Pelkäätkö pimeää?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi osa meistä pelkää pimeää? Juontaako se historian hämäristä, jolloin pimeydestä puhuttiin kuiskaten jos niinkään? Vai johtuuko se jostain lapsena kuullusta mörköjutusta?

Vai miksi en halua, että nukkuessani peiton reuna luiskahtaa sängyn reunan ulkopuolelle? Itse pimeyttä tosin en pidä ahdistavana, epämukavaa on vasta jos pitää liikkua eikä näe eteensä.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Historian hämärään mennään, olihan aiheellista pelätä puskissa vaanivia petoja, vihollisheimon jäseniä jne. Valaistuksessa pystyi puolustautumaan tehokkaammin em. vastaan.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Luulen että suurin osa meistä kokee pimeän enemmän tai vähemmän epämiellyttävänä tai ahdistavana, vaikkei varsinaisesti "pimeää pelkää". Ongelmallista se on jos ei pysty nukkumaan pimeässä tai se muutoin hankaloittaa elämää merkitsevästi. Itse en silleen pelkää pimeää, mutta ei se nyt kivaakaan ole, kyllä se aina vähän kurja on yöllä vaikka vessaan tai juomaan lähteä. Peiton alla on ihan hyvä olla. Myös pimeään metsään yöllä olisi vastenmielistä lähteä, mielikuvitus herää ja tuntuu että joku mörkö hyökkää kimppuun puun takaa. Myös nämä realistisemmat pelot antavat oman osuutensa pelolle kuten vaikkapa raiskaajat ja ryöstäjähullut. Ainahan niitä sekopäitä pimeässä vaanii.

くそっ!

Vierailija
Taivaantallaaja
Miksi osa meistä pelkää pimeää? Juontaako se historian hämäristä, jolloin pimeydestä puhuttiin kuiskaten jos niinkään? Vai johtuuko se jostain lapsena kuullusta mörköjutusta?

Vaikea sanoa. Isäni pelotteli meitä lapsia pimeällä usein. Oli kivaa mennä syyspimeällä ulkohuusiin, kun isä huusi perään, että varo sitten niitä mörköjä
Ei ollut ulkovaloja, eikä ulkohuusissa ollut valoja ylipäätään

Sitte jossakin vaiheessa elämääni päädyin Pohjois-Pasilaan, missä heräsin pilkkopimeään joka aamu.

Olin nimittäin tehnyt mökin, josta jätin ikkunat pois -- tai oli mulla ensialkuun ikkunat, mutta kakarat rikkoivat niitä, joten poistin me, jonka jälkeen mökin sisällä oli pimeämpää kuin pimeys.

Joskus -90-luvulla heräsin eräänä yönä ovelta kuuluviin ääniin. Ensin luulin, että se on taasen joku eläin, mutta kun se pyrki itsepäisesti sisälle, niin helppohan siitä oli arvata, että joku yksinkertainen peto siellä luuli yön pimeyttä ystäväkseen. Aikani kuunneltuani, yskähdin ihan vähän .. kuului karmeaa meteliä, kun yöhiippailija lähti pakoon kuin kakaralauma omenavarkaista....

Muuan kerta oli sekin, kun päivällä tulin mökilleni ja kuulin, kuinka sen ovea yrietttiin murtaa. Tartuin murtovarasta kraivelista ja otin häneltä sorkkaraudan, joka on mulla vieläkin käytössä.
Ovesta tein niin vahvan, ettei edes palokunta päässyt siitä sisälle moottorisahoinen, kun kakarat polttivat mökkini ja palokunta yritti oven kautta päästä sisällä tarkistamaan, onko sisällä ketään

En siis pelkää pimeää, enkä kai paljon muutakaan.
Luulen, että pimeän pelkoon liittyy epärehellisyys; vain epärehelliset tuntevat pimeän pelkoa
muoksin:
Vastasin siis en -pimeän pelkoon. Muista peloista en tiedä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Ronron
Ainahan niitä sekopäitä pimeässä vaanii.

Monen monet psykohullumurhanirhatapporääkkiteurastusfilkat pällisteltyäni olen ihmetellyt että minkäköhän takia niillä sekopäillä on aina automaattisesti parempi näköaisti kuin muilla ihmisillä, niin että näkevät vaania lajitovereitaan. Tuskin kaikki sarjamuromurhaajat kuitenkaan hankkivat niitä sellaisia laitteitakaan joilla näkee siellä pimeässä, tyyliin Jame "Buffalo Bill" Cumb (Uhrilampaat).

Mutta asiaan. Vastasin että pelkään, vaikka oikeammin en pelkää pimeää, vaan pimeässä. Kumma juttu mutta ulkona en juurikaan pelkää pimeällä, en vain mielelläni liiku kovin myöhällä sen vuoksi että minusta on tylsää kun ei näe kunnolla maisemia. Enkä halua astua koiranpaskaan tai muuhun shaisseen. Tai jäädä auton alle (täytyisi hankkia joku takista toiseen siirrettävissä oleva heijastin). Mutta kotona yöllä saatan herätä kuolemanpelkokohtaukseen. Näitä on taas viimeaikoina ollut vähän riesaksi asti. Merkillistä mutta en saa päiväsaikaan samanlaista tuskatilaa aikaiseksi vaikka vasiten yrittäisin.

(Muistuttaa kai vähän paniikkia mutta ei ole niin fyysinen reaktio, vaan enempi psyykkinen ja tietoisuudentila ei ole normaalia eli päiväaikaista vastaava.)

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

En pelkää pimeää,olen tehnyt nuorena paljon pimeitä töitä.

Jos tunkeutuja hyökkäisi kotiini,pistäisin kämpän pimeeksi ja kuuntelisin mistä pelokas hengitys kuuluisi...

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija

En pelkää koska olen oppinut olemaan pelkäämättä. Todennäköisyys että joitain väkivaltaista tai pahaa tapahtuu minulle pimeässä on empiirisen tiedon mukaan häviävän pieni.

Vierailija

Muistan joskus 80-luvulla kun olin amerikkalaisen vaihto-oppilasystäväni kanssa tulossa näin marraskuussa kävellen jostain iltamyöhällä kotiin. Ehdotin kaverille, että oikaistaanpas tuosta metsän läpi. Koti olisi ollut siinä muutaman sadan metrin päässä.

Kaveri kauhistui, etteihän sitä voi tietää mitä metsässä on kun sinne ei näe. Ihmettelin siinä, että turvallistahan siellä sitten siinä tapauksessa on. Kummallista.

Vierailija

Koulumatkani oli seitsemän kilometriä metsien ja soiden halki, eikä ollut katuvaloja. Kun aamulla lähdin kouluun klo 6.30, oli pimeää ellei sitten sattunut kuutamo, ja kun koulu päättyi kolmelta, alkoi jo hämärtää.
Koska kuljin tuon tien niin monta kertaa pimeään ja valoisaan aikaan ja kaikenlaisen sään vallitessa, en pelännyt.
Kovalla pakkasella metsä ryskyy.

Vierailija

Enpä olekaan ajatellut siltä kantilta, että pimeässä olen turvassa, ainakin ihmisiltä.

Kissaeläimiä saa silti varoa. Onkohan savuheitteiden käyttö laillista ?

Olin muutama päivä sitten illalla rannalla lenkillä. Oli täysin pimeää, oudolla reitillä en olisi osannut edes kotiin. Pelotti aika paljon, mutta pelko unohtui heti kun pääsin metsästä. Oksat näytti seisovilta äijiltä jotka kyttää uhriaan puukko kädessä.

Vierailija

Lapseni kuulin, että sängyn alla olisi mörköjä, niinpä yritin niitä kalastella roikottamalla kättä tai jalkaa laidan yli. Petyin pahasti. Vanhempana huutelin jumalia, satanaa ja ufoja ottamaan minuun yhteyttä, jos uskovat olevansa olemassa, taas pettymys... Kaikenlaista sinne pimeyteen saa vieläkin kuviteltua, jopa niin, että syke hieman nousee kivasti ja saa pienen adrenaliinisuihkun, mutta ei sieltä vielä mitään ole todellisuuteen putkahtanut... valitettavasti.

Tykkään siis pelotella itseäni, jotta voisin toimia uhkarohkeasti

iMuke
Seuraa 
Viestejä1339
Liittynyt13.3.2008

[quote="mensaani"....Luulen, että pimeän pelkoon liittyy epärehellisyys; vain epärehelliset tuntevat pimeän pelkoa
muoksin:
Vastasin siis en -pimeän pelkoon. Muista peloista en tiedä.[/quote]
Hehe, tämän logiikan mukaan mm. lähes kaikki lapset ovat siis epärehellisiä? Minusta syy pimeänpelkoon voisi enemminkin olla vaikka tietämättömyys ja siitä johtuva taikauskoisuus.

Itse en kovin paljon pelkää pimeää mutta aina nyt sen verran että esimerkiksi mökillä jotenkin vessamatka päivänvalossa tuntuu mukavammalta kuin yöllä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26897
Liittynyt16.3.2005
iMuke
Hehe, tämän logiikan mukaan mm. lähes kaikki lapset ovat siis epärehellisiä?

Eivätkö ne muka ole?

Itse pidän pimeästä luonnosta ja vihaan yöllisiä ulko- ja katuvaloja. Vielä kun saisi yhdistettyä pimeän ja lämpimän, niin mikä olisi kerätessä perhosia tai katsellessa astronomisia kohteita T-paidassa vilua kärsimättä.

Vierailija
Lektu-Elli
Enpä olekaan ajatellut siltä kantilta, että pimeässä olen turvassa, ainakin ihmisiltä.

Kissaeläimiä saa silti varoa. Onkohan savuheitteiden käyttö laillista ?

Olin muutama päivä sitten illalla rannalla lenkillä. Oli täysin pimeää, oudolla reitillä en olisi osannut edes kotiin. Pelotti aika paljon, mutta pelko unohtui heti kun pääsin metsästä. Oksat näytti seisovilta äijiltä jotka kyttää uhriaan puukko kädessä.

Mielikuvitus on hyvä asia, mutta sitä on myös hyvä rajoittaa.

Mutta itse olen pitänyt pimeätä metsää, en siis pimeätä puistoa, aina turvallisena siellä olevalle. Onkohan kyseessä jokin pää hiekassa-/strutsisyndrooma?

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Rousseau
Ronron
Ainahan niitä sekopäitä pimeässä vaanii.

Monen monet psykohullumurhanirhatapporääkkiteurastusfilkat pällisteltyäni olen ihmetellyt että minkäköhän takia niillä sekopäillä on aina automaattisesti parempi näköaisti kuin muilla ihmisillä, niin että näkevät vaania lajitovereitaan. Tuskin kaikki sarjamuromurhaajat kuitenkaan hankkivat niitä sellaisia laitteitakaan joilla näkee siellä pimeässä, tyyliin Jame "Buffalo Bill" Cumb (Uhrilampaat).

Salaisuus on siinä että he joko ovat olleet siellä pimeässä vaanimassa jo pitkään että näkönsä on tottunut pimeään paremmin kuin uhrin, tai sitten he ovat pusikossa piilossa odottamassa ohikulkijaa jonka valaisee katuvalo tai kuunvalo.. sinne puskaan ei näe mutta puskasta näkee polulle..

くそっ!

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

En pelkää pimeässä. Syy, miksi minulla on valot päällä on se että pimeässä en näe mitään. Jos en tarvitsisi valoa näköaistimuksen tuottamiseen niin olisin pimeässä. Joskus kyllä jätän valot laittamatta päälle ja liikun pimeässä. Se vaatii harjotusta eikä se minulta vielä aina suju, joskus arvioin jotain väärin. Pimeässä on hyvä olla ja tosiaan turvallista. Se kätkee. Minusta ei olisi kamalaa olla sokea koska sokeus ei haittaa nykyään enää mitään muuta kuuin telkkarin katselua.

Hämmentää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat