Voiko masennus tyhmentää?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En löydä aiheesta tietoa suomeksi joten kysyn täältä.

Olen lukenut että aivoissa on joku osa joka kutistuu jos on masentunut.

Voiko masennus tehdä ihmisen hidasälyiseksi jos se jatkuu pitkään?
Kysyn koska olin lapsena mielestäni aika normaali älykäs mutta nykyään ajattelu on vaikeaa. Korvien välissä käy vain preeriatuuli enkä ole kyllä oppinut mitään ala-asteen jälkeen! Kaikki on kamalan vaikeaa jos aivoja pitää käyttää. Osaan tehdä vain selkäytimestä.

Olen myös hieman läski ja syön paljon hiilihydraatteja, voiko sellainen tehdä tyhmäksi?

Voiko mitään tehdä että aivot kasvaisi? Olen 19v joten kasvu kai loppunut?

Jos esim. tekee sudokuja voiko se auttaa??

Sivut

Kommentit (26)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Kyllä masennus voi päätä hidastaa, mutta ei se varsinaisesti tyhmennä. Puhutaan psykomotorisesta hidastumisesta, eli ihminen käy kaikin puolin hitaalla, mutta älykkyys(miten se sitten mitataankaan..) pysyy samana. Kyse on lähinnä vain suorituskyvystä. Masennukseen liittyy myös keskittymiskyvyn heikkenemistä, jolloin tietysti uusien asioiden oppiminen voi olla hankalaa.

Vierailija

Kiintoisa kysymys ja varmasti voi. Vahinko tuskin on pysyvää jos se ei ole kovin pitkäjaksoista.

Naisilla pitäisi ainakin etuaivolohkon kehittyä vielä 25 vuotiaaksi asti, joten ikäsi puolesta en olisi kovin huolestunut etteikö aivosi voisi vielä dramaattisestikkin muuttua. Niitä pitää kuitenkin akitiivisesti stimuloida haasteilla, jotta uusia hermoratoja muodostuu. Sudokujen teosta ei varmasti ole haittaa, kunhan ei yksin sen varaan laske. Oleellista on monipuoliset virikkeet. Liikunnan puute oli myös hiljakkoin jossain tutkimuksessa (taas kerran) yhdistetty kognitiivisiin vaikeuksiin. Sinänsä liikunta on muutenkin hyvä lääke masennuksen poistoon sen lisätessä endorfiiniä.

Japetus
Seuraa 
Viestejä9017
Liittynyt20.6.2009

Jo mainutun psykomotorisen hitauden lisäksi masennuksessa on havaittu myös pitkäkestoista kortisolin tuotannon kasvua. Pitkään jatkuessaan korkealla kortisolitasolla on kielteisiä vaikutuksia erityisesti hippokampuksen toimintaan, mikä vaikuttaa muistiin ja oppimiseen.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Muistaakseni kroonistunut ja tarpeeksi paha (vähintään ns. keskivaikea?) masennus katkoo hermosolujen välisiä yhteyksiä.

Käytännössähän tämä ilmenee muistin huonontumisena ja keskittymiskyvyn huonontumisena.

Olettaisin kuitenkin ettei se älykkyyttä sinänsä mitenkään vähennä. Joissakin älykkyystesteissä tosin näkee muistiin perustuvia koetehtäviä kuten että pitää muistaa joku lukusarja väärinpäin yms. - tätä hivenen ihmettelen että miksi moisia tehtäviä on, koska eihän pelkkä muistaminen sinänsä ole älyn merkki, vai onko muka?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
inkku
Voiko masennus tehdä ihmisen hidasälyiseksi jos se jatkuu pitkään?

Voi. Masennuksen ei tarvitse edes jatklua pitkään että tulee hidasälyiseksi. Jos masentaa niin ajatus ei taatusti juokse! Mutta ei se pysyvästi älyä hidasta.

inkku
Kysyn koska olin lapsena mielestäni aika normaali älykäs mutta nykyään ajattelu on vaikeaa. Korvien välissä käy vain preeriatuuli enkä ole kyllä oppinut mitään ala-asteen jälkeen! Kaikki on kamalan vaikeaa jos aivoja pitää käyttää. Osaan tehdä vain selkäytimestä.

Ei tämä tarkoita että olisit tyhmä tai että et oppisi uusia asioita. Opit varmaan eri tavalla kuin jotkut toiset. Googlaa netistä lisää oppimistyyleistä.

inkku
Olen myös hieman läski ja syön paljon hiilihydraatteja, voiko sellainen tehdä tyhmäksi?

Hyvä kysymys... Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että korkeasti koulutetut ihmiset syövät terveellisemmin. Onko se sitten syy vai seuraus? Toisaalta, kauneus ei ole kiinni kiloista. Jos et voi säännöstellä syömisiäsi, niin hyväksy se äläkä tunne siitä huonoa omatuntoa. Keskity ensiksi olemaan vähemmän masentunut ja opiskele oppimista. Kun muut elämän osa-alueet ovat sinua tyydyttävällä mallilla niin sitten voi alkaa murehtimaan niistä hiilihydraateista. Kaikesta ei kannata murehtia kerralla.

inkku
Voiko mitään tehdä että aivot kasvaisi? Olen 19v joten kasvu kai loppunut?

Jos esim. tekee sudokuja voiko se auttaa??

Aivojen fyysinen koko ei korreloi älykkyyden kanssa. Marie Curie oli pieniaivoinen nainen ja nobelisti. Tärkeintä on saada aivot muodostamaan mahdollisimman paljon hermoyhteyksiä. Siinä auttavat sudokut, kaikenmaailman ristikot ja älypelit, lukeminen, kirjoittaminen ja kaikenlainen aivovoimistelu. Tärkeää on myös syödä hyviä rasvoja joita saa vaikkapa kalasta ja pähkinöistä. Happi auttaa, vaikka 2x15 min päivässä pihalla tai sitten kunnon kävelylenkki. Nukkua pitää säännöllisesti jotta hermoradat muodostuvat. Ja toisto on tärkeää. Ja kaiken päätteeksi on tehtävä päivittäin jotain vähintään 30 min, missä ei tarvitse ajatella mitään jotta aivot saavat myös rentoutua! Katso höpösarjaa, lue jotain kivaa, pelaa tietokoneella jne.

Iloista on, että mitä enemmän treenaat ja opiskelet, sitä nopeammin kehitys tapahtuu. Aivokapasiteetin käyttö kerran alettuaan kasvaa ekspotentiaalisesti. Vaikeinta tässä alussa on päästä vauhtiin ja tunnistaa sinun oma tyylisi oppia. Ajan mittaan kehität metodin jonka avulla juuri sinä opit parhaiten. Ja muista, että tärkeintä ei ole määrä vaan laatu!

Tsemppiä!

Hämmentää.

Vierailija

Kyllä masennus oppismistuloksia heikentää. Heikontuneet tulokset saattavat johtua myös turhautumisesta.

Turha alkaa vaivaamaan päätäänsä sudokuilla sun muilla. Alat ensin
1)parantamaan sosiaalisia suhteita
2)urheilemaan ja syömään oikein(fyysinen puoli)
3)nyt voit alkaa kehittää opiskelutaitoja

Noiden kolmen onnellisuuden tekijän lisäksi on neljäs, joka on raha.

Itse olen vaiheessa yksi.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Yksi hyvä tapa yhdistää oppiminen ja viihde on katsella telkasta ja netistä englanninkielisiä ohjelmia ilman tekstitystä. Kuulema aivot pysyvät vanhanakin terässä jos ihminen on kaksikielinen. Mikään ei ole Suomessa helpompaa kuin olla kaksikielinen juurikin kombinaatiolla suomi + englanti, koska englantia on niin hemmetisti tyrkyllä telkassa ja netissä ja netistä saa osteltua mielenkiintoisia englanninkielisiä kirjojakin.

Masennuksen hellittäessä voi tietysti valita jonkun haasteellisemmankin kielen stimulantikseen.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Rousseau
Yksi hyvä tapa yhdistää oppiminen ja viihde on katsella telkasta ja netistä englanninkielisiä ohjelmia ilman tekstitystä. Kuulema aivot pysyvät vanhanakin terässä jos ihminen on kaksikielinen. Mikään ei ole Suomessa helpompaa kuin olla kaksikielinen juurikin kombinaatiolla suomi + englanti, koska englantia on niin hemmetisti tyrkyllä telkassa ja netissä ja netistä saa osteltua mielenkiintoisia englanninkielisiä kirjojakin.

Tämä on hyvä neuvo! Mutta ei kannata mitään liian hankalaa, muuten iskee turhauma. Itse aloin aikoinani parantamaan englantia lukemalla englannin kielisiä Asterixeja. Mukavaa, lyhyttä dialogia ja mielenkiintosia tarinoita. Kelkassa pysyy heikommallakin kielitaidolla ja siinä se samalla reenaantuu.

Hämmentää.

Vierailija

Hyvä ketju ja hyvät vastaukset aloittajan ongelmaan.

Raskaita ja pitkiä masennuksia kokeneena lisään edellä olevaan, että masennuksen omiin oloihinsa vetämisen tarkoitus on se, että siinä asianomainen on ikään kuin seinää vasten selvittämässä itselleen syyt masennukseen.

Selvittäminen helpottuu kun käy lenkillä, syö terveellisesti, nukkuu riittävästi ja kirjoittaa itselleen niistä asioista, joista ei voi puhua kenellekään.

Joskus syiden yksinään selvittäminen on mahdotonta ja joskus täysin mahdotonta, vaikka saisi apuakin.

Lohtuna pahimmissakin tapauksissa on se, että edetessään kirjoittamalla totuuden kuvaamisessa, kehittyy ainakin todellisuuden kirjoittamalla kuvaaminen. Sen myötä kehittymistä tapahtuu myös asiayhteyksien ymmärtämisessä.

Vierailija

Masennus ei varmastikkaan tyhmennä mutta asioiden täytäntöönpano voi olla hidasta ellei jopa mahdotonta. Masentunut näkee asiat negatiivisina joten halu havaita asioita ympäristöstä voi laskea.

Vierailija

Oho, tänne on tullut paljon hyviä vastauksia Kiitos vain kaikille jotka vaivautuivat vastaamaan.

CE-hyväksytty
Masennukseen liittyy myös keskittymiskyvyn heikkenemistä, jolloin tietysti uusien asioiden oppiminen voi olla hankalaa.

Keskittyminen on kyllä iso ongelma. Joko ajatukset harhailevat (etenkin jos jokin menee pieleen, alkaa heti solvata itseään) tai pää on aivan tyhjä ja fiilis sellainen, että aivot varmaan nukkuvat.

basa
Liikunnan puute oli myös hiljakkoin jossain tutkimuksessa (taas kerran) yhdistetty kognitiivisiin vaikeuksiin. Sinänsä liikunta on muutenkin hyvä lääke masennuksen poistoon sen lisätessä endorfiiniä.

Liikuntaa aina suositellaan, mutta ainakin mulla se lähinnä tekee entistä väsyneemmäksi. Ehkä pitäisi olla pitkäjänteisempi. Olen yrittänyt kyllä päivittäin jotain tehdä.

Japetus
Jo mainutun psykomotorisen hitauden lisäksi masennuksessa on havaittu myös pitkäkestoista kortisolin tuotannon kasvua. Pitkään jatkuessaan korkealla kortisolitasolla on kielteisiä vaikutuksia erityisesti hippokampuksen toimintaan, mikä vaikuttaa muistiin ja oppimiseen.

Hippokampuksesta taisinkin lukea. Jossain sanottiin, että masennuslääkkeet auttavat sitä kasvamaan mutta kasvu on hidasta. Ja terapia ajaa saman asian.
Ja Imagessa oli vasta, että masennuslääkkeet on yhtä tehokasta kuin lume-lääkkeet!

Onneksi hippokampus on tosi pieni. Joten ehkä ei väliä niin jos se surkastuu

Rousseau
Muistaakseni kroonistunut ja tarpeeksi paha (vähintään ns. keskivaikea?) masennus katkoo hermosolujen välisiä yhteyksiä.

Käytännössähän tämä ilmenee muistin huonontumisena ja keskittymiskyvyn huonontumisena.

Olettaisin kuitenkin ettei se älykkyyttä sinänsä mitenkään vähennä. Joissakin älykkyystesteissä tosin näkee muistiin perustuvia koetehtäviä kuten että pitää muistaa joku lukusarja väärinpäin yms. - tätä hivenen ihmettelen että miksi moisia tehtäviä on, koska eihän pelkkä muistaminen sinänsä ole älyn merkki, vai onko muka?

Omaa masennustani ei ole oikeasti diagnosoitu mutta lääkäri teki sellaisen rastiruutuun-tehtävän ja sen mukaan oli vaikea. Mutta voipi olla ettei ole oikeasti masentunut. Mistähän senkin oikeasti tietää??

Ainakin ne ÄÖ testit jotka netissä oon tehny on vaikeita. En osaa päätellä seuraavaa kuviota jne. Toisaalta en harrasta lainkaan matikkaa ja silloin kun koulussa sitä opiskelin (nykyään amiksessa) niin osasin sellaisia paremmin. Nykyään tuntuu että aivoista on löpö lopussa koska ajattelemisen aloittaminenkin on hankalaa,.

Käytän enkkua aika paljon. Oikeastaan ajattelen 50% ajasta englanniksi. Johtuu siitä että roikun pääosin englanninkielisillä nettisivuilla.
Se on aika hauska juttu oikeastaan, koska olen opiskellut myös ruotsia ja ranskaa enkä osaa kumpaakaan sanaakaan. Tässäkö näkyy se KINESTEETTINEN OPPIMISTYYLI? Pitäisi alkaa roikkua ranskankielisillä sivuilla. Olen aina ajatellut oikeastaan, että olen huono kielissä ja enkku on poikkeus. Ongelmana on aina sanojen ulkoaoppiminen listoista sekä sääntöjen ulkomuistaminen.

Vatkain
Ei tämä tarkoita että olisit tyhmä tai että et oppisi uusia asioita. Opit varmaan eri tavalla kuin jotkut toiset. Googlaa netistä lisää oppimistyyleistä.

Tein testin jonka mukaan olen "kinesteettinen oppija" eli kaippa tarkoittaa, että opin käytännössä. Mikä on kyllä totta, sillä en tajua ohjeita enkä teoriaa mutta jos joku näyttää mallin ja saan tehdä perässä niin saatan jopa hoksata.
Amislaiselle tuo sopii mutta taitaa aikalailla rajata esim. kielenopiskelun vaikeaksi jos ei pääse asumaan ulkomaille.

Hyvä kysymys... Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että korkeasti koulutetut ihmiset syövät terveellisemmin. Onko se sitten syy vai seuraus? Toisaalta, kauneus ei ole kiinni kiloista. Jos et voi säännöstellä syömisiäsi, niin hyväksy se äläkä tunne siitä huonoa omatuntoa. Keskity ensiksi olemaan vähemmän masentunut ja opiskele oppimista. Kun muut elämän osa-alueet ovat sinua tyydyttävällä mallilla niin sitten voi alkaa murehtimaan niistä hiilihydraateista. Kaikesta ei kannata murehtia kerralla.

Mulla hiilarit auttavat hetkellisesti ajattelemaan, esim nyt kirjoitan sokerin ja teen voimalla. Mutta auttaa vain hetkisen ja sitten aiheutaa väsymystä. Olen aika narkkari hiilarien kanssa, elän vuoristorataa niiden mukaan.
Varsinaisesi laihduttaminen ei liikuta tällä hetkellä, lähinnä jos saisi tasapainotettua aivoja paremmalla ravinnolla.

Aivojen fyysinen koko ei korreloi älykkyyden kanssa. Marie Curie oli pieniaivoinen nainen ja nobelisti. Tärkeintä on saada aivot muodostamaan mahdollisimman paljon hermoyhteyksiä. Siinä auttavat sudokut, kaikenmaailman ristikot ja älypelit, lukeminen, kirjoittaminen ja kaikenlainen aivovoimistelu. Tärkeää on myös syödä hyviä rasvoja joita saa vaikkapa kalasta ja pähkinöistä. Happi auttaa, vaikka 2x15 min päivässä pihalla tai sitten kunnon kävelylenkki. Nukkua pitää säännöllisesti jotta hermoradat muodostuvat. Ja toisto on tärkeää. Ja kaiken päätteeksi on tehtävä päivittäin jotain vähintään 30 min, missä ei tarvitse ajatella mitään jotta aivot saavat myös rentoutua! Katso höpösarjaa, lue jotain kivaa, pelaa tietokoneella jne.

Iloista on, että mitä enemmän treenaat ja opiskelet, sitä nopeammin kehitys tapahtuu. Aivokapasiteetin käyttö kerran alettuaan kasvaa ekspotentiaalisesti. Vaikeinta tässä alussa on päästä vauhtiin ja tunnistaa sinun oma tyylisi oppia. Ajan mittaan kehität metodin jonka avulla juuri sinä opit parhaiten. Ja muista, että tärkeintä ei ole määrä vaan laatu!

]Kiitos näistä vinkeistä! Pitää yrittää pinnistellä ja vaikka opetella tekemään niitä sudokuja...

Pykälä
Turha alkaa vaivaamaan päätäänsä sudokuilla sun muilla. Alat ensin
1)parantamaan sosiaalisia suhteita
2)urheilemaan ja syömään oikein(fyysinen puoli)
3)nyt voit alkaa kehittää opiskelutaitoja

Noiden kolmen onnellisuuden tekijän lisäksi on neljäs, joka on raha.

Sosiaalisia suhteita ei ole eikä tule koska olen erakko ja on vaikeaa hankkia kavereita kun puhe on pelkkää hölynpölyä kun ajatus ei juokse ja freudilaiset lentää.

Urheilusta olet oikeassa. Raha ei ole ongelma koska saan opintotukea ja elän iloisesti veronmaksajien siivellä.

pinklin
Joskus syiden yksinään selvittäminen on mahdotonta ja joskus täysin mahdotonta, vaikka saisi apuakin.

Lohtuna pahimmissakin tapauksissa on se, että edetessään kirjoittamalla totuuden kuvaamisessa, kehittyy ainakin todellisuuden kirjoittamalla kuvaaminen. Sen myötä kehittymistä tapahtuu myös asiayhteyksien ymmärtämisessä.

En harrasta mitään päiväkirjan pitämistä koska tuntuu, että olen vatvonut nämä asiat niin miljoona kertaa. Tiedän miksi olen masentunut ja se ei ole mikään trauma tai vastaavaa vaan yhdistelmä synnynnäistä taipumusta (uskoisin) ja huonoja valintoja. Terapiassa käyminen ei ole koskaan auttanut yhtään koska tajuan kyllä ne asiat itsekin sitä paitsi kun en osaa ilmaista itseäni oikein niin terapeutit lässyttävät kuin pikkulapselle, no en ole ihan niin tyhmä kuitenkaan

Texa
Masennus ei varmastikkaan tyhmennä mutta asioiden täytäntöönpano voi olla hidasta ellei jopa mahdotonta. Masentunut näkee asiat negatiivisina joten halu havaita asioita ympäristöstä voi laskea.

Ainakin jos on huono itseluottamus ja tottunut epäonnistumaan.

Vierailija
inkku

Sosiaalisia suhteita ei ole eikä tule koska olen erakko ja on vaikeaa hankkia kavereita kun puhe on pelkkää hölynpölyä kun ajatus ei juokse ja freudilaiset lentää.

En harrasta mitään päiväkirjan pitämistä koska tuntuu, että olen vatvonut nämä asiat niin miljoona kertaa. Tiedän miksi olen masentunut ja se ei ole mikään trauma tai vastaavaa vaan yhdistelmä synnynnäistä taipumusta (uskoisin) ja huonoja valintoja. Terapiassa käyminen ei ole koskaan auttanut yhtään koska tajuan kyllä ne asiat itsekin sitä paitsi kun en osaa ilmaista itseäni oikein niin terapeutit lässyttävät kuin pikkulapselle, no en ole ihan niin tyhmä kuitenkaan

Aika pitkälti samanlaista minulla - olen jo varhaisnuoruudesta asti tuntenut itseni erakoksi. En jaksanut viettää kovin paljon aikaa muiden kanssa, vaan ihmisseura väsytti.. Paitsi jos on samanhenkistä seuraa - se piristää kun voi käydä korkealentoisia ja syvällisiä keskusteluja toisen kanssa. joka tajuaa juttujani. Olen aina viettänyt aikaa mieluummin kirjojen ym. parissa kuin ihmisten.
Vieraiden ihmisten seurassa on tosi vaikeata ilmaista itseäni, mutta tuttujen ihmisten kanssa se on paljon helpompaa.

Vierailija
antimateria

Aika pitkälti samanlaista minulla - olen jo varhaisnuoruudesta asti tuntenut itseni erakoksi. En jaksanut viettää kovin paljon aikaa muiden kanssa, vaan ihmisseura väsytti.. Paitsi jos on samanhenkistä seuraa - se piristää kun voi käydä korkealentoisia ja syvällisiä keskusteluja toisen kanssa. joka tajuaa juttujani.

Olen kuullut pariltakin erakkouteen taipuvaiselta, että tämä seurassa väsyminen loppui kuin seinään, kun löysi tarpeeksi omanlaistaan seuraa. Toiselle ne olivat yliopiston luonnontieteilijöitä, toiselle homoseksuaaleja.

Jos siis ei jaksa ihmisiä yleensä, se ei tarkoita etteikö jaksaisi ketään.

Niin, ja tsemppiä Inkulle. Aivoja käyttämällä opit käyttämään niitä paremmin. Lukutoukkana suosittelen kirjoja, mutta jokainen löytää omat konstinsa. Liikunnasta vielä sen verran, että saattaa olla olemassa ihmisiä, joihin tuo endorfiinijuttu ei vain vaikuta. Ainakaan itse en ole koskaan tullut liikunnasta kuin kipeäksi ja väsyneeksi.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Josko hiilareita tulee syötyä liikaa ja varsinkin sitä nopeaa lajiketta? Se voi heitellä verensokeria ja sitten iskee jumalattomia väsymystiloja.

http://kalorilaskuri.fi/ohjeet.php?ohje=c8#pro

Hitaasti imeytyvät hiilihydraatit
Hedelmät (ei liikaa hedelmäsokeria)
Juurekset
Kasvikset
Kuitupitoiset ruoat
Marjat
Ruisleipä
Sienet
Täysjyvä-tuotteet
Vihannekset

Nopeasti imeytyvät hiilihydraatit
Dextroosi
Glukoosi
Makeiset
Maltodextrin
Pasta
Peruna
Riisi
Sokeri
Vaalea leipä
Vähärasvaiset tuotteet joissa paljon sokeria

Vierailija
antimateria

Aika pitkälti samanlaista minulla - olen jo varhaisnuoruudesta asti tuntenut itseni erakoksi. En jaksanut viettää kovin paljon aikaa muiden kanssa, vaan ihmisseura väsytti.. Paitsi jos on samanhenkistä seuraa - se piristää kun voi käydä korkealentoisia ja syvällisiä keskusteluja toisen kanssa. joka tajuaa juttujani. Olen aina viettänyt aikaa mieluummin kirjojen ym. parissa kuin ihmisten.
Vieraiden ihmisten seurassa on tosi vaikeata ilmaista itseäni, mutta tuttujen ihmisten kanssa se on paljon helpompaa.

Mei long
Olen kuullut pariltakin erakkouteen taipuvaiselta, että tämä seurassa väsyminen loppui kuin seinään, kun löysi tarpeeksi omanlaistaan seuraa. Toiselle ne olivat yliopiston luonnontieteilijöitä, toiselle homoseksuaaleja.

Jos siis ei jaksa ihmisiä yleensä, se ei tarkoita etteikö jaksaisi ketään.

Niin, ja tsemppiä Inkulle. Aivoja käyttämällä opit käyttämään niitä paremmin. Lukutoukkana suosittelen kirjoja, mutta jokainen löytää omat konstinsa. Liikunnasta vielä sen verran, että saattaa olla olemassa ihmisiä, joihin tuo endorfiinijuttu ei vain vaikuta. Ainakaan itse en ole koskaan tullut liikunnasta kuin kipeäksi ja väsyneeksi.

Joo. Mulla vaan ei ole elämää joten ei oikein ole koskaan mitään puhuttavaa kenenkään kanssa. Ja kun en käy bilettämättä ulkona niin aikalailla estää sosiaaliset suhteet.
Kai tällaisia no-life nörttejä on muitakin, mutta kun me kaikki pysytään omissa oloissamme niin toivotonta se on. Joku harrastus pitäisi hankkia. Ehkä kansanopiston pitsinnypläystä yksinäisten mummojen kanssa?

Kirjan lukemisessa mulla kestää kuukausitolkulla. Siksi en kauheasti niitä lue, mikä harmittaa.

Rousseau
Josko hiilareita tulee syötyä liikaa ja varsinkin sitä nopeaa lajiketta? Se voi heitellä verensokeria ja sitten iskee jumalattomia väsymystiloja.

No niitäpä juuri. Tuntuvat vaikuttavan tähän ajattelun "puuroutumiseen". Mutta en kestä ilman kuin yhden päivän ja sitten epätoivo saa nistin kaivamaan keksit esiin. Ja vegetaristina en jaksa mtn. atkinsia edes yrittää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat