Ensimmäinen käsky

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minä olen herra sinun jumalasi, älä pidä muita jumalia.

Siis minä olen, tuo oleminen on jumala, tai totuus miten vain halutaan ilmaista.

Raamatussa sanotaan myös, nimelläni minä tulen tunnetuksi. Tuo nimi on minä olen se mikä minä olen.

Tämä ei eroa oikeastaan mitenkään itämaiden perinteisistä todellisuuskäsitteistä. Kuitenkin kirkon tulkinnat jättävät huomiotta ensimmäisen käskyn, ja selittävät uskontoaan ihan muilla sepustuksilla.

Fysiikka myös tutkii tuota olevaa, fysiikka on kuolleen aineen tutkintaa, luonnonkuvausta. Tutkitaan aineen, energian keskeisiä liikesuhteita, ilmiöitä ilmiöiden taustalla vaikuttavaa voimaa.

Matemaattisesti pyritään saamaan kuvaus vaikuttavista keskeisistä voimista funktioimalla niiden keskeiset yhteydet. Jotain jää kuitenkin aina määrittämättä, ja se jotain on alkusyy, se vaikuttaja, jota ei voi määritellä.

Kommentit (13)

Vierailija

Nämä pidetään sellaisenaan niinkuin ne tänään on

Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi: "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

Septuaginta
1 Ja kai sinä lakiin viitaten, kerrot elollisille että olet kuriiri, sanan tuoja joka kertoo totuuden, kaikille ihmisille, kaikille kansoille kaikkialla maailmassa, tämän tuot julki valaisten totuuden, opettaen laista lakisääteisen lain mukaisesti;

2 'Minä olen kuriiri, sanan tuoja joka kertoo oman sielullisen totuuden luomistyöstä, kaikesta mikä on maallista ja mikä on sielullista, sinulle, Ensimmäisen Kansanäitisi ja Kansanisäsi, Jumalasi perijälle, jolle minä opetan ja näytän tien viitaten lakiin, aloittaen ensin 1§, maista jotka eivät ole etnisesti todellisia, jotka ovat syntisiä ja ovat loukanneet tai loukkaavat ihmisarvoasi, kunniasi, omatuntoasi, vakaamustasi, oikeuksiasi ja lakia, jotka ovat olemassa ja ovat lain vastaisia, epäetnisiä, laittomia, vilpillisiä, väärin opettavia ja harhaan johtavia, jotka tekevät sinusta ja kansastasi harhaoppineen käännynäisen orjan, ja minä annan sinulle suojan.'

Vierailija
fata morgana

Siis minä olen, tuo oleminen on jumala, tai totuus miten vain halutaan ilmaista.

Raamatussa sanotaan myös, nimelläni minä tulen tunnetuksi. Tuo nimi on minä olen se mikä minä olen.

Tämä ei eroa oikeastaan mitenkään itämaiden perinteisistä todellisuuskäsitteistä. Kuitenkin kirkon tulkinnat jättävät huomiotta ensimmäisen käskyn, ja selittävät uskontoaan ihan muilla sepustuksilla.

Fysiikka myös tutkii tuota olevaa, fysiikka on kuolleen aineen tutkintaa, luonnonkuvausta. Tutkitaan aineen, energian keskeisiä liikesuhteita, ilmiöitä ilmiöiden taustalla vaikuttavaa voimaa.

Matemaattisesti pyritään saamaan kuvaus vaikuttavista keskeisistä voimista funktioimalla niiden keskeiset yhteydet. Jotain jää kuitenkin aina määrittämättä, ja se jotain on alkusyy, se vaikuttaja, jota ei voi määritellä.

Laozi:

Tie josta voidaan puhua, ei ole muuttumaton Tie,
nimi joka voidaan nimetä, ei ole muuttumaton nimi.

-Minusta tämä sopii moderniin maailmankuvaan paremmin.

Vierailija
Mimei
fata morgana

Laozi:

Tie josta voidaan puhua, ei ole muuttumaton Tie,
nimi joka voidaan nimetä, ei ole muuttumaton nimi.

-Minusta tämä sopii moderniin maailmankuvaan paremmin.

Taolaisuus, elämänfilosovia sopii kyllä mainiosti kaikkien aikojen elämänohjeeksi.
Tao, tarkoittaa tietä, siis elämä on tie, joka on jatkuvassa muutoksessa.

Tämä sopii hyvin myös ensimmäisen käskyn kanssa yhteen, samoin fysiikan perusteisiin.

Vierailija

Taolaisuus on kyllä niin kaukana seemiläisistä uskonnoista, erityisesti tuosta "Minä olen Herra, sinun Jumalasi..." korskeudesta, kuin mikään uskomusjärjestelmä suinkin voi olla, ellei ehkä buddhalaisuus.

Tao on tasapainon oppi, joka sovittaa yhteen miehisyyttä ja naiseutta, aktiivisuutta ja passiivisuutta, valoa ja pimeyttä. Sen symboli on mm. vesi, joka ei pidä melua itsestään, pyrkii aina alimmas, ja täyttää kaiken, tai vestämätön puu, joka on, ei etsi muotoa. Tao etsii alkuperäistä hahmoa, holistista elämännäkemystä, ei käskyjä tai kieltoja. Tao ei käske ja kiellä, se on.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Olihan juutalaisten jumalalla Jahvella puolisonsa, olisiko ollut nimeltään Asherah, joten sielläkin tunnettiin se periaate että ei voi olla yhtä ainutta miespuolista jumalaa jos ei tälle ole tasapainottavaa naispuolista jumaluutta. Jostain syystä jumalattarelle sitten annettiin potkut ja jatkossa tämä tasapainottomuus siirtyi k-uskontoon ja islamiin. Kuitenkin Allah on väännös nimestä Al-Lat joka on jumalattaren nimi (ja viitannee maitoon). Näin ainakin mytologi Barbara G. Walkerin mukaan.

Em. naisen mukaan alkuperäinen I Ching -järjestelmässä heksgrammeissa elementit yhtyvät sillä tavalla sukupuoliin Fu Hsi -järjestelmässä että heksagrammeissa ns. Toinen Tytär liittyy tuleen, Ensimmäinen Tytär henkäykseen (hengitys, henki? lähteenäni on engl.kielinen kirja eli Walkerin The I Ching of the Goddess), Toinen Poika veteen ja Kolmas Poika vuoreen - elikä tässä siis sekoitetaan länsimaille tyypillinen pakka jossa tuli katsotaan maskuliiniseksi elementiksi ja maa feminiiniseksi.

- Jos nimittäin mietiskellään dualismissa iänikuisia passiivisuuksia ja aktiivisuuksia, niin itse olen ihan hemmetin väsynyt siihen kuinka ihmiset AINA toteavat että

nainen / mies
passiivinen / aktiivinen
negatiivinen /positiivinen

ja sitten vetävät "itsestäänselvät" yhtäläisyysmerkit että nainen = passiivinen = negatiivinen ja mies = aktiivinen = positiivinen. Eeeehei, kyllä kummankin sukupuolen edustajista voi löytyä yhtälailla minkä tahansa vastakohtaparin kummankin osatekijän ominaisuuksia. Aina tilanteen mukaan, tai sitten vartavasten pakotettuna (mitä en hyväksy, tietenkään). Jos esim. nainen ei halua olla aina passiivinen tai negatiivinen (vastaanottavainen), niin mitä se ketään haittaa jos ei vaan ole ja piste. Mutta juurikin sieltä lähi-idästä alkunsa saanut kulttuuri vaikuttaisi vaatimalla vaativan että vastakohtiin pitää jämähtää ja ei pidä sinun kurkkiman raja-aidan taa. Pahimmillaan tämä johtaa siihen että nainen pitää eristää omaan kotiinsa, että varmasti on tarpeeksi passiivisessa roolissa.

Olisikin helkkarin mielenkiintoista jos patriarkaalisten uskontojen riivaamista maista löytyisi enemmän sellaista väkeä jotka osaavat ajatella sen "minä olen jne." sillä painotuksella että

MINÄ OLEN [jumaluus]. Minä. Olen.

Olen.

"Minä olen" on jumaluus. Ei mikään muu, ei missään muualla, mikään koskaan nevö evö.

Vierailija
Rousseau
Näin ainakin mytologi Barbara G. Walkerin mukaan.

Suurin osa tänä päivänä esiintyvistä myyteistä, ovat mytologien aikaansaannoksia.

my'theo'logy : 'minun uskomukseni', jotain mitä henkilö itse osittain tai kokonaan oman koulutustasonsa ja mielenlaatunsa mukaan on luonut (theos : teos, luomus), = ei ole totta vaikka se osittain perustuu todellisuuteen [size=50:391qvnwi](AJAX)[/size:391qvnwi]

Vierailija
Mette
Taolaisuus on kyllä niin kaukana seemiläisistä uskonnoista, erityisesti tuosta "Minä olen Herra, sinun Jumalasi..." korskeudesta, kuin mikään uskomusjärjestelmä suinkin voi olla, ellei ehkä buddhalaisuus.

Tao on tasapainon oppi, joka sovittaa yhteen miehisyyttä ja naiseutta, aktiivisuutta ja passiivisuutta, valoa ja pimeyttä. Sen symboli on mm. vesi, joka ei pidä melua itsestään, pyrkii aina alimmas, ja täyttää kaiken, tai vestämätön puu, joka on, ei etsi muotoa. Tao etsii alkuperäistä hahmoa, holistista elämännäkemystä, ei käskyjä tai kieltoja. Tao ei käske ja kiellä, se on.

Olevaisuudesta on kysymys, edelleen.
Uskonnoista en piittaa tuon "taivaallista"

Olevaahan taolaisuudessa kuvataan, ja perusteiltaan se on elämänfilosofiaa.

Ynsimmäinen käsky tarkoittaa myös ainoastaan olevaisuuden olevan totuus.

Ihminen pyrkii tuota totuutta kuvaamaan, ja ymmärtämään, siittä ne uskonnot syntyvät, ja ovat aina väärässä.

Vierailija
fata morgana
Mette

Olevaisuudesta on kysymys, edelleen.
Uskonnoista en piittaa tuon "taivaallista"

Olevaahan taolaisuudessa kuvataan, ja perusteiltaan se on elämänfilosofiaa.

Ynsimmäinen käsky tarkoittaa myös ainoastaan olevaisuuden olevan totuus.

Ihminen pyrkii tuota totuutta kuvaamaan, ja ymmärtämään, siittä ne uskonnot syntyvät, ja ovat aina väärässä.

Komppaan molempia. Kysymys palaa tulkintaan, sen välttämättömyyteen, siitä pääsemättömyyteen. Osia Raamatusta voi tulkita halutessaan taolaisuudesta käsin, tai korskeasta lakihenkisyydestä käsin. Valinta on meidän. Myös mm. Johanneksen evankeliumin alku tulee varsin lähelle taolaisuutta, jos näin ajattelee.

Minulle tuossa Laozin pätkässä on olennaista ja 'modernia' sen tunnustaminen, että kaikki puhe on MEIDÄN puhettamme. Se ei ole ikuinen Tao. Raamattukin siten on MEIDÄN puhettamme parin vuosituhannen takaa. Se ei ole ikuinen Tao. Kenelläkään meistä ei ole suoraa pääsyä ikuiseen Taoon. Voimme ehkä aavistella, ja keskustella aavistuksistamme. Kukaan ei voi sanoa, että TÄSSÄ KIRJASSA ON PERIMMÄINEN TOTUUS. (Ja minähän tiedän miten se tulkitaan. )

Vierailija
nainen / mies
passiivinen / aktiivinen
negatiivinen /positiivinen

Nämä vastakohtaparit eivät ole luonnollisia siinä mielessä että nainen olisi suoraan yin ja mies yang. Vastakohtaiset voimat yhdistyvät jokaisessa ilmiössä. Jokaisessa naisessa on siis miehisyyttä ja naisisuutta, jokaisessa miehessä samoin. Vaihtelevissa suhteissa. Mitä vahvempi toinen ominaisuus on, sitä lähempänä se on sortumista ja muuttumista vastakohdakseen. Tämähän on sen taolaisen hyrrän sanoma.

(Tästäkö syystä herra Tanskanen pelkää homoja ja kommareita niin kauheasti? )

Vierailija

Taosta sen verran että Lao Tze toteaa myös:

Se joka tietää, ei puhu.
Se joka puhuu, ei tiedä.

Tämän voi mielestäni suomentaa seuraavasti: "Todellisuus on sanoinkuvaamatonta."

Vierailija
Se joka tietää, ei puhu.
Se joka puhuu, ei tiedä.

Johon Zhuangzi:" ...ja kirjoittaa aiheesta 50 000 merkkiä!"

(tai jotain, en muista täsmällistä lukua.)

Uusimmat

Suosituimmat