Opiskelutekniikka, mm. äänitys?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

ENTISET JA NYKYISET OPISKELIJAT TERVE!
Mitä vinkkejä teillä on antaa opiskeluun, tai miten itse hoidatte pänttäyksen?
Olen huono keskittymään lukemiseen, joten olen miettinyt oman lukemiseni äänittämistä siten, että luen erikseen koekirjan kappaleet ääneen ja kuuntelen niitä aina kun on mahdollista, mutta en tiedä mitä välineitä tarvitsen tähän. Tietääkö joku? Lähtisin mielellään mahdollisimman nopeasti kauppaan ostamaan, tässä kun koeviikko tökkii niskaa..

Kommentit (7)

Vierailija

Teet alleviivauksia lukiessa, myöhemmin kokoat alleviivaukset tekstinkäsittelyohjelmaan, jossa hiot niistä miniesseitä, ts. "koevastauksia".

Nopein tapa on kirjata ylös sisällysluettelo ja naputella muutaman virkkeen tiivistys jokaisen otsikon alle.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
betti
Teet alleviivauksia lukiessa, myöhemmin kokoat alleviivaukset tekstinkäsittelyohjelmaan, jossa hiot niistä miniesseitä, ts. "koevastauksia".

Minä käytin myös tätä, mutta osaksi siksi, että harjoittelin tekstin suoltamista ymmärrettävään muotoon. Vaihtoehtoisena kirjoitin puhtaaksi koulussa tehdyt muistiinpanot. Minulla ne oli välillä niin sekavia, että niitä selvittäessä asia selvisi ja painui muistiin.

Ääneen lukeminen ja sen kuuntelu vaikuttaa ajanhukalta. Siinä jää pois tärkeiden asioiden painotus. Riippuu tietysti opiskeltavasta aineesta.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008

Jos olet vain hakemassa tutkintoa työelämää varten ja et jaksa hikaroida arvosanojen kanssa, niin vähin vaadittava täytyy opetella, ei missään tapauksessa kaikkea. Sellaiset aiheet, jotka oikeastikin kiinnostavat, hoituvat itsekseen. Jos et halua tutkijaksi, jatko-opintoihin tms, niin kannatta tarkkaan harkita kuinka paljon tuhlaat aikaasi tentteihin. Viidentoista vuoden ja puolen tusinan työpaikan aikana kukaan ei ole koskaan kysellyt kumpaakaan tutkintotodistuksistani, saati udellut arvosanoista.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Pänttäys kuulostaa aika pahalta oppimismetodilta... kotitehtävät tekemättä?

mutta tuo on ihan hyvä tapa käsitellä kirjaa tuo sisällysluetteloon perustuva tiivistelmien kirjoittaminen.

Ethän vain matemaattisia aineita pänttää? Niissä auttaa vain raaka laskeminen.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Puheessa on se hyvä puoli, että sitä voi kuunnella muun toiminnan ohessa, esim koiraa lenkittäessä tai autolla ajaessa, mutta puheen lukeminen nauhalle kuulostaa turhan työläältä, ja kaikkia aineita ei tosiaankaan voi opiskella tehokkaasti audiona.

Jotain text-to-speech softaa voisi kokeilla lukemaan materiaalin muistikortille audioksi, mutta sikäli kun olen noita nähnyt, ainakin ilmaisohjelmien puheen laatu jättää aika paljon toivomisen varaa.

Vierailija

Itse ainakin koen tuollaisen raakatekstin läpiluvun ja kuuntelun turhan hankalaksi ja tehottomaksi. Ensiksi pitäisi äänittää tuntien tiedostot, jos aikoo tosiaan kaikki kappaleet lukea läpi. Kuuntelemisessa ei voi myöskään erikseen syventyä tiettyihin kohtiin tai tarpeen mukaan ottaa takapakkia ja lukea uudestaan jostain kohtaa, tai äkkiä siirtyä sivulle se ja se tarkastamaan jokin asia.

Jos olet huono keskittymään lukemiseen, kannattaa olla varma että osaa keskittyä sitten kuuntelemiseen. Kuuntelemisessa kun voi paljon helpommin heittäytyä passiiviseksi, kun ei tarvitse tehdä minkäälaista työskentelyä.

Ja jos ei omista kivaa ääntäkään, voi alkaa tympimään parin tunnin päästä.

Ainoa mistä voisin nähdä olevan hyötyä tuon puheen kanssa on kielet, esim. sanastojen tankkaus niin että lukee sanan sen oikeassa ääniasussa ja seuraavaksi käännettynä. Välissä tietysti sopivat tauot että ehtii toistaa mielessänsä. Sitä voi sitten kuunnella vaikka lenkkipolulla.

Näin minun mielestäni, mutta olenkin aina ollut enemmän lukemiseen painoittava opiskelija.

Vierailija

Unohda se pänttäys, vaikka toisinaan käsitehierarkioiden iskostamisessa se paikallaan onkin. Alleviivaat, määrittelet keskeiset käsitteet ja jäsentelet paperille miellekkarttoja. Eli, unohda pänttäys ja ala opiskelemaan.

Uusimmat

Suosituimmat