Laiva ruostumattomasta teräksestä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Rosterin markkinahinta on noin kymmenkertainen verrattuna tavanomaiseen teräkseen, mutta rosteri - haponkestävä - ei tarvitsisi minkäänlaista pintakäsittelyä. Olisiko periaatteessa mahdollista rakentaa täysikokoinen laiva haponkestävästä rosterista ja olettaa että se kestäisi vähintään yhtä pitkään tai huomattavasti pidempäänkin kuin tavanomaiset, maalein ja pinnoittein käsitellyt perusteräksestä valmistetut laivat?

Itse mielellään suosisin rosteria tai tarvittaessa haponkestävää sellaista kaikissa metalliosissa, joissa sitä vain olisi vähänkään kannattavaa taikka tarpeellista käyttää.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Rst ja "haponkestävä" ovat eri seoksia. Rst ei pääsääntöisesti kestä merivedessä. Ei ole ikuista terässeosta, nuo kirkkaatkin hapettuvat tietyissä olosuhteissa.

Miksei merialumiini kävisi? Paljon kevyempi ja muistaakseni halvempikin. Ja siitä tehdään pieniä purkkeja kaiken aikaa.

Ja tehdään muuten isojakin.

Vierailija

Hmm, no miksei. Alumiinien lujuus on tosin alhaisempi kuin teräksen ja hinta voi olla jopa korkeampikin. Jos siitä valmistaa 300-metrisen tankkerin ja sillä jyristelee menemään valtamerellä hirmumyrskyssä niin kestääkö se samalla tavoin kuin teräksestä valmistettu laiva?

Vierailija

No eipä. Alumiinilaatuja löytyy vaikka kuinka ja osan vetomurtolujuus esim. on suurempi, kuin yleisten terästen. Tietysti teräksistäkin löytyy erikoislaatuja.

Merivettä vastaan pitää olla sopiva seos, niin teräksellä, kuin alumiinillakin.

Vierailija

Se miksi rosteria ei käytetä laivoihin johtunee sen v*ttumaisesta työstettävyydestä. Rosteri on kovempaa porata, koneistaa ja taivuttaa ja sen hitsaaminen on rasittavaa. Järkevämpää käyttää jotain mustaa rautaa ja huolehtia sitten ruostesuojauksesta. Ei niiden botskien oleteta muutenkaan ikuisesti kestävän.

Vierailija
iileskotti
Ei niiden botskien oleteta muutenkaan ikuisesti kestävän.

Kuten ei autojenkaan. Muokkauskeinot kyllä löytyy, mutta onhan se hieman kalliimpaa. N. puolitoistakertainen ero on koneiden tehovaatimuksissa muokkaavassa työstössä (rst - fe).

Vierailija
Electric shadow
iileskotti
Ei niiden botskien oleteta muutenkaan ikuisesti kestävän.

Kuten ei autojenkaan. Muokkauskeinot kyllä löytyy, mutta onhan se hieman kalliimpaa. N. puolitoistakertainen ero on koneiden tehovaatimuksissa muokkaavassa työstössä (rst - fe).

Niinpä, 50% lisäys tehoissa tarkoittaa samaa kulutetussa energiassa ja se on jo erittäin merkittävä asia kannattavuuden kannalta. Sen 8-10 kertaisen materiaalin hinnan lisäksi.

Dippainssi
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt6.11.2010

2 pääsyytä ruostumattoman teräksen sopimattomuuteen suuriin laivoihin:

a) hinta
b) hankalampi hitsattavuus

Kyllä laivateräkset on ihan suunniteltu laivojen valmistamista silmällä pitäen.

Merialumiinista laivojen rakentaminen on myös järjetöntä, veneisiin kyllä sopii ja pienempiin aluksiin. Pelkkä korkea vetomurtolujuus ei ole riittävä peruste materiaalivalinnalle. On nääs niin, että murtumismekaniikka täytyy myös huomioida. Ja hinta ja hitsattavuus tässäkin tulevat vastaan.

T: materiaali-insinööri

Vierailija
Dippainssi
2 pääsyytä ruostumattoman teräksen sopimattomuuteen suuriin laivoihin:

a) hinta
b) hankalampi hitsattavuus

Kyllä laivateräkset on ihan suunniteltu laivojen valmistamista silmällä pitäen.

Merialumiinista laivojen rakentaminen on myös järjetöntä, veneisiin kyllä sopii ja pienempiin aluksiin. Pelkkä korkea vetomurtolujuus ei ole riittävä peruste materiaalivalinnalle. On nääs niin, että murtumismekaniikka täytyy myös huomioida. Ja hinta ja hitsattavuus tässäkin tulevat vastaan.

T: materiaali-insinööri


Eiköhän tosiaan laivateollisuus osaa päättää mikä on paras materiaali. Eikä tästä mitään raaka-aine salaliittoteoriaa tarvi hakea.

Dippainssi
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt6.11.2010

"To minimize the risk of fire, the designers of United States used no wood in the ship's framing, accessories, decorations or interior surfaces. Fittings, including all furniture and fabrics, were custom made in glass, metal and spun glass fiber to ensure compliance with fireproofing guidelines set by the U.S. Navy. Though the galley did feature a butcher block, the clothes hangers in the luxury cabins were aluminum"

Eli itse laiva on kyllä terästä...

Vierailija

Eipäs nyt höperehditä, ei ruostumattoman ja alumiinin hitsauksessa mitään ongelmaa ole. Kumpaakin voi hitsata ihan MIG:illä.

Sen sijaan ne ovat materiaaleina toki paljon kalliimpia, josta syystä on taloudellisempaa käyttää teräksiä varsinkin suurissa rakenteissa..

Vierailija
Electric shadow
Eipäs nyt höperehditä, ei ruostumattoman ja alumiinin hitsauksessa mitään ongelmaa ole. Kumpaakin voi hitsata ihan MIG:illä.

Voi, mutta on paljon rasittavampaa hitsata kuin perusteräkset. Siis rosteri, alumiinia en ole migillä kokeillu.

Vierailija
iileskotti
Voi, mutta on paljon rasittavampaa hitsata kuin perusteräkset. Siis rosteri, alumiinia en ole migillä kokeillu.

Tarkoitat ilmeisesti, että hitsaaminen on taitoa vaativampaa ja tarkempaa. Niin on, mutta sama koskee myös rakenneteräksiä, jos saumalle asetetaan erityisiä laatu-, lujuus- ja tasalaatuisuusvaatimuksia.

Metalliteollisuudessa ovat yleistyneet suurlujuus- ja kulutusteräkset, kuten Hardox ja Weldox. Uskoisin, että vastaavia materiaaleja aletaan enenevästi käyttää myös laivanrakennuksessa, koska niillä suuren lujuutensa vuoksi riittää pienemmät levynvahvuudet, jolloin syntyy materiaalisäästöjä ja rakenteen paino pienenee.

Niiden hitsaaminen asettaakin ihan omat vaatimuksensa(esilämmitys ym.), ei se ainakaan helpotu. Ja työstäminen, niin lastuaminen, kuin muokkauskin vasta hankalaa on. Esim. taivuttaminen ja leikkaaminen vaatii vielä huomattavasti enemmän voimaa, kuin rst.

Mr Bauglir
Seuraa 
Viestejä1672
Liittynyt10.4.2005

Hinta se on joka ratkaisee. Ei siinä hitsauksessa mitään suurta eroa ole, puikolla asia on jopa päinvastoin. Alumiinia olen hitsannut ainoastaan tigillä, pirun hankalaa.

Happoteräkseen on muuten "hauska" porailla reikiä...

Oikeiston ja vasemmiston erohan on nykyisin taantumuksellisuus ja uudistusten halu.-Puuhevonen-
Verkkomedia ja Venäjän ääni ovat asiallisia ja antavat oikeata tietoa. -pinklin1-
Huumekauppaa ei säätele mikään lainsäädäntö -:)lauri

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat