Airbus 380-superjumbot lentokieltoon?
Liittynyt26.3.2009
klo 17:07 | 4.11.2010
Uploaded with ImageShack.us
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/105357 ... i%E2%80%9D
Moottorin räjähtäminen ja hätälasku Singaporeen Qantasin A-380:lla on johtanut A-380:n lentokieltoon Qantasilla. Laajeneeko tämä koskemaan tyyppiä muuallakin? Airbus vähättelee tapausta kutsumalla sitä moottorin "sammumiseksi",vaikka matkustajat kertovat räjähdyksestä ja kuva todistaa vaurioista. Moottorityyppi on Rolls Roycen Trent-900.
Sivut
Trent,ei TREND......
Jos tuo jysäys ois käyny GE:n jollekin moottorille ja 747:lle,oisitko nostanu haloon?
Mites olis Hannu, jos opettelisit kirjoittamaan QANTAS-lentoyhtiön nimen niin kuin se kuuluu ilman U-kirjainta?
Painohirveitä sattuu kiireessä, kuten tuo Ertsun seuraavassa ivaama Qantas. Ette te pojat voisi keskittyä asiaan eikä vittuilemaan kirjoitusvirheistä ?
Olen kuule itse koskettanut RR:n upouutta Trent 1000-moottoria (mm. Boeingin Dreamliner B-787:aan valittu moottori) kun se ensiesiteltiin Paris Air Show´ssa aikoinaan,vuotta en enää muista !
Olisin "uutisoinut", vaikka moottori olisi ollut muutakin tyyppiä,miksi moista epäilet? Airbushan tekee lentorangan kuten Boeingkin ja tilaaja määrää, mitkä moottorit mahdollisista haluaa.
Ilkeesti ampunut (ilmeisesti) turbiinin kiekko reiän siipeen hajottuaan.
Mikähän kohta ko. moottorista on nyt "räjähtänyt"? Hajonnuthan tuo on, paloja repeytynyt irti mutta tokkopa minkäänlaista detonaatiota silti on tällä kertaa tapahtunut.
Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...
"Räjähdys" on matkustajien kuvaus, siltä se kai on kuulostanut. Eihän sen tarvitse noin ilmiönä kummainen olla, olin kerran Farnboroughissa vain n. 50 m:n päässä kun venäläisten suuren kuljetuskoneen yksi moottori paukahti lähtökiidossa. Ääni oli kuin moottorin sisällä olisi räjähtänyt käsikranaatti ja savua ja tulta tuli takaa, V1 ei vielä ollut ohitettu ja kone jarrutti, sen näytökset olivat ohi.
EDIT: Aasian vierestä hieman,kyllä meillä todella on vanha autokanta täällä Olin toissapäivän Tallinnassa (tekemässä juttua ) ja vartin sisällä taksissa näin paitsi normaalit mersut ja audit, tuliteriä, myös kaksi uutta Ferraria. En muista, milloin Helsingissä viimeksi ...
Netissä liikkuu paljon kuvia väitetyistä maahan tippuneista osista, joissa mukana mm. moottorin muotosuojus Qantasin kengurulogolla. Kappaleen vieressä pala turbiinin kiekosta. Kaikkihan nämä vain huhuja ovat, ei mitään varmaa.
Muitakin kivoja huhuja on liikkeellä, mm. #1 moottori (#2 oli se joka meni särki) olisi menettänyt ohjaussignaalin joten moottorinohjaus oli mahdotonta ja sitä ei saatu sammutettua laskeutumisen jälkeen. Netissä liikkuvista kuvista näkee kuinka palolaitos sohottaa vettä yhä käynnissä olevaan moottoriin. Kone myös rötköttää parkissa laskutelineluukut auki, joten näppärimmän ovat spekuloineet notta hydrauliikkajärjestelmässä olisi ollut myös ongelmia.
http://www.youtube.com/watch?v=wcALjMJb ... re=related
Varmaan tämäntapainen.
Näyttää että lieskat ois lentäny tosta moottorista ja lentäjät luonnollisesti hätäsammuttanut sen. Kyllähän noita sattuu. Täytyy myös muistaa että Rolls Royce ei ole toki ainoa joka tekee moottoreita jumbodösiin. Engine Allianceja käyttää mm. Emirates. Otsikko ehkä siksi virheellinen.
Nuo levyt on palaneet pois eikä räjähtäneet.
No kyllä itsekin suosiolla löisin ko. moottorityypin/konetyypin lentokieltoon siksi aikaa, että tuollaisen vian syy selviää.
Taas näkee miten turvallinen kone Airbus on. Vastaavassa moottorin räjäyttävässä onnettumuudessa olisi Boengin siivet katkenneet ja kone tulut alas ilman siipiä.
Tuolla kuvia, mitä jälkeä "intermediate pressure" -turbiinikiekon hajoaminen saa aikaa Trent-700 moottorille:
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,96613.20.html
Kyllä siinä voidaan sanoa moottorin "sammuneen"...
--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto
Yle1:n aamu-uutisten mukaan QANTAS on perunut A380 -koneiden lentokiellon. Hieman omituista, koska QANTAS:illa on erittäin turvallisen lentoyhtiön maine.
MTV3:n aamu-uutisten mukaan QANTAS jatkaa A380-lentokieltoa. Hämmentävää...
--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto
Kuvakulmat on tarkoituksella niin ettei näe onko siivikkö ehjä. Joka tapauksessa pelkkä moottorivaurio yhdessä moottorissa nelimoottorisessa koneessa.
Sivut