Väärän diagnoosin aiheuttamat kustannukset

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olin sairaana. Kävin lääkärissä ja lääkäri teki väärän diagnoosin. Olin itse eri mieltä.

Itse esitin, että minulla on bakteeritulehdus ja lääkäri puolestaan väitti minulla olevan virustulehduksen. Tulehdusarvo CRP oli vain 26 (normaalin rajat 0-10, antibioottiraja 40). Lääkäri oli sitä mieltä, että minulla täytyy olla virustulehdus (vyöruusu) eikä bakteeritulehdus (ruusu). Olin itse jyrkästi eri mieltä. Vyöruusun olen sairastanut monasti ja se tulee aina samaan paikkaan. Ruusua en koskaan, mutta se tulee aina (yleensä) pohkeeseen. Vyöruusu ei koskaan (yleensä) tule raajaan.

Nyt lääkäri teki kuitenkin vastustuksestani huolimatta virheellisen diagnoosin. Määräsi minulle erittäin kalliita viruslääkkeitä (143€/viikko). Aiheutti oikean lääkityksen aloittamisen viivästymisen. Tuon viivästymisen takia vietin melkein viikon sairaalassa antibioottitiputuksessa. Jos diagnoosi olisi tehty silloin kun minä olin ensimmäisen kerran ensiavussa olisin saattanut selvitä pelkällä suullisella Vpen kuurilla. Oikean diagnoosin teko viivästyi 48 tuntia ja tulehdus ehti todella vakavaksi, sepsikseen asti.

Olisiko minulla mitään mahdollisuuksia saada mitään korvauksia rahallisista menetyksistä (lääkkeet, sairaalapäivät, menetetyt ansiot) ja kivuista ja säryistä (hoitajat olivat kivoja, mutta kivut ja tuskat melkoisia), jotka johtuivat tuosta ensimmäisen lääkärin väärästä diagnoosista?

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija
Phony
tulehdus ehti todella vakavaksi, sepsikseen asti.

Onneks elät edelleen, kuolleisuus on hoidosta huolimatta n. 30% vakavissa verenmyrkytyksissä.
Tee potilasvahinkohakemus. Jos ei haitta ole suuri, ei siitä saa yleensä korvauksia.

Vierailija

No jopas!

Voisit ottaa yhteyttä terveyskeskuksen potilasasiamieheen. Tuntuu, että ainakin sairaalamaksut pitäisi kohtuuden nimissä korvata. Hanki kumminkin ensin kopio potilaskertouksistasi ja soita sitten.

Minullakin on ollut ruusu jalassa, iski kun hoitaja poisti tikkejä epästeriilisti. Kaunis nimi todella kivuliaalla taudilla.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Voi teitä ruususia !

Mutta,sympatiani Phonylle,kun kaimakin on,onneksi selvisit,kukas sitten olisi haastanut,jos et ?

EDIT: Ne on nuo arvauskeskukset nykyisin ! Tarkistithan, ettei ollut phony-lääkäri?

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

http://www.pokehot.net/tolvanen.pdf

Vahinko, joka on todennäköisesti aiheutunut:

• tutkimuksesta, hoidosta tai muusta vastaavasta käsittelystä taikka sellaisen laiminlyönnistä
edellyttäen, että kokenut terveydenhuollon ammattihenkilö olisi tutkinut, hoitanut tai muutoin
käsitellyt potilasta toisin ja siten todennäköisesti välttänyt vahingon (tuottamusvastuu)

Varmaankin tuo listalla heti ekana oleva kohta tulisi tässä kyseeseen.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Koipiangiina, melko villiä ja taatusti tuskasta, jos arvaan oikein. Ottelen osaa ja toivottelen toipumista.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Joo, sama streptokokki aiheuttaa sekä angiinan että ruusun ja vielä tulirokonkin.

Kyllä yleislääkärin pitäisi tunnistaa ruusu ihan ensivilkaisulla, sen verran selkeä ja yleinenkin vaiva. Jalka punottaa ja kuumottaa rajusti, iho puskee vesikelloille ja kuume nousee korkealle nopeasti. Perushoito on antibiootti suoraan suoneen mutta jos potilas on hyväkuntoinen, niin järeä antibioottikuuri ja petilepo.

Vierailija
Phony

Olisiko minulla mitään mahdollisuuksia saada mitään korvauksia rahallisista menetyksistä (lääkkeet, sairaalapäivät, menetetyt ansiot) ja kivuista ja säryistä (hoitajat olivat kivoja, mutta kivut ja tuskat melkoisia), jotka johtuivat tuosta ensimmäisen lääkärin väärästä diagnoosista?

Lyhyt versio: et saa.

Lääkäreillä on ehdoton ja kyseenalaistamaton oikeus tunaroida. Vastuuta he eivät kanna mistään ja eivät varsinkaan maksa vahingonkorvauksia. (Tämä on sovjet-Finland, ei USA...)

Lääkkeiden aiheuttamista vahingoista on mahdollista saada korvauksia lääkevahinkolain perusteella - mutta sellaisesta vahingostahan ei kohdallasi ole kyse.

Jos jatkat purnaamista, niin seuraavalla kerralla lääkäri (tai hänen kollegansa) tappaa sinut kollektiivisen koston hengessä.

Terv. Salaseura Duodecim eli Elämän ja Kuoleman Herrat ry.

Vierailija
Phony
. Ruusua en koskaan, mutta se tulee aina (yleensä) pohkeeseen. Vyöruusu ei koskaan (yleensä) tule raajaan.

Menit kuitenkin ostamaa kalliit viruslääkkeet vaikka tiesit varmasti, ettei ole vyöruusu?

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
hOx
Lyhyt versio: et saa.

Vähän ehkä tätä pehmentäisin. Voi olla, ettet saa. Et kai ainakaan särystä ja vaivasta, suoria kustannuksia kannattaa kuitenkin aina yrittää. Jos lääkäri ei olisi todennut mitään vikaa koivessa, asia olisi selvempi. En tiedä, tekeekö lääkäri väärin, kun ei arvaa oikein. Voiko siitä lääkäriä syyttää, onhan hän sentään yrittänyt?

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Lääkäreille on kauhistus, että tullaan sanomaan mikä vaivaa. Lähtökohta on tämä.

Eli vastaisuuden varalle pitää tutkia mitä lääkäri luultavasti ehdottaa, jos ei usko potilaan omaan diagnoosiin. Potilaan tulee sitten valita oikein se mitä ehdottaa diagnoosiksi. Eli samaan tyyliin miten kakarat saadaan tekemään tai jättämään tekemättä asioita. Itse varon esittämästä mitään diagnooseja. Kuuntelen miten ammattilainen johdattelee itse itsensä kohti tehokkaita ratkaisuja. Toisinaan on hyvä valita suoraan yksityislääkäri.

Eräillä lääkäreillä on taipumus ojentaa hankalia potilaita. Eräs lähisukulainen - ei mikään miellyttäjätyyppi - oli kuolla nälkään. Nimittäin vatsaportti jumiutui. Laihtui kuin anorektikko, kun kaikki ruoka tuli takaisin. Joku hoitsu tulkitsi papereista kuukausien kuluttua jotta täällähän on häikkää vatsaportissa. Näin vasta pääsi hoitoon eli jonkinlaiseen venytykseen epämiellyttävä tyyppi ja kuntoutui. Lääkäri olisi voinut passittaa hoitoon jo alkuvaiheessa. Selvä hoitovirhe.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Kiitos hyvistä ohjeista tulevaa varten.

Suurin virheeni taisi olla nimenomaan se, että tiesin, mikä minua vaivaa. Olen omalääkärilleni aina tottunut sanomaan mielipiteeni heti alussa. Nyt jouduin menemään ensiapuun, jossa oli joku nuori "pojankloppi" näyttelemässä MD Housea. Toinen virheeni oli varmaan se, että olin niin aikaisessa vaiheessa liikkeellä, ettei ruusun tyypillisimmät oireet olleet vielä puskeneet päälle. Ei ollut kuumetta, ei ollut tulehdusarvoja. No, sekin on nyt sitten sairastettu ja jälkihoito menossa. Väsyttää vaan ihan sikana.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Vaikka lääkäri olisi kuinka "vain ihminen", voisi hän edes yrittää kätkeä asenteellisuutensa:

Päälle parikymppisenä alaselkääni jomotti, vatsa tuli erittäin kipeäksi, jouduin hyppäämään vessassa ja virtsa haisi munuaisille. Taisipa olla vielä vihertävääkin. Menin ensiapuun ja ilmoitin että minulla on virtsatietulehdus. Hapan ja kireän oloinen nuorehko naislääkäri töksäytti että voi olla sukupuolitautikin koska olen niin nuori. Pakko kai myöntää että tästä loukkaannuin joltisestikin kun mitenkään reippaahkoa se intiimielämäni ei ollut ollut ja aina oli ollut turvasellaista, mutta en noita loukkaantumisiani mitenkään ilmi antanut.

Jokatapauksessa kun testien jälkeen selvisi että minulla tosiaan oli virtsatietulehdus lääkäri oli yhtäkkiä mitä empaattisin. Eli olin kai jonkinlaisen siveystestinkin siinä sitten tietämättäni suorittanut, kun asenne muuttui ihan muuksi sairauden laadun paljastuttua ei-seksuaaliseksi.

Mitään järkeähän koko asennemuutoksessa ei ollut sikälikään että naisten on mahdollista saada virtsatieinfektio nimenomaan seksin harjoittamisesta (honeymoon cystitis). Vaikkei näin kohdallani silloin ollutkaan, niin täytyy kyllä sanoa että ei lääkärin ole mitään syytä alkaa arvottamaan potilaitaan ja kohtelemaan ynseästi/ystävällisesti sen mukaan liittyykö sairaus seksiin tai ei. Lääkäri ei ole tavis joilta kyllä voi löytyä mitä omituisimpia käsityksiä ja asenteita kun aiheena on seksi...

Ja mitä otsikkoon, enemmänkin, tulee niin onnistuuhan se virhediagnosointi lääkäriltä vaikka olisi itsekin kohteena. Siitä tulee esimerkkinä aina mieleen tietämäni tapaus jossa erään sairaalan ylilääkäri hoiti omaa kinttuaan reuma- tai kihtitapauksena (en muista kumpana) ja oikeasti säärestä oli luu murtunut.

Vierailija
Rousseau
Siitä tulee esimerkkinä aina mieleen tietämäni tapaus jossa erään sairaalan ylilääkäri hoiti omaa kinttuaan reuma- tai kihtitapauksena (en muista kumpana) ja oikeasti säärestä oli luu murtunut.

Siinäpä varsinainen MD House. Kokeillaan, josko tuo auttaisi, muuten pospsitaan Vicodinia kuin kurkkupastilleja.

Minulla oli noissa labroissa yksi hauska tai hauska arvo, en tiedä kumpi, enkä edes sitä, mistä se voisi johtua. P-Uraat (juurikin tuo kihti-indikaattori) arvo oli nimittäin 643 umol/l. Normaalirajat ovat 230-480 umol/l miehillä. Yli viidensadan arvoilla pitäisi jo kihtikipujen olla sietämättömiä. Minulla ei ole mitään kihtioireita ollut pitkään aikaan, ja kyllä tiedän millainen kihti on. Onko kellään ajatusta, mistä kihdin oireiden puuttuminen mahtaisi johtua? Hurjan korkeasta kipukynnyksestä? Miehellä, joka meni napapiikkiä karkuun vessaan! Saivat kiinni ja supliikistani huolimatta antoivatkin sen. Neljä hoitajaa piti kiinni ja yksi tökki piikillä!

Vierailija
Phony
P-Uraat (juurikin tuo kihti-indikaattori) arvo oli nimittäin 643 umol/l. Normaalirajat ovat 230-480 umol/l miehillä. Yli viidensadan arvoilla pitäisi jo kihtikipujen olla sietämättömiä. Minulla ei ole mitään kihtioireita ollut pitkään aikaan, ja kyllä tiedän millainen kihti on.

Se johtuu siitä että kihdin kehittymisessä kohonnut uraattipitoisuus on vain yksi altistava tekijä. Joillain voi olla uraatit katossa eikä koskaan kihtiä, mutta myös vice versa.

Sophia
Mikä on napapiikki? Tai oikeammin, miksi pitää piikittää napaan?
Mikä on napapiikki? Tai oikeammin, miksi pitää piikittää napaan?

Napapiikillä tarkoitetaan yleensä ihonalaista hepariinipistosta (Klexane/Fragmin). Laskimotukoksia ehkäisemään siis.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat