Pätöteho

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tällainen tehtävä tuli koulussa vastaan. Ihan perinteisillä U=RI ja P=UI kaavoilla ei tunnu ratkeavan.

20 ohmin resistanssista, 0.20 H:n induktanssista ja 200 mikroF:n kapasitanssista muodostetun sarjakytkennän yli vaikuttaa 2.01 kV:n vaihtojännite, jonka taajuus on 50 Hz. Laske kytkennän pätöteho.

Yritin googletella tuota pätötehoa, jotain tällasta kaavaa ehdotteli:

Näennäisteho² = pätöteho² + loisteho² eli S² = P² + Q².

Mutta ei siis mulle auennu oikein tuo tehtävä.

Kommentit (8)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Miksi sähkölaskento on niin vaikeaa? Pitäskö käydä mun joku kurssi, kun mulle noi ei oikein aukee?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
korant
Laske ensin piirin impedanssi Z. Seuraavaksi virta I = U/Z ja edelleen P = R·I².

Kiitoksia kovasti, tuo P = R·I² oli tässä se ratkaiseva lenkki . Tulos oli siis 31 kW

Sen verran täytyy vielä kysyä, että miksei tuota tulosta voi siis laskea P = UI kaavalla, kun tuo I on ratkaistu (joka on siis n. 39.41A)? Eli tuikkaa tuon 2010 Volttia U:n paikalle.

Vierailija
Hatch
korant
Laske ensin piirin impedanssi Z. Seuraavaksi virta I = U/Z ja edelleen P = R·I².

Kiitoksia kovasti, tuo P = R·I² oli tässä se ratkaiseva lenkki . Tulos oli siis 31 kW

Sen verran täytyy vielä kysyä, että miksei tuota tulosta voi siis laskea P = UI kaavalla, kun tuo I on ratkaistu?

Voi, mutta silloin joudut laskemaan ensin vastuksen R yli olevan jännitteen U[size=65:22e1drv2]R[/size:22e1drv2], koska osa jännitteestä jää konkaan ja kelaan. Helpoin on unohtaa U[size=65:22e1drv2]R[/size:22e1drv2] laskenta ja käyttää kaavaa P = R·I².

Vierailija

U:lla merkitään kokonaisjännitettä ja silloin U·I = S = näennäisteho. Se vastaa pätötehoa vain jos konkan ja kelan reaktannsit kumoavat toisensa eli piiri on resonanssissa 50 Hz taajuudella. Näin tuskin on ja siksi on laskettava kokonaisimpedanssi jonka avulla voidaan laskea virta I.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Saw
Miksi sähkölaskento on niin vaikeaa? Pitäskö käydä mun joku kurssi, kun mulle noi ei oikein aukee?

Joo, pitäisi. Ei siitä muuten mittää ymmärrä. Pitää aloittaa alkeista. Kuten esim siitä ettei ole olemassa + ja - sähköä.

くそっ!

Vierailija
Saw

Yksinkertaisten virtapiirien ratkonta on loppujen lopuksi kohtuu helppoa, mutta totta kai perustietämys pitää olla (Kirchoffin lait, Ohmin laki, laskentamenetelmät). Sitten jos puhutaan vaihtovirtapiiristä niin pitää ottaa mukaan imaginääriluvut, jolloin voi suositella suoraan matriiseja ratkovan laskimen tai ohjelman käyttöä, varsinkin jos piirissä silmukoita on useampi kuin 2... ellei halua olla masokisti ja ratkoa jokaista ei-resistiivistä arvoa kohti impedanssikolmioita, joka ei tietenkään ole vaikeaa mutta aikaavievää. Trigonometrialla ratkeaa.

Uusimmat

Suosituimmat