Hekon autopilotti

Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Osaako helikopterin autopilotti ohjata kopteria täysin itsenäisesti, vai tarviiko se lentäjän apua?
Tuli vaan mieleen ku kopterissahan on joka suuntaan vääntäviä voimia.
Normaalistihan se lähtee heti omille teille ja alkaa kieppuun kun lentäjä ottaa kädet irti ohjaimista.

Sivut

Kommentit (28)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
-PP74-
Osaako helikopterin autopilotti ohjata kopteria täysin itsenäisesti, vai tarviiko se lentäjän apua?
Tuli vaan mieleen ku kopterissahan on joka suuntaan vääntäviä voimia.
Normaalistihan se lähtee heti omille teille ja alkaa kieppuun kun lentäjä ottaa kädet irti ohjaimista.



Ei ole kovin kauan ollut helikoptereissa autopilottia, eikä keveämmissä helikoptereissa vieläkään (ap:n hinta n. $250,000), juuri kuvaamiesi ominaisuuksien vuoksi (kaikki ohjausliikkeet vaikuttavat kaikkiin muihin ohjaimiin ja kaasun käyttöön). Tavallisen lentokoneen autopilotti ei riitä alkuunkaan, vasta tietotekniikan kehittyminen on mahdollistanut sen kehittämisen helikopteriin. Kehitystyön motivaatorina oli käsittääkseni tarve pelastushelikopterien parantamiseen pelastustehtävissä (autopilotin ohjaama leijunta paikallaan huonossakin säässä).

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005

RC-kopteriin saa muutamalla tonnilla vehkeet, jolla sitä pystyy liikuttelemaan ja kääntelemään eri akselien ympäri toisistaan riippumatta automatiikan hoitaessa likaisen työn. Siinä tarvitaan koko joukko gyroskooppeja, kiihtyvyysantureja ym. himmeleitä. Jos se systeemi skaalataan isommaksi ja rakennetaan ilmailuviranomaisten äärimmäiset luotettavuusvaatimukset täyttäen, ollaankin helposti noissa Sepon mainitsemissa hinnoissa.

Vierailija

Perinteisiä automaattisia leijuntajärjestelmiä koptereissa on ollut jo kauan, ja riippuen kuinka pitkälle automaatiota on viety, voi kuski käydä vaikka kusella rahtiovesta kopterin pitäessä millintarkasti paikkansa kovassa röykytyksessä.

Oma lukunsa ovat sitten uudet FBW-kopterit, kuten vaikkapa Suomen Maavoimien NH90 kopteri.

Tämähän se maailman pähein heko-UAV on: http://www.youtube.com/watch?v=dLEL3QMgQAs
Parikuukautta sitten pääsi tuollainen ohjaajilta karkuteille ja kopteri sitten päätti kruisailla yksinään Washington DC:n päällä hetkisen.

http://airdroids.blogspot.com/2010/08/m ... human.html

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Lensin seittämän kertaa lahden yli Tallinnaan tuolla Copterlinen uudella 12-paikkasella ennenkuin lopettivat ja ei ne paljoa näyttäneet ohjailevan?

Parikyt vuotta sitten lensin Losissa LAX:ssa sellaisella Vietnamin sodan vehkeellä ja kyllä hyvin päivettyneellä pilotilla oli paljon enemmän käsitöitä?

-PP74-
Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Pani pohdiskeleen tuo leijunta, vaatii lentäjältä varsinkin tuuliolosuhteissa koko aivokapasiteetin, että pysyy pikallaan.
Youtuben videoista näkyy, koko ajan joutuu korjaamaan sauvalla ja muilla ohjaimilla kopterin asentoa. Eikä siltikkään kovin vakaana pysy.
Täytyy gyroskooppien autopilotissa olla tosi herkkiä ja miten se tuulen puuskat sitten huomioi, eli palaa samaan paikkaan huojahduksen jälkeen. Joissain pelastustehtävissä on aika pienet liikkumavarat.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
-PP74-
Pani pohdiskeleen tuo leijunta, vaatii lentäjältä varsinkin tuuliolosuhteissa koko aivokapasiteetin, että pysyy pikallaan.
Youtuben videoista näkyy, koko ajan joutuu korjaamaan sauvalla ja muilla ohjaimilla kopterin asentoa. Eikä siltikkään kovin vakaana pysy.
Täytyy gyroskooppien autopilotissa olla tosi herkkiä ja miten se tuulen puuskat sitten huomioi, eli palaa samaan paikkaan huojahduksen jälkeen. Joissain pelastustehtävissä on aika pienet liikkumavarat.



Jeps. Käsin ei onnistu, vaikka olisi kuinka kokenut ja pätevä kuski. Nykyisillä autopiloteilla kuitenkin onnistuu, kun takana on tarpeeksi laskentakapasiteettia.

RC-helikoptereihin verrattuna ihan ihka oikean helikopterin AP:n täytyy mahdollistaa laskeutuminen IFR- (nykyään oikeammin CAT-3) -olosuhteissa haluttuun paikkaan GPS:n, ILS:n ja muiden lähestymis- ja muiden

Hannu Tanskanen
Lensin seittämän kertaa lahden yli Tallinnaan tuolla Copterlinen uudella 12-paikkasella ennenkuin lopettivat ja ei ne paljoa näyttäneet ohjailevan?

Parikyt vuotta sitten lensin Losissa LAX:ssa sellaisella Vietnamin sodan vehkeellä ja kyllä hyvin päivettyneellä pilotilla oli paljon enemmän käsitöitä?

navigaatiomenetelmien avulla.

Tyypillisesti järjestelmät ovat vähintään{/i] kaksinkertaistettuja ja edellyttävät ilmailuviranomaisten sertifioimia, joten lompakkoja kuluu sangen hämmentävää tahtia...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005
Pacanus Rusticanus
Ostin tänään helikopterin jossa leijunta-automatiikka. Jouluna nähdään miten toimii.

Videot etukäteen tallentamaan siltä varalta jos ei. Jää ainakin muisto ja voidaan sitten youtuupista vaikka katsella.

X

0-0
Seuraa 
Viestejä74
Liittynyt18.7.2009

Onko esim. meripelastuskoptereissa jotain muuta liikevoimaa roottorin pystysuoran voiman lisäksi? Ajatellaan kopterin leijuvan paikallaan ja tuuli äkkiä painaa sitä sivuun. Onko ainoa keino pitää oikea paikka kallistaa roottoria (+ hekoa) ja leijua takaisin? Vai onko roottorin lavat hieman ylöspäin kallistetut, jolloin Darrius roottorin tms. http://www.google.fi/imgres?imgurl=http ... PpOfOWgOkM efektin avulla voidaan liikkua sivusuuntaan pelkästään lapakulmia sopivasti muuttamalla - ilman roottorin kallistamista?

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Juttelin taannoin yhden rajavartiolaitoksen vanhan evp-kopukkapilotin kanssa, jolla on takanaan kymmeniätuhansia tunteja tiimaa velj venäläisen koptereilla. En ole kopteriasiantuntija, joten en voi vahvistaa tätä, mutta hänen mukaansa hänen lentämissään, jo eläkkeellä olevissa neuvostokoptereissa oli hienoa automaatiota. Kuulemma meripelastustehtävissä vaikeinta on, kun kopterista näkee aalloissa vilahduksen pelastettavasta: huonoissa näkyvyysolosuhteissa kohdetta on mahdotonta löytää sattumalta uudestaan, kun mielivaltaisesta suunnasta hönkivä tuuli tekee tyylipuhtaan 360 kaarron mahdottomaksi. Siksi kopukoissa on kuulemma toiminto, jossa pilotti voi havainnon hetkellä painaa nappia, jolloin kopukka tekee gyron tai ties minkä inertiasuunnistusvempaimen avulla täydellisen kaarron ja palaa täsmälleen samaan pisteeseen tuulesta riippumatta. Mahdollisuudet pelastettavan ylös onkimiseksi paranevat tällöin oleellisesti.

Että kyllä näitä vempaimia on ollut saatavissa isolla rahalla jo pitkään.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
0-0
Onko esim. meripelastuskoptereissa jotain muuta liikevoimaa roottorin pystysuoran voiman lisäksi?




Ei. Poisluettuna roottorin siipien differentiaalinen kohtauskulman muuttaminen ohjainten ja AP:n avulla (vastaa roottorin kallistamista) joillakin tyypeilllä (erityisesti Bölkow 105).

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Leijunta-automaattiin tarvitaan vähimmillään kiihtyvyysantureita tai tutkatieto kiinteään pisteeseen ja logiikkaa ja servo-ohjaus ja näitä on leluhekoissa. Laitteiston kahdennus lisää tavaraa paljon ja vie mielekkyyden harrastekäytössä.
Pelastusvälineenä se olisi hyvä niin että toisi kopterin alas lähimpään vapaaseen paikkaan jos kuski ei voi.

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
Hannu Tanskanen
Lensin seittämän kertaa lahden yli Tallinnaan tuolla Copterlinen uudella 12-paikkasella ennenkuin lopettivat ja ei ne paljoa näyttäneet ohjailevan?

Parikyt vuotta sitten lensin Losissa LAX:ssa sellaisella Vietnamin sodan vehkeellä ja kyllä hyvin päivettyneellä pilotilla oli paljon enemmän käsitöitä?


Ne ei merta kyntäneetkään.

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005
0-0
...efektin avulla voidaan liikkua sivusuuntaan pelkästään lapakulmia sopivasti muuttamalla - ilman roottorin kallistamista?



Ainakin RC-koptereissa kallistaminen hoidetaan nimenomaan lapakulmia muuttamalla. Koko roottoria ei voi kallistaa. Luulen että oikeat toimivat samoin.

Kopterissa on monimutkainen vivusto, joka kääntää lapaa sen kulman funktiona riippuen siitä, mihin suuntaan kopteria halutaan kallistaa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Swashplate ... icopter%29

Vierailija
Hannu Tanskanen
Lensin seittämän kertaa lahden yli Tallinnaan tuolla Copterlinen uudella 12-paikkasella ennenkuin lopettivat ja ei ne paljoa näyttäneet ohjailevan?



Jospa eivät edes osanneet?

Osaamattomuuden palkka on sama kuin synnilläkin...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat