Ansaitse rahaa toisten pankkikorteilla.

Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Oletetaan, että olen töissä jossain isossa kaupassa, jossa käy tuhansia asiakkaita päivässä.
Jotkut ihmiset hukkaavat pankkikorttinsa kuka mihinkin. Kerään ihmisten hukkaamat kortit minkä mistäkin ja kun vien ne pankkiin, saan 150 euroa/kortti, jotka peritään tilien omistajilta.

Kävin lauantaina 13.11.2010 K-supermarket Herkkuduossa Hervannassa ja yritin maksaa ostoksia emännän kortilla, joka on liitetty meidän molempien nimissä olevaan pankkitiliin.
Myyjä sanoi, että tämä on naisen kortti eikä hän voi hyväksyä maksutapahtumaa, mikä oli ihan oikein. Sanoin, että ei se mitään, anna se kortti, niin käyn automaatilla nostamassa, johon myyjä totesi, että hän ei voi antaa sitä. No, ostokset jäivät siihen ja pankkikortti kassalle.

Tänään 15.11.2010 sain tietää, että kortin palauttajalle maksetaan 150 euron löytöpalkkio, joka peritään tilin omistajalta, siis emännältä ja minulta. Tuli vaan mieleen, että mitekähän paljon nuo kassaneidit tienaavat ihmisten muutoin kadottamilla pankkikorteilla. Mitenkähän kauan tuo löytöpalkkijärjestelmä on toiminut, kun itse sain tietää vasta tänään?

No, ei tässä mitään pahempaa hätää ole, mutta kyseinen Herkkuduo menettää sen 150 € alle kuukaudessa, kun alan käymään toisessa kaupassa. Herkkuduossa olen asioinut sen avaamisesta lähtien viime lauantaihin asti.

Sivut

Kommentit (85)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Ymmärtääkseni tuo 150 euroa on verollista tuloa. Ainakin myyjäkoulutuksessa niin sanottiin. Koulutuksessa olin euroajan alkukuukausina 2002. Silloin jo oli systeemi siis toiminnassa.

Palkkio on tuo yli satasen, jos kortti epäillään varastetuksi. Hukatun kortin löytöpalkkio on eri, huomattavasti pienempi.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Saw
Ymmärtääkseni tuo 150 euroa on verollista tuloa. Ainakin myyjäkoulutuksessa niin sanottiin. Koulutuksessa olin euroajan alkukuukausina. Silloin jo oli systeemi siis toiminnassa.

So what??? Niinhän kaikki tulot ovat. Emäntä ja minä joudumme maksamaan sen 150 €, emmekä saa laittaa sitä verovähennyksiin. Tuo on siis täysin kusetussysteemi, josta ei kerrota etukäteen.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
Ertsu
So what??? Niinhän kaikki tulot ovat. Emäntä ja minä joudumme maksamaan sen 150 €, emmekä saa laittaa sitä verovähennyksiin. Tuo on siis täysin kusetussysteemi, josta ei kerrota etukäteen.
Jossain kohtaa korttisopimusta lukee maininta löytöpalkkiosta. Nordea-esimerkki: http://www.nordea.fi/Henkil%C3%B6asiakk ... 60362.html

Vaimon kortin käyttö on korttisopimuksen vastaista. Erinäinen sanallinen sopimus ei pura pankin kanssa tehtyä korttisopimusta. Tästä pitää ällöttävän täsmälliset K-kauppiaan työntekijät huolta. Eihän ne anna edes asiakkaiden Plussa-korttia lainailla toisilleen.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Saw

Palkkio on tuo yli satasen, jos kortti epäillään varastetuksi. Hukatun kortin löytöpalkkio on eri, huomattavasti pienempi.

Toisin sanoen varastetun kortin omistajaa rankaistaan enemmän kuin hukatun? Tuo kortti, millä yritin maksaa oli emännän luvalla minun taskussani. Myyjä ei edes vaivautunut kysymään henkilöpapereitani, josta olisi ilmennyt, että sukunimi on sama. Ostokset olivat menossa emännälle ja ex-perheelleni. Ostoskassin sisällöstäkin olisi voinut päätellä, että ne eivät ole tarkoitettu minun käyttööni. Siellä oli m.m. terveyssiteitä. Myyjä vain halusi isomman palkkion, joten hän on ilmeisesti kertonut epäilleensä korttia varastetuksi.

Vierailija

Sinähän olit kaikkien muiden silmissä paitsi itsesi ja vaimosi varastanut tuon pankkikortin, joten ihan oikein, että se otettiin pois.

Myyjä toimi täysin oikein. Poliisin olisi ehkä voinut soittaa paikalle niin olisit saanut asian ehkä selvitettyä nopeammin.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
Ertsu
Saw

Toisin sanoen varastetun kortin omistajaa rankaistaan enemmän kuin hukatun? Tuo kortti, millä yritin maksaa oli emännän luvalla minun taskussani. Myyjä ei edes vaivautunut kysymään henkilöpapereitani, josta olisi ilmennyt, että sukunimi on sama. Ostokset olivat menossa emännälle ja ex-perheelleni. Ostoskassin sisällöstäkin olisi voinut päätellä, että ne eivät ole tarkoitettu minun käyttööni. Siellä oli m.m. terveyssiteitä. Myyjä vain halusi isomman palkkion, joten hän on ilmeisesti kertonut epäilleensä korttia varastetuksi.
Myyjän ei kuulu selvitellä näitä asioita, oli sitten sama tai eri sukunimi. Myyjäkoulutuksessa annetaan tarkat ohjeet miten menetellä näissä tilanteissa. Myyjä noudatti sääntöjä. Jos sääntöjen oikeellisuutta aletaan pohtimaan, voidaan jättää kyseinen myyjä eroon keskustelusta.

Tuo menetetty 150 euroa on jo rahaa, en väitä vastaan. Mutta olisiko se mielestäsi liian iso rangaistus kortinhaltijalle tilanteessa, jossa kortti olisi oikeasti varastettu? 150 euroa on jo sellainen palkkio, jolla saa ihmisen, eli myyjän, puuttumaan asioiden korjaamiseen. Kymppi miinus verot taas ei rohkaise parantamaan maailmaa laisinkaan.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Saw

Tuo menetetty 150 euroa on jo rahaa, en väitä vastaan. Mutta olisiko se mielestäsi liian iso rangaistus kortinhaltijalle tilanteessa, jossa kortti olisi oikeasti varastettu?

Kyllä on. Korvausvaatimus pitää tuollaisessa tilanteessa kohdistaa itse varkaaseen eikä kortin haltijaan. Tuo järjestelmä päinvastoin kannustaa korttien varastamiseen, koska sillä tienaa noinkin hyvin. Oletetaan, että autosi varastetaan. Onko mielestäsi oikein, että sinä joudut pulittamaan vaikka 2000 € siitä, että saat autosi takaisin???

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Ei tästä ole kauaakaan, kun jossain kaupassa löysin pankkikortin lattialta. Ojensin sen kassalle sanoen, että jonkun pankkikortti oli tuossa lattialla. Jos olisin tiennyt, että pankkiin viemällä tienaisin 150 €, olisin varmaan niin tehnyt.

Vierailija
Ertsu
Ei tästä ole kauaakaan, kun jossain kaupassa löysin pankkikortin lattialta. Ojensin sen kassalle sanoen, että jonkun pankkikortti oli tuossa lattialla. Jos olisin tiennyt, että pankkiin viemällä tienaisin 150 €, olisin varmaan niin tehnyt.

Mitäs olit tyhmä, kannattaisiko ottaa asioista selvää?

Ylipäätänsäkin ei voi tajuta miten maksoit naisesi kortilla ostoksia? Etkö sattunut tietämään, että pankkikortti on henkilökohtainen? Pitäisikö kaikesta tulla varta vasten kertomaan kädestä pitäen "pöntön kansi pitää nostaa ennen vessassa käymistä"?

Kyseessähän ei ole mikään ihmeellinen asia, ja on aivan oikein että korteista on löytöpalkkio/palautuspalkkio jotta ihmisiä kannustetaan viemään ne takaisin pankkiin. Mikäli palkkiota ei olisi, harvempi jaksaisi pelkästä velvollisuudentunnosta käydä niitä viemässä.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
Ertsu
Korvausvaatimus pitää tuollaisessa tilanteessa kohdistaa itse varkaaseen eikä kortin haltijaan. Tuo järjestelmä päinvastoin kannustaa korttien varastamiseen, koska sillä tienaa noinkin hyvin. Oletetaan, että autosi varastetaan. Onko mielestäsi oikein, että sinä joudut pulittamaan vaikka 2000 € siitä, että saat autosi takaisin???
En tunne lakia, mutta kai korttivaras jotain joutuu korvaamaan sakkojen lisäksi? Täytyy kortinhaltijalla olla oikeus vaatia korvausta varkaalta.

Kaksi tonnia on ylitse ammuttu heitto 150 € summasta. Oli summa sitten mikä tahansa, ei pankin kuulu olla se taho, joka asiasta joutuu kärsimään. Pankki pesee kätensä korvausmaksusta kahinoinnista niille osapuolille, jotka tapahtumaan ovat osallisina. Ihan normaalia toimintaa isoilta yhtiöiltä.

Ertsu
Tuolla aikaisemmin linkittämälläni Nordean sivulla mainitaan, että 150 € on poisottopalkkio korttiehtojen vastaisesti käytetystä kortista. Lattialta löydetyn kortin löytöpalkkio on 10 €.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
anusnymous

Ylipäätänsäkin ei voi tajuta miten maksoit naisesi kortilla ostoksia?

Ainakin nyt siksi, että ne ostoksetkin olivat menossa emännälle.

Etkö sattunut tietämään, että pankkikortti on henkilökohtainen?

En sattunut. Olen sillä maksellut varmaan tuhansia kertoja 7 vuoden aikana.

Kyseessähän ei ole mikään ihmeellinen asia, ja on aivan oikein että korteista on löytöpalkkio/palautuspalkkio jotta ihmisiä kannustetaan viemään ne takaisin pankkiin. Mikäli palkkiota ei olisi, harvempi jaksaisi pelkästä velvollisuudentunnosta käydä niitä viemässä.

Samoinhan tuo järjestelmä kannustaa korttien varastamiseen. Ainahan pankkiin viedessä voi sanoa, että löysin sen kadulta.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Piti vielä lisätä, että soitin Herkkuduoon ja ehdotin, että tulemme emännän kanssa hakemaan sen kortin ja emäntä ottaa oman ajokorttinsa mukaan, mutta kauppa ei suostunut siihenkään.
Vasta jälkeenpäin sain tietää, että rahahan se siellä ratkaisee.
Lyhytnäköisestä rahanahneudesta seuraa ainakin se, että kauppias menettää moninkertaisesti sen 150 €, koska siirryn toiseen kauppaan. Eihän se ole kuin alle parin viikon ostoksia vastaava summa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Kannattaisi lukea, edes ylimalkaisesti vilkuilla, mihin nimensä alle panee niin ei tulisi "yllätyksenä" että pankkikortti on henkilökohtainen. Itse olen ollut Ärrällä töissä ja siellä piti usein ottaa kortteja pois "puolisoilta."

Hämmentää.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Vatkain
Kannattaisi lukea, edes ylimalkaisesti vilkuilla, mihin nimensä alle panee niin ei tulisi "yllätyksenä" että pankkikortti on henkilökohtainen. Itse olen ollut Ärrällä töissä ja siellä piti usein ottaa kortteja pois "puolisoilta."

Paljonko tienasit niillä korteilla?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Ertsu
Vatkain

Paljonko tienasit niillä korteilla?

Miten se liittyy tähän?

Hämmentää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat