Kauko-ohjattavat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

On olemassa polttomoottorilla ja sähkömoottoreilla toimivia malleja.

Kummasta moottorista löytyy enemmän tehoa?

Lueskelin jotain, että sähkömoottoreissa olisi parempi hyötysuhde mutta tarkoittaako se suurempaa tehoa?

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Yleensä se sähkömallia vastaavan kokoinen ja painoinen polttomoottorimalli kulkee ilman latausta (eli tankkausta) pidemmälle.

Toisaalta polttomoottorivehkeitä ei yleensä noin vain starttailla uudestaan kesken lennon, joten sen on pakko röpötellä kokoajan. Sähkövehkeen voi pysäyttää siististi ohjaimesta ja laittaa uudelleen käyntiin kun voimaa kaivataan.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Polttomoottorivehkeiden kanssa on oma kikkailunsa. Niiden etuna on se, että moottorin teho säilyy samana niin kauan kuin tankissa on fuilia. Polttomoottorien eduksi voitaneen laskea myös se, että niiden kanssa väkästellessä oppii väkisinkin jotain polttomoottorien tekniikasta.

Sähkömoottorivempaimet on siistimpiä ja helpompia käsitellä. Lipo-akuilla ja harjattomalla moottorilla irtoaa aivan saatanallisesti tehoa. Huonona puolena on kuitenkin tehon hyytyminen akun varauksen vähentyessä.

Vierailija

No tehokkaampi on aina tehokkaampi. Molemmista löytyy isoja ja pieniä, enemmän ja vähemmän tehokkaita.

Kyllä polkuautostakin löytyy tehoa jos tarpeeksi kova polkija löytyy. Ja kuten sanoin, saman painoiseen polttomoottorivehkeeseen mahtuu yleensä enemmän energiaa kyytiin joten siitä saadaan sitten kauemmin sitä "suurempaa" tehoa ulos.

Vierailija

Puhe on ihan yleisellä tasolla. Kummasta moottorityypistä löytyy enemmän tehoa; sähkömoottorista vai polttomoottorista?

eli tehokkain polttomoottori vs. tehokkain sähkömoottori

Vierailija

Sellaisessa vertailussa taitaa voitto mennä polttomoottorille. Syystä että todella suurien sähkömoottorien kanssa joudutaan vekslaamaan todella isojen akkujen kanssa jotka ovat jo latailuineen (ja saatavuuden kanssa) hankalaa.

Suurimmat RC-mallithan ovat lähes oikeiden kokoisia.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Telep
Puhe on ihan yleisellä tasolla. Kummasta moottorityypistä löytyy enemmän tehoa; sähkömoottorista vai polttomoottorista?

eli tehokkain polttomoottori vs. tehokkain sähkömoottori




Tehokkaampi on tietysti tehokkaampi, toki molemmista löytyy aina vaan tehokkampia ja tehokkaampia moottoreita, ne on vaan isompia ja toinen toistaan painavampia.

Järkevämpää olisi varmaan kysyä, kummassa moottorityypissä on parempi teho/paino-suhde. Äkkiseltään vaikea arvata, kumpi voittaa, veikkaisin ehkä sähkömoottoria.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26883
Liittynyt16.3.2005

Nykyään käsittääkseni sähkökalustolla on parempi tehopainosuhde. Lastenruokapurkin kokoisesta koneesta lähtee pari kilowattia. Sähkökäytön ongema on kuitenkin se, että tehokkaiden moottorien vaatimat suuren purkuvirran akut maksavat ruokottomasti, niiden purkaminen kestää täydellä teholla kolmisen minuuttia ja sen jälkeen jäähdytellään puoli tuntia ja ladataan tunti pari. Muuten sähkökalusto on helppoa ja näppärää, moottori pyörii kun saa sähköä. Polttomoottorikalusto on säätöintensiivisempää. Sen keskeinen etu on, että tankillinen polttoainetta kestää selvästi kauemmin kuin akku ja kun tankki tyhjenee, tankkaamiseen menee minuutti pari ja sitten jatketaan ilman lataamisia ja kikkailuja.

MInkä menopelin ikinä aiotkaan ostaa, älä edes harkitse tehoskaalan yläpäätä tuolla tietotaitotasolla. Oppirahat kannattaa maksaa paljon halvemmilla ja rauhallisemmin liikkuvilla vehkeillä. Ne tehokkaat on tarkoitettu kokeneille ohjaajille.

Vierailija
Neutroni
MInkä menopelin ikinä aiotkaan ostaa, älä edes harkitse tehoskaalan yläpäätä tuolla tietotaitotasolla. Oppirahat kannattaa maksaa paljon halvemmilla ja rauhallisemmin liikkuvilla vehkeillä. Ne tehokkaat on tarkoitettu kokeneille ohjaajille.



Varsinkin lennokeista puhuttaessa tehokkaat sähköpelit on todella vaarallisia. Siinä on äkkiä sormet entisiä ja suolet pihalla jos sattuu joku vahinko.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Taitaa helikopteripuolella mennä tasoihin sähkö vs. nitro -moottorit. Elikkäs kun tarkastellaan näitä tehon, lentoajan ja kokonaispainon puitteissa. Lisäksi on tietenkin huomioitava hinta, sillä tehokkaat akut eivät ole ikuisia mutta sitäkin kalliimpiä. Toki, ei se nitrokaan ole ilmaista, mutta taitaa lentotunnin hinta olla nitrovehkeillä vielä hieman edullisempi.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26883
Liittynyt16.3.2005
Telep
Jaahas. mutta ei siis voida sanoa kumpi on parempi?



Voidaan, kun määrität ne henkilökohtaiset kriteerit, jonka mukaan paremmuus arvioidaan. Sanoisin, että aloittelijalle paras on pienitehoinen sähkökone, jos vain haluaa saada vehkeet kulkemaan. Se on yksinkertainen, toimintavarma, helposti hallittava ja hinnaltaan kilpailukykyinen silloin kun ei tarvita huippuunsa viritettyjä komponentteja.

Mutta sekin on vain mielipide. Kun kyse on harrastuksesta, se mikä juttu antaa kullakin harrastajalle suurimman mielihyvän, vaihtelee rajusti. Joku haluaa harrastella satunnaisesti ja saada vehkeet helposti liikkeelle, joku kehittyä aikaa ja vaivaa säästämättä huipputaitavaksi ajajaksi tai pilotiksi, joku haluaa (jossain mielessä) parhaan mahdollisen tekniikan ja joku nopeimmat mahdolliset laitteet.

Myös reunaehdoissa on valtava skaala. Joku asuu maalla ja voi harrastaa omalla pihalla mitä vaan, joku toinen kerrostalossa, josta joutuu aina ajamaan harrastuspaikalle, jos harrastaa isoa, vaarallista tai nopeaa laitetta. Jollakin on iso harrastusbudjetti ja jollakin toisella pieni. Joku osaa koneistaa, joku toinen kolvata, kolmas haluaa kaiken valmiina. Ja niin edelleen. "Paras tekniikka" on siis jokaiselle harrastajalle hieman erilainen.

Ja jos sattuu olemaan sitä mieltä, että homman suola on ärsyttävä melu ja pistävä nitronkatku - sellaisiakin harrastajia on - sähköisen aloitussarjan suositteleminen on typerintä mitä voi tehdä.

Vierailija

Sähkömoottoreissa harjattoman hyötysuhde on usein luokkaa 80-90%. Harjallisen moottorin hyötysuhde on heikompi. Käsittääkseni polttomoottorin hyötysuhde on vielä paljon huonompi. Polttomoottorissa luvattoman suuri osa energiasta muuttuu lämmöksi sen jo pelkästään käydessä. Toisaalta harjattoman moottorin neodyymitkin saa "nollattua" jos sen rääkkää punahehkuiseksi liian kovilla virroilla (jos akku ei kyykkää ensin). Hyötysuhde sähkömoottoreissa on siis mielestäni paljon parempi.

Teho on vähän eri asia ja siinä mielessä tässä verrataan omenoita ja päärynöitä jos ei aleta tarkemmin määrittelemään mitä tarkoitetaan.

Jos puhutaan pelkästä nopeudesta niin käsittääkseni sähkölennokeillä lienee maailmanennätys. Melko helposti saa sähköpuhaltimella varustetun lennokin kulkemaan 150-200 km/h. Toisaalta jos haluaa ison ja painavan lennokin niin silloin polttomoottori on järkevin vaihtoehto. Itse suunnittelen parhaillaan 1/6 mittakaavan spitfiren hankkimista ja tuossa kokoluokassa alkaa olla jo vähän kiikun kaakun onko kovin kustannustehokasta sähköistää sitä?

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Sleepysilver
Jos puhutaan pelkästä nopeudesta niin käsittääkseni sähkölennokeillä lienee maailmanennätys.



Kuriositeettina mainittakoon, että lennokkien nopeusennätys (~670km/h) on käsittääkseni saavutettu nimenomaan liidokilla ilman minkään valtakunnan moottoria. Käsittämättömiä nopeuksia saavutetaan äärimmäisen virtaviivaisilla liidokeilla "dynamic soaring"-tekniikalla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat