Mielialalääkitys työssäkävijöiden apuna

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Toimistokokaiinia
Suomessa popsitaan mielialalääkkeitä jaksamisen lisäksi siksi, että työn tuottavuus paranisi. Hakala kertoo esimerkin Ylelle.
–Kyseisen lääkkeen avulla pystyy tekemään kuulemma 60 tuntia töitä putkeen ilman mainittavia sivuvaikutuksia.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/107286- ... a%E2%80%9D

Paitsi että niillä on paljon mainittavia sivuvaikutuksia...

Sivut

Kommentit (54)

Vierailija
parantunut
Toimistokokaiinia
Suomessa popsitaan mielialalääkkeitä jaksamisen lisäksi siksi, että työn tuottavuus paranisi. Hakala kertoo esimerkin Ylelle.
–Kyseisen lääkkeen avulla pystyy tekemään kuulemma 60 tuntia töitä putkeen ilman mainittavia sivuvaikutuksia.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/107286- ... a%E2%80%9D

Paitsi että niillä on paljon mainittavia sivuvaikutuksia...

YLE teki vielä raflaavamman otsikon: Doping hiipii työelämään.

Mutta minä ainakn olen syönyt vitamiineja jaksaakseni juurikin töissä paremmin. Viikonloppuisin ja lomilla tuota tarvetta ei niin konkreettisesti huomaa, silloin pärjää perusruoalla ja -levolla mainiosti. Särkylääkettä tarvitsee sitten töiden lisäksi joskus kyllä kotonakin. Dopingiin en ole vielä päätynyt.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Eikö paras lääke työssä jaksamiseen olisi amfetamiini? Se auttaa ainakin valvomaan muutaman vuorokauden. Jostain muistan lukeneeni, että amerikkalaiset rekkakuskit popsivat amfetamiinia ajaessaan yhteen putkeen Losista New Yorkiin. Mun viimeiseksi jääneessä työpaikassani tehtiin 7 päiväistä ja 64 tuntista työviikkoa. Jälkeenpäin tuli mieleen, että käyttivätköhän ne muut jotain piristeitä, kun jaksoivat sellaista tappovuoroa.
Toistetaan nyt vielä varmuuden vuoksi, että paikallinen sopimus kävelee työaikalain yli. Työaikalaki lakkaa olemasta voimassa silloin, kun paikallisella sopimuksella sovitaan normaalia pidemmästä työajasta.

Vierailija
Ertsu
Mun viimeiseksi jääneessä työpaikassani tehtiin 7 päiväistä ja 64 tuntista työviikkoa.

Jos autolla ajetut työmatkat lasketaan, niin mulla menee useinkin 55h rikki 5 päivän aikana (kahdessa duunissa)... varsinkin syksyisin, kun kerää saldotunteja... en tartte piristeitä. En edes kahvia juo.

Muutama vuosi sitten meni se 60h rikki 5 päivän aikana (matkoineen), mut sit oli pakko vähentää toista duunia, kun alko menee yöunet...

Vierailija
Ertsu
Eikö paras lääke työssä jaksamiseen olisi amfetamiini? Se auttaa ainakin valvomaan muutaman vuorokauden. Jostain muistan lukeneeni, että amerikkalaiset rekkakuskit popsivat amfetamiinia ajaessaan yhteen putkeen Losista New Yorkiin. Mun viimeiseksi jääneessä työpaikassani tehtiin 7 päiväistä ja 64 tuntista työviikkoa. Jälkeenpäin tuli mieleen, että käyttivätköhän ne muut jotain piristeitä, kun jaksoivat sellaista tappovuoroa.
Toistetaan nyt vielä varmuuden vuoksi, että paikallinen sopimus kävelee työaikalain yli. Työaikalaki lakkaa olemasta voimassa silloin, kun paikallisella sopimuksella sovitaan normaalia pidemmästä työajasta.

Opiskeluaikana valvottiin kofeiinitableteilla. Sen rinnalla litra-pari kahvia päivässä oli pientä. Ja mikäs siinä, jaksoihan silläkin tavalla ensin yön lukea ja seuraavan päivän tenttiä. Sitten iltapäivällä nukahti 'vahingossa' seuraavien yön ja päivän ajaksi. Tuntuu näin jälkeenpäin sen verran itsensä rääkkäämiseltä sekin, ettei siihen enää näin vanhemmiten rupea.

Mikään työ ei ole minusta sen arvoista, että terveytensä menettäisi sen takia.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
parantunut

Jos autolla ajetut työmatkat lasketaan, niin mulla menee useinkin 55h rikki 5 päivän aikana (kahdessa duunissa)... varsinkin syksyisin, kun kerää saldotunteja... en tartte piristeitä. En edes kahvia juo.

Muutama vuosi sitten meni se 60h rikki 5 päivän aikana (matkoineen), mut sit oli pakko vähentää toista duunia, kun alko menee yöunet...

Kyllä minäkin tein joskus kolmekymppisenä 16 tuntisia työpäiviä. Olin sellaisessa työpaikassa, jossa sai tehdä ylitöitä niin paljon kuin jaksoi. Ihan joka päivä ei niitä jaksanut, vaan tein niitä joka toinen päivä, käytännössä tiistaina ja torstaina. Hyvä puoli tuossa oli se, että ylitöitä ei ollut pakko tehdä. Myöhemmässä työpaikassani oli pakollista tehdä 12 tuntisia päiviä ja 7 päiväisiä viikkoja, vaikka en olisi millään jaksanut. Työsuojelupiiri ja ammattiliitto eivät auttaneet, vaan niistä kerrottiin, että kyllä se ihan laillista on teettää tuollaista vuoroa. Kahtena päivänä laitoin oman protestini peliin ja lähdin kotiin 8 tunnin työrupeaman jälkeen. Siitä seurasi kirjallinen varoitus "työvelvoitteen täyttämättä jättäminen".

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Jokainen työn raskauttama pohtikoon tykönään, miten pitkälle hänen kannattaa virtuaalista kuminauhaansa venyttää - ja millaisin keinoin. Valitettavasti työelämässä taitaa edelleenkin päteä se, että jos työntekijä suostuu aina vain kiivaampaan työtehtiin ja aina vain suurempaan työmäärään, niin harvoinpa työnantaja tulee häntä toppuuttelemaan. Niin kauan kuin työt näyttävät sujuvan ja työn jälki tyydyttää, niin työnantaja lienee tyytyväinen. (Toivoisin erentyväni näin kommentoiden mutta tämä mielialalääkekeskustelu vahvistaa epäilyjäni.)
Joissain tilanteissa saattaa olla parempi vaihtoehto ´työtön+yhteiskunnan taloudellisen tuen tarpeessa+terve` kuin ´raataja+palkka+sairauden uhka.`
(Jos masennussairauteen mielialalääkkeitä käyttävä henkilö pystyy normaaliin työhönsä lääkityksen avuin, niin silloin tuo lääkitys on kohdallaan ja asiallinen.)

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Olen jo ihmettellyt näitä opiskelijoitten kofeiinitabletteja, joista Taivaantallaaja puhui. Mutta se nyt sentään kestää vain hetken. Tosi rankalta kuulostaa, jos töiden takia uhrataan terveys. Projektityössä se on kai yleisintä, kun yksi homma loppuu, pitäisi siitä saada toipua rauhassa, mutta nykyisin on jo seuraava odottamassa, lomittain tehdään toisen homman loppua ja toisen alkua. Kuvittelin, että työterveyshuolto kiinnittäisi tähän huomiota, olisi syytä.

Eniten ihmettelen dementialääkkeiden käyttöä. Minkälainen lääkäri määrää näitä vain parantamaan työtehoa? " Meillä käytetään työelämässä paljon myös dementialääkkeitä, jotka on tarkoitettu vanhusten dementian hoitoon. Mutta ne kiihdyttävät aivojen verenkiertoa ja auttavat myös työelämässä mukana olevia, Hakala kertoo. "

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Ehkä noita dementialääkkeitä vetävät sairaanhoitajat joilla on pääsy lääkekaapille. Ja tätä en ole suinkaan keksinyt taannoin telkassa pyörineestä hoitsusta kertoneesta sarjasta, vaan tiedän yhden hoitajan joka alkoi verottaa työpaikkansa Diapam-varastoja omaan käyttöönsä.

Aikoinaan tuli raadettua kahden edestä duunissa jossa ei edes tehty projekteja mutta ei viitsitty vaivautua palkkaamaan lisää väkeä alimiehityksen poistamiseksi, joten taakka per lärvi oli sitten melkoinen. Aloin olla jatkuvasti fyysisesti kipeä. En muista mitä työpaikkalääkäri oikein minulta tenttasi että tulin ilmeisesti maininneeksi paniikkihäiriön tapaiset oireet mitkä työ minussa aiheutti, jokatapauksessa lääkäri kirjoitti minulle reseptin Xanoria. Silloin ei ollut mitään Googlea niinä päivinä, mutta katsoin Pharmaca Fennicasta millainen lääke on kyseessä ennen kuin menen sitä vahingossakaan ostamaan, ja saatuani selville että kyseessä on erittäin voimakas rauhoittava lääke loukkaannuin aikatavalla. (Juu, minä olen kova ottamaan itseeni asioista, sou vat?) Ettäkö olisi pitänyt huumattuna tehdä sitä työtä että varmasti jaksaa?!

Kun sitä hommaa oli tullut sellaiset 6 v pakerrettua samalla tahdilla ja mikään ei ikinä muuttunut miksikään, otin ja häivyin kun sain asuntolainan maksettua. Kyllä tietysti siinä vaiheessa työnjohto havahtui pohtimaan tapoja jolla hommaa voisi vähän helpottaa. Tajusivat varmaan että jos eivät järjestä sitä systeemiä uusiksi niin joutuvat palkkaamaan tilalleni kaksi ihmistä.

Vierailija

8 tuntia päivässä töitä tehdään.

Milloin tämä on muuttunut ja missä?

No rekkakuskit tekee enemmän, mutta ovat aina tehneet.

Kodinkoneet tekee kotityöt ja ruokaakin saa todella nopeesti pöytään.

Perheelliset odottaa, että päiväkoti ja koulu kasvattaa, joten kyllä aikaa on löhöillä siellä soffalla ihan kaikilla. Ja sehän näkyy lihavuutena. Mitään ei tarvii tehdä eikä viitsi.

Toki on poikkeuksia.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Johtuneekohan iästä vai tyhjästä kotikentästä, mutta itse tykkään tehdä mielummin 10-12 tuntia duunia päivässä olettaen että se ei ole kovin fyysistä, verrattuna 8 tunnin työpäiviin.
Saa enemmän massia suhteessa aikaan ja vähemmän luppoaikaa pureskella kynsiä. Kauppaan ja ruuan tekemiseen ei paljoa aikaa tarvi ja loput kykenee hoitamaan vaikka viikonloppuna.

Renkaita kun olin joskus vaihtamassa, niin ei se tunti pari tuntunut enää missään kun oli jo 30 auton renkaat vaihtanut ja ylitöistä sai tuplapalkkaa. ..Tai olisi saanut. Huomenna täytyneekin mennä kuumottamaan johtajaa rahoista tai soitan virkamiehet paikalle.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
MsHorton

Työaikalaki sanoo, että:

"Nykyisen lainsäädännön mukaan säännöllinen työaika saa olla enintään 8 tuntia vuorokaudessa ja 40 tuntia viikossa. Jos se tilapäisesti on pidempi, kyseessä on ylityö, josta on maksettava korotettu palkka."

Myöhemmin sama laki kumoaa itse itsensä toteamalla, että:

"Viikoittainen säännöllinen työaika voidaan järjestää myös keskimäärin 40 tunniksi enintään 52 viikon ajanjakson aikana."

Wikipedian mukaan "Suomessa nykyisin voimassa oleva työaikalaki on vuodelta 1996."

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
MsHorton

No rekkakuskit tekee enemmän, mutta ovat aina tehneet.

Kodinkoneet tekee kotityöt ja ruokaakin saa todella nopeesti pöytään.

Perheelliset odottaa, että päiväkoti ja koulu kasvattaa, joten kyllä aikaa on löhöillä siellä soffalla ihan kaikilla. Ja sehän näkyy lihavuutena. Mitään ei tarvii tehdä eikä viitsi.

Toki on poikkeuksia.

Ihan kuin et eläisi tässä todellisuudessa.

Sairaanhoitajat tekevät tuplavuoroja, ravintolahenkilöstö epäsäännöllistä pätkätyötä, asiantuntijat jatkuvia väärin aikataulutettuja projekteja...

Lääkkeitä käytetään työn takia, ei kotiolojen, eikä ainakaan lasten kasvattamisen takia. Vika ei ole työntekijöiden vaan johdon ja työterveyshuollon. Harva loppuunpalamisen rajalla oleva pystyy enää omaa tilannettaan muuttamaan.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat