Ehdollistumisesta ja seisokista :)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitenkäs on... olen tätä joutessani pohtinut vuosia ja ajattelin kysyä nyt mielipiteitä, kun tuli taas mieleeni

Eli, voisinko ehdollistaa mieheni/tmv saamaan seisokin siitä, että esim. napsauttaisin sormiani... eli joka kerta seksin yhteydessä tai muussa vastaavassa tilanteessa napsauttaisin sormiani.. koko ajan? laukeamisen hetkellä ?

Ylipäätään, missä määrin ihmisen ehdollistaminen on mahdollista on tietysti se, mitä mietin, en ole tätä suuremmin suunnitellut toteuttavani... tosin saisihan tällä neuvotteluvaltaa mm. julkisilla paikoilla

Kommentit (7)

Vierailija

Hyvä juttu Meillä tuo on epäonnistunut kerta toisensa jälkeen.

Armitage
Kyllä se onnistuu. Itse olen ehdollistanut vaimoni imemään minua aina kun napsautan sormiani.
Vierailija

Olisikohan kenelläkään ollut tähän mielipidettä? Kiinnostaisi, että miten se ihmisen ehdollistuminen on mahdollista, onko se...

Vierailija

Autoiletko? Kokeile ajaa valoristeykseen siten että valo vaihtuu punaiseksi.

Jos et autoile, kokeile pyöräillä valoristeykseen kun valo vaihtuu punaiseksi.

Teetkö automaattisesti jarrutuksen?

Alatko hapuilla kännykkää sen alkaessa soimaan?

Hymyiletkö silloin kun pomosi kertoo sinulle vitsin joka ei naurata?

Muuttuuko suhtautumisesi ihmiseen välittömästi kun tämä henkilö kertoo sinulle itsestään jotain jota ole oppinut pitämään tuomittavana?

Tuleeko sinulle koskaan nälkä kun näet televisiosta ruokamainoksen?

Pistätkö käden eteen kun yskäiset?

Pidätätkö pierua tuntemattomassa seurassa?

Ihmisen päivätajuinen käytös on lähestulkoon pelkkä ehdollistumien summa. Kytkökset ovat vain monimutkaisempia eivätkä aina suoraviivaisia A:sta B:hen ehdollistumisia, mutta melko lailla aina jotakin kautta käytöksesi on ehdollistamisen ohjaamaa.

Se alkaa esikoulusta ja päättyy hautaan. Sitä kutsutaan yhteiskunnan normiksi, jonka mukaan kaikki ehdollistetaan toimimaan.

Eli ei siis soiteta kelloa ja alat siitä sitten valuttamaan sylkeä suuhun kun tiedät että ruokaa on tulossa, vaan sen sijaan sinulle opetetaan että jos teet näin, niin sinua rangaistaan. Jos et usko puhetta, sinua rangaistaan, ja joudut esim. vankilaan.

Tämä vastaa siis sitä raippa jota annat koiranpennulle sen sotkiessa lattiasi (mikä siis ei ole hyväksyttävää, mutta ehdollistamista joka tapauksessa).

On siis olemassa ehdollistamista palkitsemisen sekä ehdollistamista rangaistuksen kautta.

Ehkä käytät kotona väärää lähestymistapaa? Sormien napsauttaminen toimii, jos vaimo tietää joutuvansa hellan ja nyrkin väliin esimerkkitapauksessani.

Noh, vitsi vitsi, toivottavasti vaimo ei lue tätä tai joudun itse nyrkin ja hellan väliin...

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32510
Liittynyt6.12.2009
Armitage
Autoiletko? Kokeile ajaa valoristeykseen siten että valo vaihtuu punaiseksi.

Jos et autoile, kokeile pyöräillä valoristeykseen kun valo vaihtuu punaiseksi.

Teetkö automaattisesti jarrutuksen?

Alatko hapuilla kännykkää sen alkaessa soimaan?

Hymyiletkö silloin kun pomosi kertoo sinulle vitsin joka ei naurata?

Muuttuuko suhtautumisesi ihmiseen välittömästi kun tämä henkilö kertoo sinulle itsestään jotain jota ole oppinut pitämään tuomittavana?

Tuleeko sinulle koskaan nälkä kun näet televisiosta ruokamainoksen?

Pistätkö käden eteen kun yskäiset?

Pidätätkö pierua tuntemattomassa seurassa?

Ihmisen päivätajuinen käytös on lähestulkoon pelkkä ehdollistumien summa. Kytkökset ovat vain monimutkaisempia eivätkä aina suoraviivaisia A:sta B:hen ehdollistumisia, mutta melko lailla aina jotakin kautta käytöksesi on ehdollistamisen ohjaamaa.

Se alkaa esikoulusta ja päättyy hautaan. Sitä kutsutaan yhteiskunnan normiksi, jonka mukaan kaikki ehdollistetaan toimimaan.

Eli ei siis soiteta kelloa ja alat siitä sitten valuttamaan sylkeä suuhun kun tiedät että ruokaa on tulossa, vaan sen sijaan sinulle opetetaan että jos teet näin, niin sinua rangaistaan. Jos et usko puhetta, sinua rangaistaan, ja joudut esim. vankilaan.

Tämä vastaa siis sitä raippa jota annat koiranpennulle sen sotkiessa lattiasi (mikä siis ei ole hyväksyttävää, mutta ehdollistamista joka tapauksessa).

On siis olemassa ehdollistamista palkitsemisen sekä ehdollistamista rangaistuksen kautta.

Ehkä käytät kotona väärää lähestymistapaa? Sormien napsauttaminen toimii, jos vaimo tietää joutuvansa hellan ja nyrkin väliin esimerkkitapauksessani.

Noh, vitsi vitsi, toivottavasti vaimo ei lue tätä tai joudun itse nyrkin ja hellan väliin...

No eiko se olisi ihan hyvä että sinäkin olisit välillä siinä nyrkin ja hellan välissä eikä vaimo pelkästään

Käsittääkseni kehonkieli ei seuraa näitä opittuja ehdollistumisia..Enintään kehonkielen signaalit voi "surkastua/vaimentua hierman" alkuperäisestä ?

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

en mää tiedä kuinka paljon tuommoinen "yhteiskunnallinen kasvatus" on ehdollistumista?Ne reaktiot kuitenkin on aika paljon teeskenneltyjä.Siis eesimerkiksi ei raiskaaja menetä halujaan rangaistuksen pelossa.

Mutta kyllä joitain ehdollistumisjuttuja huomaa,mitkä toimii ihan tosi vahvasti.
Minä huomasin aikanaan esimerkiksi tietyn tekemisen,joka alkoi suunnattomasti kusettamaan joka kerta.pari kertaa olin ko.mitenkään juomiseen/urean erittämiseen/ kusemisreaktion herättäviin ääniin liittymättömän toimen aikana tuntenut itseni kusihätäiseksi.Kusihätä toisui kyseisessä tilanteessa sitten monesti.

No,ei se ihan seisokkia vastaa,mutta samalle alueelle mennään.

Uusimmat

Suosituimmat