Miksi lentoliikenteellä ei ole polttoaineveroa?

Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt16.11.2005

Niillähän pitäisi olla kaikkein korkein polttoainevero, kun saastuttavat eniten. Mikä tässä on taistalla muuta kuin nopeiden voittojen maksimointi?

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Sivut

Kommentit (17)

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Koska joku on päättänyt tehdä autosta saatanan ja saastuttamisen perikuvan, sanokoon faktat ja tilastot mitä vain.

Kannattaa muistaa, että yhdellä etelänmatkalla kuluneella öljyllä lämmittäisi omakotitaloa koko vuoden ympäri.

Vierailija

Ei kun vaan ehdotusta eduskuntaan. Kyllä uusi rahastuskeino aina kelpaa. Varsinkin, jos kansalaisista löytyy niin tyhmiä idiootteja, jotka kannattaisivat tuota verotusta.

Vierailija

Matkustajakone kuluttaa saman tai vähemmän kuin henkilöauto per kilometri/matkustaja.
Nyt kansallinen on menossa nurin henkilöstön ahneudesta johtuen. siinä vielä kerätään nurkista romua koneen ostoon.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
tietää
Matkustajakone kuluttaa saman tai vähemmän kuin henkilöauto per kilometri/matkustaja.
Nyt kansallinen on menossa nurin henkilöstön ahneudesta johtuen. siinä vielä kerätään nurkista romua koneen ostoon.



No aika tiukille menee. Piheimmät Airbussit pääsevät matkalennossa täydellä matkustamolla tasolle 4-5 l/100 km / matkustaja. Lyhyillä reiteillä kulutus on luonnollisesti suurempi. (oops, pitää tarkentaa, jotain 3 l/100, mutta lopputulos ei muutu)
Auto kuin auto menee tuon alle, jos kuljettajan lisäksi on yksikin matkustaja. Osa autoista pääsee samalle tasolle jo pelkän kuljettajan matkustaessa yksin.

Goswell
Seuraa 
Viestejä10360
Liittynyt8.3.2010

Näppärää kun kysyy ja vastaa itse, vieläpä oikein.

o
Mikä tässä on taistalla muuta kuin nopeiden voittojen maksimointi?


Minun mielestä noin.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Goswell
Näppärää kun kysyy ja vastaa itse, vieläpä oikein.

o
Mikä tässä on taistalla muuta kuin nopeiden voittojen maksimointi?






Taustalla on myös se, että joka paikassa pitää myydä polttoainetta "kilpailukykyiseen hintaan". Autoilla kilpailualue on niin pieni, että verotus onnistuu, Vastaavaan pääsemiseksi lentoliikenteessä vaadittaisiin maailmanlaajuista yhteisymmärrystä, mikä kuulostaa aika epätodennäköiseltä asiassa kuin asiassa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
o
Eli jos jokin maa on polttoaineveroton niin muiden täytyy seurata esimerkkiä tai eivät pysty kilpailemaan? Jolloin ainoa ratkaisuko on globaali polttoainevero?



Ainakin pienelle maalle, joka alkaa kikkailla omin päin verojen kanssa, käy niin, että tänne lennetään vain vuoroja, joiden ei tarvitse tankata täällä. Samoin maan sisäinen lentoliikenne näivettyy (se on sitten toinen asia, onko sisäinen lentoliikenne esimerkiksi Suomessa hintansa arvoinen veronmaksajille vai pelkkää alueellista tukea syrjäseudun kaupunkien yrityksille). Isoissa maissa on puolestaan isoja lentoyhtiöitä ja lentokonetehtaita, joiden omistajilla on vaikutuksensa tuollaisiin päätöksiin.

o
Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt16.11.2005

Kansalaisille on myös kivasti myyty malli, että on vähintään kansallisvelvollisuus päästä lennolla lomalle vähintään vuosittain. Ei kai siinä kukaan verotusta kannata.

Eikö yhtiöt pitäisi myös pakolla pilkkoa pienemmiksi, kun niillä on enemmän valtaa kuin valtioilla? Mitä virkaa valtioilla ylipäänsä enää on jos ne ovat vain talutusnuorassa?

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009
tietää
Matkustajakone kuluttaa saman tai vähemmän kuin henkilöauto per kilometri/matkustaja.



Lentokoneella lennetää päivässä yhtä paljon kuin henkilöautolla ajetaan vuodessa. Lentokoneella lennetyistä matkoista suuri osa on pelkkää huvimatkustamista, mutta silti lentokonepolttoaineesta ei makseta polttoaineveroa. Moni ei helposti osaa ajatellakaan kuinka valtavat tankit jossain Boeing 747:ssa on. Sellaiseen menee neljänne-miljoona litraa petroolia, vastaavan polttoainemäärän kuluttamiseen autolla pitäisi tehdä kymmenen moottorin täyshuoltoa.

Vierailija

Lentoliikenteellä on parhaimmat lobbarit.

Kerosiinin verovapaudesta voitaisiin kyllä asteittain luopua. Tietysti se pitäisi tehdä kaikkialla maailmassa yhtä aikaa.

Vierailija
anomalia
Lentoliikenteellä on parhaimmat lobbarit.

Juu näin varmasti on.

anomalia

Kerosiinin verovapaudesta voitaisiin kyllä asteittain luopua. Tietysti se pitäisi tehdä kaikkialla maailmassa yhtä aikaa.



Ei välttämättä. Ranskassa lentovero on ollut voimassa jo vuodesta 2006 lähtien. Myös Saksan parlamentissa on lakiehdotus lentoverotuksesta. Jos ehdotus menee läpi, tulee laki voimaan heti vuoden alusta. Toivottaa tietysti olisi, jos maailmanlaajuinen verotus aikaansaataisiin, mutta epäilen valtioiden halukkuutta ryhtyä siihen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat