Miten Heisenbergin epätarkkuusperiaate vaikutti elämääsi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jostain syystä tuokin asia opetettiin koulussa.

Nyt kun aikaa on kulunut, niin voin sanoa että tuosta ei ollut minulle tai minun kautta maailmalle mitään hyötyä. Olisivat mieluummin käyttäneet senkin opetusajan johonkin muuhun. Ihan sama mihin.

Nuoria miehiä kiinnostaa naisten iskeminen. Monet ei kuitenkaan onnistu. Ehkä koulu voisi opettaa sitä. Epäonnistuneet joutuvat valitsemaan huonon akan (=ero), tai alkavat homoiksi, tai jäävät alkoholisoituneiksi peräkammarin pojiksi. Ehkä se on tarkoituskin, jotta herroille jää enemmän vapaita naisia?

Sivut

Kommentit (32)

iMuke
Seuraa 
Viestejä1339
Liittynyt13.3.2008

Heisenbergin epätarkkuusperiaate ei ole juurikaan vaikuttanut elämääni. Eivät ole myöskään suuri osa muistakaan yksittäisistä asioista, joita jouduin koulu- ja opiskeluaikoinani päähäni pänttäämään, vaikuttaneet millään tavoin elämääni. Mutta kaikki ne pienet tarpeettomat tiedonhippuset ovat kuitenkin antaneet minulle kohtalaisen laajan tietopohjan, jonka antamin valmiuksin tarkastelen maailmaa ja vedän johtopäätöksiä niistä tiedon hippusista joita vastaani päivittäin tulee.

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006

Imuroin lattiat soveltaen Heisenbergin epätarkkuusperiaatetta

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

visti
Seuraa 
Viestejä6331
Liittynyt16.11.2009
Lektu-Elli

Nyt kun aikaa on kulunut, niin voin sanoa että tuosta ei ollut minulle tai minun kautta maailmalle mitään hyötyä. Olisivat mieluummin käyttäneet senkin opetusajan johonkin muuhun. Ihan sama mihin.

Nuoria miehiä kiinnostaa naisten iskeminen. Monet ei kuitenkaan onnistu. Ehkä koulu voisi opettaa sitä. Epäonnistuneet joutuvat valitsemaan huonon akan (=ero), tai alkavat homoiksi, tai jäävät alkoholisoituneiksi peräkammarin pojiksi. Ehkä se on tarkoituskin, jotta herroille jää enemmän vapaita naisia?

Isojen kappaleiden ominaisuudet esimerkiksi paikka ja nopeus voidaan määrittää periaatteessa mielivaltaisen tarkasti. Hiukkasmaailmassa kaikki on toisin, eikä näitä suureita voida edes teoriassa mitata miten tarkasti tahansa. Tuskinpa ihminen kohtuuttomasti kärsii, jos hän joutuu tuon verran epävarmuutta sietämään.
Huonojen akkojen määrä ei vähene poikien iskutaitoja kehittämällä.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Lektu-Elli

Kyse on yleissivistyksestä ja siitä, että kaikille annetaan samat lähtökohdat. Ilman koulusta saamaani luonnontieteiden peruskouolutusta maailmankuvani ja tapani ajatella olisi tyystin toisenlainen. Eihän opetus ole sinunkaan kohdalla ihan turhaa ollut, jos tiedät mitä Heisenbergin epätarkkuusperiaatteella tarkoitetaan. Moni ei tiedä sitäkään vähää.

Vierailija
Lektu-Elli

Nämä korreloituvat hyvin yhteen.

Epämääräisyysperiaate-epätarkkuusperiaate, sopii myös naisen mielenliikkeisiin (ei niistä ota pirukaan selvää)

Eli jos olet opiskellut kvanttifysiikan alkeita, saatat ymmärtää jopa naisenpuolen oikkuja, tai siis olla ymmärtämättä.

Vierailija

Sen avulla opin ymmärtämään sen että tiede ei voi havaita loputtomiin äärimmäisen pientä. Valonnopeuden määritelmän avulla opin ymmärtämään ettei tiede voi havaita loputtomiin äärimmäisen suurta. Ne kaksi yhdessä asettavat tieteelle rajat, joiden jälkeen asioista puhuminen on enemmän tai vähemmän metafysiikkaa, eikä mitään aktuaalista havaintoa voi kumman rajan takaa onkia. Epäsuoria viittauksia ja teorioiden pohjalta tehtyjä uusia teorioita jotka toimivat tiettyyn tarkkuuteen asti mutta ei mitään faktista.

Hiukkaskiihdyttimetkin puuttuvat energiallaan pienhiukkasten olemukseen, joten tuottavat itse enemmän tai vähemmän saadut tulokset.

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5204
Liittynyt26.3.2005
Armitage
Sen avulla opin ymmärtämään sen että tiede ei voi havaita loputtomiin äärimmäisen pientä. Valonnopeuden määritelmän avulla opin ymmärtämään ettei tiede voi havaita loputtomiin äärimmäisen suurta. Ne kaksi yhdessä asettavat tieteelle rajat, joiden jälkeen asioista puhuminen on enemmän tai vähemmän metafysiikkaa, eikä mitään aktuaalista havaintoa voi kumman rajan takaa onkia. Epäsuoria viittauksia ja teorioiden pohjalta tehtyjä uusia teorioita jotka toimivat tiettyyn tarkkuuteen asti mutta ei mitään faktista.

Hiukkaskiihdyttimetkin puuttuvat energiallaan pienhiukkasten olemukseen, joten tuottavat itse enemmän tai vähemmän saadut tulokset.

Toki näin on (vahvennukset minun). Sekä suhteellisuusteorialla että kvanttifysiikalla on pätevyysalueensa. Eihän kukaan ole tätä kiistänytkään.
Sensijaan on täysin väärin sanoa, että "Ne kaksi yhdessä asettavat tieteelle rajat, joiden jälkeen asioista puhuminen on enemmän tai vähemmän metafysiikkaa," Ne asettavat vain pätevyysalueet sille, mitä voidaan ennustaa näiden teorioiden pohjalta. Tiede kokonaisuutena käsittää tietysti myös tulevaisuuden. SIINÄ ei rajoja tunneta eikä tunnusteta. On peräti arveluttavaa asettaa tieteelle "rajoja", joita se mukamas ei voi koskaan ylittää. Tätä jujua ovat uskonnot yrittäneet tyrkyttää huonolla menestyksellä.

Vierailija
ykskivi

Tämä täytyy kertoa emännälle kun seuraavan kerran imuroin ja saan siitä palautetta.

Vierailija
Taivaantallaaja
ykskivi

Tämä täytyy kertoa emännälle kun seuraavan kerran imuroin ja saan siitä palautetta.

Ja kuka väitti ettei Heisenbergin epätarkkuusperiaatteesta ole muka konkreettista hyötyä!

Olen niiiin kiitollinen tästä!

pöhl
Seuraa 
Viestejä878
Liittynyt19.3.2005

Mä yleistin ton heti kun opin sen:

Puuhikin epätarkkuusperiaate: Joukkoliikennevälineen nopeutta ja paikkaa ei voi ennustaa tarkasti tiettynä aikana.

Vierailija

Käsitteet, sanat... matematiikoista, filosofioihin... ei ole olemassa käsitettä, sanaa, joka kuvaisi luontoa sellaisenaan. On vain tietyllä rajatulla alueella käyttökelpoisia karttoja.

Kysymykset rajatulla käsitteistöillä, eivät kerro luonnosta, vaan pikemminkin (tieteellisin?) kysymyksin rajatusta luonnosta.

Mitä julkisesti korjaavaa on menetelmässä, joka käsitteistönsä mukaan on sitoutunut tarkastelemaan luontoa objektiivisesti, vaikka on todennut itse tämän olevan mahdotonta? Missä se tieteen subjektiivinen jumal havaitsija tarkalleen nyt on, jumal havaitsija joka pystyy tekemään eksakteja objektiivisiä havaintoja... vaikuttamatta kysymyksen asettelulla ja käsitteistöllään siihen mitä nähdään?

Miten voidaan sanoa, että kävellään eteepäin kohti rajatonta tulevaisuutta, jos tehdään kävelyliikkeitä ja ympäristö pakotetaan käsitteistöllä, uskomuksilla... teknisillä leluilla pysymään paikallaan... tässä hetkessä, keksimällä se aikakin?

T:Heisenbergin epätarkkuusperiaate ---> luonnon tiedettä juoksumatolla kuntosalilla. Hiki pintaan, kunto kohdilleen... luonto tutuksi käymättä koskaan ulkona?

P.s kaikesta huolimatta tiede on viihdyttävää vuorovaikutusta.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Kaikella tiedolla ei tarvi olla käytännön sovellusta. Joskus on vain hyvä tietää, miten tämä maailma ja maailmankaikkeus toimii. Enempi tietoa vähentää aina taikauskoa. Taikauskoinen ihminen on helposti huijattavissa kaikenmaailman valehumputuksilla.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
Marssilainen
Kaikella tiedolla ei tarvi olla käytännön sovellusta. Joskus on vain hyvä tietää, miten tämä maailma ja maailmankaikkeus toimii. Enempi tietoa vähentää aina taikauskoa. Taikauskoinen ihminen on helposti huijattavissa kaikenmaailman valehumputuksilla.

Niin, tuota juurikin tarkoitin... mitä on tietäminen huomioiden, mitä voi tietää... vain hyvin perusteltulja loogisia kehäpäätelmiä, joihin on integroitu käsitteitä, joita emme käsitä...itsestäänselvyytenä = itsepetos.

”There must be something wrong with our concepts.
”I'm convinced we can only succeed with an entirely new philosophical approach.”
”As soon as you use words like "world" or "universe", you start lugging about all that conceptual ballast again.”

Aivan kuin descarteksen demoni (ego?) hypnotisoi meidät uskomaan vääriä laskuja oikeiksi... edes matemaattiset totuudet eivät välttämättä pidä paikkaansa (aksiomoikaa matematiikka täydellisesti )

T: Anton Zeilinger

visti
Seuraa 
Viestejä6331
Liittynyt16.11.2009
pienisieni
Käsitteet, sanat... matematiikoista, filosofioihin... ei ole olemassa käsitettä, sanaa, joka kuvaisi luontoa sellaisenaan. On vain tietyllä rajatulla alueella käyttökelpoisia karttoja.

Kysymykset rajatulla käsitteistöillä, eivät kerro luonnosta, vaan pikemminkin (tieteellisin?) kysymyksin rajatusta luonnosta.

Mitä julkisesti korjaavaa on menetelmässä, joka käsitteistönsä mukaan on sitoutunut tarkastelemaan luontoa objektiivisesti, vaikka on todennut itse tämän olevan mahdotonta? Missä se tieteen subjektiivinen jumal havaitsija tarkalleen nyt on, jumal havaitsija joka pystyy tekemään eksakteja objektiivisiä havaintoja... vaikuttamatta kysymyksen asettelulla ja käsitteistöllään siihen mitä nähdään?

Miten voidaan sanoa, että kävellään eteepäin kohti rajatonta tulevaisuutta, jos tehdään kävelyliikkeitä ja ympäristö pakotetaan käsitteistöllä, uskomuksilla... teknisillä leluilla pysymään paikallaan... tässä hetkessä, keksimällä se aikakin?

T:Heisenbergin epätarkkuusperiaate ---> luonnon tiedettä juoksumatolla kuntosalilla. Hiki pintaan, kunto kohdilleen... luonto tutuksi käymättä koskaan ulkona?

P.s kaikesta huolimatta tiede on viihdyttävää vuorovaikutusta.

Luonnontieteilijä innostuu siitä, mitä saadaan selville "ei-luonnontieteilijälle" arvokkainta tietoa on se, että jotain ei tiedetä. Vasta se antaa kovaa maata hänen jalkojensa alle.

Varnaan sinusta hienoin matematiikan tulos on, ettei neljättä astetta korkeampia yhtälöitä voida ratkaista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat