Ponkaiskaamme Suomi takaisin tietotekniikan maailmankartalle

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Suomihan on yleisesti tunnettu informaatioteknologian edeltäkävijänä maailman maiden joukossa, etenkin mitä tulee tämän tekniikan tuonnissa tavallisten ihmisten käytettäväksi. Viime vuosina kuitenkin tämä asema on horjunut, eikä maamme aseman voida katsoa säilyneen samalla tasolla. En toki väitä, ettäkö se asema olisi välttämättömästi tavoittelemisen arvoinen, mutta jonkun täytyy aina olla edeltäkävijä.

Suomessa olemme tunnettuja myös hyvästä koulutuksesta. Ehkä voisimmekin yhdistää nämä kaksi valttikorttia korvaamalla oppilaiden koulukirjat mukana kannettavalla, kevyellä kosketusnäytöllisellä tablettitietokoneella.

Jos henkilö käy koulua ala-asteelta lukioon ja vielä siitä eteenpäinkin, käyttää hän elämänsä aikana satoja kirjoja ja vihkoja, joista syntyy suuret määrät tilaa vievää ainetta. Toki paperia voidaan kierrättää, eikä sen valmistuskaan kallista liene, mutta olisihan solakka tietokone paljon hienompi. Pienelle lapselle suuret kirja voivat olla raskaita kantaakin.

Täytyy myös muistaa kaikki ne lukemattomat mahdollisuudet jotka korkealle kehitetty teknologia mahdollistaa. Oppilas ei enää tarvitsisi erikseen tietokonetta, kun voisi internetin selailuun ja itsensä viihdyttämiseen käyttää tätä laitetta. Kone voisi myös esimerkiksi matemaattisten tehtävien kanssa oppilaan väärin laskiessa näyttää hitaasti vaihe vaiheelta, kuinka lasku laskettaisiin oikein. Äidinkielessä aineen kirjoittamisen jälkeen kone tarkistaisi automaattisesti kielioppivirheet, osoittaen niiden paikan ja kertoen mikä on pielessä. Meille normaalista kynäpohjaisesta kirjoituksestakaan ei tarvitsisi luopua, päin vastoin, tabletin kosketusnäytölle voisi edelleenkin kirjoittaa erikoisvalmisteisella kynällä. Näin matemaattisten kaavojenkin kirjoittelu käy helpommaksi, kun kone tulkitsee kuviot ja osaa korjata pienet virheet. Jokainen tietää kuinka rasittavaa ja hankalaa on kirjata pitkiä kaavoja pelkän laskimen kanssa.

Ylläolevat olivat vain muutamia esimerkkejä joita uusi teknologia mahdollistaisi laajassa koulutuksellisessa käytössä.

Yliopisto- ja lukiotasolla kun muistiinpanojen itse kirjoittaminen ei ole oppimisen ja asioiden muistiinpanemisen kannalta niin oleellista niiden lukemisen ollessa yksin oppilaan vastuulla, voisi opettajan laite lähettää kalvot oppilaiden laitteisiin automaattisesti ja mikrofoni tallentaa yksilökohtaisesti opettajan puheen ja muuttaa tämän tekstimuotoon laitteelle. Näin ei tarvitsisi pitää turhaa hoppua epäselvien muistiinpanojen kanssa luennoitsijan puheen vieriessä toisesta korvasta ulos.

Laitteet muodostaisivat myös oman internetin kaltaisen verkostonsa, jonka kautta ne voisivat oppia tunnistamaan esimerkiksi parhaimmat tiedonlähteet ja yleisesti ottaen kehittyä parempaan suuntaan. Opettajilla esimerkiksi voisi olla lupa tehdä lisäyksiä laitteen kielioppiin jne. Saman verkoston kautta voisi hoitaa kaiken paperityönkin oppilaiden ja opettajien välillä, yleisesti ottaen kaiken. Oppitunneilla tietysti moiset internetit ja pelit olisivat saavuttamattomissa opettajan napin painalluksella, jotta oppilaat keskittyisivät olennaiseen.

Tämän tietokoneen tulisi tietysti suunnittelemaan ja toteuttamaan oma jättimme NOKIA, joka myös on rullannut alamäkeen viime vuosina. Tälläinen valtiollinen tuotanto auttaisi yhtiötäkin jaloilleen, ja kukaties idea leviäisi muuallekin, jolloin yhtiö rikastuisi vielä enemmän.

Ja kun kerralla tehdään hyvä, voisi laite kestää läpi elämän. Tietysti ohjelmistopäivityksiä voi ladata, ja teknologian kehittyessä eteenpäin vaihtaa koko laitteiston uuteen. Tälläinen järjestely olisi myös tasavertaisempaa, kaikilla vanhemmilla kuin ei välttämättä ole varaa hankkia lapsilleen tietokonetta.

Pikkuhiljaa laite voisi yleistyä yhteiskunnassa, ja pian sitä käyttäisivät kaikki. Se olisi jokaisen henkilökohtainen esine, implisiittinen osa ihmistä. Loputon tietovarasto joka kulkee aina mukana.

Tietysti laitteella olisi myös varjopuolia. On esimerkiksi erittäin helppoa ryöstää pieneltä lapselta huipputekinen laite koulumatkalla. Tätä varten laitteeseen voisi lisätä esim. sormenjälkitunnistuksen tai jotain vielä varmempaa, jota ilman laitetta ei voi käyttää. Tarpeen mukaan laitteen voisi myös jäljittää.

Monien mielestä taas tuollaiset valtion kehittämät, jokaisen kansalaisen henkilökohtaiset ihmiselle äärimmäisen henkilökohtaiset esineet ovat mitä oivin keino kansalaisvakoilulle ja ties mille.

Kaikki yllämainitut ongelmat ovat kuitenkin puhtaasti yhteiskunnallisia ja sinänsä laitteesta itsestään riippumattomia, joten ne eivät ole tässä tapauksessa releventteja haittoja.

--------------------------------------------------

Tälläinen kuvittelu on ymmärrettävästi monien mielestä - minut mukaan lukien - vielä kaukaista utopiaa, joka voi kuitenkin toteutua aikaisemmin kuin uskommekaan. Vielä se olisi tietysti liian kallista ja laiskistaisi ihmistä ja ties mitä, mutta odotellaan vuosikymmen kaksi ja tilanne voi olla aivan toinen.

Tämä nyt oli osaltani vain tälläinen aivopieru joka syntyi pulpetin joskus äärellä. Itse en tiedä oikeastaan mistään mitään, ja kuulisinkin mielelläni tekniikasta ja yhteiskunnasta paremmin tietoisilta henkilöiltä, kuinka pian tälläinen olisi käytännön tasolla toteutettavissa. Tarkoituksenani ei siis ollut yrittää todistaa, miksi tälläinen järjestely olisi maassamme hyväksi, vaan lähinnä heittää pallon ilmaan. En varmastikaan myöskään osannut näin lyhyessä tekstissä huomioida kaikkia mahdollisia laitteen käyttöönoton luomia ongelmia, mutta perustelen niitä mielelläni myöhemmin mikäli jotkut löytävät aukkoja.

Liioittelin myös tarkoituksellisesti kotimaamme oletettuja ongelmia "huipputeknologian" kanssa, mutta sallin sen itselleni jotta saisin raflaavamman otsikon. Katson myös mainitsemisen arvoiseksi, ettei minulla ole kokemuksia korkeamman asteen koulutuksista, jonka vuoksi osa asioista perustuu löyhiin oletuksiin, joita kokemukseni maailmassa ovat muodostaneet. Tälläisiä virheitä saa myös mielellään korjata.

Sivut

Kommentit (18)

-PP74-
Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Ala-asteelle astuin vuonna -79. Sillon kaikki asiat opiskeltiin kirjasta ja kirjoitettiin vihkoon sen minkä osasi. Luonto tuli tutuksi kulkemalla koulutunneilla metsässä. Eipä nyky kakarat osaa erottaa mäntyä kuusesta, ainakaan eteläisemmässä suomessa.
Muutenkin tunnelma luokassa oli aivan erlaista ku nykyään, oli kaikenmaailman tietopelejä joka lähtöön ja yhdessä niitä tuumailtiin.
Nyt nuoriso tilojenvalvojana olen huomannu jo ala-aste ikäsillä mitä kummallisimpia oireita siitä ettei ilman elektroniikkaa selviä mistään. Vanha parempi ku pussillinen uusia, opiskelkoot japanissa kosketusnäyttöttöpulpetissa.

Vierailija
-PP74-

Nyt nuoriso tilojenvalvojana olen huomannu jo ala-aste ikäsillä mitä kummallisimpia oireita siitä ettei ilman elektroniikkaa selviä mistään. Vanha parempi ku pussillinen uusia, opiskelkoot japanissa kosketusnäyttöttöpulpetissa.

Arvasinkin, että tämänkaltaista vastustusta tulisi. Ymmärrän kyllä itsekin tavallaan mitä tarkoitat, luen itsekin romaanit ja muut kirjat mieluiten paperisina versioina. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö teknologian edesauttamat sovellukset voisi olla hyödyllisiä nimenomaan oppimista ja opiskelua tarkastaltaessa.

----------------------------

Voisi myös toki kysyä, onko tälläinen muutos joskus edessä väistämättä, ja jos on, kuinka kauan siinä kestää. Ainakin kaikkien vanhojen partojen tulee ensin kupsahtaa päättävistä elimistä, juurikin tälläisen "ennen oli kaikki paremmin" -mentaliteetin vuoksi.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Joo! Lakkautetaan peruskoulut. Näin säästetään homerakennuskuluissa. Kuntien varoin hommataan 6-vuotiaille iPadit, ja joskus 16-vuotiaana pidetään 2. asteen opintojen pääsykokeet. Näin saadaan huomattavat kustannussäästöt. Oppilaat pääsevät myös piinaavista liikuntatunneista.

Mitä tulevaisuuden nuoret tarvitsevat muuta kuin iPadin? Kysyn vaan. Kaikki muu on turhaa.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
homo
Voisi myös toki kysyä, onko tälläinen muutos joskus edessä väistämättä, ja jos on, kuinka kauan siinä kestää. Ainakin kaikkien vanhojen partojen tulee ensin kupsahtaa päättävistä elimistä, juurikin tälläisen "ennen oli kaikki paremmin" -mentaliteetin vuoksi.

Oleellista olisi ensin kysyä, että edistävätkö uudet laitteet ja tekniikat oppimista? Vai voisivatko ne peräti haitata sitä?

Vierailija
Saw
Mitä tulevaisuuden nuoret tarvitsevat muuta kuin iPadin? Kysyn vaan. Kaikki muu on turhaa.



Vaikka näin huonoon vastaukseen ei minun tulisi vastata lainkaan, niin millä tavoin olennaisesti tablettitietokoneelle ladattu kirja sisältöineen eroaa tavallisesta paperimallista - siis tietysti ilman tietokoneen luomia lukemattomia mahdollisuuksia ja parannuksia yksiulotteiseen paperiin nähden?

Monien mielestä on tietysti yksinkertaisesti mukavampaa lukea paperilta kuin näytöltä, mutta kaikkeen tottuu.

Vierailija
anomalia

Oleellista olisi ensin kysyä, että edistävätkö uudet laitteet ja tekniikat oppimista? Vai voisivatko ne peräti haitata sitä?

Ei muutoksen tarvitsisi mikään vallankumous olla, vaikka lapsekkaan innokkaasta maalailustani sellaisen kuvan moni varmasti saikin. Aluksi voitaisiin vain yksinkertaisesti siirtää kaikkien paperikirjojen sisältämä informaatio koneelle, ja lähteä siltä pohjalta tarpeen mukaan kehittämään parannuskeinoja.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
homo
Saw
Mitä tulevaisuuden nuoret tarvitsevat muuta kuin iPadin? Kysyn vaan. Kaikki muu on turhaa.



Vaikka näin huonoon vastaukseen ei minun tulisi vastata lainkaan, niin millä tavoin olennaisesti tablettitietokoneelle ladattu kirja sisältöineen eroaa tavallisesta paperimallista - siis tietysti ilman tietokoneen luomia lukemattomia mahdollisuuksia ja parannuksia yksiulotteiseen paperiin nähden?

Monien mielestä on tietysti yksinkertaisesti mukavampaa lukea paperilta kuin näytöltä, mutta kaikkeen tottuu.

E-kirja säästää luontoa, ja on huomattavasti miellyttävämpi lukea kuin moneen kertaan kierrätetyt oppikirjat. E-kirjojen päivittäminen on myös huomattavasti helpompaa. kuin paperikirjojen vaihtorumba.

E-kirjoihin pystyy luomaan hyperlinkit niin kirjan sisäisesti kuin kirjojen välisesti. Luonnollisesti nettilinkitkin saadaan mukaan.

iPadilla pystyy pitämään Facebook-kontaktit hallinnassa, ja luonnollisesti sosiaaliset pelit saadaan mukaan pakettiin.

iPad kulkee mukana kaikkialla. Olen hämmästynyt, miksi vielä istutaan homekouluissa, kuin voitaisiin järjestää leppoisat olot kotisohvalla. Tai ihan missä vain.

Enää ei tarvitse vanhempien juosta koulutarvikkeiden perässä lukuvuoden alkajaisiksi. Riittää, että tilaa Apple Storesta uuden trendikkään iPad-suojapussin. Niin, ja varmistaa että Apple Storeen liitetyllä luottotilillä on katetta jälkikasvun verkko-ostoksia varten.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

-PP74-
Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Tahdoin sanoa, että se tietotekniikka pitää astua esiin vasta yläastella jossain määrin. Ja vakavammin sitten kun astutaan opiskelemaan tietotaitoa rahan tienaamiseen. Minun ikäiset tämän nyky tekniikanki on kehitelly.

Vierailija
Saw
E-kirja säästää luontoa, ja on huomattavasti miellyttävämpi lukea kuin moneen kertaan kierrätetyt oppikirjat. E-kirjojen päivittäminen on myös huomattavasti helpompaa. kuin paperikirjojen vaihtorumba.

E-kirjoihin pystyy luomaan hyperlinkit niin kirjan sisäisesti kuin kirjojen välisesti. Luonnollisesti nettilinkitkin saadaan mukaan.




E-kirjojen suhteen olit oikeassa, ja juuri niiden yleistymistä tässä hainkin. Mitää uutta keksintöä en siis ollut keksimässä, vaan puhtaasti jo keksittyjen laitteiden jatkokehittämistä.

Saw
iPadilla pystyy pitämään Facebook-kontaktit hallinnassa, ja luonnollisesti sosiaaliset pelit saadaan mukaan pakettiin.

iPad kulkee mukana kaikkialla. Olen hämmästynyt, miksi vielä istutaan homekouluissa, kuin voitaisiin järjestää leppoisat olot kotisohvalla. Tai ihan missä vain.

Enää ei tarvitse vanhempien juosta koulutarvikkeiden perässä lukuvuoden alkajaisiksi. Riittää, että tilaa Apple Storesta uuden trendikkään iPad-suojapussin. Niin, ja varmistaa että Apple Storeen liitetyllä luottotilillä on katetta jälkikasvun verkko-ostoksia varten.




Tämän paasauksen yhteyttä itse aiheeseen en löydä.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
homo
Voisi myös toki kysyä, onko tälläinen muutos joskus edessä väistämättä, ja jos on, kuinka kauan siinä kestää.

Kirjojen siirtäminen tableteille voisi toimia. Kirjoittaminen taas edellyttää käytännössä vähintään kunnon näppäimistöä, ja matematiikan tai luonnontieteiden opiskeluun kynää ja paperia näppärämpää välinettä ei toistaiseksi ole keksitty. Kaavojen ja piirrosten syöttäminen sähköiseen muotoon on toistaiseksi niin vaivalloista, että hahmottelu kannattaa yleensä tehdä yksinkertaisemmalla välineellä.

Ajatus siitä, että kaikki työskentely tapahtuisi pienoistietokoneella sotii myös ihan ergonomiaa vastaan. Tavan pulpetti tarjoaa työskentelytilaa kymmeniä kertoja enemmän kuin tabletin näyttö. Ennemmin näkisin jokaisen koululaisen edessä täysimittaisen kiinteän työaseman, enkä siltikään toivo, että lapset joutuisivat viettämään montaa tuntia päivässä tietokoneella työskennellen.

Toimiviakin esimerkkejä uuden tekniikan soveltamisesta opetuskäyttöön löytyy. Esim. täältä löytyy ihan aikuisillekin sopivaa haastetta. Itse opettelin tuon avulla reilussa tunnissa muistamaan kaikki Afrikan valtiot nimeltä ja sijoittamaan ne myös kartalle. Kunpa olisi ollut kouluaikoina tuollainen apuväline tarjolla.

We're all mad here.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

iPadin täydellisyyteen lisätään se, että ei nuori enää puhelinta tarvitse. Miksi tänä päivänä pitäisi soittaa jollekulle, kun on Facebook ja Twitter.

Parin vuoden päästä puhelimia dissataan. Naurettava idea, puhua ääneen! Helpompi tapa on kosketusnäppäimiä hieroa ja kirjottaa juttu koko nettiyhteisön nähtäville.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
homo
Toki paperia voidaan kierrättää, eikä sen valmistuskaan kallista liene, mutta olisihan solakka tietokone paljon hienompi.

Tuo perustelu toimii vain, jos siitä on pedagogista apua.

homo
Pienelle lapselle suuret kirja voivat olla raskaita kantaakin.



Hyvää liikuntaa kohti tellujen kantamista.

homo
Laitteet muodostaisivat myös oman internetin kaltaisen verkostonsa, jonka kautta ne voisivat oppia tunnistamaan esimerkiksi parhaimmat tiedonlähteet ja yleisesti ottaen kehittyä parempaan suuntaan.

Helpommin sanottu kuin tehty.

homo
Opettajilla esimerkiksi voisi olla lupa tehdä lisäyksiä laitteen kielioppiin jne. Saman verkoston kautta voisi hoitaa kaiken paperityönkin oppilaiden ja opettajien välillä, yleisesti ottaen kaiken. Oppitunneilla tietysti moiset internetit ja pelit olisivat saavuttamattomissa opettajan napin painalluksella, jotta oppilaat keskittyisivät olennaiseen.



Erittäin tärkeä täsmennys.

Jossain vaiheessa nuo varmasti tulevat käyttöön, mutta teknisesti laitteissa on vielä kehitettävää. Ohjelmistojen suorituskyky voi olla vielä pullonkaula. Näyttöteknologia pitäisi saada sellaiseksi, että lukeminen ei ole rasittavaa, refresh-rate pitäisi olla korkea videolle ja samalla sille pitäisi pystyä kirjoittamaan ja piirtämään yhtä helposti kuin kynällä paperille. Sellaista laitetta ei ole vielä näkynyt. Vai onko?

Vierailija

Ensimmäisiä rajoituksia lapselle on ettei seiniin saa piirtää. Luovilla ihmisillä on usein taulu johon piirrellä suunnitelmiaan ja hahmotelmiaan. Viihteessäkin rillipää vääntää kaavoja liitutaululle ratkoessaan ongelmaa. Kulttuuria pitäisi muuttaa tuohon ilmaisun suuntaan jotta tietotekniikankin soveltamisen osuus kasvaisi. Väline ei saa syrjäyttää ilmaisua, vaan tukea sitä.

Oppimisessa täytyisi lisätä motivaatiota kaikin keinoin. Lapsi ei ajattele pitkäjänteisesti tyyliin "kun opettelen tuonkin asian tienaan 30 v naapuria enemmän ja työmatkakin on lyhyempi". Palkkio heti mieluummin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat