Seuraa 
Viestejä45973

Lentomatkustajan primäärinen tehtävä ei ole rynniä koneen kaapattuun ohjaamoon, ja estää törmäys tärkeään rakennukseen. Se tehtävä kuuluu stuerteille ja lentoemännille.

Stuertteja on liian vähän, joten lentoemännät pitäisi olla miehiä, tarkemmin sanoen gladiaattoreita.

Gladiaattori kykenee estämään mattoveitsellä varustautuneen uuseurooppalaisen tekemän lentokonekaappauksen, koska hänessä on massaa, nopeutta, taitoa ja rohkeutta !

Uskoisin että matkustajat valitsevat mieluummin gladiaattorit kuin hitaat turvatarkastukset. Kyllä mieskin osaa tarjoilla kupposen kuumaa, kykeneehän siihen automaattikin. Tai jopa termospullo.

Kommentit (19)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Lektu-Elli

Uskoisin että matkustajat valitsevat mieluummin gladiaattorit kuin hitaat turvatarkastukset. Kyllä mieskin osaa tarjoilla kupposen kuumaa, kykeneehän siihen automaattikin. Tai jopa termospullo.



Tarjoilijan ammattitutkinnon suorittaminen kestää noin vuoden. Siis paljon kauemmin kuin lentoemäntien 6-8 viikkoa. Onkin loukkaavaa puhua tarjoilijoista samassa yhteydessä.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4720

Kutsutaanko miespuolisia lentoemäntiä lentoisänniksi vai millainen ammattinimike sitten tulisi olemaan kyseessä?

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Stinger
Seuraa 
Viestejä4720
Barbaari
Stinger
Kutsutaanko miespuolisia lentoemäntiä lentoisänniksi vai millainen ammattinimike sitten tulisi olemaan kyseessä?

Eikö ne ole stuertteja?



Mutta stuerttejahan on ollut jo vaikka miten pitkän aikaa, joten kyse lienee sitten jostain muusta ammattinimikkeestä.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Stinger
Barbaari
Stinger
Kutsutaanko miespuolisia lentoemäntiä lentoisänniksi vai millainen ammattinimike sitten tulisi olemaan kyseessä?

Eikö ne ole stuertteja?



Mutta stuerttejahan on ollut jo vaikka miten pitkän aikaa, joten kyse lienee sitten jostain muusta ammattinimikkeestä.



Stuertit eivät ole miehiä.

Wiki kylläkin väittää muuta, eli toimenkuvaan kuuluu turvallisuutta edistävän toiminnan lisäksi tarjoilu. Tosin taitaa lentoemoja olla koneessa enemmän, kuin stuertteja:

Wikipedia
Stuertti on miespuolinen henkilö, joka palvelee matkustajia lentokoneessa tai laivassa ja tarjoilee ruokaa ja juomaa. Vastaava nimike naisella lentokoneissa on lentoemäntä. Stuertin työhön kuuluu paljon asiakaspalvelua. Tärkein työtehtävä on huolehtia matkustajien turvallisuudesta. Stuertti kuuluu matkustamomiehistöön.
Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Stuertti

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
J-P Kukko
Wiki kylläkin väittää muuta, eli toimenkuvaan kuuluu turvallisuutta edistävän toiminnan lisäksi tarjoilu. Tosin taitaa lentoemoja olla koneessa enemmän, kuin stuertteja:
Wikipedia
Stuertti on miespuolinen henkilö, joka palvelee matkustajia lentokoneessa tai laivassa ja tarjoilee ruokaa ja juomaa. Vastaava nimike naisella lentokoneissa on lentoemäntä. Stuertin työhön kuuluu paljon asiakaspalvelua. Tärkein työtehtävä on huolehtia matkustajien turvallisuudesta. Stuertti kuuluu matkustamomiehistöön.
Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Stuertti



Stuertti on matkustamohenkilöstön esimies, joka voi olla niin nainen kuin mieskin.
Matkustamohenkilöstö koostuu emännistä ja isännistä (lentoemännät ja -isännät),
joiden tehtävänä on ensisijaisesti vastata lentoturvallisuudesta matkustamon osalta, ja huolehtia asiakaspalvelusta ja matkustajien hyvinvoinnista matkustamossa, sekä ohjata, valvoa, ja vastata matkustamon evakuoinnista hätätilanteessa.

Auttoiko?

EDIT:

Matkustamohenkilökunnasta taitaa löytyä vielä "lentopurseri", joka on samantyyppinen arvonimi kuin "lentokapteeni" (eri asia kuin koneen päällikkö), käsitteellisesti vähän kuin jonkin alan "neuvos". Suomessa Tasavallan Presidentti myöntää vuosittain muutaman "lentokapteenin" -arvonimen (v. 2010: Tapio Miettinen, Reijo Mäkeläinen, Pentti Törrönen, Pekka Veikkolainen).

En ole varma, onko lentopurserin arvonimi "samalla" tasolla, joku paremmin tietävä korjannee.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Denzil Dexter
J-P Kukko
Wiki kylläkin väittää muuta, eli toimenkuvaan kuuluu turvallisuutta edistävän toiminnan lisäksi tarjoilu.

Edelleen olen sitä mieltä, ettei kysymyksessä ole mies, vaan miehimys:
Tuossa Wikin jutussa mainitaan alussa "Stuertti on miespuolinen henkilö".
Tarkoittasko tuo sana sitten miehimystä. Eli puolimiestä. Mene ja tiedä.

LISÄYS: Nimimerkki Seppo_Pietikainen: Satuitko lukemaan tuon Wikin artikkelin loppuun asti ja siihen liittyvät linkit? Ei asia minulle ole ollut epäselvä. Jollekin muulle on. Tuo stuertin työnjohtajuus ei kait ole ihan noin, kuten kirjoitit. Kait sekin on roolitusjuttuja, joka ei liity sukupuoleen http://www.mol.fi/avo/ammatit/99120.htm

Socrates
Seuraa 
Viestejä8971

Hyvin palvelevat molemmat,joita myös on Finnairillakin. Pari riskiä miespuolista stuerttia lentoemäntien (eivätkä nuo kaukoreittien vanhukset enää silmänruokaakaan ole) lisäksi jokaisessa mannertenvälisessä koneessa on paikallaan koko ajan lisääntyvien häirikköjen taltuttamiseen,
vetävät Thaimaassa parissa viikossa itsensä juoppohulluuteen ja paluukoneessa sitten pistetään rähinäksi . En järin mielelläni lennä enää chartereissa,kuten nuorempana.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Hannu Tanskanen
Hyvin palvelevat molemmat,joita myös on Finnairillakin. Pari riskiä miespuolista stuerttia lentoemäntien (eivätkä nuo kaukoreittien vanhukset enää silmänruokaakaan ole) lisäksi jokaisessa mannertenvälisessä koneessa on paikallaan koko ajan lisääntyvien häirikköjen taltuttamiseen,
vetävät Thaimaassa parissa viikossa itsensä juoppohulluuteen ja paluukoneessa sitten pistetään rähinäksi . En järin mielelläni lennä enää chartereissa,kuten nuorempana.



Itse pidän enemmän kokeneemmasta henkilökunnasta pitkillä lennoilla, kuin sipsakkaisista neitokaisista (vaikka oilsivatkin päteviä). Pari vuotta sitten Continental Airlinesin lento Houstonista Amsterdamiin oli miehitetty (ja naisitettu) henkilökunnalla, joista kukaan ei takuuvarmasti ollut alle 60 -vuotiaita. Erinomainen palvelu kertakaikkiaan!

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Socrates
Seuraa 
Viestejä8971

Noinhan se on,ei minulla tietenkään sattuneesta syystä ole kanttia ikärasismiin . Ikääntyneempien emojen palvelu on ollut kerrassaan erinomaista,mutta vaikkapa Air Francella on mukana myös toinen puoli silmänruokaa,se virkistää vanhustakin ! Sen ainoan kerran kun tapaturmaisesti lensin AF:n ensimmäisessä luokassa Pariisista Atlantaan,minua palveli lähes polvillaan huikean kaunis lentoemäntä, muistona lennosta on edelleenkin omaksi saadut AF:n logolla varustettu pyjama ja T-paita, kun kerroin näistä ystävälleni Petteri Järviselle, tämä loihe lausumaan "Voi sinua onnellista,minulla on vain SAS:n businesluokan sukat !" .

Seppo: Hienoa kun tarkensit viestiäsi. Tälläista sen purseerin, eli matkustamon esimiehen työ lentokoneessa on:

Tapio Ollikainen, purseri
...
Purserin tehtävässä toimin lennon matkustamomiehistön esimiehenä. Purserin toimenkuvaan kuuluu lennon valmistelu, lennon esittely ja lennonaikaisten työtehtävien jakaminen miehistölle. Purseri vastaa kapteenin alaisuudessa matkustamoturvallisuudesta. Monet turvallisuuteen liittyvät valmistelut ja tehtävät eivät näy asiakkaalle itse matkustamopalvelussa, mutta turvallisuusasiat ja määräykset ovat päivittäisen työmme tinkimätöntä perustaa. Purseri osallistuu lennolla myös tarjoiluun ja matkustamopalveluun tiimin jäsenenä. Esimiehenä hän vastaa palvelun laadusta, lennon kuulutuksista ja matkustajien informoinnista. Purserin lennon jälkeisiin tehtäviin kuuluu raportointi ja myyntitilitys.
...
[size=85:ome9123r](Vahvennukset minun)[/size:ome9123r]
Lähde: http://www.finnairgroup.com/koulutus/ko ... 3_1_4.html

Kyllä ne turvatarkastukset ovat täysin aiheellisia. Lentokoneessa ei ole oikeastaan mitään tehtävissä, jos kyseessä on henkilö, joka on valmis kuolemaan asiansa puolesta.

Denzil Dexter

Tarjoilijan ammattitutkinnon suorittaminen kestää noin vuoden. Siis paljon kauemmin kuin lentoemäntien 6-8 viikkoa. Onkin loukkaavaa puhua tarjoilijoista samassa yhteydessä.



Nykyisenä halpalentoyhtiöiden aikana on minusta loukkaavaa puhua tarjoilusta, kun kyseessä on joku kälynen kuiva sämpylä muovikääreessä.

Gladiaattorien tyypit:

· Andabatae pitivät kasvot peittävää kypärää. He saattoivat mahdollisesti taistella myös silmät sidottuina ja ratsain. He taistelivat ainoastaan toisiaan vastaan.
· Dimachaeri taistelivat kahdella miekalla ja ainoastaan toisiaan vastaan.
· Bestiari taistelivat villieläimiä vastaan, käyttäen keihäitä, tikareita ja miekkoja.
· Equites taistelivat ratsain aseinaan keihäs ja gladius.
· Essedari olivat kelttiläistyylisiä vaununajajia.
· Hoplomachi taistelivat täydessä suojavarustuksessa, joka perustui kreikkalaisten hopliittien varusteisiin. Heidän aseenaan oli gladius ja suojana pieni pyöreä kilpi.
· Mirmillones tai murmillones olivat saaneet nimensä kalan (murma) mukaan, jonka kuva oli kaiverrettu heidän kypäräänsä. Heidän aseenaan oli gladius ja suojana ovaali, gallialaistyylinen kilpi.
· Provocatores taistelivat samniittien kanssa. Heidän varusteistaan ei ole tietoa.
· Retiarii kantoivat kolmipiikkistä atrainta (fuscina), tikaria ja verkkoa (iaculum). Heidän yläruumiinsa oli paljas, eikä heillä ollut kypärää. Ainut suojavaruste oli vasemman olkapään peittävä metallisuojus (galerus) ja vasemman käsivarren peittävä manica. Yleensä he taistelivat secutoreja ja murmilloja vastaan.
· Samnites eli samniitit kantoivat korkeaa neliskulmaista kilpeä (scutum) ja miekkaa (gladius). Heillä oli kasvot peittävä kypärä.
· Secutores taistelivat samantyyppisin asein ja varustein kuin murmillot, mutta heidän kypärässään oli ainoastaan kaksi pyöreää silmänaukkoa. Heidän vastustajiaan olivat yleensä retiariukset.
· Thraces käyttivät samantyyppisiä varusteita ja aseita kuin hoplomachukset, mutta heillä oli pyöreä kilpi ja käyrä tikari. He olivat saaneet nimensä traakialaisilta, ja he taistelivat yleensä murmilloja tai hoplomachuksia vastaan.
· Venatores, metsästäjät, metsästivät nimensä mukaisesti villieläimiä, käyttäen keihäitä, jousia, tikareita, verkkoja sekä ajokoiria apunaan.

Socrates
Seuraa 
Viestejä8971
Feminine
Denzil Dexter

Tarjoilijan ammattitutkinnon suorittaminen kestää noin vuoden. Siis paljon kauemmin kuin lentoemäntien 6-8 viikkoa. Onkin loukkaavaa puhua tarjoilijoista samassa yhteydessä.



Nykyisenä halpalentoyhtiöiden aikana on minusta loukkaavaa puhua tarjoilusta, kun kyseessä on joku kälynen kuiva sämpylä muovikääreessä.



Jep,ehdottomasti samaa mieltä ! Euroopan sisäisillä reiteillähän tuo alkaa olla jo vakio,sama se on mm. KLM:lla. Huolestuttavaa on kuitenkin finskin nuukailu mannertenvälisilläkin reiteillä, jonkinasteinen shokki oli Pekingin lennon ainoa vaihtoehto turistiluokassa. kasvislasagne !
Kaikilla muilla lentämilläni yhtiöillä on kaksi ruokavaihtoehtoa, yleensä "Chicken or Pasta?",mutta mm. AF:n Miamin lennolla syyskuussa oli liharuokavaihtoehtokin. Kiinan sisäisellä China Easternilla oli runsaat liha- ja kanavaihtoehdot parin tunnin lennollaan. Finnairin Cateringin näyttävät vallanneen vihreät ituiidat !

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat