Inmiset eivät osaa tulkita kelloaan oikein

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Jos joltain kysyy kellon aikaa, ja tämän jonkun kännykän ruudussa lukee 7:25, tämä joku sanoo että se on viittä vaille puoli kahdeksan. Todellisuudessahan ko. kello on 5-4 minuuttia vaille puoli. Kuitenkin niin, että vajaus puolesta on erisuuri kuin 5 ja 4.

Sivut

Kommentit (43)

Japetus
Seuraa 
Viestejä9007
Liittynyt20.6.2009

En oikein katsoisi minuutin tarkkuudella pyöristämistä tulkintavirheeksi. Vastaus 5-4 minuuttia vaille puoli on hieman sama kuin jos sanoisi syöneensä aamiaiseksi kotipuussa kasvatetun voimakasaromisen punakaneliomenan pelkän omenan sijasta.

Olen tosin ihmetellyt joidenkin tapaa pyöristää digitaalikellostakin aika viiden minuutin tarkkudella. Jos kello on esim. 11.48, miksi se joillekin on kymmentä eikä kahtatoista vaille? Analogisesta kellosta pyöristyksen vielä ymmärtää, mutta digitaalisen näytön kohdalla tuo hieman kummastuttaa.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008

Mielestäni kyseessä on enemmänkin siitä kuinka tarkkaan sitä aikaa tarvitaan, eikä niinkään kellon väärästä tulkinnasta. Jos olet menossa junaan, sinun täytyy tietää aika minuutin tarkkuudella. Jos sen sijaan sinulla ei ole kiire mihinkään mutta haluat tietää kellonajan muuten vaan, niin viiden minuutin tarkkuus riittää aivan mainiosti.

Jos sen sijaan aina haluaa tietää tai kysyttäessä antaa kellonajan sekuntien tarkkuudella, on kyse jostain vähän muusta, ehkä vakavammastakin ongelmasta.

Japetus
Seuraa 
Viestejä9007
Liittynyt20.6.2009
iMuke
Mielestäni kyseessä on enemmänkin siitä kuinka tarkkaan sitä aikaa tarvitaan, eikä niinkään kellon väärästä tulkinnasta. Jos olet menossa junaan, sinun täytyy tietää aika minuutin tarkkuudella. Jos sen sijaan sinulla ei ole kiire mihinkään mutta haluat tietää kellonajan muuten vaan, niin viiden minuutin tarkkuus riittää aivan mainiosti.

Toki se riittää, mutta miksi sitä täytyy väkisin pyöristää, jos minuutin tarkkudella ilmaiseminen jopa säästää "vaivaa"?

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Vierailija

Muistan ärsyttäneeni ympäristöäni suunnattomasti taannoin kun sain ensimmäisen digitaalisen kelloni (Mustan Casion ) ja ilmoitin kellonajan minuutin tarkkuudella aina kysyttäessä. Tämä oli joskus 80-luvulla siis.

Nykyään olen suurpiirteisempi ellen odota junaa. Mutta yleensä riittää kun tietää, onko aamu vai ilta lähempänä. Kalenteri muistuttaa muussa tapauksessa.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Japetus
Toki se riittää, mutta miksi sitä täytyy väkisin pyöristää, jos minuutin tarkkudella ilmaiseminen jopa säästää "vaivaa"?

Tuossa varmaan on kyse tottumuksesta. Tottumus taas voi johtua mm. siitä että monesti kellot eivät ole minuutin tarkkuudella ajassa. Jo koulussa ala-asteelta lähtien moni on tottunut siihen että koulun kello on oikeassa viiden minuutin tarkkuudella ja muuallakin ympärillä on enemmän tai vähemmän väärin näyttäviä kelloja. Ja monille on helpompi hahmottaa aika hieman suurempina yksikköinä analogisen kellotaulun mukaan.

Itse katson kelloa minuutin tarkkuudella useasti arvioidessani ehdinkö junalle kävellen vai juosten. Pääteaseman kyseessä ollessa puolellakin minuutilla voi olla merkitystä, mutta harvemmin niitä sekunteja jaksan kysyjälle alkaa selostamaan, vaikka näen missä kohtaa sekuntiviisari liukuu kellotaulussa. Oma kello on ajassa yleensä n. 5-15 s tarkkuudella.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Otsikkoon, muttei aiheeseen, sopivat omat tuntemukseni. Minun on vähän vaikea mieltää viisarikellosta aikaa, varsinkin jos numeroita ei ole merkitty. Tai välttämättä edes tuntiviivojakaan. Mutta harittaahan minulla toki muutenkin silmät päässä ja on hahmotusongelmia.

Digitaalikellon kanssa ei mitään ongelmaa. Haluankin nähdä ajan numeroina, enkä höhlinä viisareina jotka vipattavat minne sattuu.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Mulla on tämäntyyppinen kello, jotta tiedän kumpi puoli päivästä on menossa...

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

aes
Seuraa 
Viestejä173
Liittynyt4.7.2008
Saw

Ihan kiva. Minä haluaisin tämän tyyppisen (mutta paremman näköisen):

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt26.4.2009
Rousseau
Otsikkoon, muttei aiheeseen, sopivat omat tuntemukseni. Minun on vähän vaikea mieltää viisarikellosta aikaa, varsinkin jos numeroita ei ole merkitty. Tai välttämättä edes tuntiviivojakaan. Mutta harittaahan minulla toki muutenkin silmät päässä ja on hahmotusongelmia.

Digitaalikellon kanssa ei mitään ongelmaa. Haluankin nähdä ajan numeroina, enkä höhlinä viisareina jotka vipattavat minne sattuu.

Tottumuksen voima on suuri. Minun taas on helpompaa mieltää aika perinteisestä viisarinäytöstä kuin digitaalisesta numeronäytöstä. Niinpä ainoa oikea rannekellovalintani on ana-digikello. Digi siksi, että kalenteri ja ajanotto on joskus tarpeen, mutta hävyttömän epätarkkoja nämä nykykellot ovat. Puolessa vuodessa kello edistää jopa puolentoista minuutin verran, joten kovin tarkkaa sekuntiaikataulua ei sen perusteella oikein voi noudattaa

Riso abundat in ore stultorum

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
aes
Saw

Ihan kiva. Minä haluaisin tämän tyyppisen (mutta paremman näköisen):

Minäkin kerran katselin 24h tauluista kelloa, mutta jäi ostamatta.

Miten olisi tällainen:

Idea on hauska, mutta hinta ei...

Kanga
Digi siksi, että kalenteri ja ajanotto on joskus tarpeen, mutta hävyttömän epätarkkoja nämä nykykellot ovat. Puolessa vuodessa kello edistää jopa puolentoista minuutin verran, joten kovin tarkkaa sekuntiaikataulua ei sen perusteella oikein voi noudattaa

Kvartsikelloksi aika epätarkka. Kvartsikelloissa tarkkuus aika paljon riippuu siitä millainen yksilö sattuu osumaan kohdalle. Käyntinopeuden säädön mahdollisuus rannekelloissa olisi teknisesti mahdollista, mutta yleensä sellaista ei ole. Itse olen mieltynyt mekaaniseen kelloon, ja aikaa pitää säätää välillä.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Rousseau
Ihan tällainen tuulesta temmattu tulkinta otsikon aiheesta, mutta miksi juurikin KELLO on miehille statussymboli ja pröystäilyn aihe?

Ei mitään käsitystä. En tunne keikareiden sielunmaisemaa.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Mua stressaa kauheesti minuuttiaikataulu. Yleensä akateemista varttia yritän noudattaa. Joskus lipsuu 25 minuuttiikiin.

Mä oon vaan ihmiinen, en mikään kone!

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008

Tällainen kelpaa:

Hienolla kellolla yritetään viestiä, että aika on kriittistä. Se on menevän miehen merkki. Siis juoksupojan.

We're all mad here.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat