Historia, kulttuurit ja yhteiskunta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tämä on ajankohtaista yhteiskunnassa ja maailmassakin, totuus ja moraali on
suhteellinen ja ravintoketjussa alempia olevia kärsii siitä:

Jokainen yhteisö ja sen henkilöt seuraa jonkinlaiset arvot, jotka muuntuvat riippuen yhteisön koosta ja mihin yhteisö pyrkii- tämä on seuraus yhteisön ensimmäisestä käskystä ja se muokkaa yhteisön muut arvot.

Vertaa liikkuessasi yhteiskunnassa käyttäen Raamatun kymmenen käskyä referenssinä miten arvot vaihtelee alkaen ryhmästä toiseen, globaalisiin mittakaavoihin asti.

Ensimmäisesestä käskystä ja sen ylläpitävästä tahosta joka on toinen käsky seuraa muun
yhteisön arvot.
Ymmärtäessäsi ensimmäisen käskyn sanoman voit myös nähdä miten tarkasteltavan yhteisön muut arvot muuntuvat sen mukaan.

Nämä meille annetut käskyt ovat siis totuus ja valomme pimeydessä ja ne ovat absoluuttiset.
Riippuen havaitsijan käyttämästä käskyjärjestelmästä Raamatun Kymmeneiden Käskyjen totuus vaihtelee mutta silti jokainen näkee niiden sisältämä valo.

Valo ja sen totuus yhdistetään lämpöön niinkuin pimeys ja sen valhe yhdistetään kylmään, ja
ajan saatossahan järjemme mukaan nämä kaksi yhdistyy lopputuloksena haaleaan yhdisteeseen.

Onko näin?

Ei, ei ikuinen ja absoluuttinen lähde koskaan haalistuu vaan valaistaa ja totuutta kirkastaa
maailman loppuun asti.

Tässä Maxwellin, Laplacen ja Mortonin esittämä hahmo Raamatussa:

Matteus
10:32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni
edessä, joka on taivaissa.
10:33 Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on
taivaissa.
13:24 Toisen vertauksen hän puhui heille sanoen: "Taivasten valtakunta on verrattava mieheen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa.
13:25 Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta nisun sekaan ja meni pois.
13:26 Ja kun laiho kasvoi ja teki hedelmää, silloin lustekin tuli näkyviin.
13:27 Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?'
13:28 Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt.' Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'
13:29 Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin.
13:30 Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon
leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'"

Jos Raamatun kymmenen käskyä ovat anteliaisuus ja valo pimeyden ahneudessa niin miltä se pimeys näyttää?

Ensimmäiset kolme käskyä kuuluvat Jumalalle ja taivaalliseen yhteiskuntaan, loput arvot ovat suora seuraus siitä, ensimmäisen käskyn vaihtuessa muutkin arvot muokkaantuvat sen mukaan.

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi.
Sinulla ei saa olla muita jumalia. (verrattavissa ideologiaan)
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä. (verrattavissa esivaltaan)
3. Pyhitä lepopäivä. (verrattavissa koulutukseen)

4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle
kuuluu.

Nämä ovat perisynnin ja ihmisen alkukantainen luonnollinen tila ja se on kehityksen myötä
tullut tarpeeton ja vie ihminen globaalisen tuhon tielle:

AHNEUS
1. (verrattavissa ideologiaan)
2. (verrattavissa esivaltaan)
3. (verrattavissa koulutukseen/palvomiseen)
4. älä kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. tapa.
6. tee aviorikosta.
7. varasta.
8. lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä,
karjaa ja kaikkea, mikä hänelle kuuluu.

Näiden kahden ääriarvojen välillä joka Einstein kuvaili omalla tavallaan tieteellisesti ja Boltzmann vuorossaan kuvaili niiden muunnelmat jotka ilmenee yhteisön kehityksestä ja sen ensimmäisestä käskystä.

Ilmestyskirja
22:13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
22:14 Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!
22:15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
22:16 Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."

Ensimmäinen on viimeinen ja viimeinen on ensimmäinen

Kommentit (3)

Vierailija

Tulit sitten taikauskosi humpuukikirjaa taas mainostamaan tiede-palstalle. Miksi, mitä oikein luulet saavuttavasi? Luuletko, että täällä syntyy jokin yllättävä joukkokääntyminen taikauskosi pariin? Oletko todella niin naiivi? Vai onko kaikki tuo paasaus vain itsensä esille tuomista? Jos näin on, niin varmasti parempiakin foorumeita löydät omaa egoasi varten. Vai oliko tarkoitus vain ärsyttää?

Vierailija
iileskotti
Tulit sitten taikauskosi humpuukikirjaa taas mainostamaan tiede-palstalle. Miksi, mitä oikein luulet saavuttavasi? Luuletko, että täällä syntyy jokin yllättävä joukkokääntyminen taikauskosi pariin? Oletko todella niin naiivi? Vai onko kaikki tuo paasaus vain itsensä esille tuomista? Jos näin on, niin varmasti parempiakin foorumeita löydät omaa egoasi varten. Vai oliko tarkoitus vain ärsyttää?

Jokainen yhteisö seuraa ensimmäisen käskynsä ja sieltä kumpuaa muut normit.
Varsin henkilö jossain asemassa oleva ei sietää normeista poikkeaminen kun se ei ole edullista hierarkialle ja näin ollen ei myöskään itselleen.

Jos haluaisin saavuttaa jotain niin lausuisin puolitotuuksia ja valheita poliitikon tavoin, mutta eikö esim. poliitikko korkeampi ”aseman” johdosta kuuluisi olla sidottu noudattamaan korkeampi moraali yhteisön hyväksi?
Niinkuin kymmenes käsky on suoraan sidottu ensimmäisen käskyyn niin on myös ensimmäinen käsky suoraan sidottu kymmenteen käskyyn-näin on myös ihmisten kesken.

Kaikkihan ovat kuulleet sanonnan ”maassa maan tavalla”, mutta minä sanon Jumalan Kymmenen Käskyjen mukaan ”Maassa Taivaan Tavalla”.

JJ Rousseau sanoi ”Omistamasi raha on sinulle vapauden väline; tavoittelemasi raha on orjuuttajasi”, mutta minä taas sanoisin ”Omistamasi raha on jonkun toisen kahleet; tavoittelemasi raha on kaikkien orjuuttaja”.

Lue linkistä ja varsin organisaatiomuotojen ykköskohdat:
historia-kulttuurit-ja-yhteiskunta-f13/wikileaks-totuus-valhe-vai-911-jatko-t48618.html

Tieteet niin kuin monet muut asiat ovat hyviä ja arvostettavia niin kauan kun niitä tehdään ihmisten eikä yhden ihmisen hyväksi, ja ne ovat työkaluina hyviä niin kauan kuin ne pysyy korkean moraalin käsissä.

Jos minä naiivisuudessani näen mitä on hyvä niin miten paatunut se henkilö taas ole joka ei sitä näkee, ja jokainen joka haluaa saa kymmenes käskyn antama valinnanvapauden nojalla tutustua Raamatun Kymmenen Käskyihin ja siinä olevassa sanoma.

10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

Vierailija

Koska tämän viestin otsikko on aihealueen otsikko, esitän tässä toivomukseni, että historia ja arkeologia erotettaisiin yhteiskunnasta omaksi osa-alueekseen palstalla. Saako ehdotukseni kannatusta?

Uusimmat

Suosituimmat