Ladasta avoauto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mietiskelen tässä sellaista, että kesällä voisi ostaa jonkun vanhan Ladan (1200) ja leikata rälläkällä katon irti - autosta tulisi siis avoauto.

Haluaisin kysyä, jos leikkaan katon irti kuvaan punaisella merkkaamistani paikoista, menettääkö auto huomattavasti kestävyysominaisuuksiaan?

Onko kyseessä "kantava kori". Järki sanoo, että kyllä sen kasassa pitäisi pysyä, vaikka katto puuttuu. Huolestuttaa tuo tuulilasi, jos sillä ei ole minkäänlaisia tukia, niin meneekö rikki heti?

Ja mitä sanoo laki?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Jos se tulee peltoautoksi, niin alle vain jotain 2 kpl 60*60 putkea edestä taakse pyöräntuentaan saakka ja ristikkotuki molempiin päihin matkustamoa ja turvakaarikin. Jokkiskisaajat tietävät halvimmat putkenrustaajat.
Periaate on se että kun katto lähtee niin se kaipaa sen rungon mikä rungollisissa on.

Maantielle katsastajan ja maahantuojan luvalla.

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 7090c7a708
Sama aihe

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
stume618
Mietiskelen tässä sellaista, että kesällä voisi ostaa jonkun vanhan Ladan (1200) ja leikata rälläkällä katon irti - autosta tulisi siis avoauto.

Haluaisin kysyä, jos leikkaan katon irti kuvaan punaisella merkkaamistani paikoista, menettääkö auto huomattavasti kestävyysominaisuuksiaan?

Onko kyseessä "kantava kori". Järki sanoo, että kyllä sen kasassa pitäisi pysyä, vaikka katto puuttuu. Huolestuttaa tuo tuulilasi, jos sillä ei ole minkäänlaisia tukia, niin meneekö rikki heti?

Ja mitä sanoo laki?




Järki sanoo väärin. Itsekantava autonkori menettää lähes kokonaan jäykkyytensä, jos katon leikkaa pois. Todennäköisesti ovet alkavat kanittaa jo paikallaan ollessa ja tien päällä alkaa sitten tapahtua enemmän. Myös vääntöjäykkyys häviää käytännössä kokonaan. Vääntöjäykkyyden häviämistä on helppo havainnollistaa esimerkiksi putkella, jonka leikkaa pituussuunnassa halki. Esimerkiksi tavallinen sähköputki ei väänny mihinkään kun sitä kiertää käsin, mutta halki leikattuna sen jäykkyys on pierunkuoren tasoa.

Vierailija

Kiertojäykkyys ei ole niin kriittinen kuin notkahduslujuus, sehän kiertojoustaa muutenkin. Vanhoissa jenkeissä oli X-runko, jollaisen yhden korjasin caddystä. KIsapelit on sitten erikseen.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
JuurikinNiin
Tekee hemmetin paljon vahvemmat keskitunnelin ja vahvat korkeat helmakotelot.



Rautaa rajalle!

Lain mukaan tsernobiilin pitäisi muutoksen jälkeen olla "yhtä luja ja jäykkä" kuin alkuperäinen. Vahvistusten suuruusluokasta saa käsityksen seuraavalla simppelillä vertailulla:

Alkuperäinen rakenne = kaksi 1.0 mm peltiä 1.5 m etäisyydellä toisistaan, leveys 1.5 m. Systeemin jäyhyysmomentti, eli käytännössä jäykkyys = 1.685E-3 m^4

Jos saman jäykkyyden haluaa saavuttaa paksuntamalla lattiaa, pitäisi lattian olla noin 24 cm paksuista umpiharkkoa. Tällaisen harkon paino olisi 4m pituisena noin 11000 kg.

Tehdastekoisissa avoautoissa vastaavuusvaatimusta ei ole, jolloin avomallista voidaan huoleti tehdä umpikorista löysempi, kunhan vapina ei häiritse liikaa ajamista.
Toisaalta laikka-avonkin saisi kilpiin, koska katsastusmiestä on helppo jymäyttää.

Vierailija

Miksi sitten itsekantava kori on ylijäykkä? Siksi että ovet toimisivat. Jos niitä ei käytännössä ole, ei jäykkyyttäkään tarvita kuin riittävästi kantamaan kuorma dynaamisessa kuormituksessa varmuusvaroin. Testiksi käy lastata tuplakuorma ja ajaa kupoppaista tietä ja mitata muodonmuutokset. Lyhentämällä koria ja rajoittamalla henkilömäärän kahteen, saa kevyen rakenteen.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Pacanus Rusticanus
Voi jeesus



Älä nyt satuolentoja hyvään keskusteluun sotke.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
tietää
Kiertojäykkyys ei ole niin kriittinen kuin notkahduslujuus, sehän kiertojoustaa muutenkin. Vanhoissa jenkeissä oli X-runko, jollaisen yhden korjasin caddystä. KIsapelit on sitten erikseen.




Oisko kuitenkin "nurjahdus"piste (kaivostermi) ......

?

....- . nytte tuti tuti - not a word after this. - Promise. Defnetly,,,

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ma rakastan teit kaikkii te ootte niin ihanii.. ja toi korijuttu, siis oikeesti.. en ees kehtaa sanoo. Mut must tuntuu upeelt ja se on ihan teiän ansioo, kiitti hammurani ja poisonobsi, teit kaipaan.. 4 eva.

くそっ!

Vierailija
Miss Baker
tietää
Kiertojäykkyys ei ole niin kriittinen kuin notkahduslujuus, sehän kiertojoustaa muutenkin. Vanhoissa jenkeissä oli X-runko, jollaisen yhden korjasin caddystä. KIsapelit on sitten erikseen.




Oisko kuitenkin "nurjahdus"piste (kaivostermi) ......

?
....- . nytte tuti tuti - not a word after this. - Promise. Defnetly,,,

Äh, sä et oo jätkä. Niille mä veetuillessani kertoisin kenen lyylin kanssa mä suunnittelin yhden auton. Voi veljet miten mukavaa.

Vierailija

Kaverilla oli tollanen laikka-avo lada mitä ei ollut mitenkään vahvistettu, kyllä se toimi mutta kori notku aika pahasti ja sillä vaan kruisailtiin hiljaa peltoteitä pitkin.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
stume618
Mietiskelen tässä sellaista, että kesällä voisi ostaa jonkun vanhan Ladan (1200) ja leikata rälläkällä katon irti - autosta tulisi siis avoauto.

Haluaisin kysyä, jos leikkaan katon irti kuvaan punaisella merkkaamistani paikoista, menettääkö auto huomattavasti kestävyysominaisuuksiaan?

Onko kyseessä "kantava kori". Järki sanoo, että kyllä sen kasassa pitäisi pysyä, vaikka katto puuttuu. Huolestuttaa tuo tuulilasi, jos sillä ei ole minkäänlaisia tukia, niin meneekö rikki heti?

Ja mitä sanoo laki?




Tuosta tulee tosi hieno kesäauto, kun vedät vaan rälläkällä katon pois, etkä vaihda tuota puhjennutta takarengasta. Jos tuulilasi tulee syliin niin parempi vaan.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat