YLE Pimeän puolella: Olet hypnoosissa

Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Kyseisessä ohjelmasarjassa tämän viikon jaksossa, joka käsitteli hypnoosia ja hypnoosia käyttäneitä rikollisia, annettiin ymmärtää, että jo kuollut hypnotisoija Olliver Hawk olisi tuomittu lääkärin toimen harjoittamisesta ja muutenkin, rikollinen kun oli.

Kuitenkin Wikipedia kertoo, että häntä ei koskaan tuomittu. Sitten tänään Wikipedian artikkeli otettiin pois ja kohta se oli taas esillä varustettuna tekstillä: "Tämän artikkelin tai sen osan paikkansapitävyys on kyseenalaistettu."

Oliskohan jollain oikeaa tietoa?

Ohjelmassa esiintyy asiantuntijana ja kertojana psykiatri Lauerma. Ei heti kuvittelisi, että hän johdattelee katsojaa tahallaan harhaan, mutta hänen jos kenen luulisi tuntevan Hawkin historian ja taidot? Onhan hän kirjoittanut aiheesta kirjankin, tosin en ole sitä lukenut.

Ohjelman lopussa myös näytettiin hyväksikäytöltä näyttänyt kohtaus, jonka tarkoitus jäi minulle epäselväksi. Mielikuvaksi jäi, että Hawk oli hyväksikäyttänyt asiakkaitaan tai siis potilaitaan. Onko hänet siis tuomittu hyväksikäytöstä?

Kommentit (4)

Vierailija
Kulaushaikara
Ohjelmassa esiintyy asiantuntijana ja kertojana psykiatri Lauerma. Ei heti kuvittelisi, että hän johdattelee katsojaa tahallaan harhaan, mutta hänen jos kenen luulisi tuntevan Hawkin historian ja taidot? Onhan hän kirjoittanut aiheesta kirjankin, tosin en ole sitä lukenut.

Lauerma vaikuttaa olevan psykiatrina erittäin biokeskeinen, eikä tunnu sekaantuvan mihinkään sellaiseen juttuun, jossa olisi vaara menettää maine arvostettuna psykiatrina. Toisaalta, luulisi ettei se asioiden ymmärtäminen ole hänen kohdalla älystä kiinni. Minäkin jäin ymmälleen tuon jakson lopetuksesta, jossa annettiin kuva, että hypnoosi olisi kokonaan humpuukia.

Vierailija

Minulle jäi tuosta jaksosta myös tuollainen samanoloinen tunne.

Olen itse kuitenkin sen ikäinen, että tunsin Hakasalon ja asuin tuona aikana jokseenkin Hawkin Haukkalinnan naapurissa ja seurasin jo silloin erään idolini Veikko Ennalan kirjoituksia Olliver Hawkista. Muistan nuo epäilyt ja niiden tuoman taloudellisen perikadon. Haukkalinna meni myyntiin ja Hakasalo konkurssiin. Tuomioita en kuitenkaan muista.

Ohjelman loppu oli totaalinen rimanalitus, kokonaisuudessaan. Hawkista olisi saanut kyllä ihan oikeasti lennokkaan asiallisen Pimeän puolen -jakson.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Aika paljon on aiheuttanut keskustelua tuo jakso, mutta näin pitkän ajan päästä kukaan ei tunnu tietävän enää faktoja, käsitykset kun myös tuntuvat poikkeavan laidasta laitaan. Toiset näkevät Hawkin itse petona ja toiset vain hauskana viihdyttäjänä... Vähän jäi paha maku, oliko tuo aiheellista?

Hawk on ilmeisesti tuomittu lääkärin toimen harjoittamisesta, mutta muut syytteet on hylätty.
Näin jälkikäteen kyllä säälittää Hawkin omaiset, jotka varmasti näkevät omaisensa toisin.

No, ohjelma jäi käsittämättömäksi minulle.

Vierailija

Katsoin ohjelman ja oli riman alitus. Osin asiaa ja sinnepäin, sitten niin kummallisia kohtia, että jäin itsekkin ihmettelemään, mistä on kyse.

Asiantuntija Lauerma oli kyllä riman alitus. Yritti leikkiä vanhempaa valtiomiestä, lopputulos naurettava. Olisi kyllä kauhuskenario, että joutuisi tuollaisen psykiatrin? potilaaksi. ilmeisesti potilaita hänellä on, sääliksi käy.

Itse Oliver Hawk tuskin oli myöskään mikään puhdas pulmunen. Näin hänet kerran livenä eräällä koululla 70-luvun lopulla. Näytös oli vaikuttava, varmasti hyvän maun rajalla mutta en usko että siitä oli kenenkään sielulle vaurioksi. Todennäköisesti kuitenkin itse hypnotisoijana Oliver Hawk oli ammattimies verrattuna vaikka Lauermaan. Puupölkyn Lauerma ehkä saisi hypnoosiin, jos olisi hyvät olosuhteet.

Uusimmat

Suosituimmat