Havaitsinko virheen Jan Van Eyckin öljymaalauksessa????

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.esacademic.com/pictures/eswi ... ck_001.jpg

maalaushan (Arnolfini portrait) on klassikko ja siinä on tuo pieni erikoisuus. taustalla on peili joka heijastaa parin kuvan. kiinnitin huomiota peilikuvaan ja käsittääkseni peilikuva on väärin tehty??vai olenko vain niin pässi että en käsitä sitä peilin heijastusta oikein, luulen kuitenkin olevani oikeassa kun väitän että homma on vinksallaan????onko tämä maalaajankin virhe vai onko hän tehnyt tahallaan ton viban????

olis kiva tietää mitä mieltä olette

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

ei puutu, koska oletettavasti toinen niistä hahmoista peilissä on juuri maalaaja itse, mutta katsokaa millä käsillä he pitävät toisistaan kiinni, ja millä puolella ikkuna on suhteessa mieheen jne..

Vierailija

Minulla on hämärä mielikuva, että maalaus maalattiin kahteen kertaan asetelmaa muuttaen, koska ensimmäiseen ei oltu tyytyväisiä. Olisiko peilikuva jäänyt erehdyksessä korjaamatta, vai oliko se maalaajan hienovarainen protesti asiakkaan vaatimille muutoksille?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Toi kyseinen taulu on niin paljon tutkittu, että se on läpivalaistu ja ties mitä.

Niin siinä on maalattu päälle ja sitä on paranneltu ties mistä kohtaan.

Kuvahan esittää jotain ihmisiä mitkä ovat tiettävästi seisoneet siinä kohtaan missä ne on.

sen takia siinä kaikenlaisia yksityskohtia.

Vierailija
thedude
ei puutu, koska oletettavasti toinen niistä hahmoista peilissä on juuri maalaaja itse, mutta katsokaa millä käsillä he pitävät toisistaan kiinni, ja millä puolella ikkuna on suhteessa mieheen jne..

Käsistä on paha sanoa mitään, läppärilläni kuvajainen näyttää liian sumealta. Mutta ikkunahan on ihan oikein asemoitu.

Vierailija
Taivaantallaaja
thedude

Käsistä on paha sanoa mitään, läppärilläni kuvajainen näyttää liian sumealta. Mutta ikkunahan on ihan oikein asemoitu.

joo no sitten sulla on liian pieni kuva ollut käytettävissä tai vain huono näkö,

jos jaksat niin etsi isompi kuva. siinä huomaat ristiriidan ikkunan ja miehen välillä sekä käsiprobleeman

jaa kiitos tiedosta että maalausta on paranneltu. se selittää kuvajaisen virheet. taiteilija ei ole näköjään viitsinyt muuttaa koko taulua aika vekkuli teko sinänsä, koska uskoisin jätkän olleen niin fiksu että tietää noi peili-jutut.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minusta ikkuna ja ihmiset ovat oikeilla paikoillaan. Mutta koira näyttäisi puuttuvan peilikuvasta. Se voi tosin johtua suurennoksen huonosta laadusta.

Vierailija
abskissa
Mikä ristiriita siihen ikkunan liittyy?

se on miehen oikean kyljen puolella, mutta kuvajaisessa vasemman kyljen puolella, samoin kädet kuvajaisessa pitävät toisistaan kiinni erilailla, muistaakseni kuvajaisessa mies pitää naisen kättä oikealla ja oikeesti se pitää vasemmalla

Vierailija

toki ymmärrän että peilikuva kääntää asetelman mutta eihän se voi niin mennä että eka ikkuna on miehen oikean kyljen puolella ja peilikuvassa vasemman kyljen puolella, jos näin on niin mun hahmotuksessa ja vysiikan-lakien ymmärryksessä on pahasti jotain häikkää

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008

Kuvajaisen vasen kylki on miehen oikea kylki, ja kuvajaisen vasen käsi on miehen oikea käsi, eikö? Niinhän peili toimii.

Käsien asento näyttää tosiaan vähän erilaiselta. Vaatteiden helmoissa ja/tai kohteiden seisomapaikoissa näyttää myös olevan jotain outoa. Toisaalta peili on kupera, joten sen heijastuksia on vähän vaikea arvioida.

We're all mad here.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
thedude
toki ymmärrän että peilikuva kääntää asetelman mutta eihän se voi niin mennä että eka ikkuna on miehen oikean kyljen puolella ja peilikuvassa vasemman kyljen puolella, jos näin on niin mun hahmotuksessa ja vysiikan-lakien ymmärryksessä on pahasti jotain häikkää

Peilihän on siintä vekkuli vempain, että se harhauttaa ihmisen kuvittelemaan, että vasen ja oikea vaihtavat paikkaa. Näinhän ei tosiasiassa tapahdu, sillä miksis juuri vasen ja oikea älyäisivät vaihtaa paikkaansa, eikä esim. ylös ja alas tai alavinkkeli ylävinkkeliin? Tätä kun vähän pohdiskelee, niin hoksaa että se mikä vaihtaa suuntaa onkin syvyysakseli. Harha syntyy siitä, että ihminen kuvittelee itsensä peilikuvan tilalle. Harhan huomaa harhaksi, kun kiinnittää huomion siihen tosiseikkaan, että niin etualalla olevan sedän kuin hänen peilikuvansakin *vasemmanpuoleinen* käsi on ikkunan puolella, toisin sanoen suunnat ovat kuin ovatkin ihan ennallaan. Sama pätee luonnollisesti todelliseen peilikuvaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat