Halvalla tietokoneelta laadukasta stereo ääntä?

Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Niin, olen myynyt vanhat äänentoistopömpelini pois.

Kotiteatterisetti minulla onkin jo tuolla olohuoneessa, joten ajattelin tietokoneeseen hankkia ihan perus 2-kanavasetin.

Törmäsin pixmanialla pioneerin a209-vahvistimeen, joka on 2-kanavainen ja halpa.
Tehoja siitä lähtee 2*60w 8ohmiin.

Kaiuttimiksi ajattelin Or:n tuotteita, esim. tämmöiset:

Noiden mallinimi on m-20 ja tehonkesto 60/120wattia, eli olisivat sopivan kokoiset vahvistimelle, jonka suunnittelin hankkivani.

Onko kenelläkään kokemusta muista suht edukkaista kaiutin tai vahvistin merkeistä ja malleista.

Toisaalta rakennus-sarjoista voisi saada halvalla hyvää ääntä, ja ehkäpä himpun verran alemmas ulottuvan äänentoiston. Rakennussarjoissa toimitetaan sähköiset osat ja piirustukset. Esim Bauhaus leikkaa mdf-levystä muutamalla kympillä valmiit puuosat. Tosin minulla on itsellä mahdollisuus käyttää puusepänverstaan laitteita.

tässä olisi 8" elementein, mutta jotenkin jää äänenlaatu mietityttämään:

Halvathan nuo on.

Toisaalta tässä olisi tälläiset, hinta rakennussarjana alle 100e.

Kun tuommoinen pioneerin vahvistin maksaa uutena n. 135 euroa, tulisi kaikkine tilpehööreineen maksamaan äänentoisto vajaat 300euroo.

Väitän, että 300:lla ei saa yhtä hyvin soivaa settiä, kuin erillislaitteista itse kokoamalla.

Tietenkin voi käyttää esim Ebay:tä tai huuto.nettiä, jolloin 300:lla voi saada jo erittäinkin hyvän äänentoiston.

Tuommoisellakin kombinaatiolla, mitä suunnittelin, siis pioneerin 2*60w 8ohm ja nuo 4-elementtiset rakennus-sarjat, luulisi äänen olevan kohdallaan, niin laadun kuin paineidenkin puolesta. Mp3:siahan koneelta soitetaan, joten ei ole järkeä panostaa kovin hulluna noihin.

Noissa kaiuttimissa oli muist. herkkyyttä 96db/1w/1metri. Eli herkät olisivat ja siten hyvät moiselle pienitehoiselle vahvistimelle...

Tarkoituksena olisi siis saada semmoinen äänentoisto, jota kehtaa kuunnella vieraidenkin läsnäollessa, eli äänenlaadun tulisi olla hyvä. Toiston olisi hyvä ulottua aika matalalle, ilmeisesti tuossa 4*8" elementtisessä näin onkin.

Toisaalta paineita ei tarvita paljon, mutta kuitenkin riittävästi. Kuuntelutilana toimii työhuone, jossa on kyllä seinällä kaiken maailman ryijyjä yms, joten akustiikan pitäisi olla suht kunnossa. Tosiaan otan vielä puheeksi, että pakattua musaahan tässä ollaan kuuntelemassa, eli mp3:sia ja sit tuubista ja sieltä yhdestä toisesta mestasta, mistä voi musaa kuunnella, en ny muista nimeä...

Tossa olisi kyllä tollainen sherwoodin 2*105w rms stereovaffari virittemellä.

Ei pahan hintainen, 175€.

Ja tuosta irtoisi 129€ proson merkkiset, 2*6.5" elementein. Toisen jakotaajuus alempana kuin toisen, eli periaatteessa 3-tie vehjes.

komeakin on, tehonkesto 100w rms.

Noiden yhdistelmästä tulisi hintaa noin 300€, eli ei paha.

Mitä mieltä on arvon raati?

Vai olisikohan paras mennä setelitukko kourassa vaikkapa giganttiin ihan kuuntelemaan, jollakin omalla musalla kajareita ja vaffareita. Käsittääkseni tämmöinen mahdollisuus on olemassa.

Ajattelin noin 400€ sijoitusta äänentoistoon, joten, kyllä pitäisi saada riittävästi laatua.
Pitkäikäisiähän nuo kyllä on, että ei heti tarvitse olla uusimassa.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Kommentit (12)

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008

Kaiuttimien tehon kesto ja vahvistimien ilmoitetut lähtötehot eivät välttämättä ole kovin oleellista ja rehellistä tietoa. Miksi muuten haluat lattiakaiuttimet tietokonetta varten? Kuulostaa vähän erikoiselta ratkaisulta, jos tietokone kuitenkin nököttää työpöydällä. Lattiakaiuttimet on silloin vaikea sijoittaa niin, että niillä on riittävästi tilaa ja että ne saa esteettömästi suunnattua kuuntelupisteeseen.

We're all mad here.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Katselin huvikseni gigantin sivuja ja tällainen Onkyo , ilmeisesti ihan arvostettu merkki?
Hyppäsi silmille, 2*65w, eli riittävä.

Ja kaiuttimiksi samasta lafkasta vaikkapa tällaiset, 5" midbassot ja 1" tweeter.
Komeatki vielä, ja hintana 99.

Tarviikohan moiset subia? Ei välttämättä, kuunneltuaan sitten tietää...

Subeihin on muuten halvalla hyviä rakennus-settejä. Sanotaanko, että 150€ saa jo ihan hyvälaatuisen 10" aktiivisubin.

Tuo olisi toki kallein ratkaisu, mutta pieneen huoneeseen ehkäpä paras.

Äh, tätä maniaa, kun virtaa olisi vaikka muille jakaa, sen varmaan huomaa tekstistäkin.

Noh, töihin sitä on mukava purkaa, saapahan samalla sitten osteltua kaikkea mahdollista.
Joulun jälkeen alkaa sitten depiksissa kituuttelu, onneksi mun depikset ei kestä ku 1-2:teen viikkoon, eli olen hypercirculaarinen bipo.

Eli harmiton hullu, poltan jointin, jospa se vähän rauhottaisi.

Ei viitsisi jatkuvasti diapamiakaan nappailla. Itse asiassa syön niitä vähemmän, kuin minulle on määrätty. Mut joskus tulee tilanteita, että joutuu kerralla ottamaan kolminkinkertaisen annoksen. Eli aika tasan ne menee... Vähän meni taas O-T -Hommiksi.

Edit; ehdit abskissa ekaks mainitsemaan hyllykajareista!

Mutta sillä pioneerin 130€ vahvihstimella ja moisilla satasen hyllykaiuttimilla saisin varmaankin tarpeeksi hyvän äänenlaadun. Sitten vielä aktiivisubi, 8" riittäisi, toisaalta pieneessä huoneessa ei sitä välttämättä tarvita ollenkaan, jolloin ei ole ainakaan sitä mahdollisuutta, että se sotkee koko äänentoiston, niin kuin monesti käykin.

Voisi olla ihan paras, tommoset 100-200€ hyllykaiuttimet ja 100-200€ stereovahvistin.

Vai onkohan?

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Hyvän äänentoiston hankkiminen onnistuu tekemällä siitä prosessin.

Hankit ensin vaikka käytetyn vahvistimen ja kaiuttimet. Mieti sitten kumpi on heikompi lenkki - vaihda se parempaan joko liikkeessä tai vaikka huutonetissä myymällä ja ostamalla.

Mikäli äänenlaatu ei tyydytä, tee uusi kierros. Toimi näin kunnes olet tyytyväinen tai totaalisen rahaton.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7843
Liittynyt1.2.2010

Teinipoppi jossa macho bassojytke, vaati pelkästään metrisen bassopöntön keskelle olkkaria ja 3" keskiäänikaiuttimet joka nurkkaan muuta äänilaitaa varten.

- Ubi bene, ibi patria -

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008

Jos ei ole tarvetta jumputukselle, niin pieni ja näppärä 2.0-systeemikin voi olla oikein toimiva. Korva tottuu nopeasti vähän pienempäänkin basson tasoon. Jos taas on koukussa jytkeeseen tai jytkemusiikkiin, niin sitten menee vaikeammaksi.

Kannattaa käydä kaupassa koekuuntelemassa erilaisia settejä, jos siihen on mahdollisuus.

MikroBitti on pariinkin otteeseen kehunut Tannoy Mercury F1 Custom -pikkukaiuttimia (n.200e). Niiden äänensävy voi tuntua vähän kuivakalta ja ohuelta, jos on tottunut jytkeeseen tai huminaan, mutta eipähän taatusti ärsytä korvaa. Saman hintaluokan asiallisia kaiuttimia löytyy moneltakin valmistajalta.

Jos olisit valmis sijoittamaan himpun verran enemmän vahvistimeen, voisin suositella NADin edullisimpia integroituja stereovahvistimia.

Muistaakseni MB:ssä tai TM:ssä on kehuttu myös Yamahan Pianocraft 730 -mikrohifisarjaa, mutta se menee budjetistasi yli ja sisältää kaikkea ylimääräistä(?).

Tietokoneelle voi harkita myös aktiivikaiuttimia, jos muita lähteitä, kuten FM-radiota ei tarvitse. Esim. ultrakompakteja Audioengine A2:ia on kehuttu monessa paikkaa, mutta en tiedä, saako noita vieläkään Suomesta. M-Audiolla on joitain edullisia aktiivikaiuttimia, mutta minulla ei ole noista kokemusta. Joissakin aktiivikaiuttimissa ei ole helposti käytettävää volyymisäädintä, joten niiden kanssa voi tulla tarve lisävarustelulle.

We're all mad here.

Vierailija

Itselläni seisoo tässä pöydällä 2 kipaletta Behringer B2030A Truth aktiivikaiuttimia, hintaa on 250-300€ parilta. Itse olen ollut todella tyytyväinen ja säästää vahvistimen kanssa säädön. Jotkut halunnevat subbarin rinnalle, mielipidekysymys.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
Ielmoere
Itselläni seisoo tässä pöydällä 2 kipaletta Behringer B2030A Truth aktiivikaiuttimia, hintaa on 250-300€ parilta.

Juu, nuo taitaa mennä studiomonitoriosastolle. Sieltäkin toki löytyy kaikenlaisia vaihtoehtoja, mutta ne vaativat monesti vähän lisäelektroniikkaa väliin. Jotkut eivät oikein pelitä balansoimattomien äänilähteiden kanssa ja useimmissa ei ole kunnollista volyymisäädintä. B2030A-parinkaan mukana ei taida volyymisäädintä tulla.

We're all mad here.

Vierailija

Jees studiomonitoriosastolle mennään, itselläni tulee kyllä suoraan emolevyn äänikortilta, jonkin verran keskivertoa laadukkaampi vehje pitäisi tosin olla kyseessä. Volyymiä ei kaiuttimista voi säätää muuten kuin takana olevasta pikku namikasta, josta saa +/-6dB. Sitä ei tosin ole todellakaan tarkoitettu muuhun käyttöön kuin säätämiseen tilan suhteen ja kaiuttimien keskinäiseen äänenvoimakkuuteen.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005
Ielmoere
Itselläni seisoo tässä pöydällä 2 kipaletta Behringer B2030A Truth aktiivikaiuttimia, hintaa on 250-300€ parilta. Itse olen ollut todella tyytyväinen ja säästää vahvistimen kanssa säädön. Jotkut halunnevat subbarin rinnalle, mielipidekysymys.

Eikö se Behringer ole vähän riskisijoitus, mikäli yhtään ne reverse-engineerin syytökset pitää paikkaansa? Eli ko lafkalla ei juurikaan olisi minkäänlaista tuotekehittelyä eikä testausta, vaan kopsataan muitten tuotteita sokkona ja asiakaspalautteesta päätellään tuliko siitä toimiva.

X

Vierailija
Devil
Ielmoere

Eikö se Behringer ole vähän riskisijoitus, mikäli yhtään ne reverse-engineerin syytökset pitää paikkaansa? Eli ko lafkalla ei juurikaan olisi minkäänlaista tuotekehittelyä eikä testausta, vaan kopsataan muitten tuotteita sokkona ja asiakaspalautteesta päätellään tuliko siitä toimiva.

Hyvin se tuntuu kuitenkin toimivan koskapa juuri kyseiset kaiuttimet ovat saaneet laajaa arvostusta maailmalla, ja kotimaisissakin testeissä menestyivät (mm.Hifimaailman testissä toimituksen valinta, numeroa en valitettavasti muista mutta kaivelemalla löytyy).

Erillistä äänenvoimakkuuden säädintä ei niiden mukana tule, mutta en ainakaan itse sellaista tarvinnutkaan, sillä minulle riitti vallan hyvin tietokoneen softatason voimakkuuden säätö.

Uusimmat

Suosituimmat