Solariumin turvallisuus.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli lukemani perusteella nykyiset solarium laiteet/putket jäljittelevät auringonvaloa todella hyvin. 97% UVA +-3% UVB. Eli myös pienissä määrin saa myös UVB-säteilyä josta keho muodostaa kolesterolin avulla d-vitamiinia. Itse elän siinä uskossa että auringonvalossa on muitakin hyötyjä ihmiselle kuin pelkkä d-vitamiini, itselläni nimittäin on d-vitamiini tasot pidetty korkealla lisäravinteilla, mutta silti säännöllisen epäsäännöllinen solariumissa käynti on piristänyt merkittävästi.

Ainakin minun on vaikea uskoa, että 5-10pv välein 10-20min säteilyä täällä pohjolassa jotenkin lisäisi älyttömästi sairastumisriskiä. Ilmeisesti melanooman riski kasvaa, mutta kaikkien muiden sairauksin ja syöpien riski pienenee, en myöskään usko että melanooman riski kasvaa muuta kuin äärimmäisen paljon auringovaloa imettäessä.

Kuitenkin minua mietityttää säteilyn määrä verrattuna siihen että keskellä päivää olisi kesällä aurinkoa ottamassa ? Samoin aallonpituus erot ? Lisäksi olen kuullut että osa solarium laitteista aiheuttaisi magneettikenttän, joka myös aiheuttaa vaaraa (tämä magneettikenttä aiheuttaa kuulemma humisevan äänen josta sen tunnistaa, tosin noissahan on semmoset tuulettimet niin tuskin sieltä mitään magneettikentä huminaa edes kuulee..) ?

Jotain pientä dataa mitä onnistuin löytämään, ei välttämättä suoranaisesti liityi toisiinsa, eli ole verrattavissa :

Planet Perihelion - Aphelion distance (AU) Solar radiation maximum and minimum (W/m²)

Earth 0.9833 – 1.017 1,413 – 1,321

Tyypillinen uusi maattava solarium laite.

LUXURA x-7

22 x 100 W
+
16 x 100 W
+
3 x 400 W
=yht=5000W

Pinta-ala= 1281mm*2300mm=2946300mm^2 = 2.9463 m^2

Keskimäärin = 5000w/2,9463m^2 = 1697,04w/m^2

UVA radiation (320-400 nm)
UVB (290-320 nm)

In cases of psoriasis and vitiligo, UV light with wavelength of 311 nm is most effective.

Kommentit (3)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Nocebo
Ainakin minun on vaikea uskoa, että 5-10pv välein 10-20min säteilyä täällä pohjolassa jotenkin lisäisi älyttömästi sairastumisriskiä. Ilmeisesti melanooman riski kasvaa, mutta kaikkien muiden sairauksin ja syöpien riski pienenee, en myöskään usko että melanooman riski kasvaa muuta kuin äärimmäisen paljon auringovaloa imettäessä.

Usko on oma asiasi, mutta jos peruste on se, että sinusta nyt vain tuntuu siltä, älä suotta lähetä vastineita tutkimusartikkeleille, joissa solariumia väitetään haitalliseksi.

Kuitenkin minua mietityttää säteilyn määrä verrattuna siihen että keskellä päivää olisi kesällä aurinkoa ottamassa ? Samoin aallonpituus erot ?

Sikäli kun noita on vakavissaan tutkittu, tulokset ovat sangen selvät. Ylenpalttinen altistus UV-säteilylle on haitallista onpa sen lähde mikä tahansa. Toisaalta pieni määrä UV:ta on hyödyllistä.

Lisäksi olen kuullut että osa solarium laitteista aiheuttaisi magneettikenttän, joka myös aiheuttaa vaaraa (tämä magneettikenttä aiheuttaa kuulemma humisevan äänen josta sen tunnistaa, tosin noissahan on semmoset tuulettimet niin tuskin sieltä mitään magneettikentä huminaa edes kuulee..) ?

Humiseva ääni tulee kuristimesta. Kuristin on kyllä magneettinen komponentti, mutta nykyaikaisen kuristimien hajakentät (eli kuristimen ulkopuolelle tuleva kenttä) ovat melko pieniä. Samanlaisia magneettikenttiä aiheuttavat monet suurivirtaiset kodinkoneet. Kyllä se UV-säteily on se paha asia.

Vierailija
vastineita tutkimusartikkeleille, joissa solariumia väitetään haitalliseksi.

Kiitos viestistäsi. Olisko linkkiä noihin tutkimuksiin johon viittaat ?

Vierailija

Aivan.

Muistaa suojata vaan naaman UV-säteilyltä, niin iho ei vanhene omia aikojaan. Muuten solarium on kerran tai pari kuukaudessa ihan mukava laite.

Uusimmat

Suosituimmat