Hikka

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Itse pystyn toisinaan lopettamaan hikan omasta tahdostani. Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Minulla se tapahtuu joko niin että keskityn hikkaan, siihen, miltä se tuntuu että tulee seuraava hikka.. ja estää sitä tunnetta tulemasta.. tai sitten pidätän hengitystä.. tai sitten molempia yhtaikaa.. ne toimivat minulla yleensä. On kokeiltu ties mitä väärinpäin lasista juomisia sun muita.. on ne joskus tehonneet ja yleensä eivät.. suosittelenkin kaikkia hikasta kärsiviä kokeilemaan noita mainitsemiani, ihan muuten vaan, jos ei ole tullut kokeiltua. Että ihan vaan vaikka keskittyy siihen miltä se tuleva hikka tuntuu, millä tavalla se kumpuaa, antaa ilmi itsestään.. on tulossa.. ja ajatella se pois.. ajatella sitä normaalia olotilaa.. keskittyminen ennen kaikkea..

くそっ!

Kommentit (10)

Vierailija

"suosittelenkin kaikkia hikasta kärsiviä kokeilemaan noita mainitsemiani, ihan muuten vaan,"

Ei niistä mitään hyötyä ole. Palleahermo kulkee ruokatorven vierestä ja ärsyyntyy liian nopeasti nielaistaessa, mikä aiheuttaa joskus hikan.
Nopea nielaisu voi myös poistaa sen tai odottaa että se poistuu itsestään.

Vierailija

Useimmat kavereistani toteavat hikan häipyvän parhaiten "unohtamalla" sen. Eli keskittyy johonkin toiseen asiaan, sitten jonkun ajan päästä huomaakin että oho, hikka onkin hävinnyt.

Itse juon aina hanasta vettä niin kauan kuin pystyn, ja sitten tunnustelen hävisikö hikka. Jos ei hävinnyt, suorite tulee toistaa niin useasti että hikka häviää.

Vierailija
Palleahermo kulkee ruokatorven vierestä ja ärsyyntyy liian nopeasti nielaistaessa, mikä aiheuttaa joskus hikan.

Itse olen aina luullut, että hikka johtuu pallealihaksen hapenpuutteesta. Siksi hengityksen pidättäminen kuulostaakin omituiselta, vaikka se joskus voi auttaa..

Vierailija
ziizeli
Palleahermo kulkee ruokatorven vierestä ja ärsyyntyy liian nopeasti nielaistaessa, mikä aiheuttaa joskus hikan.

Itse olen aina luullut, että hikka johtuu pallealihaksen hapenpuutteesta. Siksi hengityksen pidättäminen kuulostaakin omituiselta, vaikka se joskus voi auttaa..

Hikka poistuu itsestään yleensä muutamassa minuutissa, siksi mikä tahansa voi "auttaa"
Nikottelun ennätys taisi olla n. 70 vuotta, vaiva poistui äkillisesti ja tyyppi eli hikatonta elämää vielä vuoden verran.
Siihen on monia syitä, yleensä se johtuu kuitenkin ruokatorven ärsytyksestä.

Vierailija
fenomenologi
"suosittelenkin kaikkia hikasta kärsiviä kokeilemaan noita mainitsemiani, ihan muuten vaan,"

Ei niistä mitään hyötyä ole.

En usko. Itse saan hikan aina pois nimenomaan "ajatuksenvoimalla", samaan tapaan kuin Ronron kuvaili. Keskityn ajattelemaan seuraavaa hikkaa, ja suunnittelen nielaisevani sen juuri kun se tulee. Tällöin sitä seuraavaa ei koskaan tule. Keksin tuon keinon jo joskus lapsena, ja se on pomminvarma.

Aika sattumaa, että juuri silloin hikka häviää itsestään, jos tuolla keskittymisellä ei ole mitään tekemistä asian kanssa... Ja tämä sama sattuma on toistunut kymmeniä tai satoja kertoja, kun olen ko. menetelmää käyttänyt.

Ainoa tilanne jossa se ei välttämättä toimi on kova känni, koska silloin en pysty keskittymään kunnolla, vaan ajatus lähtee harhailemaan ja... HIK!

planetisti
Seuraa 
Viestejä463
Liittynyt22.9.2008
Scylla

En usko. Itse saan hikan aina pois nimenomaan "ajatuksenvoimalla", samaan tapaan kuin Ronron kuvaili. Keskityn ajattelemaan seuraavaa hikkaa, ja suunnittelen nielaisevani sen juuri kun se tulee. Tällöin sitä seuraavaa ei koskaan tule. Keksin tuon keinon jo joskus lapsena, ja se on pomminvarma.

Minulla on täysin sama juttu. Jotenkin se hikka puristetaan kehosta pois, vatsalihakset taitavat myös olla osallisena.

Vierailija

Itselläni on toiminut seuraavanlainen keino siitä lähtien, kun sen joskus nuorempana keksin.

Juo lasin vettä siten, että välttelee vetämästä henkeä samaan aikaan. Vettä pitää kaataa lasista kurkkuun hitaasti ja nieleskellä tiheään tahtiin. Yleensä hikkaa poistuu ensimmäisellä lasillisella. Joskus harvemmin tai pienemmällä lasilla hikka on vaatinut toimenpiteen toistamisen.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Shriek
Itselläni on toiminut seuraavanlainen keino siitä lähtien, kun sen joskus nuorempana keksin.

Juo lasin vettä siten, että välttelee vetämästä henkeä samaan aikaan. Vettä pitää kaataa lasista kurkkuun hitaasti ja nieleskellä tiheään tahtiin. Yleensä hikkaa poistuu ensimmäisellä lasillisella. Joskus harvemmin tai pienemmällä lasilla hikka on vaatinut toimenpiteen toistamisen.

Sama toimii ilman rekvisiittaakin nieleskelemällä samalla kun pidättelee hengitystä.
Sanon nyt vielä erikseen, että keuhkot kannattaa vetää aivan täyteen ilmaa.

Uusimmat

Suosituimmat