole ihan mitättömät.

Näkisitpä jo nykyaikaisen liikennevalon jalankulkijoiden painikkeen sisälle. Kotelo täys elektroniikkaa jonka rinnalla pelkkä valoon, piippaan ja painikkeeseen perustuva ratkaisu olisi paljon halvempi. Mutta kun hintaa pitää saada ja varma perustelu sille on tehdä "insinöörimäisiä" kikkailuja ja tehdä kaikki vaikeimman kautta.

kohe
Seuraa 
Viestejä1257

Englannissa oli käytännössä kaikki risteykset ympyröitä. Isommissa oli kaksi ympyrää vierekkäin / limittäin. Vielä isommat risteykset olivat semmoisia ympyrähässäköitä että niiden sanallinen kuvaaminen tuottaisi vaikeuksia, niissä oli mukana myös valoja.

Tottumattomalle olivat vaikeita (tai sitten se vaikeus tuli vasemmanpuoleisesta liikenteestä) mutta liikenne kyllä sujui - ja ne liikennemäärät olivat suomalaisittain aivan tajuttomia.

Ympyrä tekee liikenteen sujuvaksi ehkä siksi että liike on yhdensuuntaista eikä liike pysähtele niin paljon kuin valoristeyksessä.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839

^^Se brittien Magic Roundabout on kyl sitten ihan oma lukunsa, 1 iso ja 5 pientä samassa läjässä. Semmonenkun lätkäistäis johonkin Kehä ykkösen varteen ni ois siinä hesalaisilla ihmettelemistä

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643
faq
On uskomaton häslinki tuo brittien teos:) Tuonne kun joutuisi, eikä olisi tottunut vasemmanpuoleista liikennettä noudattamaan!



Mutta onneksi siinä on parkkiruutujakin. Voi ottaa vaikka tirsat ja pirteämpänä tutustua tilanteeseen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat