Kinkku -ohjeita

Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Muutamia kysymyksiä näin kosmisen juutalaiszombin oletetun syntymäpäivän kunniaksi valmistetun eläinuhrin valmistamisesta. Elikkäs siasta saatu kinkku, miten sen parhaiten laittelisi syötävään kuntoon.

-Mistä tietää onko kinkku ok. Eli mihin pitää kiinnittää huomiota ostovaiheessa?
-Voiko kinkun sulattaa huoneenlämmössä (oletetaan vaikka ettei lihakimpale mahdu jääkaappiin)?
-Mistä tietää, että kinkku on sulanut kylliksi?
-Kannattaako aluksi pitää lihaa uunissa kovemmalla lämmöllä vaiko laitellaanko vain tasalämpöön halutuksi ajaksi?
-Mikä on sopiva aika uunissa?
-Minkälaiset toleranssit saavat uunin lämmössä ilmetä?
-Mikä indikoi kypsyysastetta?
-Maustaminen, kuorrutus sun muut vippaskonstit?
-Oikeaoppinen lihan nauttiminen(särvin, ympäristö, juomat jne.?)
-Asettelu ruokapöydässä?
-Kulttuurilliset erot? (Jenkit vs. Suomalaiset vs. hurrit. Entäpä mahdolliset murre-erot)

Tässäpä nyt ensialkuun kristilliseen eläinuhriin liittyviä kysymyksiä jotka askarruttavat mieltä. Kasvissyöjät älkööt vaivautuko, purkaa vaikka ituja lämpimiksenne.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Sivut

Kommentit (26)

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Jäinen kinkku sulaa huoneenlämmössä vuorokauden, suunnilleen. Törkkää mittari kinkkuun heti kun on sen verran sula, että menee. Hanki sellainen mittari, jonka lämpötilanäyttö alkaa alhaalta. Kun sisälämpö on 10 astetta, niin uuniin. Valmis kun lämpö on 77.

Perusohjeet löytyy aina Martoilta:

http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/ruok ... x46480=218

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Wiisas
Valmis kun lämpö on 77.

Minun makuuni tuollainen kinkku on raaka. Melkein kymmenen astetta lisää, niin alkaa olla herkkua. Mureaa, ylikypsää ja mehevää... 120 astetta, kunnes ollaan siinä 85:n kohdilla. Ah, hyvää.

Hauska aloitusviesti ketjussa

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Wiisas
Jäinen kinkku sulaa huoneenlämmössä vuorokauden, suunnilleen. Törkkää mittari kinkkuun heti kun on sen verran sula, että menee. Hanki sellainen mittari, jonka lämpötilanäyttö alkaa alhaalta. Kun sisälämpö on 10 astetta, niin uuniin. Valmis kun lämpö on 77.

Perusohjeet löytyy aina Martoilta:

http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/ruok ... x46480=218

Öhh... Jos kyse on pakastetusta kinkusta (lämpötila n. -20 C), vuorokausi ei riitä alkuunkaan. Kannattaa pistää viileään (5-10 C) lämpötilaan kunnes sisälämpötila on vähintään 15 astetta (itse käytän rajana 18 astetta).. Kylmempänä kinkkuun tuppaa jäämään vetisiä kohtia sisälle paiston jälkeen.

EDIT: Korjaus! Pidettävä viileässä kunnes lämpötila on plussan puolella, sen jälkeen huoneenlämpöön, kunnes kinkun sisälämpötila on suurinpiirtein 15-18 C.

Lisää EDITiä:
Rauhallinen lämmittäminen pakasteesta paistolämpötilaan on kaiken A & O. Kiirehtiminen johtaa pinkkiin ja vetiseen kinkkuun.

Vielä lisää EDITiä:
8 kg. pakastettu kinkku vaatii n. 4-6 päivää lämmitystä viileässä, ja sen jälkeen pari päivää huoneenlämmössä ollakseen paistettavissa, 6 kg kinkulle riittää kolmisen päivää + yksi päivä ollakseen valmis uuniin laitettavaksi.

Paistoaika on n. 1.5 tuntia/kilo, mutta tuo sisälämpötila on tärkeämpi kuin paistoon käytetty aika. Kunnollinen elektroninen paistilämpömittari on kullan arvoinen, mutta paljon halvempi! Ehdottomasti kannattaa hankkia!

Alkupaistossa uuni 120-125 asteeseen, ja kinkku ulos kun sisälämpötila on tuossa 77 asteen kieppeillä (itse tykkään kypsemmästä, mittarin hälytys 82 C.).

Pidä huoli, että paistoalustalla on hieman vettä (1 desilitra) paistoa aloitettaessa,
vettä ei yleensä tarvitse lisätä, koska kinkku normaalisti itkee silkasta ilostaan paistaessa.

Kun kinkku on otettu ulos uunista tuon paiston jälkeen, kerätään paistoneste herkullisena kastikkeena talteen (ei missään tapauksessa viemäriin!), leikataan mahdollinen suojaverkko, kamara ja ylimääräinen läski pois ja annetaan kinkun rauhoittua n. 20-30 min. ajan, jonka jälkeen kinkku hölvätään runsaalla sinapilla, runsaalla korppujauholla, neilikoilla, hunajalla ja muilla sopivilla mausteilla ja tököteillä, ja pistetään uuniin 220-250 asteeseen 15-20 minuutiksi, kunnes koristeltu pinta on kauniin ruskea.

Tätä viimeistä 15-20 minuuttia koristelee toiminnallisesti ruisleivän (minusta jälkiuunileipä sopii parhaiten) palasten dippaaminen herkullisessa ja kuumassa kinkun paistonesteessä. Njam! (Ei sovi kovin hyvin sairaalloisille laihduttajille).

Odotetaan puolisen tuntia (jos riittää kärsivällisyyttä, minulla ei riitä), ja sitten vaan röyhtäilemään!

PS. Jos unohdin sanoa, kunnon elektroninen lämpömittari, jonka anturi on työnnetty kinkun paksuimpaan kohtaan maksaa itsensä takaisin ensimmäisen kinkunpaiston yhteydessä!

PPS. Muistinko mainita mitään kunnollisesta paistolämpömittarista? Älä tuhoa kinkkua ilman sitä. Kinkun tuhoaminen väärin asetetun paistolämpömittarin kanssa on paljon hauskempaa (on sekin tullut koettua, unohtui asettaa lämpötilahäly oikein, ja seurauksena oli 125 asteeseen poltettua krematooriokinkkua. ).

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Seppo_Pietikainen
Öhh... Jos kyse on pakastetusta kinkusta (lämpötila n. -20 C), vuorokausi ei riitä alkuunkaan. Kannattaa pistää viileään (5-10 C) lämpötilaan kunnes sisälämpötila on vähintään 15 astetta (itse käytän rajana 18 astetta).. Kylmempänä kinkkuun tuppaa jäämään vetisiä kohtia sisälle paiston jälkeen.

EDIT: Korjaus! Pidettävä viileässä kunnes lämpötila on plussan puolella, sen jälkeen huoneenlämpöön, kunnes kinkun sisälämpötila on suurinpiirtein 15-18 C.

Kysyjä halusi tietää onnistuuko sulatus ilman jääkaappia. Tietysti hidas sulatus on hyvän tuloksen alku.

Ja itse juuri pikasulatin kinkun, kun äkkiseltään keksittin, että sellainen halutaan. Vuorokausi pöydällä ja viisikiloinen oli sen kymmenen astetta sisältä ja sitten paistettiin, ihan hyvä siitä tuli.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Sanomalehtipaperia muutama kerros päälle, niin sulaa tasaisemmin huoneenlämmössä. Nopeasti päältä lämmennyt voisi periaatteessa alkaa pilaantua vaikka sisäosa on vielä jäässä.

Ostin eilen 4 kg tuorekinkun. Suolaamattoman. Aion pakastaa paloina kun hyvää sianlihaa aina tarvitaan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Mä en jaksa harrastaa kinkunpaistoa, vaan haen naapurilta valmiiksi viipaloitua ylikypsää.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Olen nyt parhaillaan suorittamassa esiharjoitteita:

-Halpamarketista käyty hakemassa hieman reilun 8kg kinkku, valmiiksi suolattu
-Sulatettu huoneenlämmössä n. 30 tuntia
-Nakattu uuniin siten että pelti oli alimmaisena ja kinkun ja pellin välissä ritilä. Paistomittari lihaksessa ja pellillä extravettä (huom. pyhää vettä ei tähän hätään saatu, nimim. teinkö virheen?)
-120 astetta/8,5h
-verkon&nahan&silavan kuorinta
-kastikkeen talteenotto
-kinkku leivinpaperin päälle ja toiselle, puhtaalle pellille
-Sinappikuorrutus ja koska korppujauhoja ei ollut, sipaisin pintaan mukaterveellisemmän vaihtoehdon, seesamsiemenet.
-225 astetta/puoli tuntia

Vaikuttaisi aika hyvältä. Koemaistelut luun vierestä kairatusta lihanäytteestä osoitti että homma toimii ja maha taitaa tänään täyttyä. Nyt kuitenkin mieltä askarruttaa vielä muutama kysymys:

-Asettelu ruokapöydässä?
-Kulttuurilliset erot? (Jenkit vs. Suomalaiset vs. hurrit. Entäpä mahdolliset murre-erot)

Entäpä, mitä rituaaleja täytyy suorittaa ettei kosminen juutalaiszombi vedä hernettä, tahi seesamsiementä nenään? Nythän olen jo rikkonut hyviä tapoja pikasulattamalla kinkun, pyhää vettä en ole käyttänyt, samoin kuin korppujauhot ovat jääneet pois. Auttaisiko tässä välissä jonkinlainen pyhä messuaminen tahi katumusharjoitukset? Pikkupoikiin en silti aio sekaantua, se jääköön ammattilaisille.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26840
Liittynyt16.3.2005
vihertaapero
-Mistä tietää onko kinkku ok. Eli mihin pitää kiinnittää huomiota ostovaiheessa?

Siitä, että ostaa tuoreen kinkun ja suolaa itse. Se lilluu muutaman viikon suolavedessä saavissa. En nyt muista ulkoa ohjeita suolan määrästä ja veden vaihtoväleistä.

-Mikä on sopiva aika uunissa?
-Minkälaiset toleranssit saavat uunin lämmössä ilmetä?
-Mikä indikoi kypsyysastetta?

Käytä ehdottomasti lihalämpömittaria. En muista lämpötilaa, mutta se löytyy kirjallisuudesta tai mittarista. Oliko se ehkä 77 C. Satakunta astetta on hyvä uunin lämpö. Itse panen mieluiten kinkun illalla leivinuuniin ja jään odottamaan vuoden riemukkainta herätyskelloa, piippaavaa lihalämpömittaria. Usein se herättää jo viiden kuuden aikaan, mutta toisaalta olen siinä vaiheessa odottanut jo pitkään silmät päässä kuolalammikossa mässäjäisten lähtölaukausta.

-Maustaminen, kuorrutus sun muut vippaskonstit?

Jos haluaa fiilistellä, voi ruisjauhoista ja vedestä tehdä tahnaa, jolla kapseloi kinkun. Mutta jos rehellisiä ollaan, paistopussi ajaa saman asian. Itse en pidä sinapinmakuisesta kuorrutuksesta kinkussa.

Kun vapauttava mittarin piippaus kuuluu, rynnätään keittiöön maksimaalisella nopeudella (pukeutumatta) ja nostetaan kinkku leivinuunista puuhellalle. Otetaan puukko ja leikataan lihasta sellainen 400-600 g:n epämääräinen kimpale. Otetaan joka syöjälle vasempaan käteen oma sinappituubi (minulle poikkeuksellisesti pidän enemmän teollisista bulkkisinapeista kuin itse tehdystä), tökätään lihakimpale haarukkaan ja ottaan oikeaan käteen, pannaan sinappia suupalallisen edestä päälle ja... Jokaisen terveen kokolihaa syövän ihmisen (tässä ei tarvitse olla mies eikä hetero) liskonaivot kertovat erehtymättömällä varmuudella mitä sitten tehdään.

-Asettelu ruokapöydässä?

Hienostelua. Kylmää kinkkua voi sitten leikata sivistyneiksi 5 mm paksuiksi siivuiksi fiinille tarjoilulautaselle ja syödä sormi pystyssä.

Kiviäkin kiinnostaa, tottele vain omia liskonaivojasi niin saat ylivoimaisen joulunautinnon.

Tässäpä nyt ensialkuun kristilliseen eläinuhriin liittyviä kysymyksiä jotka askarruttavat mieltä.

Yksi asia on syytä pitää mielessä, ellei ole liikkeellä isolla miesjoukolla. Sian kosto. Ensimmäinen kilo ensimmäisenä aamuna on ekstaasia, pari kolme kiloa seuraavina päivinä herkkua, mutta sitten se pirun kinkku alkaa tunkea korvista ulos, ja vielä on neljä kiloa jäljellä ennen uuden vuoden pyhiä. Itse olen tehnyt kunnon kinkun tuon takia vain kerran.

Vierailija

Muutaman kilon juhlakinkun sulatukseen varaisin noin 10 päivää. Ison kinkun voi viedä yli kaksi viikkoa, joten rupeaa olemaan aika.

Hidas sulatus on mehevyyden ydinkysymys. Jos kinkku on lähtökohtaisesti n. -18, niin pikkupakkasella veisin sen ulos lämpenemään sinne noin -2 asteeseen, tai mitä keli nyt salliikin. Se voi viedä koosta riippuen 5-8 päivää. Tämän jälkeen jos mahdollista, muutamaksi päiväksi viielään, esim. n. 4 asteiseen kellariin tai kylmiöön, jossa se h i t a a s t i varsinaisesti sulaa. Koosta riippuen vuorokausi tai kaksi ennen paistamista siirretään huoneenlämpöön.

Varsinainen paistaminen sitten miedossa, 110-120 asteessa. Digitaalinen lihalämpömittari on erinomainen apu. Ite olen jättänyt 68-70 asteeseen, se mikään raaka ole. Jotkut tykkää nostaa tuonne 80 asteeseen. Sisälämpö kuitenkin nousee vielä uunista poistamisen jälkeen, joten tuo alempikin riittää ja on erinomaisen mehevää.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Paul M
Sanomalehtipaperia muutama kerros päälle, niin sulaa tasaisemmin huoneenlämmössä. Nopeasti päältä lämmennyt voisi periaatteessa alkaa pilaantua vaikka sisäosa on vielä jäässä.

Ostin eilen 4 kg tuorekinkun. Suolaamattoman. Aion pakastaa paloina kun hyvää sianlihaa aina tarvitaan.

Eilen paloittelin sen. Sijoitin vakuumipusseihin ja pakastimeen 0,5 kg paloina. Luista tuli hernekeiton liemi. Olin varannut lisäksi yhden potkan luut ja nahkat itsenäisyyspäivän hernekeittoon. Pakastimessa olevista tulee osa karjalanpaistia. Hirvenlíhaa 66 % ja tuota kinkkua 33 %. Kokonaismäärä 99 %.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Jos vain löytyy tarpeeksi iso kattila (tai tarpeeksi pieni kinkku), mehevin lopputulos tulee keittämällä kinkku kypsäksi vedessä. Keittämisen jälkeen sen voi toki vielä kuorruttaa kuumassa uunissa. Reseptejä löytyy netistä.

Same shit, different day...

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
vihertaapero
Eli mihin pitää kiinnittää huomiota ostovaiheessa?
Mitä ihmettä? Mikään ohje ei auta, jos sika ei ole itse kasvatettu. Joulu on pilalla.

Everything you know, is about to change.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

No, miksempä kokeilisi itse paistaa kinkkua.

Onko kypsän kinkun säilyvyys noin viikko jääkaapissa? En pitäisi kinkkua pöydällä näytillä, vaan vedän viipaleen ja paan köntin takaisin kaappiin.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Saw
No, miksempä kokeilisi itse paistaa kinkkua.

Onko kypsän kinkun säilyvyys noin viikko jääkaapissa? En pitäisi kinkkua pöydällä näytillä, vaan vedän viipaleen ja paan köntin takaisin kaappiin.

Säilyy, kun pidät kylmässä. Mutta kuten Neutroni totesi, ei sitä mielellään montaa päivää syö. Hanki siis pieni kinkku tai heti valmiina pakasta osa, pakastetusta laitan aina lihat hernekeittoon.

Muutoin en tiedä, mitä kypsänä pakastetusta kinkusta kannattaa tehdä. Olisiko jollain hyvä vinkki siihen?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat