"Asiantuntijoiden" laihdutusvinkit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tähän ketjuun keräämme lääkäreiden ja muiden "asiantuntijoiden" ravitsemus- ja laihdutusvinkkejä.

Aloitusvuoron saa työterveyslääkäri ja kehonrakentaja Tomi Miettinen. Aika vähäiseksi näyttää jäävän rasvan saanti. Ilmeisesti lääkäri saa suositella suosituksia vähemmän rasvaa sisältävää ruokavaliota, mutta ei suosituksia enemmän sisältävää?

http://www.iltalehti.fi/terveys/2010110 ... 5_kn.shtml

Miksi paino ei putoa?
Tiistai 9.11.2010 klo 08.58

Olen 30-vuotias nainen. Tarvitsen kipeästi vihjeitä painonpudotukseen. Pituutta on 158 cm ja painoa 73 kg. Käyn kuntosalilla kaksi kertaa viikossa. Kävelen töihin ja saan hyötyliikuntaa 0,5-1 tuntia päivässä.

Paino ei putoa yrityksistä huolimatta. Kokonaisenergiamääräni on vaihdellut päivittäin 700-1 100 kilokalorin välillä. En pysty tekemään töitä nälkäisenä, joten ruuan määrän vähentäminen tuosta tuntuu vaikealta. Mitä kannattaisi kokeilla?

Epätoivoinen




Vuorokauden kalorimääräsi vaikuttavat varsin niukilta tehokkaan aineenvaihdunnan ylläpitämiseen. Toki erittäin matalakalorista dieettiä ylläpitäen paino laskee, mutta usein nopean alun jälkeen keho tuntuu pitävän entistäkin hanakammin kiinni jokaisesta rasvasolustaan.

Vaikka painonpudotukseen tähtääviä dieettejä on lukematon määrä, niin perusta toimivalle dieetille on aina sama. Kun nautittujen kaloreiden määrä on pienempi kuin kulutettujen, niin paino putoaa.

Tässä sinulle ehdotelmani toimivasta dieetistä, joka tukee samalla kuntoiluharrastuksiasi sekä antaa energiaa tasaisesti koko päivälle. Tällä ravintomallilla päivän kalorimäärä on n.1600 kcal/vrk.

Kolmen ensimmäisen viikon aikana painosi voi hivenen kohota siirtyessäsi uuteen ruokavalioon erittäin matalakaloriselta dieetiltä. Muutaman kilon painonnousu vaihtuu kuitenkin pian tasaisempaan rasvanpalamiseen ja tarmokkaampaan vointiin.

Aamiainen
kaurapuuro (kaurahiutaleita 30 g)
hedelmä, esim.omena tai pieni banaani
kahvi/tee

Välipala
rasvaton maitorahka
pakastemarjoja 2 dl

Lounas
kalkkunaleikettä 80-100 g
kokojyväriisiä (kuivapaino 50 g)
salaattia
tummaa leipää

Treenin jälkeinen palautusateria
pieni banaani
rasvatonta jugurttia 2 dl

Päivällinen
broilerin rintaa/paistijauhelihaa 100 g
iso uuniperuna/pastaa 40 g
höyrytettyjä kasviksia, esim. parsakaalia, porkkanaa
hedelmä

Iltapala
munakas 5 munanvalkuaista
vähärasvaista keittokinkkua 30-40 g
näkkileipäpala

Vinkkejä
* Käytä erilaisia yrttejä ja mausteita ruoan valmistamisessa.
* Vältä liiallista suolankäyttöä.
* Nauti vettä tasaisesti päivän kuluessa 2-3 litraa.
* Valmista kastikkeet tomaattimurskasta tai vähärasvaisesta kermaviilistä.

TOMI MIETTINEN




Hyvä Tomi!

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Suvaitsen epäillä näitä kysyjän ilmoittamia kokonaisenergiamääriä. Samoin ruokavalioehdotukset kirjepalstalla on vähän niin ja näin. Makutottumukset on niin yksilöllisiä.

Ravitsemuksellisesti tuo dieettiehdotus näyttää kattavan vähimmäistarpeet. Kuitenkin lihaa tulee tarpeettoman paljon, kananmunista puhumattakaan. Rasvahappojen saanti painottuu tyydyttämättömiin. Omega6/Omega3-suhde on huono. Kuidunsaanti jää vähäiseksi. Lisäksi ilta-ateria näyttää kamalalta, näkkileivänpalalla ei paljoa verensokeri nouse nukkumaan mennessä.

Kaipaisin tuohon lisää täysjyväviljaa ja kasvisrasvoja.

Vierailija
valitim
Suvaitsen epäillä näitä kysyjän ilmoittamia kokonaisenergiamääriä. Samoin ruokavalioehdotukset kirjepalstalla on vähän niin ja näin. Makutottumukset on niin yksilöllisiä.

Ravitsemuksellisesti tuo dieettiehdotus näyttää kattavan vähimmäistarpeet. Kuitenkin lihaa tulee tarpeettoman paljon, kananmunista puhumattakaan. Rasvahappojen saanti painottuu tyydyttämättömiin. Omega6/Omega3-suhde on huono. Kuidunsaanti jää vähäiseksi. Lisäksi ilta-ateria näyttää kamalalta, näkkileivänpalalla ei paljoa verensokeri nouse nukkumaan mennessä.

Kaipaisin tuohon lisää täysjyväviljaa ja kasvisrasvoja.


Hienoa, lääketieteen opiskelija nimimerkki "valitin" sai kunnian olla toinen "asiantuntija" tässä ketjussa.

Vierailija

Heheh Mistä ajattelit että olen opiskelija? Onko mielikuvitus vilkas? Suksi suolle asiantuntemuksesi kanssa. En viitsi keskustella kaltaisesi lahopään kanssa jos ulosantisi on tätä luokkaa

Vierailija

Pelkkää hiilaria ja rasvaa ei juurikaan.

Tuolla safkalla saa itsensä sairaaksi ja nälkä ei lähde mihinkään.

Toihan on sitä valtion virallista

Vierailija

Aika terveelliseltä tuo ruokalista näytti. Sopivasti proteiinia ja hitaita hiilareita. Tuolla saattaisi laihtuakin kyseinen kysyjä, jos jaksaa noudattaa ruokavaliota. Tuo 700-1100kcal/ päivä ei voi mitenkään pitää paikkaansa. Tuohan rikkoo jo fysiikan lakeja. Luultavasti kysyjä ei edes tiedä paljonko napostelee päivittäin.

Vierailija

Kyllä tuosta proteiinia tulee, mutta rasvaa aivan liian vähän. Juuri tuohon tapaan söin 10 vuotta sitten esikoista odottaessani, ja voin huonommin kuin koskaan. Ennenkaikkea lihoin ennennäkemättömällä vauhdilla vaikka energiamäärä oli mielestäni erittäin kohtuullinen.

Olipa opiksi.

Vierailija
Mimei
Kyllä tuosta proteiinia tulee, mutta rasvaa aivan liian vähän. Juuri tuohon tapaan söin 10 vuotta sitten esikoista odottaessani, ja voin huonommin kuin koskaan. Ennenkaikkea lihoin ennennäkemättömällä vauhdilla vaikka energiamäärä oli mielestäni erittäin kohtuullinen.

Olipa opiksi.




Kumma juttu

Vierailija

Olipa opiksi. Pudotin sitten lähes 20 kg vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, ja pysynyt mitoissani nyt kahdeksan vuotta. Aikaan mahtuu nuoremman odotus, jonka jatkoin valitsemallani tiellä. Lihomatta yhtään, erinomaisesti voiden.

Vierailija
Mimei
Olipa opiksi. Pudotin sitten lähes 20 kg vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, ja pysynyt mitoissani nyt kahdeksan vuotta. Aikaan mahtuu nuoremman odotus, jonka jatkoin valitsemallani tiellä. Lihomatta yhtään, erinomaisesti voiden.



Miten pitkä olet ja paljonko painat nykyään ja silloin toista lasta odottaessasi? On ihmeellinen dieetti, jos laihtuu raskaana ollessaan.

Vierailija

Raskaudenaikaisessa laihtumisessa ei ole mitään poikkeuksellista. Rajua laihtumista pyritään yleensä välttämään.

Laihduin pääosin ennen raskautumistani, mutta jonkin verran myös alkuraskaudesta. Kokonaispainonnousu jälkimmäisessä oli 11 kg eli himpun alle suosituksen. Lapsi oli kasvanut aivan normaalisti.

Paino on viime vuosina seilannut mm. vuodenajasta ja kuun vaiheesta riippuen 64-69, pituutta 174. Lähtötilanne reilusti yli 80 kg. BMI 27 -> 21-22 pääasiassa.

Vierailija

30% päivittäisestä energiasta täytyy tulla rasvasta (ei margariinista)
30% proteiinista
40% HYVISTÄ HIILIHYDRAATEISTA eli kasvikunnan tuotteista ja toki 2-3 palaa täysjyväleipää (mahdollinen mysli ja puuro mukaanluettuna) voi syödä, mutta ei enempää tarvitse

Aktiiviurheilijat ovat asia ihan erikseen.

Vierailija

Tuo on oikein hyvä monille. Itelleni 80 g hiilihydraattia oli hyvänolon raja raskausaikana. Sen päälle jos meni alkoi pahoinvointi.

Vierailija
MsHorton
Pelkkää hiilaria ja rasvaa ei juurikaan.

Tuolla safkalla saa itsensä sairaaksi ja nälkä ei lähde mihinkään.

Toihan on sitä valtion virallista




No ei taida olla "valtion virallista". Itse kutsuisin sitä itsemurhadieetiksi.

asdf
Seuraa 
Viestejä11073
Liittynyt16.3.2005

Eiköhän tuossa Tomi Miettisen ohjeessa ainakin tämä pidä paikkaansa: "Kun nautittujen kaloreiden määrä on pienempi kuin kulutettujen, niin paino putoaa".

Kyllä tuo vaikuttaa aika lailla "laihdu kärsimällä" -dieetiltä, mutta jotkut tykkäävät siitäkin. Siis joidenkin mielestä laihdutukseen kuuluu jatkuva nälän tunne ja vilun väreet ja ne kestettyään voi olla ylpeä laihduttamisestaan.

Vierailija
asdf
Eiköhän tuossa Tomi Miettisen ohjeessa ainakin tämä pidä paikkaansa: "Kun nautittujen kaloreiden määrä on pienempi kuin kulutettujen, niin paino putoaa".

Kyllä tuo vaikuttaa aika lailla "laihdu kärsimällä" -dieetiltä, mutta jotkut tykkäävät siitäkin. Siis joidenkin mielestä laihdutukseen kuuluu jatkuva nälän tunne ja vilun väreet ja ne kestettyään voi olla ylpeä laihduttamisestaan.




Onko laihduttaminen muulla tavalla edes mahdollista? En ole koskaan laihduttanut, joten en tiedä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat