Erämiestaidot

Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Puserretaan tämäkin pois alta että pikkuhiljaa voi alkaa joulurauha laskeutua. Yleensä kun yritän saada mieltäni kuriin etten keksisi enää mitään aiheita, niin silloin niitä oikein tulvii...

Koetko että erämiestaidoilla on nykypäivän Suomessa vielä vissi merkitys? Onko sinulla niitä tai toivoisitko että olisi? Toivoisitko että lähipiiristäsi löytyisi joku joka pärjää säässä kuin säässä ja osaa kaikki kikat ja täten auttaa sinuakin selviytymään mikäli pahin mahdollinen tapahtuu eli luonnossa sattuu jotain, tahi tulee se Suurin Paukku eli suhteellinen maailmanloppu. (Suhteellinen eli sivilisaatio tulee tiensä päähän, mutta ihmiskunta ei.)

Mukana myös äänestys.

Kommentit (10)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
Rousseau
Koetko että erämiestaidoilla on nykypäivän Suomessa vielä vissi merkitys? Onko sinulla niitä tai toivoisitko että olisi?

Harrastuksia ne ovat. Ei niitä ole minulla tai lähipiirissä, enkä usko niiden tarpeellisuuteen missään kuviteltavissa olevassa tilanteessa. Emme me ole ihmisiä, joiden luonteenlujuus ja elämänhalu riittäisivät selviämään luonnon armoilla, vaikka tekninen osaaminen olisikin.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008

Harrastuksena erävaellukset ja melonta jo useita vuosia joten luulisin että mulla on ainakin jonkinlaiset erätaidot olemassa. Metsästystäkin harrastelin joskus aikoinaan ennenkuin muutin ulkomaille ja kalastelen edelleen mutta en usko että kovin kauan säilyisin hengissä jos jostain kumman syystä joutuisin metsässä selviytymään.

Mutta ei erätaidoilla sen kummempaa merkitystä enää nykyisin ole. Sen verran aina pitää nykyimmeiselläkin kai erätaitoja olla ettei sienireissulla mettään eksy. Ja notski pitää tietysti saada palamaan että pääsee kärkkäriä hiillostamaan.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Kyllä erämiestaidot laajemminkin kertovat miehen "kätevyydestä", käytännöllisyydestä ja jalat maassa asenteesta. Siperia opettaa ja luonnon kunnioittaminen ja siellä joten kuten pärjääminen opettaa nöyryyttä kaikkea eläväistä kohtaan. Ei millään tarzanasenteella ehkä ole käyttöä, mutta jostain syystä kunnioitukseni miestä kohtaan hiipuu jos hän ei saa nuotiota syttymään ja matoa koukkuun. Muutenkin erämiestaitoiset miehet ovat kokemukseni mukaan aikaan saavempia ja toimeen tarttuvia ja osaavat priorisoida. Pätee myös mökkiolosuhteissa eikä pelkässä eräjormailussa.

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Kyllä erämiestaidot laajemminkin kertovat miehen "kätevyydestä", käytännöllisyydestä ja jalat maassa asenteesta. Siperia opettaa ja luonnon kunnioittaminen ja siellä joten kuten pärjääminen opettaa nöyryyttä kaikkea eläväistä kohtaan. Ei millään tarzanasenteella ehkä ole käyttöä, mutta jostain syystä kunnioitukseni miestä kohtaan hiipuu jos hän ei saa nuotiota syttymään ja matoa koukkuun. Muutenkin erämiestaitoiset miehet ovat kokemukseni mukaan aikaan saavempia ja toimeen tarttuvia ja osaavat priorisoida.

Se on maskuliininen rooliodotus. Mutta aika kohtuullinen mielestäni.

Menneinä vuosisatoina tosimiehen piti talvella hiihtää hirvi kiinni.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
anomalia

Nykyvuosisadalla riittää jos osaa hiihtää. Umpihankea.

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
anomalia

Niin muuttuu maailma, sinä Esko Nummisuutari.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
anomalia
Vatkain
anomalia

Niin muuttuu maailma, sinä Esko Nummisuutari.

Jostain syystä samaistan itseni kumminkin enemmän Retriika Euphrosyyne Saarantytär Juntuseen, aka Riika Romppaseen, vaikkei maallinen kärsimykseni aivan hänen tasollaan olekaan niin tietämättömyyteni ehkä kumminkin.

Hämmentää.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Pelkään pahoin että olisin itse aika onneton todella rankoissa olosuhteissa, mutta yrittäisin toki parhaani pakon edessä.

En voisi seurustella sellaisen miehen kanssa joka ei suostu lähtemään luontoon edes kävelylle. Jos vihaa metsiä ja järviä, ei ole minun rakkaani. Jos siellä onnistuu tekemään nuotion niin se on ihan kiva lisäbonus muuhun ulkoiluun tai vaikka telttaretkeen. Kalastaa ja metsästääkin voipi rauhassa, vaikken itse tohtisikaan tappotouhuihin yhtyä ja aika huono olisin kai perkaamaan tai varsinkaan suolestamaan saalista...

Eloonjääminen lähes hinnalla millä hyvänsä on aina jotenkin viehättänyt ihmisissä. Kaikesta muusta viis mutta jos ihmiseltä löytyy edes halu elää, niin hän on voiton puolella, verrattuna niihin kaikkiin jotka pyrkivät tavalla tai toisella nopeaan tai hitaaseen itsemurhaan. Tietenkin jokaisella voi olla omat syynsä vihata elämäänsä, mutta ainakin itse koen että luonnossa liikkuessa yhteys koko olemassaoloon on kytkettynä ja elämä tuntuu elettävämmältä. Tuskinpa tämän harmonian kokeakseni olen valmis 30 km patikkaretkelle, mutta jos joku toinen on niin hän saa ihailuni osakseen. Vaikka sitten kaukosellaisen.

Uusimmat

Suosituimmat