Valo moottorissa

Seuraa 
Viestejä74
Liittynyt18.7.2009

Pimeällä maantiellä liikkuessa tulee mieleen ajatus, että minkälainen valo autojen moottoreissa (sylintereissä) on? Stroboskooppista tietenkin, mutta miten kirkasta? Ja onko suuria eroja bensiini- ja dieselmoottorien välillä? Jotain käsitystä ehkä saa suihkumoottoria takaa katsottuna, tai kiihdytysautojen pakoputkista.

Sivut

Kommentit (21)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Hubsu
tietää



Onpas yllättävän epätasaista tuo palaminen. Voisi kuvitella, että hyötysuhdetta saataisiin sitä optimoimalla vielä puristettua hiukkasen lisää.



Minulla on sellainen käsitys (joskin voin olla väärässäkin), ettei tuo ole hidastettu video, sensijaan se on kuvattu stroboskoopin tjs. avulla. Niinpä liekkien lepatukset ja muut johtuvat yksinkertaisesti siitä, että jokainen videon kuva on otettu eri työtahdista.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Heksu
Hubsu
tietää



Onpas yllättävän epätasaista tuo palaminen. Voisi kuvitella, että hyötysuhdetta saataisiin sitä optimoimalla vielä puristettua hiukkasen lisää.



Minulla on sellainen käsitys (joskin voin olla väärässäkin), ettei tuo ole hidastettu video, sensijaan se on kuvattu stroboskoopin tjs. avulla. Niinpä liekkien lepatukset ja muut johtuvat yksinkertaisesti siitä, että jokainen videon kuva on otettu eri työtahdista.



Lienet oikeassa sillä muistelisin nähneeni Mersun moottorin männänpäällistä kuvaa jossa palaminen oli hyvinkin tasainen ja palorintaman etenemisen näki selvästi.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Näinhän se taitaa olla. Vetoan viinankyllästämiin silmiin, vaikka tuohon aikaan en kyllä muista (vielä) avanneeni viinipulloa...

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
Sahrah
Ei ole syytä unohtaa kampikammion kattovaloa.

Sylinterikannessa on sytytystulpat jotka valaisee sylinteritilan, ettei mäntä lyö päätään ns. laipioon (bensiini moottori).
Jokaista sylinteriä valaisee yleensä yksi "kynttilä".

Kuvassa 6 sylinterinen rivimoottori.

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010

Tanskanen voikin selvittää, miksei diesel moottoreissa ole sytytystulppia vaan ainostaan hehkutulpat käynnistystä varten ?
Erilaisia sauvahehkutulppia:

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Hannu Tanskanen
Dieselissä ei ole sytystystulppia näyttämässä valoa ja siksi mäntä lyö joka kierroksella päänsä kattoon,tästä johtuu dieselmoottorin jyskyttävä käynti.


Hillman
Seuraa 
Viestejä1108
Liittynyt19.11.2010
Hannu Tanskanen
Dieselissä ei ole sytystystulppia näyttämässä valoa ja siksi mäntä lyö joka kierroksella päänsä kattoon,tästä johtuu dieselmoottorin jyskyttävä käynti.

Alat olla jäljillä, olisitko tiennyt, ettei dieselmoottorissa ei ole sytytystulppia jos en maininnut ?

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009
Hillman
Hannu Tanskanen
Dieselissä ei ole sytystystulppia näyttämässä valoa ja siksi mäntä lyö joka kierroksella päänsä kattoon,tästä johtuu dieselmoottorin jyskyttävä käynti.

Alat olla jäljillä, olisitko tiennyt, ettei dieselmoottorissa ei ole sytytystulppia jos en maininnut ?



Tiesin tuon jo silloin,kun sinä olit vasta irstas katse humalaisen isäukkosi silmäkulmassa !

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat