Seuraa 
Viestejä45973

jossa sanottiin että rypsiöljy alentaa tulehduksia??
ko. tutkimuksessa kerrottiin paljon muutakin mm. "Tutkijoiden mukaan rypsiöljyn rasvakoostumus on elimistön välttämättömien rasvojen kannalta paras mahdollinen..."

miten on.
olen aina ollu siinä uskossa että kasviöljyt ovat omega 6 lähde ja sinällään lisäävät tulehdusalttiutta?

myöskään tuohon rasvakoostumuksen optimaalisuuteen en voine yhtyä.
jos rypsiöljyä käyttää paljon, niin eikös se ainoastaan vääristä lisää omega3/6 suhdetta?

lisäksi lukemani lehden artikkelissa ei tehty eroa onko rypsiöljy kuuma, vaiko kylmäpuristettua?
oman uskoni perusteella kuumapuristettu kasviöljy on käypästä vanhojen d-mersujen tankkiin, eikä mihinkään muuhun.

joku ei nyt ole kartalla ensinkään.
olenko tietoinen/uskomuksineni aivan metsäsässä, vaiko joku muu?

vääntäkääpä ny rautalankaa.
toistaiseksi olisin taipuvainen uskomaan, että ko. tutkimus on pitkälti vääristelyä & valehtelua??

Sivut

Kommentit (108)

Linolihappo on joka tapauksessa todettu esimerkiksi kardiovaskulaariterveellisyyden kannalta edulliseksi, muistaakseni tutkimuksissa saanti on ollut luokkaa 10g vuorokaudessa. Käytännössä tätä suurempia määriä tuskin linonihaposta tuleekaan vuorokaudessa. Vaatisi yli 50g rypsiöljyä vrk:tta kohden, jos muu saanti poissuljetaan. Alfa-linoleenihappoa rypsiöljyssä on runsaasti ja sen suhde linoleenihappoon nähden on ainakin parempi kuin muissa rasvoissa. Alfa-linoleenihapon konversiossa pidempiketjuisiksi Omegoiksi on kuitenkin oleellista substraatin määrä ja rypsiöljyssähän tätä substraattia riittää. Alfa-linoleenihapolla on myös tunnettuja terveyshyötyjä, jotka ei ole riippuvaisia tästä konversiosta.

Jos tutkimuksissa lisäksi osoitetaan edullisia terveysvasteita kuten fibrinogeenin laskua, niin kai se osoittaa että rypsiöljy on hyväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Onko sillä merkitystä, että suomessa kasvatetaan öljykasveista rypsiä ja rapsia?

"Öljykasviala reilussa kasvussa, ..
Supistunutta vilja-alaa on korvattu lisäämällä merkittävästi öljykasvien viljelyä. Öljykasvien - rypsin ja rapsin - viljelyala on tänä vuonna ennätyksellinen. Rypsiä ja rapsia on viljelyssä noin 12 700 hehtaaria, jossa on lisäystä viime vuoteen peräti 6 400 hehtaaria. Öljykasveja viljellään Kymenlaaksossa selvästi enemmän kuin Etelä-Karjalassa. "
http://ely.combo.fi/fi/tiedotepalvelu/2 ... oissa.aspx

Ja kun mukaan otetaan rasvakeskustelun 'haitat' teollisille kevytlevitteille voin hyväksi, niin uutinen 'tutkimuksesta' saa kantavuutta?

Rypsin viljelyä on lisätty, koska rypsistä saadaan proteiinia elukoille ja näinollen tarvitsee vähemmän ostaa ulkomailta geenimanipuloitua soijaa.

Tästä oli juttua uutisissa.

Tässä juttua öljyistä:

http://www.kuntolehti.com/main.php?id=135

http://www.sixtek.fi/oilesitt.php

Eli taasen kerran huomaa, että margariini ei todellakaan ole mikään terveystuote (päinvastoin), vaan kylmäpuristetut öljyt ja varsinkin meidän oma rypsi.

Itse kyllä paistan voissa.

Aamusta iltaan ainakin maikkari mainostaa Flooraa ja nimenomaan lapsille hyvien rasvahappojen takia

Juuri kenenkään margariinin valmistajan sivuilta ei ilmene, mitä öljyä heidän margariinissaan on ja kuinka paljon, puhumattakaan kuinka se margariini tehdään ja miten ne vitamiinit siihen on sullottu, jotka ovat valmistuksen yhteydessä jo tuhoutuneet

Ja tätä sontaa sitten on vain ja ainoastaan tarjolla kaikissa laitoksissa eli päiväkodit, koulut, työpaikat, sairaalat jne...

Kunto-lehden toimittaja kärsii harhasta:

"Lisäksi rypsiöljyssä on runsaasti terveellistä linoleenihappoa (omega-3), jota oliiviöljyssä on vain hitusen."

Totta, mutta samalla rypsiöljyssä on myös runsaasti omega-6-rasvahappoja, absoluuttisesti mitattuna n. 2 kertaa enemmän kuin oliiviöljyssä.

oliiviöljy
rypsiöljy

Kun nyt muutenkin länsimaisessa ruokavaliossa omega6-rasvahppojen osuus on liian suuri, miksi sitä pitäisi vielä kasvattaa nauttimalla ylenmäärin rypsiöljyä?

Nautitaan ennemmin vaikka rasvaista kalaa ja oliiviöljyä.

"Lisäksi rypsiöljyssä on runsaasti terveellistä linoleenihappoa (omega-3), jota oliiviöljyssä on vain hitusen."

Totta, mutta samalla rypsiöljyssä on myös runsaasti omega-6-rasvahappoja, absoluuttisesti mitattuna n. 2 kertaa enemmän kuin oliiviöljyssä.




Luotan tässä asiassa Amerikan sydänliittoon eli AHA:n enemmän kuin Wikipedian artikkeleihin tai mielipidefoorumeihin. AHA on tutkimusnäyttöön perustuen suositellut että 5-10% energiantarpeesta saataisiin n6-sarjan rasvahapoista. Jos oletetaan 2000 kilokalorin päivittäinen tarve ja että n6-sarjaa tulisi vain rypsiöljystä niin silloin tuo 5-10% vaatisi 75-150g rypsiöljyä päivässä. Tuollaista määrää rypsiöljyä on kyllä aika mahdotonta saada kulumaan yhdessä päivässä.

Komppaan. Etsinnöistäni huolimatta minäkään en ole löytänyt vakuuttavaa näyttöä kuutosen haitallisuudesta. AHA:n yhteenveto sen sijaan veti aika hiljaiseksi. Kolmosten puutos on sitten oma kysymyksensä.

Mihinkään ei kannata luottaa missä tahansa asiassa. Taolaisen sanonnan mukaan: Kukaan ei ole koskaan täysin väärässä -eikä täysin oikeassa. Tuo AHA:n kuutospufapaperi oli paras tähän mennessä näkemäni katsaus aiheeseen. Siinä oli monia seikkoja, jotka paleohenkiset bloggarit tykkäävät sivuuttaa. Mm. se, että kuutosen saantimäärä ei suoraan korreloi AA:n määrään, vaan kroppa säätelee sitä itse. Tai se, että kuutonen paitsi osallistuu tulehdusreaktion käynnistämiseen tarvittaessa, myös sen alasajoon, kun sen aika tulee.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14249

Sitten on toki tällaista:

Studies indicate that a high intake of y-6 fatty acids shifts the physiologic state to one that is prothrombotic and proaggregatory, characterized by increases in blood viscosity, vasospasm, and vasoconstriction, and decreases in bleeding time.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17617998


Tekeekö ym. seikat AHA:n paperista niin maagisen, että se ajaa muiden koosteiden yli ?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Ai nytkö se Simopoulos sitten kelpaakin? Viimeksi hän oli mielestäsi epäilyttävä läski. Tuossahan hän lähinnä painotti kolmosten tärkeyttä. Se on aivan eri asia kuin kuutosen radikaalin vähentämisen mielekkyys.

Oma tulkintani Simopouloksen artikkeleista on että Simopoulous korostaa että LA ja ALA:n saannissa on merkittävää paitsi niiden määrä niin myös suhde. Simopoulos myös korostaa ALA:n merkitystä paleoliittisen aikakauden omega-6/3 suhteen muodostuksessa. Kasvisrasvoista Simopoulos selkeästi pitää rypsiöljyä parempana kuin esim. auringonkukkaöljyä. Luonnollisesti Simopoulos korostaa EPA ja DHA:n saantia. Mielestäni Simopouloksen miekan kärki suuntautuu kasvisrasvoihin, joissa on onneton omega-6/3, eikä suinkaan rypsiöljyyn.

Pitäähän sitä ALA:a saada jostain, eikö?

Kävin kaupassa:

BECEL KEVYT KASVIRASVALEVITE 38% - SISÄLTÄÄ OLIIVIÖLJYÄ

Siis tuo loppu on vettä 62% ja kilohinta tuolle moskalle on lähes voin kilohintaa.

Eli ihmiset maksavat vedestä.

Ilmankos joka kanavalla mainostetaan jotain margariinia.

Ja voin tarjonta oli hyllyissä lisääntynyt ja margariinien hyllyrivit pienentyneet.

Eiköhän toi rypsiöljyn omega-3 ole sitä alfalinoleenia, jota elimistö käyttää hyväkseen todella surkeasti, vain n. 5-10% muuttuu EPA ja DHAksi. Loppu onkin sitten hyvin helposti hapettuvaa roskaa elimistölle.

ALA:lla on myös itsenäisiä terveysvaikutuksia. Ei kannata ehkä niellä ihan kaikkea, mitä asenteellisissa blogeissa kasviöljyistä kirjoitetaan.

Loppu onkin sitten hyvin helposti hapettuvaa roskaa elimistölle.



Tämä kommentti olikin aika odotettu. Jos rasvojen hapettumisella tarkoitetaan LDL:n hapettumista eli ox-LDL:n muodostumista, niin ollaankin jo aika visaisen kysymyksen äärellä. Asiaa koskevan uusimman mikrobiologisen tutkimuksen seuraamiseen harvalla kuitenkaan riittää rahkeita.

PUFA:t ovat periaatteessa alttiimpia hapettumiselle kuin SFA:t. Tämähän on ollut jo vuosikymmenet tiedossa. Kuitenkin runsas SFA:n saanti kohottaa veressä kiertävien lipoproteiinien määrää ja niiden kiertoaikaa. Reissussa sitten rähjääntyy eli muodostuu hapettuneita lipoproteiineja kuten ox-LDL. ox-LDL taas on yksi ateroskleroosia lisäävistä tekijöistä. ox-LDL:n määrä korreloi positiivisesti LDL:n määrään Lipoproteiinin metaboliaan ja hapettumiseen vaikuttaa samanaikaisesti lukuisia muitakin tekijöitä kuten elimistön insuliiniherkkyys ja ravinnon antioksidanttien saanti.

Tämänhetkisen tutkimuksen synteesi on että SFA:a kannattaa korvata PUFA:lla tietyissä rajoissa. Kukaan ei ole väittänytkään, että PUFA:a pitäisi nauttia mielinmäärin.

Minua nyppii tuo korvata-sana. Siinä on niin kovin varmat lähtöoletukset. Oletus siis ilmeisesti on, että ravinto sisältää runsaasti tyydyttynyttä ja vain vähän pufaa. Ja että rasvan kokonais osuus energiansaannista on kiveen hakattu.

Kuitenkin, nykyisessä länsimaisessa ravinnossa mikään noista olettamuksista ei päde. Dariush Mozaffarian totesikin tuoreessa metassa, että tyydyttyneiden korvaaminen monityydyttymättömillä on nykytilanteessa käytännössä tehotonta verrattuna muihin, paljon tärkeämpiin korjauksiin ravinnossa. Näitä ovat teollisen transsin ja raffinoitujen hiilarien vähentäminen ja kasvisten käytön monipuolisuus.

Rasvojen suhteen minusta on paljon kivempi jo vuosien takainen, nuoren lääkärinplantun Ilkka Salmenkaidan ohje: pilaamattomia rasvoja monipuolisesti.

Ennekaikkea, tuo korvata-sana on hallinnon kieltä, joka liittyy kansallisiin kulutuskeskiarvoihin (tässä tapauksissa vanhentuneisiin). Se ei sovellu lainkaan yksilötason ravitsemusohjaukseen, koska yksilöt asettuvat keskiarvoon hyvin poikkeuksellisesti. (Lukion matematiikan opettajani muistutus: (monimuuttjaiseen) keskiarvoon asettuva yksilö on tilastollisesti äärimmäinen poikkeus!)

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat