Miksi lentoliikenteellä ei ole polttoaineveroa?
Miksi lentoliikenteellä ei ole polttoaineveroa?
klo 23:18 | 30.11.2010
Niillähän pitäisi olla kaikkein korkein polttoainevero, kun saastuttavat eniten. Mikä tässä on taistalla muuta kuin nopeiden voittojen maksimointi?
Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire
Koska joku on päättänyt tehdä autosta saatanan ja saastuttamisen perikuvan, sanokoon faktat ja tilastot mitä vain.
Kannattaa muistaa, että yhdellä etelänmatkalla kuluneella öljyllä lämmittäisi omakotitaloa koko vuoden ympäri.
https://www.tuppu.fi
Ei kun vaan ehdotusta eduskuntaan. Kyllä uusi rahastuskeino aina kelpaa. Varsinkin, jos kansalaisista löytyy niin tyhmiä idiootteja, jotka kannattaisivat tuota verotusta.
Meinaatko, että taloutta on tyhmää hillitä verotuksella? Eikö ole tyhmempää saatuttaa paikat elin kevottomiksi?
Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire
Matkustajakone kuluttaa saman tai vähemmän kuin henkilöauto per kilometri/matkustaja.
Nyt kansallinen on menossa nurin henkilöstön ahneudesta johtuen. siinä vielä kerätään nurkista romua koneen ostoon.
No aika tiukille menee. Piheimmät Airbussit pääsevät matkalennossa täydellä matkustamolla tasolle 4-5 l/100 km / matkustaja. Lyhyillä reiteillä kulutus on luonnollisesti suurempi. (oops, pitää tarkentaa, jotain 3 l/100, mutta lopputulos ei muutu)
Auto kuin auto menee tuon alle, jos kuljettajan lisäksi on yksikin matkustaja. Osa autoista pääsee samalle tasolle jo pelkän kuljettajan matkustaessa yksin.
Näppärää kun kysyy ja vastaa itse, vieläpä oikein.
Minun mielestä noin.
Taustalla on myös se, että joka paikassa pitää myydä polttoainetta "kilpailukykyiseen hintaan". Autoilla kilpailualue on niin pieni, että verotus onnistuu, Vastaavaan pääsemiseksi lentoliikenteessä vaadittaisiin maailmanlaajuista yhteisymmärrystä, mikä kuulostaa aika epätodennäköiseltä asiassa kuin asiassa.
http://people.oii.ox.ac.uk/fairtracing/ ... 2/bahn.png
kyllä se näyttää sisäliikenteessäkin jäävän auto hännille.
http://www.mpgillusion.com/2010/02/airplane-mpg.html
auto 25 vs lentokone 81 mpg
Eli jos jokin maa on polttoaineveroton niin muiden täytyy seurata esimerkkiä tai eivät pysty kilpailemaan? Jolloin ainoa ratkaisuko on globaali polttoainevero?
Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire
Ainakin pienelle maalle, joka alkaa kikkailla omin päin verojen kanssa, käy niin, että tänne lennetään vain vuoroja, joiden ei tarvitse tankata täällä. Samoin maan sisäinen lentoliikenne näivettyy (se on sitten toinen asia, onko sisäinen lentoliikenne esimerkiksi Suomessa hintansa arvoinen veronmaksajille vai pelkkää alueellista tukea syrjäseudun kaupunkien yrityksille). Isoissa maissa on puolestaan isoja lentoyhtiöitä ja lentokonetehtaita, joiden omistajilla on vaikutuksensa tuollaisiin päätöksiin.
Ainoastaan jenkeissä on henkilöautoja, jotka kuluttavat maantieajossa 10 litraa sadalla.
Kansalaisille on myös kivasti myyty malli, että on vähintään kansallisvelvollisuus päästä lennolla lomalle vähintään vuosittain. Ei kai siinä kukaan verotusta kannata.
Eikö yhtiöt pitäisi myös pakolla pilkkoa pienemmiksi, kun niillä on enemmän valtaa kuin valtioilla? Mitä virkaa valtioilla ylipäänsä enää on jos ne ovat vain talutusnuorassa?
Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire
Lentokoneella lennetää päivässä yhtä paljon kuin henkilöautolla ajetaan vuodessa. Lentokoneella lennetyistä matkoista suuri osa on pelkkää huvimatkustamista, mutta silti lentokonepolttoaineesta ei makseta polttoaineveroa. Moni ei helposti osaa ajatellakaan kuinka valtavat tankit jossain Boeing 747:ssa on. Sellaiseen menee neljänne-miljoona litraa petroolia, vastaavan polttoainemäärän kuluttamiseen autolla pitäisi tehdä kymmenen moottorin täyshuoltoa.
https://www.tuppu.fi
Lentoliikenteellä on parhaimmat lobbarit.
Kerosiinin verovapaudesta voitaisiin kyllä asteittain luopua. Tietysti se pitäisi tehdä kaikkialla maailmassa yhtä aikaa.
Juu näin varmasti on.
Ei välttämättä. Ranskassa lentovero on ollut voimassa jo vuodesta 2006 lähtien. Myös Saksan parlamentissa on lakiehdotus lentoverotuksesta. Jos ehdotus menee läpi, tulee laki voimaan heti vuoden alusta. Toivottaa tietysti olisi, jos maailmanlaajuinen verotus aikaansaataisiin, mutta epäilen valtioiden halukkuutta ryhtyä siihen.
Ei tosiaankaan joka auto kuluta alle 5 litraa satasella. Tolella harva kuluttaa alle 3 l/100km
En väittänytkään, että menee alle 5 l/100, vaan että kulutus henkeä kohden on pienempi.
Nyt allekirjoittamaan kansalaisaloite polttoaineveron alentamiseksi: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/5474
PS: Muistakaa jakaa jotta saadaan tuo 50 000 täyteen!