Hyvän tavan mukainen moderointi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Anteeksi nyt kun valitan, moderaattorit voivat tuhota aiheen jos kokevat aiheelliseksi. Toisaalta, Tiede-palstalla toimitaan vielä sangen asiallisesti, joten uskoisin tämänkin aiheen olevan ok täällä, joskaan kirjoitusta ei missään nimessä julkaistaisi toisaalla.

Eilen huomasin HS:n tehneen sangen likaisen tempun kirjoituksilleni.

Kirjoitin erääseen rikokseen liittyen, mitenkään puolustelematta, mutta samalla kyseenalaistaen nykyisen ymmärryksen tason siitä mikä on sallittua ja mikä ei. Kyse oli eläinrääkkäyksestä ja peräänkuulutin teuraseläimien oikeuksia suhteessa lemmikkeihin.

Joku vastasi kirjoitukseeni, joka siis julkaistiin siellä palstalla, tyyliin "ei se oikeuta rääkkäämään lemmikkieläimiä jos teuraseläimiä kohdellaan kaltoin."

Eipä tietenkään, ja yritin vastata kirjoittajalle että näinhän juuri kirjoitin, kunhan olisi lukenut loppuun mitä kirjoitin.

Tarkistin illalla tilanteen, ja yllätyksekseni huomasin että sen lisäksi että vastaustani viestiin ei julkaistu, oli myös ensimmäinen viestini poistettu, ja siis jäljelle jäänyt viestiini tullut vastaus, jossa näkyi pelkkä otsikko, joka oli "loistavaa".

Eli jokainen joka lukee nyt tuon ketjun, pitää alter-egoani jonain eläinrääkkäyksen puolustajana lukemansa perusteella.

Näin siis saadaan taitavasti väännettyä kansan ääni ylösalaisin, kun ollaan HS:n keskustelupalstoilla.

Mikäs on JSN:n kanta tuohon moderointiin. Saako sitä vapaasti muokata aiheita niin että kirjoittajien mielipiteet kääntyvät päinvastaisiksi? HS tuntuu nimittäin toimivan tällä tavalla.

Tarkistakaapa itse:

Tässä mitä kirjoitin:

Luksusta

Toppa 02.12.2010 17:52

Samaan aikaan sikatiloilla kidutetaan eläimiä häkeissä vangittuina ennen kuin poksautetaan pulttipyssyllä päähän, ja siitä maksetaan tukiaisia.
Eli jos jotain johtopäätöksiä nykyisestä kollektiivisesta mielisairaudesta voi vetää, niin jotakin seuraavanlaista: Jos eläintä syödään, voi sitä kohdella miten tahansa. Jos eläin luokitellaan lemmikiksi, ei sitä voi palauttaa luontoon ilman sakkoja eläinrääkkäyksestä.
Sillä ei ole merkitystä kuinka älykäs eläin on, kuinka monesta eläimestä on kyse, eikä siitä, kuinka pitkää kärsimys jatkuu.
Vain sillä on merkitystä että syödäänkö kyseisen eläimen lihaa, ja siitä onko kyseessä bisnes. Bisneksen nimissä saisi varmaan kaivaa sikojen silmät irti elävältä, jos herrat tykkäisivät sellaisista silmistä päivälliskeitossaan.
En siis puolustele koiran hylkäämistä, ihmettelen vaan sitä yksisilmäisyyttä mihin nykymaailma on ajautunut mustavalkoisessa laintulkinnassaan ja ahneuden hyväksynnässään.

Ja vastaus

Kommentti
misukka 02.12.2010 18:14

vastaus viestiin: Luksusta
Toppa 02.12.2010 17:52
Ei voida hyväksyä lemmikin rääkkäystä sillä verukkeella, että kun syömäeläimiäkin rääkätään. Ihmisten pitäisi tietää ettei mitään luontokappaletta saa rääkätä ja piste.

Ja siis nykyisin ei ole enää julkaisemaani viestiä, koska sitä ilmeisesti suositeltiin liikaa ihmisten toimesta, ja samanaikaisesti väitettiin asiattomaksi. Eli herätti liikaa keskustelua.

Sen sijaan on olemassa tuo vastaus. Mitä te ajattelisitte tuosta nimimerkistä tuon vastauksen perusteella, ja sitten kun lukisitte kirjoituksen?

Itselleni tulee mieleen että Topan mielestä oli luksusta että koiranpentua rääkättiin.

Lukekaapa sitten kirjoitus. Välittyykö siitä sama asenne?

Kommentit (15)

Vierailija

HS:n keskustelupalstat ovat ihan hauskat. Käyn siellä joskus naureskelemassa touhottaville ihmisille. Pian se kuitenkin alkaa vain suututtaa ja täytyy poistua.

Olen usein huomannut samaa, ettei viesteistä näy kuin otsikko jne. Liekö sitten syynä omituinen moderointi vai muiden käyttäjien ilmoittelu vai vain toimimaton palvelu, en tiedä. Usein kuitenkin olen myös teknisiä ongelmia siellä kohdannut.

Vierailija
Taivaantallaaja
Moderointi on hankalaa, ei käy kateeksi näitä meidän modejamme. Mitään huomauttamista tosin ei ole.

Eikä ole sääntöjäkään. Nettikeskusteluille ei saatu ohjeita.

No. mehän olemme molemmat niin idiootteja, että emme edes yritä ymmärtää kaikkea. Antakaa palaa, lisää kaasua, Frank, puut suurenee. Ei koskaan pidä meiltä (=modeilta) pyytää anteeksi mitään, mitä kirjoittaa, ei koskaan!

Jukan ohjeistuksella mennään! Antakaa kaikkien kukkien kukkia!

Vierailija
Phony
No. mehän olemme molemmat niin idiootteja, että emme edes yritä ymmärtää kaikkea. Antakaa palaa, lisää kaasua, Frank, puut suurenee. Ei koskaan pidä meiltä (=modeilta) pyytää anteeksi mitään, mitä kirjoittaa, ei koskaan!
Phony, pyydän tässä nyt julkisesti sinulta anteeksi kaikkea kirjoittamaani ja toivon että yrität ymmärtää.

Phony
Jukan ohjeistuksella mennään! Antakaa kaikkien kukkien kukkia!
Kukkia on oikein kaunis ajatus. Mutta koska olen niin kerta kaikkisen kyllästynyt kukinnan tukahduttavaan offtopic-rikkaruohoon, olen päättänyt vaivata teitä modeja saturaatiopisteeseen asti ja ottaa sen punaisen huutomerkin ahkerammin käyttöön. Minusta esimerkiksi joka ketju ei ole potentiaalinen jeesusketju tai ilmastoketju <-*klik*

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Phony

Minä olen pyytänyt anteeksi silloin, kun tietoisesti modeja koeteltiin, 31.10.2009. Mutta että omia kirjoituksia pitäisi pystyä arvioimaan, voi olla liikaa vaadittu, joten olen ehkä samaa mieltä siitä, ettei niitä kannata jälkeenpäin anteeksi pyydellä, varsinkin jos ne on jo poistettu, miten sitä muka muistaa mitä tekstiä suolsi. Yrittää sitten jatkossa vähän olla tarkempi.

Mutta idiootteina en teitä mussukoita pidä, tosin aika ennalta-arvattavina.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Ahaa, täällä on muitakin?

Helsingin Sanomien tehtävänä on ollut pitkään toimia koko perheen lehtenä. Käsittämättömässä tehtävässä, johon yksittäinen lehti ei millään keinoilla yksinkertaisesti kykene. Epäonnistunut missio, jossa voisi olla kilpailijoina Tekniikan Maailma, Regina ja Aku Ankka.
Olettaako kyseinen lehti, että kaikki perheeseen kuuluvat käyvät poikkeuksetta selaamassa koko lehden tarjonnan, keskustelupalstoja myöten? Utopistinen toive, mutta ei kenties ole kotoisin tästä maailmasta.

Olen seikkailut myös kyseisen HS:n keskustelupalstoilla ja samalla tuloksella. Kyseessä ei ole pelkkä sanasensuuri, vaan kaikki voimakkaita ilmaisuja sisältävät tai yleisestä linjasta poikkeavat viestit jäävät julkaisematta.
Onko kyseessä kello 18 – 02 moderoivan itujaomastanavastapopsivan liikaa valtaa saaneen keskivertoisen finninaaman katkera kannanotto vai koko lehden toimintalinja?

Palstoilla on aina tietyn tyyppinen sananvapaus, mutta vain rajoitettu. Herjaaminen, sukupuolisiveetön käytös ja jatkuva epäasiallisuus ovat yleensä periaatteina tekstin, tekstien tai vaikka kirjoittajan poistamiseen.
Luonnollisestikin pohjimmiltaan toimintaperiaatteella, että sananvapautta ei saa liikaa rajoittaa.

Hyvällä ja toimivalla keskustelupalstalla moderaattoreiden kädenjälkeä ei näy, koska muutaman, valikoidun toimenpiteen kautta sopimaton rutina loppuu.

Silti paperinen HS on valtakunnan paras lehti, vaikkei sen nettiosasto hölmöileekin.

Wiisas ja asdf: *dramaattinen 20 sekunnin tauko* olette molemmat jatkossa!

Jk: Sori, olen katsellut liikaa noita masterchef -ohjelmia...

Vierailija

Monille keskustelupalstoille tuli sen jonkin keskustelupalstojen pitäjien vastuita koskevan lakiuudistuksen myötä tiukempi moderointi, joka sinänsä on ok. Siinä siivellä vain tuli myös mielipidemoderointi, joka riivaa juuri HS:n ja IS:nkin palstoja, useimmissa aiheissa on niillä vain yksi totuus jota julkaistaan. Se on kovin ikävää jos et satu omaamaan sitä mielipidettä ja tylsää se on silloinkin jos satut omaamaan.

Tällä palstalla ei ole onneksi moiseen lipsuttu, eikä muutenkaan voi kohtuuttomasta tiukkudesta syyttää. Kovasti saa töitä tehdä ennen kuin banaania tipahtaa, kokemusta on.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
McAber
Wiisas ja asdf: *dramaattinen 20 sekunnin tauko* olette molemmat jatkossa!

Täh? En minä ole osallistunut mihinkään vuoden ääliö kisaan ja asdf ei tietääkseni siinä pärjännyt.

muokattu: otettu pois yksi ehkä vahän tahditon kään-pääte ja lisätty hymiö

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Armitagen kirjoitelma on juuri sen tyylinen jollaisen saattaisin itsekin kirjoitella, ehkä provosoivammassakin muodossa jos sattuisin sillä päällä olemaan. Ja kyllähän se tympäisee mikäli kommentin lukevat ovat niin yksioikoisen vähä-älyisiä etteivät ymmärrä mikä se on se keskeinen pointti. Ja vielä enemmän tympäisisi jos moderaattori alkaisi mielistellä pölvästejä ja toimia ns. heikoimman lenkin ehdoilla.

Kun asioista puhutaan, ei aina voida vääntää sentin paksuisesta rautalangasta mallia tahi koota duplopalikoista tornia että varmasti jokainen 3-vuotiaan tasollekin jäänyt ymmärtää. Keskustelu olisi varsin tylsää jos kieltä ei saa käyttää muuten kuin äärimmäisen yksinkertaisesti ja selkeästi, kaikki vertailut ja vertauskuvat hyläten.

Onhan noita kompastuskiviä itsellekin eteen joskus osunut että saa oikein selittämällä selittää kun joku luulee että kannatan täsmälleen sitä asiaa mitä vastustan. Harvemmin kai niihin juttuihin sentään modet lähtee mukaan sekoilemaan.

Vierailija
spin0
Phony, pyydän tässä nyt julkisesti sinulta anteeksi kaikkea kirjoittamaani ja toivon että yrität ymmärtää.

Kiitos tästä. Ensin ajattelin, että laitan tuon sigikseni (allekirjoitukseksi), mutta tarkemmin harkittuani, et kyllä ole Zappaa siinä missään vaiheessa ylittänyt. Tuskin siihen koskaan pystyt. Aina kyllä kannattaa yrittää... Ehkä.

spin0
Minusta esimerkiksi joka ketju ei ole potentiaalinen jeesusketju tai ilmastoketju <-*klik*

Tähän kannustan kaikkia ja olen koko aikaa kannustanut. Tämän palstan moderointi on alusta saakka ollut ryhmätyötä, kakkien lukijoiden ja kirjoittajien!

Hannu, otetaanko matsi, minulle sopii milloin vaan. Vaikka pää ja jalka tai käsi paketissa. On sääli tuhlata verbaalista lahjakkuutta näiden pöllöpäiden seurassa. Valmis koitokseen, Hannu, valinnet aseet ja paikan!

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

"Hannu, otetaanko matsi, minulle sopii milloin vaan. Vaikka pää ja jalka tai käsi paketissa. On sääli tuhlata verbaalista lahjakkuutta näiden pöllöpäiden seurassa. Valmis koitokseen, Hannu, valinnet aseet ja paikan!" (Phony)

Just, veit sanat suustani !

Mutta,pidän moraalisesti ala-arvoisena taistella sairaiden tai toipilaiden kanssa,voitosta jäisi vain paha maku suuhun !

Jos otettais matsi sitten kun kuntosi on 5/5 taas ?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Joo no piti sanoo vaan, että kun Aamulehden sivuilla saa kommentoida uutisia, niin mun kommentteja ei ole pahemmin ikinä julkaistu paljookaan. Eilenkin kommentoin kalkun lenkkipolkuepisodia vaan, että mistä kaikki muka tietää että kysessä oli raiskauksen yritys. Ei julkastu. Mutta ei se mitään. Onneksi on tiede.fi johon saa purkaa päätään.

Uusimmat

Suosituimmat