Lämpö johtuu kumminkin tyhjiössä

Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

No niin, innovaatioriihi pystyyn, missä hyödynnetään parhaiten, vai onko mitään tarvetta.

http://www.tekniikkatalous.fi/tk/article538340.ece

Everything you know, is about to change.

Kommentit (12)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Taitaa olla eräs piilomuuttujista kyseessä. Mielenkiintoista olisi, jos ilmiö jatkuisi heikkona pidemmällekin atomien ja molekyylien kesken.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Mielenkiintoinen uutinen, mutta eikö tuo ole aika harhaanjohtava otsikko? Lämpöhän välittyy lopulta sähkökentän välityksellä, joten eikö kyseessä ole silloin sähkömagneettinen ilmiö, ts. kyse ei ole mistään piilomuuttujista tahikka henkimaailman ilmiöstä? Tokikaan kyse ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä lämpösäteilystä.

Tunnelointi-ilmiössä akustiset fononit luovat sähkökentän, joka vuotaa tyhjiöön ja edelleen seuraavaan kappaleeseen, jossa kenttä taas muuttuu akustiseksi fononiksi. Sähkökenttä syntyy, kun fononit liikuttelevat kappaleen atomeja tai elektroneja.
Vierailija

[quote="Heksu"]Lämpöhän välittyy lopulta sähkökentän välityksellä, joten eikö kyseessä ole silloin sähkömagneettinen ilmiö...[quote]

Taidan olla vähän ulkona. Kertoisitko?

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Electric shadow
Heksu
Lämpöhän välittyy lopulta sähkökentän välityksellä, joten eikö kyseessä ole silloin sähkömagneettinen ilmiö...

Jutussa sanotaan:

Tunnelointi-ilmiössä akustiset fononit luovat sähkökentän, joka vuotaa tyhjiöön ja edelleen seuraavaan kappaleeseen, jossa kenttä taas muuttuu akustiseksi fononiksi. Sähkökenttä syntyy, kun fononit liikuttelevat kappaleen atomeja tai elektroneja.

Eikö sähkökenttä ole sähkömagneettisen säteilyn toinen komponentti? Olen ymmärtänyt, että muuttuva sähkökenttä aiheuttaa muuttuvan magneettikentän ja päinvastoin. Niinpä jos akustinen fononi siirtyy tyhjiön yli aiheuttamansa sähkökentän välityksellä, ilmiöön liittyy varmaan väkisinkin myös vastaava magneettikentän heilahdus, joten lämpö siirtyy tyhjiön yli sähkömagneettisen ilmiön välityksellä. Kö?

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005

No justiinsa olen tässä fundeerannut että kun lämpö on kuitenkin liikettä niin miksi siitä liikkeestä ei voisi suoraan saada energiaa ulos. Miksi täytyy ensin järjestää energiavirta tietyn suuntaiseksi (kuumasta kylmään tai korkeammasta paineesta alhaisempaan paineeseen) jotta siitä saataisiin osa energiaa hyödynnettyä.

Jos energiaa on mahdollista siirtää esim. sähkökentän avulla, niin ehkä on myös mahdollista jollain ionitekniikalla tai vastaavalla siirää molekyylien liike-energiaa suoraan sähkökentän avulla ulkoiseen piiriin ja sitä kautta hyödyksi / työksi.

Tuossa Maxwellin demonissahan on vähän samantapainen ajatusmalli.

Vierailija
Heksu
Electric shadow
Heksu
Lämpöhän välittyy lopulta sähkökentän välityksellä, joten eikö kyseessä ole silloin sähkömagneettinen ilmiö...

Jutussa sanotaan:

Eikö sähkökenttä ole sähkömagneettisen säteilyn toinen komponentti? Olen ymmärtänyt, että muuttuva sähkökenttä aiheuttaa muuttuvan magneettikentän ja päinvastoin. Niinpä jos akustinen fononi siirtyy tyhjiön yli aiheuttamansa sähkökentän välityksellä, ilmiöön liittyy varmaan väkisinkin myös vastaava magneettikentän heilahdus, joten lämpö siirtyy tyhjiön yli sähkömagneettisen ilmiön välityksellä. Kö?

Muuttuva sähkökenttä kyllä aiheuttaa muuttuvan magneettikentän. Miten tämä aiheuttaa lämpötilamuutoksen, paitsi virran vaikutuksesta vastuksessa?

Entä staattinen tilanne, jossa lämpötilaero pysyy vakaana ja lämmön siirtyminen on myös vakio, miten lämpö siirtyy sähkömagneettisesti?

Tyhjön yli toki siirtyy sähkömagneettinen säteily. Fononeista en ole oikein perillä, kvanttipuoli on suuri tuntematon. Saa valistaa.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009
David
No justiinsa olen tässä fundeerannut että kun lämpö on kuitenkin liikettä niin miksi siitä liikkeestä ei voisi suoraan saada energiaa ulos. Miksi täytyy ensin järjestää energiavirta tietyn suuntaiseksi (kuumasta kylmään tai korkeammasta paineesta alhaisempaan paineeseen) jotta siitä saataisiin osa energiaa hyödynnettyä.

Jos energiaa on mahdollista siirtää esim. sähkökentän avulla, niin ehkä on myös mahdollista jollain ionitekniikalla tai vastaavalla siirää molekyylien liike-energiaa suoraan sähkökentän avulla ulkoiseen piiriin ja sitä kautta hyödyksi / työksi.

Ensimmäisen asteen perpeetum mobile, ei hyvä !

Minä luulin,että uusi uljas viherfysiikka oli kumonnut vasta termo kakkosen,mutta olen näköjään ajastani jäljessä ?

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005
Hannu Tanskanen
David

Ensimmäisen asteen perpeetum mobile, ei hyvä !

Minä luulin,että uusi uljas viherfysiikka oli kumonnut vasta termo kakkosen,mutta olen näköjään ajastani jäljessä ?

Ei tuossa rikota näistä pääsäännöistä käsittääkseni ainoatakaan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Termodynam ... 4nn%C3%B6t

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

No ei nyt ensimmästä,totta,onhan molekyyleilla kiistatta liike-energiaa. Mutta koska se on tilastollisesti jakautunutta, vain "Maxwellin demoni" voisi erottaa nopeat ja hitaat molekyylit ja demoni kuluttaisi täsmälleen saadun energian työhönsä. Eli kyllä edelleenkin toisenkin asteen ikiliikkuja on mahdoton,aina vaaditaan lämpötilaero työn saamiseksi,entropian tulee kasvaa.
Syön hatullisen pastaa,jos tämä osoitetaan kierrettäväksi !

Vierailija
Electric shadow

Muuttuva sähkökenttä kyllä aiheuttaa muuttuvan magneettikentän. Miten tämä aiheuttaa lämpötilamuutoksen, paitsi virran vaikutuksesta vastuksessa?

Aiheeseen etäisesti liittyvä uutinen,
Kompressorien sähkömoottoreihin tulee kestomagneetteja. Tulevaisuudessa koko jäähdytyskoneisto voi olla magneettinen, jolloin sähkönkulutus jäisi puoleen kompressorikaapista.

Uuden kaapin pohjana on vanha magnetokalorinen ilmiö. Se tarkoittaa tiettyjen materiaalien jäähtymistä tai kuumenemista magneettikentän vaikutuksesta.

Yhdysvalloissa Amesin laboratorio kehitti 1990-luvulla materiaaleja, jotka toimivat huoneenlämmössä ja reagoivat kestomagneettiin. Yksi tekninen toteutus on pyörä, jonka kehä on valmistettu gadoliniumpohjaisesta magnetokalorisesta seoksesta. Kehä kulkee ensin magneettikentän läpi ja kuumenee. Lämpö johdetaan ympäristöön vesijäähdytyksellä. Jättäessään magneettikentän materiaali jäähtyy entisestään ja jäähdyttää jääkaapissa kiertävää kylmäainetta.

Beijingin yliopiston magneettitutkijan, professori Xu Guangxianin laboratorio taas kehitti muutama vuosi sitten uuden magnetokalorisen materiaalin. Baotoussa, Sisä-Mongoliassa, toimii harvinaisten maametallien instituutti Brir. Sen edustaja arvioi Science-lehdessä syyskuussa, että magneettijääkaappi tulee markkinoille muutaman vuoden kuluttua.
http://www.tiede.fi/artikkeli/1187/neom ... i_maailman

Vierailija

Tuosta uutisesta saa sen käsityksen, että neodyymimagneetit olisivat kovinkin uusi keksintö. Eipä vaan ole. Energiatiheyksiä niissä on saatu kyllä pumpattua ylemmäs (ainakin viimeisen kymmenen vuoden aikana, jona aikana minä olen niiden parissa puuhastellut), mutta NdFeB-magneetit sinänsä lienevät noin neljännesvuosisadan ikäinen keksintö.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Sinänsä mielenkiintoista, että lyhyiltä etäisyyksiltä löytyy taas jotain kouriintuntuvaa. Edellinen taisi olla tunneloituminen ja siitä johdettu mikroskooppi.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Uusimmat

Suosituimmat