Oman tyhmyydensä tunnistaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tyhmyyksiä nyt on hirmuisen monenlaisia kuten on fiksuuksiakin. Puhun nyt sitten seuraavassa jostain tietystä tyhmyyden lajista, jotta kirjoituksen ajatus pysyy selvempänä. Olkoompa tämä tyhmyys vaikkapa luku/kirjoitustaito-- tai sen puute -- sanallinen tyhmyys. Aina kun sanon tyhmä, niin tarkoitan nimenomaan siis sanallisesti tyhmä. Voi olla vaikea tunnistaa tätä tyhmyyttään, koska sille on itse usein melkoisen sokea. Yksi hyvä keino tyhmyytensä havaitsemiseksi on tarkkailla, kuinka tyhmiltä muut ihmiset ympärillä vaikuttaa. Jos muut ihmiset vaikuttavat todella tyhmiltä niin se voi johtua siitä, että itse on melko tyhmä, eikä tajua heidän ajatuksiaan oikein. Kysy itseltäsi, kiinnostaako sinua kuunnella toisia? Jos ei kiinnosta, niin hyvin todennäköisesti kokemasi toisten tyhmyys on suurelta osin omaa ymmärtämättömyytäsi tai haluttomuuttasi ymmärtää. Toisaalta jos sinua kiinnostaa kuunnella toisia ja pidät toisia melko tyhminä, niin vikana voi olla sekin, että nautit toisten tyhmyydestä ja omasta ylemmyydentunteesta, silloin saatat alitajuisesti tulkita toisia väärin jatkuvasti, vaikka itsessään voisit aivan yhtä hyvin olla tulkitsematta heitä väärin. Lisäksi kannattaa miettiä sitä, kuinka kriittisesti ajattelee, jos ajattelee jatkuvasti kaikesta kriittisesti niin hyvin mahdollisesti fokusoituu löytämään toisista tyhmyyttä, eikä niinkään sitä ideaa ja oivallusta, mikä sillä toisella on. Eli jos pidät toisia nyt esimerkiksi sanallisesti tyhminä -- eivät osaa lukea ja kirjoittaa hyvin ja niin edelleen -- niin on hyvinkin mahdollista, että kyseessä on subjektiivinen harha. Etenkin, jos 1. Harrastat kriittistä ajattelua. 2. toisten ajatukset eivät kiinnosta sinua aivan kuten omasi. 3. Muut ihmiset vaikuttavat mielestäsi tyhmiltä 4. Nautit omasta ylemmyydentunteestasi
Jos et omaa mitään ylläolevista, mahdollisuutesi nähdä toisten tyhmyys realistisesti on parempi.-- Vai onkohan vaan? Sitten on vaarana se, että näkee toiset vähän liian juhlallisessa valossa, jos ei osaa kritisoida heidän ajatuksia.
Hassua tässä on se, että luulempa, että vähintään muutama kohta noista koskee itse kutakin meistä Sitten seuraavaksi voittekin miettiä tämän ajatuskuvion soveltamista myös muihin tyhmyyksiin niin se voi tehdä itse kunkin astetta nöyremmäksi sen suhteen, että miten luotettavia monet olemassaolevat kokemuksemme ovatkaan.

Sitten lopulta kun tajuaa, että monesti toisten tyhmyys on harhaa niin on paremmat eväät sitä kautta myös tunnistaa omaa tyhmyyttään, kun tajuaa, ettei toiset olekaan niin tyhmiä. Jos toiset eivät olekaan niin tyhmiä niin sehän sitten tarkoittaakin sitä, etten itse olekaan suhteessa heitä niin paljon fiksumpi kuin luuli. Tällä välin tavoite on saavutettu ja oma tyhmyys tunnistettu. Halleluja!

Ajatuksia tästä?

Kommentit (5)

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

On hämmästyttävää kuinka yleistä on ylemmyydentuntoinen suhtautuminen toisiin, varsinkin täällä netissä. Se johtunee pitkälti juuri tuosta ilmiöstä, josta kirjoitat. Itse pidän sitä lähinnä sivistymättömänä käytöksenä, hyvää käytöstä kun ei enää opeteta missään.

Toisaalta samanlainen käytös oli aiemmin tuttua alempiarvoisia kohtaan, olivatpa nämä sitten työläisiä, lapsia tai naisia.

Ehkä tuo rakennettu ylemmyydentunto onkin sekä opittua asennetta että tuota tyhmyyttä, ettei jaksa kuunnella toista (koska lähtökohtaisesti asia ei voi olla kiinnostava) saati asettua hänen asemaansa, jolloin voisi tajuta pointin.

Usein esimerkiksi miehet pitävät naisia tyhminä juuri sen takia, että jutut eivät kiinnosta. Pikaisia johtopäätöksiä kannattaisi varoa yleensäkin ihmisten kanssa tekemisissä ollessa.

Oman tyhmyyden myöntäminen on kyllä henkisesti tervettä aina silloin tällöin. Miksi minun pitäisi olla fiksumpi kuin olen? Onko ihmisarvoni kiinni älykkyydestäni? Onko itsetuntoni kiinni älykkyydestäni? Onko muiden arvotus ja asemani kiinni älykkyydestäni?

Samaa voi kysyä itseltään vaikkapa ulkonäön kohdalla!

Vierailija

Maailman kaikki supertietokoneet eivät yhdessäkään pysty mallintamaan tyhmimmän ihmisen aivotoimintaa.

Pelkästään tyhmyyden ilmentäminen vaatii enemmän ns. laskentatehoa kuin mitä on kaikkien tietokoneiden yhteenlaskettu laskentateho.

Vierailija

Niin "ylimielisyys" ja itseensä keskittyminen voivat olla ihan jokseenkin siis tietoistakin käyttäytymistä, jolla nähdään olevan hyviä puolia.
Voidaan vaikkapa kokea jotain sellaista että itsensä tunteminen/kokeminen mahdollisimman hyvin takaa itselleen tietyllä tapaa puhtaamman tiedon, ja että muu tieto on tavallaan haittaa/uhkaa/epäolennaista.
Tietojen massat siis vaan suorastaan yrittävät tunkea muutoksen ja vahingollistamisen siemeniä sinuun, sinun on otettava tietoa vastaan siksi vain tiukan minuuden-kehon tarpeiden mukaisesti.
Tässä voidaan muiden silmin nähdä sitten tietenkin tietynlainen "ongelmakin", jopa ehkä tietoonkin liittyen...
Onko minuus/"itseys" paras mittari vaikkapa tieteellisen tiedon saamiseen, kuinka paljon pitää laskea omia tarpeitaan ja lisätä kärsimystään faktallisemman tiedon nimissä, riittääkö todellakin subjektiiviseesti puhtainmahdollinen tieto, "yhteisöllisen tiedon" kustannuksella!?

Vierailija
Kulaushaikara
On hämmästyttävää kuinka yleistä on ylemmyydentuntoinen suhtautuminen toisiin, varsinkin täällä netissä. Se johtunee pitkälti juuri tuosta ilmiöstä, josta kirjoitat. Itse pidän sitä lähinnä sivistymättömänä käytöksenä, hyvää käytöstä kun ei enää opeteta missään.

Elikkäs.. Sinä olet fiksu mutta muut ei enää oikein ole kun sitä ei voi enää oppia missään?

Onneksi olkoon!!!

Joukossa on yks fiksu! Olemme pelastetut!!!! Jeee!!!

Uusimmat

Suosituimmat