Tiedeaiheisten keskustelujen vähäisyys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuntuu, että Tiede foorumilla ei enää keskustella tieteestä ja siihen liittyvistä asioista.
Ilmeisesti kaikki asiantuntijat ja tieteestä kiinostuneet tuntevat foorumin vähäiseksi.
Itselläni ei ole tieteellisessä mielessä juuri mitään annettavaa, mutta aiemmin oli mielenkiintoista seurata tieteellisiä keskusteluja ja asia oli opettavaa, kun todellisia tiede keskusteluja vielä oli.
Nykyään suurin osa keskusteluista on mennyt vain mielipiteiden vaihtoon asioista, jotka ovat hyvinkin epätieteellisiä.
En sinällään ihmettele, jos tieteellisesti ajattelevat ihmiset ovat kaikonneet foorumilta, mutta toivoisi, että Tiede lehden sivuilla olisi enemmän nimenomaan tieteeseen liittyvää keskustelua.
Ymmärrän toki, ettei Tiede foorumi ole mikään "tiedemisten" palsta, mutta tieteelliset asiat ovat kyllä jääneet pahasti paitsioon.

Sivut

Kommentit (69)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Kun ensikertoja tulin tänne, ajattelin että wou nää tyypit tietää kaiken tieteestä, olin ihan rispekt ja kyselin vaan. Nykyään tiedän että suurin osa foorumin käyttäjistä on mielisairaita tai kännissä, joten en ota niin vakavasti. Olisi toki kiva jos olisi jokin aidosti tieteellinen foorumi suomessa, joku jossa käyttäjät olisivat oikeasti asiantuntijoita tai vastaavaa.

くそっ!

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Ei kovin lupaava aloitus, kun jo otsikossa on kirjoitusvirhe.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Ihan saman havainnon olen mieki tehny, keskustelu oikeasta tieteestä on lätsähtänyt.

Ei se minullakhan ole juuri annattavaa, mutta on tullut seurattua jokainen keskustelu
joka ei ole mennyt liian korkealentoseksi aivorievuilleni.

Pahimpana piän asiallisten keskustelijoitten katoa, ennen kaikkea kaipaan Snauttia !
Sekä muutamaa muutakin entistä tieteistä kiinnostunutta, nyt saapi tingata alaikästen
ja sitte tosiaankin humalaisten kanssa.

Äemänkäki
Seuraa 
Viestejä1161
Liittynyt20.11.2006

Niin eikös se ole modejen työ pitää homma ruodussa? Juu oli täällä asiallista keskustelua joskus vuonna 2005 ehkä viimeks. Jos ne kahtoo tiede-konsernissa että mitä enemmän keskustelijoita, sitä parempi. Ei väliä vaikka jauhat mitä jauhat. Muilla foorumeilla olen nähnyt tosi tiukkaa kuria ja asiattomat saa aika äkkiä banaania, ketjuja poistellaan jne jne. Jos shaibaa pitää jauhaa ne kuuluu OFF-topikkiin tai vastaavaan pashanjauhanta-osioon, jossa ne myös pysyvät! Vasemmalla highlighteissa ei sais olla kuin keskustelua tieteestä (nyt joku tulee tietysti länkyttään että mihin vedät rajan, blaablaa).

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

En ollut täällä vuonna 2OO5. En tiiä mitä silloin on kirjoiteltu. Mutta noita tieteellisiä aiheita voisi avata paljon, ja antaa hakukoneiden avulla tavoitettujen tiedeihmisten hakeutua tänne!

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

mattile71
Seuraa 
Viestejä198
Liittynyt6.9.2006

Sitä saa mitä tilaa.Suomesta on tullut älyvapaa markkinatalousvaltio.Pieni merkityksetön osa Euroopan yhdysvaltojen kamantuotantokoneistoa.

Fysiikkakin on nykyään ihmeellistä atomipommimiesten jonninjoutavaa atomitutkimusta.Ne etsii sitä maailmaa mullistavaa hiukkasta(Higgsin bosoni),vaikka ne ovat jo löytäneet sen.(Eli neutronin).
Ei kun sitä pitää tutkia kun on suuri velvollisuus ihmiskuntaa kohtaan ottaa selvää atomin sisäisestä rakenteesta ja jakaa se tieto.Suuria persoonallisuuksia ja isoja egoja.

Kloorihammas -Stubb vaan hymyilee ja taputtaa käsiään.

Vierailija
Ronron
Kun ensikertoja tulin tänne, ajattelin että wou nää tyypit tietää kaiken tieteestä, olin ihan rispekt ja kyselin vaan. Nykyään tiedän että suurin osa foorumin käyttäjistä on mielisairaita tai kännissä, joten en ota niin vakavasti. Olisi toki kiva jos olisi jokin aidosti tieteellinen foorumi suomessa, joku jossa käyttäjät olisivat oikeasti asiantuntijoita tai vastaavaa.

Määrittelisitkä mielensairauden? Tuli luettua kirja Martti Siiralasta ja se herätti ajatuksia, että onko olemassa mieleltään terveitä ja sairaita? Tulin johtopäätökseen, että ne jotka pitävät itseään terveenä ovat juurikin niitä sairaimpia.

Lisää asiantuntijoita olisi kiva saada foorumille, mutta onhan sekin hyvä, että ei niin asiantuntevat pääsevät keskustelemaan. Kyllä tiede.fi aina suomi24 tapaiset foorumit voittaa.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Kyllä ainakin omasta mielestäni ihan kohtuullisen suuri osa keskusteluista sivuaa jollain tapaa jotain tieteenhaaraa. Metakeskustelun sijaan kannattaa panostaa omaan kontribuutioon palstalla. Jos tiedeaiheita on liian vähän, niitä kannattaa avata itse. Kannattaa muistaa, että palsta on tiede-lehden lukijoiden palsta, joten varsinaisten tiedemiesten osuus kirjoittajista voi olla sangen pieni.

Vierailija

Eiköhän se että 90% aiheista avaa sama multinick-trolli jolla on tylsää ja haluaa itselleen huomiota vaikuta tiedepitoisuuteen suhteellisen merkittävästi...

Ehkä aiheita pitäisi voida alkaa pisteyttää, mutta se ei auta tätä trollia vastaan joka sitten pisteyttää nimimerkeillään omat aiheensa listan kärkeen. Itse lopettaisin kirjoittamisen ilman anonyymiteetin suomaa suojaa, koska mielipiteeni on usein vastoin enemmistön mielipidettä. Kirjoittaminen omalla nimellä johtaisi kivitykseen. Joko henkiseen tai fyysiseen.

Ehkä jokaisen huomionkipeän trollin olisi syytä mennä itseensä kun miettii miksi ei kukaan enää vastaa, ja ainoa luettava mitä löytyy on itse kirjoitettua.

Narsistisesti käyttäytyvät jäävät ennemmin tai myöhemmin yksin. Saavatpahan kunnon syyn sääliä itseään.

Vierailija

Tiedeaiheisia keskusteluita voi tosiaan availla itse, jos ja kun niitä kaipaa. Itsekin mielelläni seuraan monenkinlaisia keskusteluita, mutta paljon annettavaa kun ei niille aina ole, niin yleensä tulee pidettyä puheet vähemmällä. Kun tiedeaiheisia keskusteluja monet haluavat, niin heittäkää nyt niitä esimerkkejä. Minkälaisista asioista olisi kiva keskustella? Voihan sitä ketjun aina availla ja katsoa onko kellään mitään älykästä kommentoitavaa Mitä ne tieteelliset keskustelut ovat, joita kaivataan?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26866
Liittynyt16.3.2005
Ronron
Olisi toki kiva jos olisi jokin aidosti tieteellinen foorumi suomessa, joku jossa käyttäjät olisivat oikeasti asiantuntijoita tai vastaavaa.

Varmaan olisi, mutta mitä tuo antaisi niille asiantuntijoille? Asiantuntijoiden ja maallikoiden välisissä "tieteellisissä" keskusteluissa on kuitenkin maallikoilla yleinen tapa julistaa omia aivopieruja ja julistaa kaikki asiantuntijaa teeskentelevät ahdasmielisiksi laitostieteilijöiksi, jotka toistavat papukaijana valheellista oppikirjatietoa.

Kyllä täällä on monen alan asiantuntijoita ja he osallistuvat asiallisiin keskusteluihin ja vastaavat asiallisiin kysymyksiin. Ja toki asiattomiinkin, mutta se on sitten sosiaalista paskanjauhuuta, jossa asiantuntujuus on pienemmässä roolissa. Sellaiselle ihmiselle, jonka hermot eivät kestä suodattaa roskaviestejä, mikään foorumi tuskin on kovin antoisa keskusteluympäristö. Äärimmäinen moderointi voi toimia joissain harrastefoorumeissa, mutta yleiseltä foorumilta se tappaa pian kaiken keskustelun.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005
Saw
Ei kovin lupaava aloitus, kun jo otsikossa on kirjoitusvirhe.

Mikä kirjoitusvirhe kätkeytyy minulta ´Tiedeaiheisten keskustelujen vähäisyys`-otsikkoon? Nyt epäilen kielioppitietojeni vanhentuneen päivittämättömään kuntoon - tai aivoissani lymyilevän luetun tekstin korjausohjelman, josta itse en ole tietoinen. Jos elimellisessä keskusyksikössäni todella on ohjelma, joka oikoo virheet lukemastani tekstistä niin, etten kyisiä virheitä huomaa, niin - pulassa ollaan! Ei ihme, etten hakemuksineni pääse töihin enkä menesty kirjoituskilpailuissa...

Vierailija
Aslak
Ihan saman havainnon olen mieki tehny, keskustelu oikeasta tieteestä on lätsähtänyt. ...
Samaa mieltä, mutta, mutta....

"Tyhjiö vaikuttaa itseensä karkoittavalla painovoimalla ja on taipuvainen laajenemaan"
Pitääkö väite vielä paikaansa? Itse asiassa 1900 luvun alkupuolelta.
[size=80:2cj17f2g](Jos väite ei pitäisi paikkaansa, niin kyseenalaistatte Einsteinin teoriat) [/size:2cj17f2g]

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat