Miksi mieli hajoaa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuossa viime yönä sängyssä unettomuuttani potien, sekavassa tilassa. Mieleeni tuli ajatus.

Voisiko skitsofrenia, tai jotkut muut mielenterveyden ongelmat liittyä jotenkin unen ja todellisen maailman välisen rajan häilymiseen, katkeiluun tai muuhun tälläiseen?

Usein joudun ennen nukahtamistani epämukavaan tilaan, eräänlaiseen "puoliuneen." Periaatteessa tiedostan olevani huoneessani, tai tiedostankin sen, mutta tietoisuus ei ole aivan täysillä mukana. En voi esimerkiksi hallita itseäni täydellisesti, irtautua tästä tilasta, vaikka nousta sängystä ja mennä juomaan lasillista vettä. Yleensä tämä tila on hyvin epämukava, mikään asento ei ole mukava ja saatan vaikka raapia itseäni. Ns. piru riivaa.

Tämä tila on melkein kuin laajennettu tietoisuus (tai todellisuus), jossa voin halutessani sulkea silmäni ja nähdä erilaisia värejä ja ties mitä samankaltaisesti kuin astronautti Kubrickin 2001:ssä (sekä keksiä tälläisiä hölmöjä teorioita). Tässä tilassa kuulen myös irrallisia ääniä, joita tuottavat joka päivänä kohtaamani ihmiset, lähinnä tutut koulusta.

Voin myös lähteä kuvittelemaan mitä tahansa tapahtumaa, vaikkapa roomalaisen sotilaan sattumuksia. Hänen seikkailunsa etenevät automaattisesti, mutta voin halutessani siirtää hänet vaikka veden alle pienellä, suuntaavalla ajatuksella. Hänenkin seikkailut ovat hyvin surrealistisia seuraten unen logiikkaa.

Hallusinaatiot ovat huomattavasti harvinaisempia, mutta niitäkin on, enkä niitä voi lopettaa. Kerran esim. "näin unta" jossa jouduin ajamaan ympäri huonettani sängylläni, ja huoneessani kasvoi puita. Pari yötä sitten oviaukossa seisoi suuri musta koira.

Tämä nyt vain lähinnä pohjustuksena sille, millaisessa tilassa usein olen. Eli niin, että olen jo vähän niinkuin unessa, mutten jotenkin irtaudu fyysisestä olemuksestani. Ikään kuin uni jäisi huoneeni ja minun vangiksi.

Se miten tämä liittyy mielisairauksiin, on palautuminen tilasta. Tilan alkuvaiheessa useinkin "herään" todellisuuteen, niin että ymmärrän mitä äsken on tapahtunut. Silloin pystyn taas hallitsemaan itseäni. Joskus minut saattaa herättää vaikka jokin ääni, joka jatkaa vielä menoaan tai jää kaikumaan päähän, vaikka olenkin hereillä. Joskus taas saattaa olla vain tunne, vaikka että huoneessa on joku toinen, hyvin vahvana heräämisen jälkeenkin. Tämä palautumisvaihehan voisi hyvinkin viivästyä vaikka jonkin aineen vaikutuksen vuoksi, jolloin harhat jäävät kummittelemaan päähän pitemmäksi aikaa, jolloin henkilöllä todetaan jokin mielisairaus.

Kaverini, jolla on myös ollut joskus samankaltaisia tiloja, totesi kerran että hänellä oli tälläisessä "puoliunessa" tehtävä joka hänen täytyi suorittaa. Tehtävänä oli hakea mehupurkki jääkaapista ja asettaa sängyn ja seinän väliin, minkä hän kai tekikin. Tuollainen on tietysti harmitonta, mutta mitäs sitten kun joku saa "tehtäväkseen" vaikka hengen riistämisen?

Herääminen on hieman samankaltainen tunne kuin joskus oppitunneilla, kun osa aivoista nukkuu. Äkkiä saattaa "herätä", kaikki äänet kuuluvat puolta kovemmin ja värit kirkastuvat.

---------------------
Eli siis voisiko esimerkiksi psykoosi tai muut mielenhäiriöt jotenkin aiheutua tälläisestä, jolloin mieli pulpauttelee alitajunnasta hallusinaatioita ja ääniä todellisuuden puolelle.

Lähinnä siis tätä mekaniikkaa arvailen, sitä en tiedä miten siihen tilaan päädytään jossa tälläinen teoreettista aukinaisuus on mahdollinen.

Niin, ja jottei tätäkin aihetta taas vain lynkattaisi palstan tavalliseen tapaan jonkun hörhön hörinöiksi tai avunhuudoksi, minussa ei ole koskaan todettu mitään vikaa eikä minulla ole syytä epäillä mielenterveyttäni. Ainoastaan n. kerran viikossa päädyn edellä kuvaillun kaltaiseen sekavaan tilaan ennen nukahtamistani. Kohdallani tilanne ei ole vielä sellainen että päivälläkin näkisin pikku-ukkoja, selitykseni oli vain tarkoitus kuvailla että tuollainen tietoisuuden välitila on mahdollinen, ainakin uniin siirryttäessä.

Kommentit (10)

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Kyseessä voisi olla unihalvaus.

Itse asiassa aika yleinen. Itse tosin en ole kokenut semmoisen kuin kerran, eikä siihen liittynyt mitään dramatiikkaa.

Makasin sängyssäni "hereillä", mutta kroppa olikin unessa, yritin huutaa, mutta mitään ei tapahtunut. Ehkä puolen minuutin kuluttua suustani alkoi kuulua huutoa ja huomasin pystyväni liikkumaan. Minulla ei tuolloin ollut mitään sen kummempia hallusinaatioita yms. juttuja.

Hyvällä ystävälläni, joka myös kuuluu ns. terveiden piiriin sattuu kuitenkin aika usein, ehkä kerran kuussa unihalvaus, johon liittyy ääniä ja hallusinaatioita. Sen verran mitä hän on minulle niistä kertonut, niin aika pelottaviakin juttuja. Esim. mukamas kuullut, kun joku on tullut ikkunasta sisään ja virittänyt aseen, henkilön itsensä maatessa sängyllä liikkumattomana, yleensä hän herää juuri kun saapuvan "tappajan" varjoa tjsp, alkaa näkyä makkarin ovenraosta.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija
JuurikinNiin
Kyseessä voisi olla unihalvaus.

Ei ole, tyystin erilaista kuin unihalvaus. Minullakin on kerran ollut unihalvaus, ja siinä tosiaan kävi niin etten voinut liikuttaa jäsentäkään. Yritin huutaa mutta suu vain aukesi hitaasti ja kieli valui ulos.

Tuossa tilassa pystyn kyllä pyörimään sängyssä yms, mutten vain voi nousta. Tai varmaan voisin jos kokisin sen jotenkin oleelliseksi, jos olisi vaikka jokin "tehtävä". Tila on kokemuksena hyvin sekava ja mielenkiintoinen, hankalaa selittää.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Kannattaa kysyä asiaa vaikkapa psykiatrilta, jos se vaivaa itseäsi.

Vastaus voi kyllä maksaa yksityisellä puolella huntin verran, mutta saatpahan purkin tenoxeja, kun sanot unettomuudesta.

Unettomuus/vähäunisuus saa muuten mielen tekemään tepposia.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija
JuurikinNiin

Vastaus voi kyllä maksaa yksityisellä puolella huntin verran, mutta saatpahan purkin tenoxeja, kun sanot unettomuudesta.

Niin siis, ei nuo ylläkuvailemani minua millään tasolla vaivaa.

Lähinnä yritin pohtia, millä tasolla mielisairaudet voisivat liittyä tuollaiseen aivojen häiriöön, jossa unimaailma ja todellisuus asettuvat päällekäin.

Vierailija

Minulla on ollut myös vastaavanlaisia kokemuksia. Aamulla varsinkin kun saatan käydä hereillä mutta otankin vielä unet niin menen semmoiseen "rajatilaan". Saatan siinä tilassa käydä muka vessassa (jos pissittää) ja lennellä katon rajassa, mennä seinien läpi, nähdä hahmoja ja kuulla ääniä. Todellisuudessa makaan selälläni sängyllä. Pelottaa että joskus pissaan alleni kun kuvittelen käyväni vessassa...lapsena niin tapahtui muutaman kerran. Onneksi ei enää aikuisena =).

Tiedostan tilani täysin ja "annan tulla" mitä on tullakseen, psyykkaan itseäni jotenkin että ei ole mitään vaaraa. Se on todella mielenkiintoista välillä .

Ja hauskimpaan kohtaan!! joskus jos minulla haluttaa seksiä siinä tilassa, niin saatan kuvitella itseni tyydyttämässä itseäni ja laukeankin (mieleton kokemus). Olen silti ihan paikallaan todellisuudessa Joskus jos tapahtuu jotain jännittävää siinä tilassa niin voin liikauttaa vaivoin sormeani joka jotenkin muistuttaa että olen ihan paikallaan omassa vuoteessani, ja pelko katoaa. Mielestäni tuossa tilassa voi tehdä ja mennä minne haluaa, vaikka lentää taivaalla jos haluaa ja uskaltaa antaa tulla. Jos tulee jotain pahaa niin yrittää tiedostaa sen että se ei varmasti tapa ja "potkaista sitä persuuksille"

Ja kyllä olen suht terve päältäni =)

http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu00054.pdf
Minun mielestäni se on unihalvaus myöskin

Vierailija
homo
JuurikinNiin

Niin siis, ei nuo ylläkuvailemani minua millään tasolla vaivaa.

Lähinnä yritin pohtia, millä tasolla mielisairaudet voisivat liittyä tuollaiseen aivojen häiriöön, jossa unimaailma ja todellisuus asettuvat päällekäin.

Mä oon joutunut selvittelemään juurta jaksain mielen syövereitä kun itsellä ollut ihan vauvasta asti unettomuutta. Lienenkö ollut rauhaton jo äitini kohdussa tai peräti sukusoluasteella? Kromosomihäiriöitä on löytynyt kaltaisiltani autisminkirjoisilta ja siitä voi alkujaan jo juontaa juurensa poikkeavuus, joka oireilee monin eri tavoin. Välillä haittaa oikein olan takaa, unettomuus on välillä suuri haitta jatkuessaan yhtäjaksoisesti pitkään.

Mutta.. Tuollaisten hallusinaatioiden aiheuttajahan voi olla ohimolohkoepileptisyys, siis jos on näkö, ääni, tunto (raapiminen), maku, haju, tasapaino, ylipäätään aistihäiriöitä, poikkeamia.

Minulla niitä oli lapsena ja mulla ne oli sitä että näkökenttä kapeni putkimaisesti, äänet katos ympäriltä ja podin hetkellisiä popissaolokohtauksia. Aikuistuessa vaiva on lieventynyt ja jäljellä on vain se että "pätkii". Selkeät hallusinaatiot on kadonneet. On mulla yliherkkyyksiä kuitenkin.

Aivoissa voi olla sitten muunkinlaisia poikkeamia sitämukaa mikä kohta siellä ei toimi.
Skitsofreenikoilla on todettu olevan enemmän dopamiinireseptoreita kuin muilla. Dopamiinin liikaeritys siis voi aiheuttaa ymmärtääkseni aistivääristymiä, hallusinaatioita.

Nämä kuitenkin siis maalliikopohjalta opittuja vaikka lähdemateriaali on kyllä ihan tieteellistä. En käy missään "sielunmessuissa" ammaentamassa mitään harhaoppeja.

Googlettamallakin voi nykyään löytää vastauksia askarruttaviin kysymyksiin.
Ehkä täältä Tiede-lehdenkin taholta vois löytyä artikkeleita mistä löytyy selvyyttä tähänkin?
Oikealta ylhäätä ETUSIVU auki ja sieltä koluamaan arkistoja.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32529
Liittynyt6.12.2009
homo

Niin, ja jottei tätäkin aihetta taas vain lynkattaisi palstan tavalliseen tapaan jonkun hörhön hörinöiksi tai avunhuudoksi, minussa ei ole koskaan todettu mitään vikaa eikä minulla ole syytä epäillä mielenterveyttäni. Ainoastaan n. kerran viikossa päädyn edellä kuvaillun kaltaiseen sekavaan tilaan ennen nukahtamistani. Kohdallani tilanne ei ole vielä sellainen että päivälläkin näkisin pikku-ukkoja, selitykseni oli vain tarkoitus kuvailla että tuollainen tietoisuuden välitila on mahdollinen, ainakin uniin siirryttäessä.

Tässä milenkiintoinen esitelmä aivotutkijan omakohtaisesta kokemuksesta aivojen toiminnan "Häiriostä"

http://www.ted.com/talks/jill_bolte_tay ... sight.html

Vierailija

Luin mielenkiinnolla nimimerkin anelma kuvausta: minulla on ollut täysin vastaavia kokemuksia ja useimmiten aamulla kun on uudelleen nukahtanut. Olen välillä liidellyt katossa, mennyt seinien läpi, kokeillu sormenpäillä miltä katto tuntuu ja harrastanut joskus myös itsetyydytystä saaden mahtavan orgasmin.
Joskus tämä lentely alkaa itsestään, mutta kykenen myös ponnistelemalla saamaan aikaan saman itsestäni irtoamisen tunteen.
Sitten joskus yöllä olen kokenut unihalvauksen: todella pelottva tunne. Olet halvaantunut, kuulet ilkeää naurua ja tiedät että samassa tilassa on joku, joka haluaa vahingoittaa sinua. Yritän huutaa, kurkusta tulee vain kaameaa ulvontaa.
Näistä kokemuksita huolimatta pidän itseäni suht koht täysijärkisenä. Mutta eihän sitä taida itse huomata, jos alkaa päässä piipata.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Itsesuggestio. Toimii ja osaan. Tosin nykyään huonommin kuin ennen.

Ei toimi kaikilla. Suurimmalla osalla ihmisistä on liian kovat defenssit.

Pienempänä osasin mikropsian ja makropsiankin, joten en ihan sisäistä väitettä neurologisesta häiriöstä. Osasin myös sokeuttaa näkökenttäni spontaanisti.

Siinäpä onkin tämän palstan lääkäreille sulateltavaa.

Hajotkaa Celeronit, mulla on FPGA-pääkoppa.

Uusimmat

Suosituimmat